« на головну 19.04.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1247)
21
Березень
 
Інтерв’ю
 
ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»

ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

Що в імені твоєму...

Що в імені твоєму...

  Ще порівняно недавно (поки не з’явилися важливіші теми) різні інтернет-ресур­си навперейми опікувалися іменами для немовлят: які слід давати, а які – в жодному разі, пи­сали про імена «щасливі» й «нещасли­ві». Проте, з огляду на коментарі, ніко­го й ні в чому не переконали. За радян­ських часів заборонялося «вигадува­ти» ім’я для дитини. Зовсім не те нині. Знайшлися дослідники, котрі з’ясували, якими іменами українці нарікають своїх дітей при народжен­ні, пише www.city536.com. Їй-право, важко повірити: дівчаток – Естер-Адесса, Мальвіна-Вікторія, Рейчел-Аданна, Султанпаша (!), Еліф Су тощо; хлопчиків – Добриня Нікітін (наприкінці саме «н»), Северин Іларі­он, Йосеф Север’ян, Лукрецій тощо. А 2009 року дівчаток-близнюків україн­ські батьки назвали Зіта і Гіта. Дово­дилося читати й про дівчаток з імена­ми Ципа, Попелюшка, Графиня.

Маленькі бідолаги! Чи спадає їхнім батькам на думку, що, нав’язуючи не­мовляті власні химерні фантазії, ча­сом символи фанатичної відданості якомусь рухові, світобаченню, релігії чи ідеї, вони прирікають своїх дітей на справжні муки в середовищі одноліт­ків? Аби врятуватися, таким «Ципам» чи «Лукреціям» неодмінно доведеться шукати прийнятних способів самоідентифікації, й почнуть вони з імені, замінивши своє неоковирне на при­родне, близьке й зрозуміле оточенню.

Певна річ, для культурних батьків існують і набагато тонші мотивації. Приміром, сполучення ім’я і прізви­ща. Є гарні українські прізвища, які, проте, погано сполучаються з вигада­ними чи явно іноземними іменами. Скажімо, такі приблизно сполучення, як Анжеліка Гарбузенко чи Джанарда­но Кожух тощо не надто милують вухо. Зрештою, варто подбати й про те, аби ім’я й по батькові теж непогано су­сідили. У моїх знайомих Ірини та Юрія народилася донька. Назвали Юлія. «Юлія Юріївна» вимовити важко, але батьків це не обходить, мовляв, не вони ж так звертатимуться до Юлі, коли та підросте! Недавно натрапила на однодумця – в одному з романів Фрідріха Незнанського героїню звуть Алевтина Филимонівна. Довжелезно, розгойдано. Впевнена, що автор зу­стрів у житті жінку з таким ім’ям та по батькові й не відмовив собі у задо­воленні ввести їх у книгу, акцентую­чи, що «але-или» робить усе словоспо­лучення просто-таки кумедним.

Чи впливає ім’я людини на її харак­тер і долю? Теж модна тема. Мабуть, що так, навіть, сказати б, «диферсифі­ковано». Доводилося, приміром, чита­ти (здається, у В. Попова), що літера «р» у повному імені людини свідчить про наявність у неї твердості, рішу­чості, а отже, є запорукою життєвого успіху. Ну, а відсутність такої літери – відповідно... Як на мене, дуже сум­нівно, хоча правда й те, що донині за­цікавлене людство так і не наблизило­ся до розгадки таємниці імені. Примі­ром, за однією з теорій, кожне ім’я – сполучення звуків із певним тембром та висотою, і вони є подразниками, що впливають на структури головного мозку. Різні імена – різний набір зву­ків, тож і психіка людей, котрі з наро­дження дуже часто чують своє ім’я, формується по-різному, а надалі це позначається на їхніх характерах, тобто на долі. Цікаво також, що таєм­ницю імені приховано в емоціях, які воно викликає. В кожного імені своя «музика», вона може бути ніжною, ла­гідною, а може збуджувати, насторо­жувати, напружувати, бути неприєм­ною. Крім того, як відомо, різні імена майже автоматично асоціюються з певними кольорами, й це також пси­хологічно чи емоційно впливає на на­вколишніх.

