« на головну 24.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

Жеймовочка

Жеймовочка

«Прячу я печаль свою/Я не плачу, а пою/Улыбаюсь даже/Но неужто никогда/Не уйти мне никуда/От золы и сажи?»…

Згадаймо фільм 1947 року режи­серів Надії Кошеверової й Михайла Шапіро «Попелюшка» за сценарієм Євгена Шварца з Яніною Жеймо у головній ролі. Багато було на нашій пам’яті театральних і кіношних Сін­дерелл та Попелюшок – одна з них навіть негритянка в однойменній голлівудській стрічці 1997 року. Од­нак, думається, мініатюрна й ніжна Жеймо лишається Попелюшкою-зіркою, ностальгічно налаштовую­чи чутливі сердечні струни на ча­сом приховані сокровенні мрії, що не дорослішають, а тому завжди ли­шаються світлими й чистими.

Яніна Жеймо народилася 29 трав­ня 1909 року в сім’ї циркових артистів – наїзники, гімнасти, ексцентрики. Батько, Болеслав Жеймо, очолював цю сімейну групу улюбленців публі­ки. Спочатку їх було п’ятеро: батько, мати й три дочки. Потім підросла Яня, молодша, й, маючи лише три роки, приєдналася до родинного цир­кового ансамблю. Коли 1923 року Бо­леслав Жеймо помер, номер розва­лився. Якийсь час матір і чотирьох дочок годувала естрада. Всі вони були по-справжньому талановиті, легко освоювали нові жанри, різні му­зичні інструменти. Тому 15-річна Яні­на, яка вже мала на той час 12 років акторського стажу й бажання далі розвиватися, зважилася на наступ­ний крок: потай від рідних і паралель­но з роботою на естраді вступила до дуже цікавої ленінградської кіношко­ли, що називалася «Фабрика ексцен­тричного кіноактора» (ФЕКС). Актор­ською студією керували майбутні ви­датні режисери – Григорій Козинцев та Леонід Трауберг, тож доля дівчині справді всміхнулась. Уже 1925 року Жеймо дебютувала в ексцентричній короткометражці своїх педагогів «Мішки проти Юденича» (kinoafisha.ua), а разом з нею в стрічці знялися Сергій Герасимов та Андрій Кострич­кін – перший чоловік Яніни, з яким вона познайомилася у ФЕКСі. На­ступного року акторка знялась одра­зу в кількох фільмах Козинцева й Трауберга, а початок 1930-х років став, мабуть, у всіх сенсах найбільш ре­зультативним у її кінокар’єрі. Пер­шою головною роллю Жеймо була школярка у фільмі «Розбудіть Олен­ку» (1834). Із цього приводу відома ак­триса Олена Єгорова писала: «Жодна, навіть наймайстерніша, травесті (за винятком, мабуть, такого феномена, яким свого часу була Яніна Жеймо) не зможе витримати на екрані зма­гання із звичайними хлопчиком і ді­вчинкою» (там же). Бо коли цілком доросла Яніна грала підлітка, всі ві­кові категорії глядачів і сприймали її як підлітка! А за словами ж Григорія Козинцева, Жеймо була «єдиною ра­дянською актрисою, яка вміла грати в короткометражках».

Популярність Яніни Жеймо була беззаперечною, але особливо високо вона злетіла після виходу в лютому 1936 року повнометражного фільму «Подруги» (де, до речі, Жеймо, єди­на з актрис, зіграла свою героїню в дитинстві й дорослому віці). Те ж джерело пише: «Розповідали, що шанувальники ходили за нею натов­пом, і навіть подеколи до неї додому приїжджали хлопчики й дівчатка, котрі мріяли стати артистами». На студію «Ленфільм» надходили тися­чі листів з адресою: «Ленфильм. Пу­говице». «Пуговица» – так називали у фільмі її героїню, Асю.

...Позаду лишилася страшна ві­йна, коли в блокадному Ленінграді крихітка-Жеймо невпинно працю­вала вдень, виступаючи в шпита­лях, на імпровізованих концертних майданчиках, а вночі чергувала на дахах, гасячи фашистські запалю­вальні бомби. Були й непоправні особисті втрати. Поволі країна по­ставала з руїн, попелищ, і люди, змучені жахами й небезпеками, по­требували доброти, тепла, надії, за­спокоєння. Нехай і казкових... Тож режисер Надія Кошеверова розпоча­ла зйомки фільму «Попелюшка». На проби приходили юні актриси, за fcw.su/blogs, але самої лише моло­дості бракувало, аби правдиво зігра­ти навіть і казкове щастя, коли зна­єш, що таке втрати. Режисер зупи­нила свій вибір на Жеймо. На той час актрисі було 37 років, і ровесни­цею казкової героїні була її власна дочка, 16-річна Яніна Костричкіна. Проте «бальзаківський вік» ані­скільки не заважає жодному поко­лінню глядачів, яке вміє цінувати талант і чарівливість, а також усі чесноти, притаманні Попелюшці, що неймовірно жіночно, багатобарв­но, навіть з лукавинкою втілила Яніна Жеймо.

...Кіностудію було зруйновано, в перервах між зйомками змерзлі ак­тори натягали тулупи, від реквізиту майже нічого не лишилося, й усі приносили з дому щось більш-менш «палацове», «під старовину», аби правдиво відзняти королівський бал. Розкішну сукню для Попелюш­ки зшили з клаптиків й лише чере­вички довелося робити на замовлен­ня: Жеймо мала справді казковий розмір ніжки – 31-й. А на зріст була лише 148 см.

«Попелюшка» принесла актрисі нову високу хвилю популярності. Але надалі ролей було мало, Жеймо займалася озвучуванням, а напри­кінці 50-х із своїм третім чоловіком, польським режисером Леоном Жан­но, виїхала до Польщі. Вони прожи­ли разом 30 щасливих років. Однак Яніна Жеймо заповідала, що хоче бути похованою в Москві, й близькі виконали цей заповіт.

  • ЗГАДУЄ СТАНІСЛАВ САДАЛЬСЬКИЙ

У своєму блозі актор пише: «Жеймовочкою» називали маленьку ла­вочку, на яку Яніні до­водилося ставати, аби дотяг­тися до мікрофона в студії звукозапису... Попелюшка могла бути не єдиною казко­вою роллю Жеймо. У1941 році почалися зйомки кольо­рової «Снігової королеви», де Яніна мала зіграти Маленьку розбійницю. Снігову короле­ву грала красуня Ксенія Тара­сова, Герду – балерина Ната­ля Садовська із славетної ак­торської династії Садовських, Кая – зовсім іще юний Всево­лод Ларіонов, Казкаря – Юрій Любимов. Павільйонні зйом­ки завершилися 17 червня, й уся група виїхала на натуру до Ялти, але 22-го почалася ві­йна, й фільм заморозили. Атак, хто знає, може, була б у нас із вами ще одна улюблена казка з Яніною Жеймо. Кольо­рова, а не розфарбована».

 

Сцена життя в очікуванні «капремонту»?

Статтю Олега Вергеліса «Губите ли вы те­атр?», надруковану в «ДТ» й розтиражо­вану іншими ЗМІ наприкінці минулого театрального сезону, взагалі можна на­звати програмною: під професійним пе­ром видатного театрознавця «вишикува­лися» довколатеатральні й суто теа­тральні рани та виразки, до яких призве­ла так звана культурна політика держа­ви. Неграмотна, байдужа, недалекогляд­на. В цій же статті – цілком прочитувані – рекомендації щодо усунення вад.

«Такої звивини, як театр, – пише, зокре­ма, Олег Вергеліс, – в українській дер­жавній голові нині не існує. Художній та­лант у цій країні, в цих театрах давно ні­чого не вирішує, тут усе вирішують лише кумівство, корупція, родинність, теле­фонне право» («Дзеркало тижня», чер­вень 2013 року).

