Сумний, сумний... веселун
...Пригадується афористична фраза Костика з фільму
«Покровські ворота»: «Мистецтво, як і раніше, у великому боргу...» На початку
80-х це звучало як дотепний жарт, сьогодні – радше як крик душі про катастрофу,
напророчену ще Гессе й Оруелом. Виховувати почуття, прищеплювати моральні
цінності, робити своїх «споживачів» більш глибокими й мудрими, милосерднішими,
мужнішими – це безпосереднє завдання мистецтва не має жодного стосунку до
навали не те що псевдомистецького, а руйнівного непотребу останніх років,
котре хвилею накрило наше, не підготовлене до подібних психологічних та ідеологічних
змагань, суспільство. Тому особливо тішить, що почасти «борг відшкодовано»,
принаймні завдяки режисеру Ірині Зільберман, яка представила в Києві виставу
за книгою Ромена Гарі «Обіцяння на світанку». І, як писала торік segodnya.ua,
«Олексій Богданович примусив глядачів плакати й телефонувати мамам». Ось це –
перемога мистецтва, виховання почуттів, успіх у всіх сенсах.
Цьогоріч у травні виповнилося сто років від дня народження
Романа Кацева, він же Ромен Гарі й він же Еміль Ажар. Видатний французький
письменник російського походження, людина-легенда, один із найзагадковіших і
найблискучіших літераторів ХХ століття, єдиний двічі Гонкурівський (вища
літературна нагорода Франції) лауреат; національний герой Франції, військовий
льотчик і учасник Опору, кавалер ордена Почесного легіону, дипломат і
кінорежисер. Відомий передусім під власними псевдонімами. Його мати, яку він
ніжно любив, була актрисою. Рятуючись від революції, вона з малим сином 1921
року втекла з радянської Росії, кілька років жили у Вільно, потім у Варшаві й
нарешті осіли в Ніцці. Саме там, у Франції, виникла легенда, що батько Ромена
Гарі – славетний актор німого кіно Іван Мозжухін.
Усе життя Ромен Гарі ненавидів тоталітарні режими, фашизм і
безстрашно боровся з ними як громадянин і письменник. Під час Другої світової
він був воєнним льотчиком, героїчно бився з ворогом, і в його біографії є
епізод, котрий дуже нагадує аналогічний у фільмі Леоніда Бикова «В бій ідуть
самі старики». У листопаді 1943-го Ромен Гарі-штурман разом із пілотом та
стрілком-радистом вилетіли на бойове завдання; в зоні зенітного обстрілу Гарі
було поранено в живіт, водночас у навушниках він почув голос пілота: «Мене
поранено. Я осліп, нічого не бачу». Перемагаючи біль, Гарі давав команди
сліпому пілоту, і з третьої спроби вдалося посадити літак на англійській
території. В історії французьких ВПС, пише peoples.ru, це був перший (і,
мабуть, єдиний) такий випадок.
Смерть матері глибоко вразила, стала для Гарі тяжкою
трагедією. Під час війни він регулярно одержував її листи й вірив, що вона
жива. Лише повернувшись після перемоги додому, дізнався, що мами давно немає
на світі, а всі листи, передчуваючи, що невдовзі помре, вона написала
заздалегідь, «аби хлопчик спокійно воював і ні про що не турбувався», і їх
відсилала сусідка. Історію стосунків із матір’ю Ромен Гарі змалював у одній з
найкращих своїх книжок «Обіцяння на світанку» – це справжній гімн любові, синівській
і материнській. «Знаєш, заслуги матерів ніколи належно не оцінюють. Моя
принаймні дістала право на книгу...» (там само).
Коли Гарі був консулом у Болівії, 1956 року, одержав
повідомлення, що його роману «Коріння неба» присуджено Гонкурівську премію.
«Екологічний детектив» – мабуть, так припустимо окреслити жанр твору. Йдеться
про ненависний, «буденний фашизм», як вважав Гарі: винищення тварин. Він любив
і розумів тварин і, схоже, вони, у свою чергу, розуміли його. Принаймні якось
у зоопарку в Берні Гарі безстрашно зайшов до вольєра з ведмедями – й вони не
зачепили його.
Свою першу книжку – «Європейське виховання» Ромен Гарі написав
у перервах між боями. Злий сатиричний роман «Людина з голубкою» (під
псевдонімом Фоско Сінібальді) став результатом близького знайомства
письменника з ООН, де він представляв Францію й переконався в інтриганстві,
брехні, дволикості політиків. Причому вони впізнавали себе в персонажах
твору.
Гарі був романтиком і реалістом водночас. За всіх твердих
принципів і непохитних гуманістичних моральних позицій, письменник надзвичайно
любив розіграші, жарти. Серце його завжди сумувало, а вчинки були веселими,
дотепними й сміливими. «Сумні клоуни» – так називається одна з книг Ромена
Гарі. Таким, мабуть, був і він сам. І це також і про нього, пише Олексій
Холкін, знаменитий епіграф Гессе до «Ігри в бісер». Мається на увазі, що саме
завдяки творчості Гарі багато шляхетних моральних засад, що на очах зникають,
чимало високодуховних і життєдайних, але скасованих «фейлетонною епохою» парадигм
мислення ніби з’являються знову, наближаються до нас і дарують надію, що
народжуватимуться й існуватимуть.
У 70-х роках критика раптом вирішила, що Гарі як письменник
вичерпав себе, і тоді він удався до великої містифікації. Написав книгу
«Голубчик» – і видав її під псевдонімом Еміль Ажар. Твір мав грандіозний
успіх. А Гарі писав і далі – під двома псевдонімами. Критики почали
порівнювати Ажара й Гарі – на користь першого, «молодого» й «перспективного».