Назагал загадковий зв’язок імені людини та її характеру й долі усві­домлювали ще наші далекі пращури. У багатьох народів навіть існував зви­чай приховувати справжнє ім’я дити­ни, замінюючи його іншим – «про людське око». І сьогодні в деяких кра­їнах дітям при народженні дають од­разу кілька імен, кожне з яких має за­хищати по-своєму. Зрештою, існують і усталені традиції: одні дозволяють дати новонародженому ім’я живих батька чи матері, а інші передбача­ють, що дитину слід назвати на честь покійного дорогого родича.

  •   «ГРОМАДЯНИН АБСТРАКЦІЯ»

  Свого часу академік, бо­гослов, священик і лінг­віст Павло Флоренський видав монографію «Іме­на», де справді наводить приклади взаємозв’язку імені й долі. Для підтвер­дження посилається пе­редусім на Проспера Ме­ріме: «Меріме – не єди­ний письменник, котро­му звук імені й узагалі словесний образ імені відкриває далекі наслід­ки в долі носія цього іме­ні». Взагалі, розмірковує Флоренський, існує чи­мало історико-літератур­них свідчень того, що імена персонажів, при­наймні для письменни­ків, мають неабияке зна­чення.

Принагідно наводить приклад із часів Великої французької революції: «До суду революційного трибуналу був притягну­тий такий собі де Сен-Сір. Голова запитує сто­совно його імені та пріз­вища.

– Моє прізвище де Сен-Сір, – відповідає підсуд­ний.

– Не існує вже дворян­ства! – заперечує голова трибуналу.

– В такому випадку я Сен-Сір.

– Минув час забобонів і немає більше святих.

– Тоді я просто Сір.

– Королівство з усіма його титулами знищено назавжди! – емоційно реагує голова суду.

І тут у підсудного наро­джується блискуча думка:

– Якщо так, то в мене взагалі немає прізвища і я не підвладний закону! – вигукує він. – Я ніщо інше, як відстороненість, абстракція. Ви не зможе­те дібрати закон, який карав би відсторонену ідею. Ви повинні мене виправдати!

Трибунал, збитий з панте­лику подібною аргумен­тацією, і справді виправ­дав звинувачуваного з та­ким вердиктом: «Грома­дянинові Абстракції про­понується невідкладно обрати собі республікан­ське ім’я, якщо надалі він не хоче бути під підо­зрою».

Звісно, історія радше кур­йозна, однак принаймі у цьому випадку Флорен­ському не заперечиш...

 

 

  НОВА ХВИЛЯ... СОЛІДАРНОСТІ

  Фінал Міжнародного конкур­су молодих виконавців «Нова хвиля» традиційно прохо­дить у латвійській Юрмалі, у концертному залі «Дзінтарі». Не було винятком і літо 2014-го, грандіозні концерти три­надцятої за ліком «Хвилі» відбувалися з 22 до 27 липня. За повідомленням inukrnews.com/culture, у день старту музичного фестивалю в Юр­малі сталося щось неймовір­не: саме на момент відкриття співочого змагання до «Дзін­тарі» прибули байкери й міс­цеві мешканці з українськи­ми прапорами. «Ми хочемо підтримати Україну в такий важкий час, – сказав пред­ставникам згаданого джере­ла один із латишів. – Наш мовчазний мітинг символізує те, що Латвія за вас, що ми проти будь-яких воєнних дій у світі».

Найбільш активного обгово­рення і у залі, й за лаштунка­ми удостоївся наш Іван Дорн, котрий заспівав українською «Танок пінгвінів» (ремікс на хіт 90-х із репертуару групи «Скрябін»). Дорн вийшов на сцену в чорній футболці із тризубом, а завершуючи свій виступ, у якому постарався показати, як могли б танцю­вати пінгвіни, кілька разів проспівав «Будьмо, гей!». Деякі глядачі аплодували йому стоячи. А Потап і Настя, пише джерело, після свого виступу перевдяглися і ви­йшли до журналістів з україн­ським прапором, Потап – на­віть у вишиванці. Артисти підкреслили, що вони – укра­їнці й не можуть лишатися байдужими до подій в Украї­ні. «А якщо вам заборонять виступати в Росії?» – запита­ли журналісти. «Сперечатися не будемо», – відповіли учас­ники дуету (там само). Щиро чи ні – невідомо, але зігріває.