Ця тема дійсно варта того, аби її розвива­ти, розгортати, перетворювати на мані­фест. Але театр, цей дивовижний живий організм, що дихає, кипить, затихає, мімі­крує, атакує, все ж таки має, мабуть, жит­тєстійкість ніжної й позірно беззахисної рослинки, що примудряється пробити ас­фальт і квітнути на очах вражених перехо­жих. Принаймні той же автор називає цілу низку кращих вистав минулого сто­личного театрального сезону. Й серед ін­ших – ексцентричну комедію «Опискин. Фома!» режисера Олексія Лісовця у Київ­ському академічному театрі драми та ко­медії на Лівому березі. Інсценування ві­домого твору Ф. Достоєвського «Село Сте­панчиково та його мешканці». Це спроба постановника побачити в сюжеті класика реалії нашої вічної «божевільні», коли маніпулятора й нахабного нікчему сприй­мають як пророка.

 

«Життєпис» повітряної кульки

Хто їх вигадав, оці яскраві, різнокольорові пові­тряні кульки, до яких ми звикли з дитинства? Чи не є вони «молодшими братами» гігантів старовинного повітроплавання? Приміром, змальованого Жюлем Верном у романі «П’ять тижнів на повітряній кулі»? То, до слова, був перший роман, що приніс майбутньому видатному письменникові неабияку популярність. Апоштовхом до написання книги, розповідає fantlab.ru, стало знайомство Верна із славетним повітроплавцем і фотографом Надаром 1860 року. Пізніше вони обидва очолили «Товари­ство заохочення повітряних сполучень». Такий собі віртуальний «аеропорт» ХІХ століття! Але, виявляєть­ся, все це не було таким уже й новим!

Історія наповнених повітрям куль, що злітають у небо, почалася набагато раніше. Дослідники дійшли висновку, що найперші згадки про виготовлення по­дібних куль з’явилися у карельських рукописах. Зо­крема, в славетному карело-фінському епосі «Кале­вала», що є неоціненним джерелом інформації про давнє карельське повітроплавання. В одній з рун на­віть детально змальовується процес виготовлення повітряної кулі: «Старый мудрый Вяйнямейнен/Вековечный прорицатель/Строил шар из кожи бычьей/Из китовой шил он шкуры/Надувал тот шар он дымом/Газом наполнял болотным/Плел канаты с жил оленьих/Из лосиных вил веревки (occupacii-karelii.net, переклад Л. Бєльського).

Літописи карелів, датовані ще ХІІ століттям, розпові­дають, що подібну повітряну кулю мала чи не кожна родина, й нібито саме за допомогою такого «тран­спорту» давні карели частково долали проблему без­доріжжя – повітряні кулі допомагали людям дістати­ся з одного населеного пункту до іншого. Подібний засіб сполучення не міг не відзначити й російський поет Г. Державін, призначений 1784 року Олонець­ким губернатором (там само). Навіть оспівав його у своїх віршах! Ясно, що подібні подорожі небом були небезпечними, бо оболонка із шкіри тварин могла не витримати повітряного тиску й вибухнути...

У1824 році, в Лондоні, професор Майкл Фарадей ви­найшов гумові повітряні кулі: він вивчив еластичні влас­тивості каучуку, зробив із цього матеріалу два «коржі», середину обсипав борошном (аби не злипалося), а не­оброблені береги склеїв. Такі мішечки можна було ви­користовувати для дослідів з воднем (fandv.ru). Ще че­рез кілька десятиліть фарадеївські мішечки почали на­повнювати газом, й вони легко злітали в повітря, чим дуже тішили публіку на міських святах у різних країнах. Однак після того, як 1922 року яскраві повітряні кульки, наповнені воднем, вибухнули під час якогось свята у США, їх почали наповнювати більш безпечним гелієм, що показав себе не гіршим за водень.

Аз випуском на початку 30-х років кульок з латексу вони перейшли до наступної стадії свого розвитку, діставши змогу змінювати форму. Цілий світ оцінив новацію, й відтоді дизайнери, оформлюючи свята, створювали з кульок композиції, надавали їм вигля­ду собак, жирафів, літаків тощо.

29.06.2014


Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання