« на головну 23.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

Володимир Івасюк. Пам’ять жива

Володимир  Івасюк.  Пам’ять жива

24 квітня 1979 року Володимира Івасюка викликали з дому телефонним дзвінком. Він пішов і більше не повернувся. Його тіло випадково знайшли у Брюховицько­му лісі під Львовом...

Поховання Володимира Івасюка на Личаківському цвинтарі у Львові 22 травня 1979 року вилилося у масову акцію протесту. Відтоді на творчість композитора було на­кладено офіційне табу. І лише 1989-го щирий інтерес до неї вирвався-таки із вимуше­ного андерграунду, а «Червона рута» стала назвою пісенного фестивалю. В. Івасюк не просто повернувся до своїх земляків, а й став еталоном української пісенної твор­чості, кумиром нових поколінь як співаків, так і слухачів. Посмертно він є лауреатом Державної премії України імені Т. Г. Шевченка (1994), Героєм України   (2009). Є думка перейменувати Червонозоряний проспект у Києві на проспект Володимира Івасюка.

 

Попри молодість, Володимир Іва­сюк – справжній Майстер, якому було відміряне надто коротке життя, проте достатнє, аби освітити, під­живити неперевершено сильним і світлим творчим променем не одне поколін­ня, полонити серця сучас­ників і нащадків, зробити їх вдячними, а пам’ять – щемною й незгасною.

Здається, емоційними є навіть сухі рядки, що пере­лічують етапи творчого шляху видатного компози­тора, поета, музиканта, від першої пісні – «Колиско­ва» – на вірші батька (1964 рік) – через понад п’ятдесят серйозних інструменталь­них творів та обробок для хору а-капела – і до круп­ної форми – музики до ви­став «Прапороносці» за ро­маном О. Гончара (високо оціненої критиками) та «Мезозойська історія» у Дрогобицькому обласному муздрамтеатрі (1976 рік).

А пісні Володимира Іва­сюка – взагалі окремий ма­льовничий сад! Якщо не ко­жен, то вже точно кожен другий українець без ва­гань назве «Червону руту», «Я піду в далекі гори», «Во­дограй», «Пісня буде поміж нас», «Баладу про мальви», «Я твоє крило», «Лиш раз цвіте любов»... Зі 107 пісень композитора п’ятнадцять він написав на власні сло­ва, у тому числі й згадані вище. Однак образ митця був би незавершений, якби ми не сказали, що він – про­фесійний медик і компози­тор, скрипаль і піаніст, ві­олончеліст і гітарист, спі­вак і неординарний живо­писець.

Щедра до Івасюка при­рода не поскупилася й на привабливу зовнішність: високий зріст, дуже гарне обличчя дозволяли вмить виокремити його у натов­пі. Звісно, величезна обда­рованість диктує й особли­ву поведінку в побуті, така людина мимоволі може ви­ходити за рамки, так би мовити, загальноприйня­тих стандартів. В. Івасюка зараховували, відрахову­вали й знову зараховували до вишів, він закохувався і в нього закохувалися, бо яка ж творчість без музи? Тож деякі його пісні при­свячені конкретним жін­кам. Приміром, славетна «Червона рута» – Марії Со­коловській, яка навчалася з ним у Чернівецькому медінституті. Відразу піс­ля того, як пісня прозвуча­ла вперше у програмі УТ «Камертон доброго на­строю», Володимир Івасюк подарував дівчині зошит зі словами «Рути» й напи­сом «Мусі від Володі».

Ну а вже для нас, зако­ханих у пісенну творчість В. Івасюка, практично від­тоді, тобто з 1970–1971 ро­ків, майже музами, майже співавторами стали Ва­силь Зінкевич, Софія Рота­ру і Назарій Яремчук, такі ж молоді, талановиті та яскраві – щирі речники його незабутньої і натхнен­ної творчості.