Як відомо, МЗС Латвії забо­ронило Йосифу Кобзону, Ва­лерії та Олегу Газманову в’їзд до країни на цей конкурс, бо «ці особи своїми діями спри­яли порушенню територіаль­ної цілісності й суверенітету України». Рішення було ухва­лене, пише newsru.ua, на під­ставі частини другої статті 61 імміграційного закону Латвії.

Україну на «Новій хвилі» представляли Вікторія Пе­трик з Одещини і учасник програми «Голос країни» 23-річний донеччанин В’ячеслав Рибіков, які посіли друге і третє призові місця відповідно.

 

 

  ЧЕРГОВА ПЕРЕМОГА СЕРГІЯ ЛОЗНИЦІ?

  Як повідомляє i-pro.kiev.ua, Forbes публікує серію рей­тингів провідних діячів української культури, а серед останніх і кінорежисери. Журнал звернувся до десяти провідних українських експертів, попросивши їх назва­ти десять найпомітніших кінорежисерів України й роз­ставити їхні прізвища в порядку значущості. Сергій Лоз­ниця посідає в цьому списку третє місце, а Кіра Мура­това – перше. Тож ступінь значущості й ця ієрархія ви­даються спірними. Очевидно, думка «плебсу» взагалі нічого не важить.

Тим часом український документальний фільм Сергія Лозниці «Майдан» привернув широку увагу публіки й знавців, створивши справжній бум іще під час світової прем’єри 21 травня ц. р. у рамках 67-го Каннського кі­нофестивалю. Учасники славетного міжнародного кіно­форуму були вражені, плакали, аплодували! Копії стріч­ки про перебіг Революції Гідності в Україні розібрали дистриб’ютори різних країн; у французькому прокаті фільм з’явився вже 23 травня. До нас стрічку встигли подивитися й у Голландії. Й усюди – повні зали, вигуки «Браво!», оплески. Найближчим часом, пише umoloda.kiev.ua, фільм «Майдан» вийде у прокат у Польщі, США, Бразилії, Австралії та країнах колишньої Югославії. І лише російські інформджерела, зокрема doskado.ucoz.ru, захлиналися обуренням, мов наперсточники, жон­глюючи поняттями й уявленнями заради того, аби об­разити режисера за «примітивний погляд на складні соціальні процеси».

Фільм «Майдан» було представлено 18 липня ц. р. на ОМКФ, і він знову дістав небачений резонанс, що під­твердив сюжет телеканалу «24». До кінозалу, де де­монструвалася стрічка, вишикувалася величезна черга одеситів, зал ледь уміщував усіх охочих. І сотні глядачів на всіх переглядах співали наш гімн разом з активіста­ми київського Майдану.

Водночас, як зауважує Ольга Жук (umoloda.kiev.ua, ст. «Кожен – режисер свого Майдану»), ті з українських глядачів, хто вже бачив фільм (очевидно, на перших показах у Києві), сприйняли його як сухий звіт про по­дії. Цитую Ольгу Жук: «А їм хотілося емоцій, які розри­вають від радості або болю, хотілося крові на снігу, за­мерзлих сліз на довгих віях, любові й ненависті, пояс­нень, чому майданівці і силовики кидають один в од­ного камінням і коктейлями. Європейський глядач цьо­го не вимагав. Він задовольнився загальним зрізом по­дій. І важко зрозуміти українців, які хотіли деталей і розжовування. Для чого? Щоб після перегляду серце стиснулося і не відпустило?»

Здається, Сергій Лозниця чесно знімав і чесно монту­вав; як митець – не політик, він фіксував події без будь-якої особистісної інтонації. І ось вийшло художнє ціле, кінотвір, який наочно довів думку, сформульовану са­мим Сергієм Лозницею: «Те, що сталося на Майдані, – це народження нації». Лозниця впевнений, що в Украї­ні чимало по-справжньому мудрих людей, він радить дослухатися до таких і вельми критично оцінювати на­валу різних новин, найчастіше побудованих на сюхви­линних сенсаціях; треба розуміти, що будь-яка новина, передусім від ТБ, – це лише один із дуже багатьох варі­антів викладення події, тобто неточний. Назагал режи­сер вважає, що першочергове завдання кожного – роз­виток власного інтелекту.

01.08.2014


Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

12.01.2024 20:50

12.01.2024 20:49

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання