Ой, то душа, що шукала щастя
«Ой, не зоря в небі запалала / То на землі квітка розквітала
/ Там, де трава, як зелений шовк / Ранок прийшов, але квітку не знайшов...»
Пісня «Квітка-душа» (Діана Гольде – Костянтин Меладзе),
мабуть, як жодна інша, точно відповідає духу та атмосфері свята Івана Купала,
котре справедливо вважається одним із найяскравіших, найзначущіших літніх
народних свят-обрядів. Таємнича чарівна ніч, сповнена загадок і
несподіваностей, пошуки квітки папороті – метафора пошуків щастя, долі,
багатства. Липнева ніч в Україні проти Івана Купала – що є більш закличного,
хвилюючого, романтичного та поетичного о цій порі?!
Відомо, що літнє свято Івана Купала язичницького
походження, саме таку назву воно має в західних та східних слов’ян, більше того
– Іванів день із давніх-давен традиційно святкується мало не в усій Європі.
Цікаво, що попервах це свято було пов’язане з літнім сонцестоянням (21 червня),
а з прийняттям християнства його перенесли на три дні вперед і приурочили до
дня народження Івана Хрестителя – 24 червня. Ось чому, власне, – Купала: образ
Хрестителя пов’язаний із водою, в якій він хрестив Спасителя. Коли ж було
усталено так званий «новий стиль», дату перенесли на 7 липня.
Іще цікавіше, мабуть, те, що деякі науково-популярні й
неоязичницькі видання стверджують, буцімто було таке божество в давніх слов’ян
– Купала. Але то помилка, якої одного разу припустилися, а далі розтиражували.
Вперше божество Купала, пише znaimo.com.ua, згадується в Густинському літописі
ХVII століття і є плодом непорозуміння: літописець, знаючи про «бісівські
ігрища» на Івана Купала, вирішив, що назва свята – то ім’я язичницького бога.
Наступні переписувачі це повторювали, а за ними – й перші дослідники
слов’янської міфології. Через оцю плутанину й з’явився в слов’янському пантеоні
такий персонаж. «Насправді ж Купала божеством ніколи не був і міг з’явитися в
народних уявленнях лише як фольклорна персоніфікація свята, що відобразилося,
приміром, у піснях» (там само).
Іванів день заповнений обрядами, пов’язаними з водою, вогнем
і травами. Тому передусім мусимо згадати легенду про цвіт (квітку) папороті –
міфічну квітку, котра, за легендою, цвіте лише одну мить саме у ніч
напередодні Івана Купала. Побачити цвіт папороті важко, а зірвати ще важче:
потрібна ціла низка складних магічних дій, до того ж нечиста сила всіляко
цьому перешкоджає.
Та, мовляв, якщо хтось усе ж таки спроможеться зірвати цвіт
папороті, то стане «всевидющим», розумітиме мову тварин, бачитиме скарби й клади,
навіть глибоко закопані, зможе безперешкодно заходити до скарбниць, лише
приклавши квітку до замків, стати повелителем землі й води, набувати будь-якого
вигляду тощо. Звісно, коли подумати, то потенційний володар такого «цвіту»,
безперечно, далекий від кохання чи самопожертви. То є зрештою егоїстичне
добування «щастя для себе». Але повір’я красиве: рівно опівночі з куща папороті
з’являється квіткова брунька, котра рухається, коливається, мов річкова вода;
потім, щохвилини збільшуючись та зростаючи, пломеніє, наче розпечене вугілля,
й нарешті о 12-й ночі з тріском розгортається цвіт (квітка) і, як полум’я,
освітлює все навкруги...
Зрештою, як то не прикро, але в реальності папороть ніколи
не квітне – розмножується спорами.
-
ТА МАЛАЯ НІЧКА ПЕТРІВОЧКА...
Обрядових традицій, пов’язаних із святкуванням Івана Купала,
дуже багато. Наприклад, обов’язковим є масове купання: вода на Іванів день
вважається цілющою й дуже сильною магічно, бо її залишає всяка нечисть аж до
Іллі.
Серед головних і обов’язкових традицій – перестрибування
через багаття, пускання вінків по воді. Купальське вогнище – неймовірно гарне
видовище й згідно із переказами має велику магічну силу, вода цієї ночі
дружить із вогнем. Дівчата й хлопці стрибають через нього поодинці або парами
– це ритуал очищення. Пари, які кохаються, стрибають зазвичай удвох і
вважається, що та пара, яка, перестрибнувши через вогонь, не розніме рук, –
невдовзі побереться й проживе разом довге щасливе життя. Є прикмети й для
того, хто стрибає сам: якщо вогонь не торкнеться її (його) й не буде жаринок, –
на «спортсмена» чекає талан і щасливе подружнє життя (osvita.ua).
Щодо пускання вінків по воді, то й тут існує чимало
неписаних правил та вірувань. Приміром, колись дівчина добре знала, що
оскільки цієї ночі вінок вирішуватиме її подальшу долю, то сплести його
належить «правильно», тобто використати шістнадцять видів трав – дзвіночки,
звіробій, деревій, глід тощо, читаємо на koldovko.com. До вінків прилаштовували
запалені свічки – й пускали на воду. За прикметами, якщо вінок спокійно пливе
й свічка горить, то дівчина невдовзі вийде заміж, якщо крутиться на місці, –
доведеться ще подівувати, коли одразу потонув – коханий розлюбив, і в парі з
ним бути не судилося; якщо вінок відпливе далеко та пристане до іншого берега,
– мабуть, з тієї сторони й чекати нареченого. Втім, на деяких слов’янських
землях «поведінка» вінків на воді прочитувалася більш суворо: якщо вінок
потоне, – смерть, приб’ється до берега, – вік дівувати. Ну, а та, чий вінок
попливе найдальше, ще й довше за інші зберігаючи запалену свічку, – буде з
усіх найщасливішою й проживе довго-довго.