ЗАГИБЕЛЬ ЛИШАЄТЬСЯ ЗАГАДКОЮ

Батьки негайно звернулися із заявою в міліцію про зникнення сина, але дієвих заходів не було вжито. І лише 18 травня 1979 року Володимира Івасюка випадково знайшов солдат, який під час військо­вих навчань у лісі помітив труп людини. Слідчі вперто обстоювали версію, що Івасюк мав глибокі психологічні проблеми і наклав на себе руки. Вони тиснули на експертів, тож висновки останніх що­разу змінювалися, фактично – від більш-менш про­фесійно чесних до замовлених. Але й донині чима­ло людей продовжують досліджувати феномен його смерті. Приміром, київська кіногрупа, яка працювала над кінострічкою «Загадка життя і смерті Володимира Івасюка», вирушила до прови­диці Версальки, неписьменної провінційної бабусі, яка взагалі не знала, хто такий Івасюк і чия перед нею фотографія. Але розповіла все навдивовиж чітко: його вбили в якомусь будинку двоє людей (описала їхню зовнішність), тіло знайшли у лісі біля води. З убивцями була дівчина, яка все бачила і те­пер мучиться від доко­рів сумління. Але неза­баром вона заговорить, і люди дізнаються прав­ду про те страшне вбив­ство. Хто знає, хто знає...

 

 

«Я ВИБИРАЮ БЕРЕЗІЛЬ...

  …він ламає все старе, пробива новому місце... тому що в ньому сила, тому що він переворот, з якого літо родиться». Ці рядки норвезького пое­та Б. Бйорнсона стали гаслом однойменного театру, який створив 31 березня 1922 року ви­датний український актор і режисер Лесь Кур­бас (Олександр-Зенон Степанович Курбас).

Слово «Березіль» саме й апелює до назви першого весняного місяця, який «ла­має все старе». Курбас вихо­див з того, що молодий ре­волюційний радянський те­атр повинен не відтворюва­ти, а формувати життєві принципи людей у суспіль­стві. Стати буйною весною, підносити глядача на но­вий – вищий – рівень куль­тури, а тому й увірватися у звичну тканину існування з новими ідеями, новою есте­тикою, новими формами спілкування із глядачем. Та невипадковими стали зго­дом на харківській сцені «Бе­резоля» пророчі п’єси Мико­ли Куліша про драму мисля­чої особистості, яка щиро повірила у реальність і діє­вість нав’язаних їй револю­ційних та суспільних ідеалів.

Перший театр, який Л. Кур­бас організував у Києві 1918 року і де він був художнім керівником, називався «Мо­лодий театр». І сьогодні мистецький колектив з тією ж назвою працює у тому ж приміщенні на тій самій ву­лиці – Прорізній. А за кілька метрів від нього, між Хре­щатиком і Пушкінською, у скверику нині сидить брон­зовий Лесь Курбас – хло­пець із Галичини, який за­кінчив філософський фа­культет Віденського універ­ситету, знав вісім мов, однак присвятив усе своє життя театру. Права рука фігури звернена до грудей – так, ніби Курбас тримав пістолет (а він і справді у 26 років «вдало» вистрелив собі у серце через нещасне кохан­ня до молодої актриси). Остаточно ж обірвала життя 50-річного Курбаса вже куля енкаведешника, у 1937 році, «на відзначення 20-річчя Великої Жовтневої со­ціалістичної революції за націоналізм», як було сказа­но у наказі.

Згаданий пам’ятник встанов­лено 2002 року, саме 30 бе­резня, що дуже символічно.

 

А «ТРЕТЄ ОКО» ПІДМАНУЛО – ПІДВЕЛО...

Наприкінці минулого року американський художник іракського походження, ви­кладач фотографії Нью-Йоркського університету мистецтв Вафа Білал імп­лантував собі у голову ма­леньку цифрову відеокамеру.

Апарат діаметром близько 5 см і завтовшки 2,5 см три­мався у потилиці Білала на трьох спеціальних стриж­нях, що кріпилися до трьох титанових пластин під шкі­рою. Саме в такий спосіб ху­дожник вирішив здійснити арт-проект «Третє око»: пер­форманс замовив йому но­вий музей сучасного мисте­цтва у столиці держави Ка­тар Досі. Білал повідомив, що має намір жити звичай­ним життям, а камера що­хвилини фіксуватиме по­всякденність господаря й передаватиме зображення на монітори музею, а також на офіційний сайт проекту. Загалом Білал відомий свої­ми вибуховими і скандаль­ними проектами. Але цього разу експериментаторові не пощастило: один із стрижнів не прижився, і Білал потер­пав від сильного болю, тож медикам довелося видалити камеру. Тоді художник вирі­шив прив’язати камеру до шиї, пояснивши, чому не зробив так із самого почат­ку: «Це перформанс, а пер­форманс вимагає витрива­лості». Саме тому Білал пле­кає надію незабаром імплан­тувати в голову апарат дещо меншого розміру.

Сторінку підготувала Тетяна МОРГУН, «ПВ»

 

17.03.2011



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання