Цей яскравий, цей неможливий Моргунов
Наприкінці червня
минуло п’ятнадцять років із дня смерті оригінального, популярного, надзвичайно
обдарованого актора, який багато в чому прославив радянське кіномистецтво, –
Євгена Олександровича Моргунова. «Бувалого». Звичайно ж, усі ми пам’ятаємо –
а чимало поколінь глядачів середнього й старшого віку «виросли» на цих фільмах
– трійцю комічних і навіть не без чарівливості антигероїв, дрібних
шахраїв-правопорушників із радянського кінематографу: Боягуза, Бовдура і
Бувалого. Останній, як зазначає ru.wikipedia.org, – міцний, сильний, упевнений
у собі чоловік, неформальний лідер злочинного угруповання. «Колег» Бувалого –
оптимістичного й недалекого володаря червоного носа (Бовдур) та сентиментального
нервового іпохондрика (Боягуз) зіграли відповідно незабутні й талановиті Юрій
Нікулін і Георгій Віцин.
Навколо особистості Євгена Моргунова точаться суперечки,
він справді був неоднозначним, недаремно зажив прізвиська «правдоруб», бо
різав у вічі правду-матку, незважаючи на титули, полюбляв розіграші, часом на
межі фолу. З іншого боку, Євген Моргунов був зразковим сім’янином, люблячим і
уважним, тонким поціновувачем мистецтва, прекрасно грав на фортепіано,
виконуючи найскладніші класичні композиції (Рахманінов, Бетховен, Бах, Брамс,
Моцарт), відзначався непересічною ерудицією. Дехто вважав його хитрим і авантюрним,
інші – що в ролі Бувалого він грав самого себе. А ось, до прикладу, Георгій
Віцин, людина глибокого розуму, широчезної освіченості, людина-рафінад,
інтелігент у найвищому сенсі, твердо знав: Моргунов – натура ніжна, чиста,
сентиментальна і вразлива.
Тож зрозуміло, що Євген Моргунов був людиною складною,
надто різноманітною і змістовною, аби судити про нього поверхово, нашвидкуруч.
Одного разу молодому Моргунову знадобилася характеристика
стосовно його «профпридатності» для Театру кіноактора, й попри те, що він був
одним із яскравих учнів Сергія Герасимова, Моргунов звернувся з відповідним
проханням до Олександра Довженка, у фільмах якого грав у масовках. І Олександр
Петрович написав так: «Чи має талант Моргунов? Цього я не знаю, але коли в
експедиції застряне машина, Моргунов тут-таки її витягне. Чи талановитий
Моргунов? Цього я не знаю, але Моргунов прекрасно переносить спеку й холод і,
якщо потрібно, – невибагливий у їжі. Чи талановитий Моргунов? Цього я не знаю,
проте він прекрасно вміє доїти корову й на ногах переходити грип. Такий, як
Моргунов, в експедиції є незамінним...» Принаймні ясно, що Євген Моргунов –
неординарна особистість. А все ж таки, чи був він талановитим? Здається,
питання риторичне, бо одна лише роль Бувалого принесла акторові таку
всенародну любов, якої багатьом відомим артистам не вдається зажити й після
десятків зіграних ролей (ru.wikipedia.org). Тим часом у його «послужному
списку» понад сто зіграних у кіно ролей, кожна з яких мимохіть запам’ятовується.
Згадати хоча б Соєва з фільму «Покровські ворота». Та вже склалося так, що
Моргунова здебільшого сприймають як актора «однієї ролі». Решта ролей хіба що
в певний спосіб відтінює цей основний образ.
