Володимир Івасюк. Пам’ять жива
24 квітня 1979 року Володимира Івасюка викликали з дому
телефонним дзвінком. Він пішов і більше не повернувся. Його тіло випадково
знайшли у Брюховицькому лісі під Львовом...
Поховання Володимира Івасюка на Личаківському цвинтарі у
Львові 22 травня 1979 року вилилося у масову акцію протесту. Відтоді на
творчість композитора було накладено офіційне табу. І лише 1989-го щирий
інтерес до неї вирвався-таки із вимушеного андерграунду, а «Червона рута»
стала назвою пісенного фестивалю. В. Івасюк не просто повернувся до своїх
земляків, а й став еталоном української пісенної творчості, кумиром нових
поколінь як співаків, так і слухачів. Посмертно він є лауреатом Державної
премії України імені Т. Г. Шевченка (1994), Героєм України
(2009). Є думка перейменувати Червонозоряний
проспект у Києві на проспект Володимира Івасюка.
Попри молодість, Володимир Івасюк – справжній Майстер,
якому було відміряне надто коротке життя, проте достатнє, аби освітити, підживити
неперевершено сильним і світлим творчим променем не одне покоління, полонити
серця сучасників і нащадків, зробити їх вдячними, а пам’ять – щемною й
незгасною.
Здається, емоційними є навіть сухі рядки, що перелічують
етапи творчого шляху видатного композитора, поета, музиканта, від першої пісні
– «Колискова» – на вірші батька (1964 рік) – через понад п’ятдесят серйозних
інструментальних творів та обробок для хору а-капела – і до крупної форми –
музики до вистав «Прапороносці» за романом О. Гончара (високо оціненої
критиками) та «Мезозойська історія» у Дрогобицькому обласному муздрамтеатрі
(1976 рік).
А пісні Володимира Івасюка – взагалі окремий мальовничий
сад! Якщо не кожен, то вже точно кожен другий українець без вагань назве
«Червону руту», «Я піду в далекі гори», «Водограй», «Пісня буде поміж нас»,
«Баладу про мальви», «Я твоє крило», «Лиш раз цвіте любов»... Зі 107 пісень
композитора п’ятнадцять він написав на власні слова, у тому числі й згадані
вище. Однак образ митця був би незавершений, якби ми не сказали, що він – професійний
медик і композитор, скрипаль і піаніст, віолончеліст і гітарист, співак і
неординарний живописець.
Щедра до Івасюка природа не поскупилася й на привабливу
зовнішність: високий зріст, дуже гарне обличчя дозволяли вмить виокремити його
у натовпі. Звісно, величезна обдарованість диктує й особливу поведінку в
побуті, така людина мимоволі може виходити за рамки, так би мовити,
загальноприйнятих стандартів. В. Івасюка зараховували, відраховували й знову
зараховували до вишів, він закохувався і в нього закохувалися, бо яка ж
творчість без музи? Тож деякі його пісні присвячені конкретним жінкам.
Приміром, славетна «Червона рута» – Марії Соколовській, яка навчалася з ним у
Чернівецькому медінституті. Відразу після того, як пісня прозвучала вперше у
програмі УТ «Камертон доброго настрою», Володимир Івасюк подарував дівчині
зошит зі словами «Рути» й написом «Мусі від Володі».
Ну а вже для нас, закоханих у пісенну творчість В. Івасюка,
практично відтоді, тобто з 1970–1971 років, майже музами, майже співавторами
стали Василь Зінкевич, Софія Ротару і Назарій Яремчук, такі ж молоді,
талановиті та яскраві – щирі речники його незабутньої і натхненної творчості.
ЗАГИБЕЛЬ ЛИШАЄТЬСЯ ЗАГАДКОЮ
Батьки негайно звернулися із заявою в міліцію про зникнення
сина, але дієвих заходів не було вжито. І лише 18 травня 1979 року Володимира
Івасюка випадково знайшов солдат, який під час військових навчань у лісі
помітив труп людини. Слідчі вперто обстоювали версію, що Івасюк мав глибокі
психологічні проблеми і наклав на себе руки. Вони тиснули на експертів, тож
висновки останніх щоразу змінювалися, фактично – від більш-менш професійно
чесних до замовлених. Але й донині чимало людей продовжують досліджувати
феномен його смерті. Приміром, київська кіногрупа, яка працювала над
кінострічкою «Загадка життя і смерті Володимира Івасюка», вирушила до провидиці
Версальки, неписьменної провінційної бабусі, яка взагалі не знала, хто такий
Івасюк і чия перед нею фотографія. Але розповіла все навдивовиж чітко: його
вбили в якомусь будинку двоє людей (описала їхню зовнішність), тіло знайшли у
лісі біля води. З убивцями була дівчина, яка все бачила і тепер мучиться від
докорів сумління. Але незабаром вона заговорить, і люди дізнаються правду
про те страшне вбивство. Хто знає, хто знає...
«Я ВИБИРАЮ БЕРЕЗІЛЬ...
…він ламає все старе, пробива новому місце... тому що в
ньому сила, тому що він переворот, з якого літо родиться». Ці рядки норвезького
поета Б. Бйорнсона стали гаслом однойменного театру, який створив 31 березня
1922 року видатний український актор і режисер Лесь Курбас (Олександр-Зенон
Степанович Курбас). Слово «Березіль» саме й апелює до назви першого весняного
місяця, який «ламає все старе». Курбас виходив з того, що молодий революційний
радянський театр повинен не відтворювати, а формувати життєві принципи людей
у суспільстві. Стати буйною весною, підносити глядача на новий – вищий –
рівень культури, а тому й увірватися у звичну тканину існування з новими
ідеями, новою естетикою, новими формами спілкування із глядачем. Та
невипадковими стали згодом на харківській сцені «Березоля» пророчі п’єси Миколи
Куліша про драму мислячої особистості, яка щиро повірила у реальність і дієвість
нав’язаних їй революційних та суспільних ідеалів.
Перший театр, який Л. Курбас організував у Києві 1918 року
і де він був художнім керівником, називався «Молодий театр». І сьогодні
мистецький колектив з тією ж назвою працює у тому ж приміщенні на тій самій вулиці
– Прорізній. А за кілька метрів від нього, між Хрещатиком і Пушкінською, у
скверику нині сидить бронзовий Лесь Курбас – хлопець із Галичини, який закінчив
філософський факультет Віденського університету, знав вісім мов, однак
присвятив усе своє життя театру. Права рука фігури звернена до грудей – так,
ніби Курбас тримав пістолет (а він і справді у 26 років «вдало» вистрелив собі
у серце через нещасне кохання до молодої актриси). Остаточно ж обірвала життя
50-річного Курбаса вже куля енкаведешника, у 1937 році, «на відзначення
20-річчя Великої Жовтневої соціалістичної революції за націоналізм», як було
сказано у наказі.
Згаданий пам’ятник встановлено 2002 року, саме 30 березня,
що дуже символічно.
А «ТРЕТЄ ОКО» ПІДМАНУЛО – ПІДВЕЛО...
Наприкінці минулого року американський художник іракського
походження, викладач фотографії Нью-Йоркського університету мистецтв Вафа
Білал імплантував собі у голову маленьку цифрову відеокамеру.
Апарат діаметром близько 5 см і завтовшки 2,5 см тримався у потилиці
Білала на трьох спеціальних стрижнях, що кріпилися до трьох титанових пластин
під шкірою. Саме в такий спосіб художник вирішив здійснити арт-проект «Третє
око»: перформанс замовив йому новий музей сучасного мистецтва у столиці
держави Катар Досі. Білал повідомив, що має намір жити звичайним життям, а
камера щохвилини фіксуватиме повсякденність господаря й передаватиме
зображення на монітори музею, а також на офіційний сайт проекту. Загалом Білал
відомий своїми вибуховими і скандальними проектами. Але цього разу
експериментаторові не пощастило: один із стрижнів не прижився, і Білал потерпав
від сильного болю, тож медикам довелося видалити камеру. Тоді художник вирішив
прив’язати камеру до шиї, пояснивши, чому не зробив так із самого початку: «Це
перформанс, а перформанс вимагає витривалості». Саме тому Білал плекає надію
незабаром імплантувати в голову апарат дещо меншого розміру.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
17.03.2011
|