З гордістю сина
«В Одесі є Дюк Рішельє / А в нас, в Запоріжжі, – Сер Дюк /
Від гаю, від неба, від нив / До нас він у гості прийшов / Він наші серця
полонив / Він нашу плекає любов». Так писав про співака запорізький поет Петро
Ребро ще 1994 року.
Коли Анатолій Сердюк співає свої патріотичні пісні,
складається відчуття, що артист ніби уособлює нерозривність «нитки українських
часів», легко доносячи до генетичної пам’яті слухача гомін і звитягу століть.
Справді: душа до начал повертає! А, скажімо, його пісня «Новобранці»! Ані
пафосу, ні форсування звуку, взагалі нічого надмірного, щирість у донесенні
кожної фрази – душевна розмова. До слова, саме така «негомінка розмова» на
непросту тему з психологічного погляду є найкращим, найуспішнішим вихователем
почуттів.
Розмірковуючи про виконавську манеру Анатолія Сердюка,
мимохіть пригадала кращих представників старої радянської естради – й тут натрапляю
на статтю Віри Середи на сайті pilipyurik.com, котра пише, що батько Анатолія
теж співав, захоплювався творчістю Леоніда Утьосова, Клавдії Шульженко, Петра
Лещенка, збирав платівки. А від мами митець успадкував любов до народної української
пісні, до мелодійності та народності авторського твору (там само). Саме таким
автором Анатолій Сердюк і постає у всіх своїх композиціях, а їх понад сто
п’ятдесят!
Торік цей популярний запорізький композитор-пісняр,
заслужений працівник культури України (а гуляйпільці – шанувальники творчості
Анатолія Сердюка називають його народним артистом Гуляйполя) відзначив 25-річчя
своєї творчої діяльності, про що, власне, докладно й написала Віра Середа. В
нього дві вищі освіти: музична й журналістська. Він моложавий, гарний,
стрункий, дуже досвідчений, грамотний митець, дуже творчий, енергійний,
мобільний – усе, як мовиться, «в одному пакеті». Та, мабуть, найприкметнішим є
те, що Анатолій Сердюк, постійно живучи в Запоріжжі, сказати б, у серці
української козаччини, водночас у фундаментально – ніде правди діти – зрусифікованому
місті (ніхто в цьому не завинив, зрозуміло), спокійно, без виклику й
моралізаторства, лише за душевним пориванням у побуті й у мистецтві
послуговується виключно українською мовою. В цьому полягає його душевний комфорт,
це його твердиня. Не випадково співає: «Хоч як би я людство усе не любив / Повторюю
з гордістю сина / Для мене лишається дивом із див / Моя Україна!»
В одному з давніх інтерв’ю (ostrov.zp.ua) Анатолій Сердюк на
запитання журналістки, чи є це принциповою позицією, каже: «Так. Хоч я зріс у
російськомовному середовищі... однак у період горбачовської перебудови, коли
відкрилися інформаційні канали, я зацікавився історією, політикою, й
поступово мої українські гени взяли своє. Я запалився ідеєю зробити власний
внесок у розвиток української пісні. І ось, по двадцяти роках наполегливої
праці, мої пісні не лише виконують артисти, а й вивчають діти у школах
України». Й порадив читачам знати й любити українську пісню, культуру,
історію; живучи в Україні, жити її життям, цінувати її героїв, любити рідний
край. Своєму рідному Запорізькому краю Анатолій Сердюк присвятив багато
пісень!
І як могли за понад два з половиною десятиліття
переконатися не лише друзі та шанувальники, а й усі, хто цікавиться українською
естрадою, Анатолій Сердюк завжди був і лишається справжнім патріотом України.
Зокрема, на сайті митця вміщено повідомлення про низку акцій патріотичного,
громадянського спрямування, в яких він узяв активну участь: неодноразово виїжджав
у зону АТО, на полігон «Близнюки», виступав просто неба перед українськими
вояками, даруючи нашим хлопцям кращі свої пісні – «Небесна сотня»,
«Неподільна булава», «Новобранці» та ін.
-
Найважливіше для
українського народу
Ще в далекому 1991
році, готуючись до виступу на Другому всеукраїнському пісенному
фестивалі-конкурсі «Червона рута» в Запоріжжі, Анатолій Сердюк написав пісню
«Вставай, Україно!» на вірші Дмитра Павличка. Пізніше композитор згадував: «Коли
почала лунати пісня «Вставай, Україно!», в залі засвітилися запальнички, потім
почали підводитися люди, вони відчули, що це – не просто пісня, це – гімн
сучасної України. Встали ведучі на сцені, підвелося журі. Ана третьому куплеті
всі почали співати» (Віра Середа, pilipyurik.com). Іне випадково там же, на
фестивалі, присутній В’ячеслав Чорновіл був настільки схвильований і вражений,
що подарував Анатолієві Сердюку свого годинника! Твір «Вставай, Україно!»
негайно потрапив «під опіку» КДБ, авжеж ж! Ана «Червоній руті» отримав приз і
звання «Найкраща патріотична пісня».
Минулого року на ювілейний концерт Анатолія Сердюка приїхав
і виступив Герой України поет Дмитро Павличко: «Я приїхав... поклонитися
Анатолію. Я не був у Запоріжжі, коли ця пісня прозвучала вперше, але,
дізнавшись, як її зустрічав Чорновіл і люди, зрозумів одразу, що моє життя
набрало певного сенсу. Насамперед, цей великий сенс у тому, що моя біографія
західного українця і твоя біографія козацького південного українця
возз’єдналися... У той далекий час, коли мої друзі не наважувалися написати
музику на ці вірші, ти наважився. Ми зробили одне велике добре діло,
об’єднавши наші душі. Це – найважливіше для українського народу сьогодні, і
вчора, й завтра» (там само).
Задля суспільного
добра
15 серпня 1819 року
народився славетний український громадський діяч, великий меценат, засновник
Колегії Галагана й останній представник свого роду та прізвища Григорій
Павлович Галаган.
Він здобув блискучу освіту, був надзвичайно заможною
людиною, багатим поміщиком – як і його дружина Катерина Кочубей. Високий
суспільний статус та освіта дали змогу Григорієві Галагану обіймати значущі
адміністративні посади, зокрема головного судді Чернігівської губернії,
чиновника в палаті державного майна. Та водночас він досить голосно заявляв
про власні прогресивні погляди, був прихильником скасування кріпосного права
і, як зауважують його біографи, часто приставав на бік селян під час їхніх
з’ясовувань із поміщиками, що, звісно, провокувало конфлікти з місцевою владою.
Григорій Галаган жертвував гроші на добродійні цілі з
молодих років, але ще більше до такої діяльності прихилило сімейне горе: 1869
року захворів і помер його єдиний шістнадцятирічний син Павло. Того ж таки
року Галаган передає на розгляд високих інстанцій проект створення загальноосвітнього
навчального закладу (закритого типу) для хлопчиків 14–16 років (kreschatic.kiev.ua).
Сам розробив статут майбутньої Колегії, де особливо акцентував, що мета закладу
– готувати молодих людей до університету і що «повинні прийматися хлопці з
недостатніми матеріальними засобами, різних станів і уродженці різних місцевостей...».
Як зазначалося в офіційному звіті, фрагмент якого подає джерело, за 25 років
«Колегія дала змогу здобути освіту майже 150 дітям незаможних батьків, озброїла
їх найпевнішими засобами для боротьби із бідністю і примножила нашу бідну
силами інтелігенцію». Ав некролозі на смерть Григорія Галагана (вересень
1888-го) газета «Киянин» писала (там же): «На прикладі створення Колегії ми
бачимо, що може зробити в нашому суспільстві людина високого державного і
соціального стану, котра має великі матеріальні статки, оскільки він натхненний
бажанням суспільного добра».
Повчально.
Його зірка Невдовзі виповниться 120 років (24.08.1894) із дня
народження видатного українського композитора й диригента, львів’янина Богдана
Крижанівського. Змалку його невідворотно притягувала музика: прагнув добре
опанувати скрипку, віолончель, фортепіано.
Тож пряма дорога привела Богдана Крижанівського до Вищого
музичного інституту імені Миколи Лисенка, котрий він закінчив 1916 року за
класом фортепіано. Далі молодий музикант подався до Відня, аби продовжити
навчання з композиції і теорії музики у тамтешній Академії музики й
виконавського мистецтва. Проте через раптову смерть батька мусив повернутися до
рідного міста. Того ж таки року Богдан Крижанівський вступив до лав УСС і
поповнив склад Першого січового оркестру, організованого Михайлом
Гайворонським (uk.wikipedia.org). Через два роки Крижанівський – уже диригент,
під чиєю орудою грав Другий січовий оркестр. За тим же джерелом, 24-річний
Богдан Крижанівський разом із Левом Гецом і Василем Бобинським уклав «Антологію
стрілецької творчості», «оригінал якої було створено рукописно, на зразок
старовинних книг, і прикрашено великою кількістю заставок та ілюстрацій».
Приблизно в цей же час, беручи активну участь у діяльності нового українського
театру, Крижанівський знайомиться з його видатними представниками – Лесем Курбасом,
Мар’яном Крушельницьким, Амвросієм Бучмою та іншими славетними акторами.
Власне, Богдан Крижанівський був завідувачем музичної частини Львівського
театру ім. Марії Заньковецької, одним із фундаторів (а також диригентом і
композитором) Київського драматичного театру ім. Івана Франка, диригентом театру
«Березіль» у Києві, працював також у драмтеатрах Харкова (1930 року очолював оркестр
Першого українського театру музичної комедії), у Вінниці, Чернівцях, на
Донбасі. «Це була робота і у театрах, і в початковій музичній школі, а також і
керування церковним хором» (cvgoldenpages.endlesscolleges.com).
У 1943 році Богданові Крижанівському присвоєно звання
заслуженого артиста УРСР. Іцей же трагічний період – Друга світова війна –
забрав єдиного сина, Ігоря, який загинув на фронті. По війні композитор
переїхав до Чернівців, став художнім керівником, диригентом і водночас
директором міської філармонії. Він організував у місті симфонічний оркестр,
хореографічний ансамбль, завершив роботу над великим симфонічним твором, в
основу якого покладено історично значущу патріотичну поему Миколи Бажана
«Данило Галицький», написану 1942 року. Невдовзі після цього відповідні органи
розпочали цькування композитора, звинувачували його в націоналізмі. Тут же
додалися й анонімні доноси. Анайстрашнішим випробуванням стала зрада багатьох
колишніх друзів. Та Богдан Крижанівський, попри драматичні обставини й тяжку
хворобу (туберкульоз), продовжував велику плідну діяльність: 1946 року став
директором Чернівецького музичного училища, активно співпрацював із театром
ім. Ольги Кобилянської. Загалом же він – автор двох симфоній, п’яти оперет,
десятків романсів, хорів, інструментальних творів, музики до 150 театральних
вистав, до багатьох кінострічок.
Про Богдана Крижанівського немало писали. Зокрема,
чернівецький театрознавець і музикант Василь Селезінка («Золотої нитки не
згубіть»), буковинський краєзнавець, літератор і журналіст Юхим Гусар
(«Цькували за пісню», «Зірки не гаснуть») та ін.
17.08.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|