Зрештою, твір Ажара «Все життя попереду» (сумний шедевр, нагадує фільм
Роберто Беніньї «Життя прекрасне») одержав Гонкурівську премію за
беззаперечного схвалення широкої читацької громадськості країни.
Гарі так і не видав таємниці, й усі деталі цього розіграшу
стали відомі лише після його смерті, коли було знайдено есе письменника «Життя
й смерть Еміля Ажара».
2 грудня 1980-го Ромен Гарі наклав на себе руки. Не
виключено, що це було пов’язане з трагічною любов’ю письменника до другої дружини,
актриси Джин Сіберг, котра загинула 1979-го...
КОНКУРС ДИТЯЧОГО МАЛЮНКА
Сергій БАРАНЧИКОВ
завідувач відділуорганізаційно-гуманітарної
роботи Закарпатської облпрофради
Для популяризації відповідального ставлення до вимог охорони
праці, особистої безпеки на робочому місці та в побуті, сприяння розвитку
дитячої художньої творчості в Закарпатській філії ПАТ «Укртелеком» проведено
перший етап конкурсу дитячого малюнка на тему: «Безпека для мам і тат».
Координатор конкурсу у філії – керівник служби охорони праці, профспілковий активіст
Вікторія Нога спільно з профспілковою організацією (голова Петро Паук)
провели організаційну та роз’яснювальну роботу в структурних підрозділах філії
серед працівників щодо активної участі їхніх дітей у конкурсі.
Було представлено 17 дитячих малюнків. У підсумку конкурсна
комісія (голова заступник директора філії з питань забезпечення життєдіяльності
Олексій Крупкін) у категорії дітей віком до 6 років включно визнала переможцем
Олександра Романа з Мукачевого (ЦТП № 7). Друге місце в цій категорії присуджено
Катерині Захаровій з Ужгорода (АУП філії), третє – Золтану Уру з обласного
центру (ЦТП). В категорії дітей віком від 7 до 12 років перше місце дістала
Катерина Глушко з Мукачевого (ЦТП № 7), друге – Крістіана Нейметі з Ужгорода
(АУП філії), третє – Мирослава Гештень із Сваляви (ЦТП № 10).
Переможців конкурсу в обох номінаціях нагороджено грамотами
адміністрації та профспілкової організації Закарпатської філії ПАТ «Укртелеком»
і призами, а всі інші учасники конкурсу отримали подяки й заохочувальні
призи. Ці нагороди було вручено у Міжнародний день захисту дітей.
Роботи дітей-переможців із Закарпаття беруть участь у
завершальному етапі конкурсу.
МОТИВ І ЛЕЙТМОТИВ
Тетяна МОРГУН
спеціально для «ПВ»
«Із запізненням повідомляємо, пише bezkino.com, що на
минулому «Берлінале» було представлено трейлер фільму «Окупація»
україно-молдово-румунського виробництва. До відвідання Німеччини проект мав
назву «Варіант Марконі» (а ще раніше «Операція Марконі» та «Отаман»)».
Усі джерела пишуть, що від початку ідея картини належить
сценаристу Марку Гресю та його сестрі Анні Гресь, яка попервах виступала й
режисером стрічки, що задумувалася як історичний детектив за подіями 1920 року
на Черкащині. Тобто фільм про Холодний Яр. У згаданому сценарії йдеться про
жорстке протистояння, і передусім резидента головнокомандувача УНР Симона
Петлюри Зенона Діброви та уповноваженого ВЧК товариша Марконі. Обидва герої –
далеко не лубочні, вони не романтизуються. Це два сильних, розумних і гідних
один одного противники. Їхній конфлікт, їхня боротьба й становлять основу
сюжету про події в Холодному Яру. При цьому свого часу Анна Гресь акцентувала,
що до роману Василя Шкляра «Залишенець» цей сценарій не має жодного стосунку,
йдеться не про екранізацію, а про самостійний твір.
Іще на початку минулого року держава обіцяла підтримати
зйомки й виділити принаймні частку необхідних для цього коштів. Але «щось пішло
не так (bezkino.com): на пітчингу ОМКФ–2013 постановником значилася вже Леся
Калинська, а Марка Греся репрезентували не лише як сценариста, а й як
режисера.
Зрештою восени 2013-го на Черкащині розпочалися зйомки
фільму «Окупація» (котрий для деяких ЗМІ ще «існував» як «Варіант Марконі», а
для інших – як «зйомки за мотивами»). Це кіновиробництво очолив режисер з
Молдови Валеріу Жерегу. Взагалі йдеться про копродукцію також і з Румунією.
Події фільму розвиваються 1920 року під час більшовицької
окупації України й змальовують активний спротив радянській владі з боку самопроголошеної
Холодноярської республіки. Загони повстанців контролюють більшу частину
Черкащини (comments.ua). Тобто час і місце подій збережено. Вказане джерело
повідомляє: «Проект «Окупація» став переможцем третього конкурсного відбору
кінопроектів (пітчингу), що його Держкіно проводило 2012 року. «Тоді ідея та
сюжет фільму сприймалися як спроба відновити за допомогою кіномистецтва
українську історію столітньої давнини – історію героїчної боротьби українців
проти окупації своїх земель. Сьогодні події фільму набули чітких паралелей із
нашою реальністю, – сказали в Держкіно» (кінець цитати).
Додамо, що в ролі Діброви – славетний Григорій Гладій
(котрий нині мешкає в Канаді), Марконі – латвієць Андрейс Жагарс, козачки Марії
– модель і співачка групи «NIKITA» Даша Астаф’єва.
22.06.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|