Жеймовочка
«Прячу я печаль свою/Я не плачу, а пою/Улыбаюсь даже/Но
неужто никогда/Не уйти мне никуда/От золы и сажи?»…
Згадаймо фільм 1947 року режисерів Надії Кошеверової й
Михайла Шапіро «Попелюшка» за сценарієм Євгена Шварца з Яніною Жеймо у головній
ролі. Багато було на нашій пам’яті театральних і кіношних Сіндерелл та
Попелюшок – одна з них навіть негритянка в однойменній голлівудській стрічці
1997 року. Однак, думається, мініатюрна й ніжна Жеймо лишається
Попелюшкою-зіркою, ностальгічно налаштовуючи чутливі сердечні струни на часом
приховані сокровенні мрії, що не дорослішають, а тому завжди лишаються
світлими й чистими.
Яніна Жеймо народилася 29 травня 1909 року в сім’ї циркових
артистів – наїзники, гімнасти, ексцентрики. Батько, Болеслав Жеймо, очолював цю
сімейну групу улюбленців публіки. Спочатку їх було п’ятеро: батько, мати й три
дочки. Потім підросла Яня, молодша, й, маючи лише три роки, приєдналася до
родинного циркового ансамблю. Коли 1923 року Болеслав Жеймо помер, номер
розвалився. Якийсь час матір і чотирьох дочок годувала естрада. Всі вони були
по-справжньому талановиті, легко освоювали нові жанри, різні музичні
інструменти. Тому 15-річна Яніна, яка вже мала на той час 12 років акторського
стажу й бажання далі розвиватися, зважилася на наступний крок: потай від
рідних і паралельно з роботою на естраді вступила до дуже цікавої
ленінградської кіношколи, що називалася «Фабрика ексцентричного кіноактора»
(ФЕКС). Акторською студією керували майбутні видатні режисери – Григорій
Козинцев та Леонід Трауберг, тож доля дівчині справді всміхнулась. Уже 1925
року Жеймо дебютувала в ексцентричній короткометражці своїх педагогів «Мішки
проти Юденича» (kinoafisha.ua), а разом з нею в стрічці знялися Сергій
Герасимов та Андрій Костричкін – перший чоловік Яніни, з яким вона
познайомилася у ФЕКСі. Наступного року акторка знялась одразу в кількох
фільмах Козинцева й Трауберга, а початок 1930-х років став, мабуть, у всіх
сенсах найбільш результативним у її кінокар’єрі. Першою головною роллю Жеймо
була школярка у фільмі «Розбудіть Оленку» (1834). Із цього приводу відома актриса
Олена Єгорова писала: «Жодна, навіть наймайстерніша, травесті (за винятком,
мабуть, такого феномена, яким свого часу була Яніна Жеймо) не зможе витримати
на екрані змагання із звичайними хлопчиком і дівчинкою» (там же). Бо коли
цілком доросла Яніна грала підлітка, всі вікові категорії глядачів і сприймали
її як підлітка! А за словами ж Григорія Козинцева, Жеймо була «єдиною радянською
актрисою, яка вміла грати в короткометражках».
Популярність Яніни Жеймо була беззаперечною, але особливо
високо вона злетіла після виходу в лютому 1936 року повнометражного фільму
«Подруги» (де, до речі, Жеймо, єдина з актрис, зіграла свою героїню в
дитинстві й дорослому віці). Те ж джерело пише: «Розповідали, що шанувальники
ходили за нею натовпом, і навіть подеколи до неї додому приїжджали хлопчики й
дівчатка, котрі мріяли стати артистами». На студію «Ленфільм» надходили тисячі
листів з адресою: «Ленфильм. Пуговице». «Пуговица» – так називали у фільмі її
героїню, Асю.
...Позаду лишилася страшна війна, коли в блокадному
Ленінграді крихітка-Жеймо невпинно працювала вдень, виступаючи в шпиталях, на
імпровізованих концертних майданчиках, а вночі чергувала на дахах, гасячи
фашистські запалювальні бомби. Були й непоправні особисті втрати. Поволі
країна поставала з руїн, попелищ, і люди, змучені жахами й небезпеками, потребували
доброти, тепла, надії, заспокоєння. Нехай і казкових... Тож режисер Надія
Кошеверова розпочала зйомки фільму «Попелюшка». На проби приходили юні
актриси, за fcw.su/blogs, але самої лише молодості бракувало, аби правдиво
зіграти навіть і казкове щастя, коли знаєш, що таке втрати. Режисер зупинила
свій вибір на Жеймо. На той час актрисі було 37 років, і ровесницею казкової
героїні була її власна дочка, 16-річна Яніна Костричкіна. Проте «бальзаківський
вік» аніскільки не заважає жодному поколінню глядачів, яке вміє цінувати
талант і чарівливість, а також усі чесноти, притаманні Попелюшці, що неймовірно
жіночно, багатобарвно, навіть з лукавинкою втілила Яніна Жеймо.
...Кіностудію було зруйновано, в перервах між зйомками
змерзлі актори натягали тулупи, від реквізиту майже нічого не лишилося, й усі
приносили з дому щось більш-менш «палацове», «під старовину», аби правдиво
відзняти королівський бал. Розкішну сукню для Попелюшки зшили з клаптиків й
лише черевички довелося робити на замовлення: Жеймо мала справді казковий
розмір ніжки – 31-й. А на зріст була лише 148 см.
«Попелюшка» принесла актрисі нову високу хвилю популярності.
Але надалі ролей було мало, Жеймо займалася озвучуванням, а наприкінці 50-х із
своїм третім чоловіком, польським режисером Леоном Жанно, виїхала до Польщі.
Вони прожили разом 30 щасливих років. Однак Яніна Жеймо заповідала, що хоче
бути похованою в Москві, й близькі виконали цей заповіт.
-
ЗГАДУЄ СТАНІСЛАВ САДАЛЬСЬКИЙ
У своєму блозі актор пише: «Жеймовочкою» називали маленьку
лавочку, на яку Яніні доводилося ставати, аби дотягтися до мікрофона в
студії звукозапису... Попелюшка могла бути не єдиною казковою роллю Жеймо.
У1941 році почалися зйомки кольорової «Снігової королеви», де Яніна мала
зіграти Маленьку розбійницю. Снігову королеву грала красуня Ксенія Тарасова,
Герду – балерина Наталя Садовська із славетної акторської династії Садовських,
Кая – зовсім іще юний Всеволод Ларіонов, Казкаря – Юрій Любимов. Павільйонні
зйомки завершилися 17 червня, й уся група виїхала на натуру до Ялти, але 22-го
почалася війна, й фільм заморозили. Атак, хто знає, може, була б у нас із вами
ще одна улюблена казка з Яніною Жеймо. Кольорова, а не розфарбована».
Сцена життя в очікуванні «капремонту»?
Статтю Олега Вергеліса «Губите ли вы театр?», надруковану в
«ДТ» й розтиражовану іншими ЗМІ наприкінці минулого театрального сезону,
взагалі можна назвати програмною: під професійним пером видатного
театрознавця «вишикувалися» довколатеатральні й суто театральні рани та
виразки, до яких призвела так звана культурна політика держави. Неграмотна,
байдужа, недалекоглядна. В цій же статті – цілком прочитувані – рекомендації
щодо усунення вад.
«Такої звивини, як театр, – пише, зокрема, Олег Вергеліс, –
в українській державній голові нині не існує. Художній талант у цій країні, в
цих театрах давно нічого не вирішує, тут усе вирішують лише кумівство,
корупція, родинність, телефонне право» («Дзеркало тижня», червень 2013 року).
Ця тема дійсно варта того, аби її розвивати, розгортати,
перетворювати на маніфест. Але театр, цей дивовижний живий організм, що дихає,
кипить, затихає, мімікрує, атакує, все ж таки має, мабуть, життєстійкість
ніжної й позірно беззахисної рослинки, що примудряється пробити асфальт і
квітнути на очах вражених перехожих. Принаймні той же автор називає цілу низку
кращих вистав минулого столичного театрального сезону. Й серед інших –
ексцентричну комедію «Опискин. Фома!» режисера Олексія Лісовця у Київському
академічному театрі драми та комедії на Лівому березі. Інсценування відомого
твору Ф. Достоєвського «Село Степанчиково та його мешканці». Це спроба
постановника побачити в сюжеті класика реалії нашої вічної «божевільні», коли
маніпулятора й нахабного нікчему сприймають як пророка.
«Життєпис» повітряної кульки Хто їх вигадав, оці яскраві, різнокольорові повітряні
кульки, до яких ми звикли з дитинства? Чи не є вони «молодшими братами»
гігантів старовинного повітроплавання? Приміром, змальованого Жюлем Верном у
романі «П’ять тижнів на повітряній кулі»? То, до слова, був перший роман, що
приніс майбутньому видатному письменникові неабияку популярність. Апоштовхом до
написання книги, розповідає fantlab.ru, стало знайомство Верна із славетним
повітроплавцем і фотографом Надаром 1860 року. Пізніше вони обидва очолили
«Товариство заохочення повітряних сполучень». Такий собі віртуальний
«аеропорт» ХІХ століття! Але, виявляється, все це не було таким уже й новим!
Історія наповнених повітрям куль, що злітають у небо,
почалася набагато раніше. Дослідники дійшли висновку, що найперші згадки про
виготовлення подібних куль з’явилися у карельських рукописах. Зокрема, в
славетному карело-фінському епосі «Калевала», що є неоціненним джерелом
інформації про давнє карельське повітроплавання. В одній з рун навіть детально
змальовується процес виготовлення повітряної кулі: «Старый мудрый
Вяйнямейнен/Вековечный прорицатель/Строил шар из кожи бычьей/Из китовой шил он
шкуры/Надувал тот шар он дымом/Газом наполнял болотным/Плел канаты с жил
оленьих/Из лосиных вил веревки (occupacii-karelii.net, переклад Л. Бєльського).
Літописи карелів, датовані ще ХІІ століттям, розповідають,
що подібну повітряну кулю мала чи не кожна родина, й нібито саме за допомогою
такого «транспорту» давні карели частково долали проблему бездоріжжя –
повітряні кулі допомагали людям дістатися з одного населеного пункту до
іншого. Подібний засіб сполучення не міг не відзначити й російський поет Г.
Державін, призначений 1784 року Олонецьким губернатором (там само). Навіть
оспівав його у своїх віршах! Ясно, що подібні подорожі небом були небезпечними,
бо оболонка із шкіри тварин могла не витримати повітряного тиску й вибухнути...
У1824 році, в Лондоні, професор Майкл Фарадей винайшов
гумові повітряні кулі: він вивчив еластичні властивості каучуку, зробив із
цього матеріалу два «коржі», середину обсипав борошном (аби не злипалося), а необроблені
береги склеїв. Такі мішечки можна було використовувати для дослідів з воднем
(fandv.ru). Ще через кілька десятиліть фарадеївські мішечки почали наповнювати
газом, й вони легко злітали в повітря, чим дуже тішили публіку на міських
святах у різних країнах. Однак після того, як 1922 року яскраві повітряні
кульки, наповнені воднем, вибухнули під час якогось свята у США, їх почали
наповнювати більш безпечним гелієм, що показав себе не гіршим за водень.
Аз випуском на початку 30-х років кульок з латексу вони
перейшли до наступної стадії свого розвитку, діставши змогу змінювати форму.
Цілий світ оцінив новацію, й відтоді дизайнери, оформлюючи свята, створювали з
кульок композиції, надавали їм вигляду собак, жирафів, літаків тощо.
29.06.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|