Як з’явилася знаменита «трійця»? Про це багато написано, й
усі посилаються передусім на Володимира Цукермана, котрий багато років дружив
з кумирами публіки, знає про трьох акторів геть усе, створив їхній музей. «Нині
в його квартирі понад п’ятнадцять тисяч експонатів: у коридорі, кімнатах, на
кухні, балконі й навіть на стелі», – писав свого часу Євген Черних
(kp.ru/daily). Виявляється, час народження тріо зафіксовано з точністю до хвилини
– 27 грудня 1960 року о 17.30 худрада «Мосфільму» затвердила виконавців
короткометражки Леоніда Гайдая «Пес Барбос і незвичайний крос» (там же).
Потім були «Самогонщики», «Операція «Ы»...», «Кавказька полонянка». Тріо талановитих
акторів якось швидко оформилося в таку собі монолітну «художню одиницю», тож
її належно оцінили й деякі інші режисери: Ельдар Рязанов («Дайте книгу
скарг»), Євген Карелов («Сім стариків і одна дівчина»), Юрій Сааков («Казки російського
лісу»). Однак під час перегляду робочого матеріалу в період зйомок «Кавказької
полонянки» одне дошкульне зауваження Євгена Моргунова так розізлило Леоніда
Гайдая, що митці всерйоз посварилися, й фактично з того часу знаменита трійця
припинила існування.
«Про Моргунова ходить
чимало безглуздих пліток та чуток. І забувають, що саме він привів у мистецтво
Сергія Бондарчука, «вибив» квартиру навпроти Кремля для Броневого й був готовий
допомогти будь-кому», – розповів «Аргументам і фактам» Володимир Цукерман.
Моргунов каламбурив, сміявся, жартував, часом гостро й ущипливо, проте
невідкладно допомагав усім, хто справді потребував захисту, допомагав за
принципом «якщо не я, то хто ж?». І не змінювався, був таким завжди.
Ще в молоді роки Євген Моргунов захворів на діабет і поступово
з високого стрункого красеня з пишним чубом перетворився на гладкого великого
чоловіка з лисою головою. Та він не піддавався хворобі, до останнього
зустрічався із глядачами – веселий, дотепний, несподіваний, приязний.
Обожнював глядацькі усмішки, добрий гумор у залі. Тим часом у нього була діабетична
стопа, пише afisha.mail.ru, і він, накульгуючи, виходив на сцену у черевику й
капці. Казав, що на зйомках упав з коня, травмував ногу. «Це було дуже сумно,
нога боліла страшенно, проте вже нічого не можна було вдіяти» (там само). Наприкінці
життя, розповів Володимир Цукерман, діабет зовсім його підкосив, а смерть
молодшого сина, котрий 1998 року загинув у автокатастрофі, геть зламала.
Батько переживе його лише на рік...
ЖИВИ, ТАРАСЕ, СЕРЕД НАС!
Сергій Баранчиков
завідувач відділу організаційно-гуманітарної роботи
Закарпатської облпрофради
У стінах Ужгородського торговельно- економічного коледжу
КНТЕУ (директор Лариса Павлюк, голова профкому Наталія Тимофеєва) відбувся
концерт «Живи, Тарасе, серед нас», присвячений 200-річчю з дня народження
Тараса Шевченка. Ініціатор його проведення – Закарпатська обласна організація
профспілки працівників і підприємців торгівлі, громадського харчування та
послуг (голова Галина Сваричевська). На концерті були присутні члени
галузевого обкому профспілки, адміністрація закладу, викладачі й студенти.
Зі сцени лунало живе Шевченкове слово, всі виступи були
пройняті патріотизмом, а учасники свята одягнені в національні українські
строї. Твори великого Кобзаря, які декламували студенти, були тематично
різнопланові, що дало змогу присутнім поринути у вир Шевченкової поезії. Зокрема,
Максим Перевузник продекламував уривок із поеми «Сон», Мирослава Устай – з
поеми «Катерина», Наталія Цап – уривок із поеми «Гайдамаки», а Людмила Тороні
– поезію «Русалка».
Справжньою окрасою свята став виступ вокального ансамблю
студентів-першокурсників. Лунали «Думи мої, думи мої», «Зоре моя вечірняя» та
інші пісні на слова Тараса Шевченка. З надзвичайно піднесеним настроєм усі
присутні проспівали Гімн України.
Зворушливим моментом стало виконання пісні «Боже, Україну
збережи», яку заспівали всі учасники концерту, тримаючи запалені свічки.
Організували та провели цікавий патріотичний захід викладач української
літератури коледжу Ярослава Барзул і музичний керівник Людмила Пинзеник. Голова
обласної організації профспілки працівників і підприємців торгівлі, громадського
харчування та послуг Галина Сваричевська від імені профспілкового активу
галузі щиро подякувала організаторам і учасникам свята за чудовий концерт.
«Голлівуд над Дніпром»
Саме так назвав свою документальну стрічку режисер Олег
Чорний: «Голлівуд над Дніпром. Сни з Атлантиди». Йдеться про унікальну історію
села Бучак, що біля Канева на Черкащині. Впродовж майже двадцяти років – між
1950-м та 1970-м – неперевершеної краси українське село і його околиці
слугували місцем для натурних зйомок цілої низки відомих і улюблених
кінофільмів, що стали кінематографічною класикою. Це, зокрема, «Поема про
море» Юлії Солнцевої за сценарієм Олександра Довженка, «Вечір на Івана Купала»
Юрія Іллєнка, «Українська рапсодія» Сергія Параджанова, «Сон» Володимира
Денисенка, «Бумбараш» Миколи Рашеєва та Аркадія Народицького та ін., пише
i-pro.kiev.ua. Про маловідомі епізоди зйомок у стрічці розкажуть Лариса
Кадочникова, Микола Бурляєв, Михайло Іллєнко, Раїса Недашківська, Микола
Рашеєв, Сергій Буковський, Олександр Денисенко, Сергій Якутович, Михайло
Ткачук, а також мешканці Бучака, які брали участь у масових сценах.
Старовинне село Бучак розташоване в сідловині між пагорбами
на правому березі Дніпра посеред листяного лісу. Неподалік – славетне джерело
«Рожена криниця», із яким пов’язана легенда про похід київських князів
Святослава, Ігоря й Володимира на половців. Свого часу Бучак міг похвалитися
розвиненою інфраструктурою, школою, млинами, кузнями. В1970-ті роки минулого
століття село стало улюбленим місцем літнього відпочинку творчої інтелігенції.
...Дніпро. Його близькість, чарівна краса, неосяжність і
велич додатково оздоблюють природну розкіш Бучака. Та саме з Дніпром пов’язані
не лише світлі, а й сумні та драматичні сторінки історії села. Так, скажімо,
1943 року, при форсуванні Дніпра, у боях біля Бучака загинуло близько тисячі
радянських воїнів. Зрештою, село занепало, коли у 80-х розпочалося будівництво
Канівської ГАЕС. Станцію так і не добудували, однак більшу частину мешканців
було відселено. Ана місці нижнього котловану утворилося озеро з чистою водою
(doroga.ua). Отже, як і давня Атлантида, чимала частка матеріальної і духовної
культури поселення пішла під воду. Документальна картина «Голлівуд над
Дніпром. Сни з Атлантиди», пише i-pro.kiev.ua, відбулася завдяки ініціативі
режисера Олега Чорного за підтримки письменника й історика Станіслава Цалика,
журналіста Дмитра Іванова й усього творчого колективу стрічки. Аповне фінансування
проекту забезпечило Державне агентство України з питань кіно. Водночас
згаданий фільм став першим проектом у цьому жанрі компанії «Директорія кіно».
Стрічку буде показано цими днями, під час Одеського
міжнародного кінофестивалю, і глядач дізнається не лише про кінематографічну, а
й про фактичну й містичну історію Бучака, «який досі лишається для українських
митців місцем особливої «творчої сили» (там само).
20.07.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|