Поки дівчата проводжають очима свої віночки, настає час
хлопців, пише osvita.ua. Багато хто намагається вловити вінок тієї дівчини, що
подобається, а як впіймає, то вимагає «викуп». Як хочеться заміж, бажання
хлопця виконає. Недаремно ніч на Івана Купала – свято не лише веселе, з
хороводами, піснями, танцями, а й по-язичницьки трохи... вседозволене. Та що ж,
молодість є молодість, а містичний та чарівний час охоче патронує й геть вільні
забаганки – на те й Купальська ніч. Знову пригадуються чудові слова пісні:
«Тільки душа і квітуча, і жива!»
МУЗИ НЕ МОВЧАТЬ!
Міністерство культури України за підтримки Благодійного
фонду Арсенія Яценюка «Відкрий Україну» четвертий місяць поспіль реалізовує
мистецький проект «Народна філармонія». Мета проекту – піднести бойовий дух
української армії, а відтак забезпечити Україні мир та цілісність, посприяти
єднанню народу. Міністр культури Євген Ніщук зазначив: «Як показав досвід,
такі заходи дуже потрібні. Артисти – учасники «Народної філармонії» – їздять
по всіх гарячих точках, по військових частинах на сході, півдні й півночі».
Про ці поїздки та їхнє значення як для наших воїнів, так і
для самих артистів розповіла в одній із радіопередач активний учасник «Народної
філармонії» народна артистка України Раїса Недашківська. До акції долучилися
чимало відомих митців, зокрема, народні артисти Фемій Мустафаєв, Володимир
Талашко, заслужені артисти України Ірина Кириліна, Леся Горова, Тарас
Компаніченко, лауреати міжнародних конкурсів Руслана Лоцман, Михайло Твердий,
гурти «Горлиця», «ТаРута», композитори, співаки-барди, історики, педагоги та
студенти, журналісти й громадські діячі, представники церков (i-pro.kiev.ua).
За відгуками наших бійців, такі мистецькі зустрічі справді дуже важливі для
них, підносять настрій, допомагають зберігати бойовий дух.
Уже відбулося не менш як сорок концертів у прикордонних
військових частинах ЗС України на Одещині, Миколаївщині, Сумщині, Львівщині,
Чернігівщині, Полтавщині, Київщині, Харківщині, Рівненщині, Дніпропетровщині,
Кіровоградщині, Тернопільщині, Хмельниччині, Вінниччині. «Народна філармонія»
працюватиме й упродовж липня-серпня у військових частинах Херсонської,
Запорізької та Черкаської областей (там само).
РОДЕ НАШ КРАСНИЙ!
Наприкінці червня на пагорбах неподалік Ржищева під Києвом
відбувся VII Міжнародний екокультурний фестиваль «Трипільське коло». Цього разу
його ключове слово – Земля. Фестиваль присвячено земній стихії з гаслом
«Збережемо землю – збережемо рід». Як пише doroga.ua, територія фестивалю – це
сімнадцять гектарів музики, творчості, мистецтва й краси. Про те, що все
спонукає до руху, змін, нагадує і сама назва фестивальної толоки. Працювали численні
майстер-класи, кінопокази, квести, семінари, різноманітні етношоу. Й усе це,
заохочувала далі doroga, – під шалені ритми, що їх відтворювали відомі музичні
групи, з барабанним диско, з власними творчими імпровізаціями учасників.
Серед найцікавіших і найприкметніших мистецьких постатей на Великій
сцені «Трипільського кола–2014» – Руслана, Джамала, ТНМК, групи з Польщі,
Білорусі, Молдови.
Зміст усіх фестивальних заходів, як і в попередні роки,
підпорядковано світоглядним принципам, що їх сповідує «Трипільське коло» як
засадні: екологія спілкування, здоровий спосіб життя, турбота про чистоту
довкілля, вшанування культурних і духовних надбань наших предків «з часів
давньої унікальної трипільської культури, котра існувала на теренах України»
(там само). Організатори цьогорічного фестивалю подбали про те, аби і
учасники, й відвідувачі, якщо мали якісь запитання за темою, змогли дістати
зрозумілу й практичну відповідь-пояснення, поділитися власними спостереженнями
та досвідом. Можна було також відкрити себе у творчості, щось зробити власноруч,
діставши задоволення передусім від самого процесу творення. Фестиваль
передбачив оздоровчі, спортивні, музичні, екологічні, освітні, виставкові та
інші заходи – всі в етностилі.
Тому не було байдужих, усім було цікаво й весело, кожен
здобув щось корисне для себе – й усі разом милувалися красою дніпровських
краєвидів.
Територія фестивалю традиційно вільна від алкоголю та
паління, від будь-яких наркотиків. І люди щораз переконуються в тому, що цілком
можливо прекрасно й змістовно відпочити без «допінгу». Зрозуміло, цьому
неабияк посприяли й свіже повітря, і чисті джерела, й сама матінка-земля з
духмяними травами й квітами. В такому щедрому природному оточенні мимоволі
замислишся, чи правильно живемо й харчуємось, як насправді ставимося до довкілля.
Завдання фестивалю «Трипільське коло», пише джерело, –
розбудити в людях цікавість до історичної спадщини, знайти альтернативні
способи організації дозвілля для молоді й родин, відродити й закріпити етнічні
традиції, поєднуючи їх із сучасними культурними, освітніми, виробничими та
іншими досягненнями.
04.07.2014
|