Вогнегривий лев, золотий орел небесний...
Усім відомий крилатий вислів Теренція: «Я людина, й ніщо людське
мені не чуже». Звісно, можна вкласти який завгодно сенс у другу частину цієї фрази,
та все ж віриться, що більшість цивілізованих людей погодяться, що окрім усіляких
людських вад йдеться передусім про гуманізм. Адже homo й має бути гуманним. Гадаю,
не в останню чергу це стосується ставлення людини до тварин, надто тих, чиє життя
й здоров’я повністю від неї залежать. У принципі, це окрема, серйозна й дуже сумна
тема, з огляду на дикунські вчинки деяких наших недорозвинених земляків, змальовані
в ЗМІ.
А формально приводом для цього матеріалу стали два повідомлення-враження.
Наприкінці квітня ц. р. в Інтернеті було розміщено ролик та інформацію про те, що
в столичному Маріїнському парку прогулювався... молодий лев на ім’я Кайл. Його
мати померла при пологах, і левеня виховали дресирувальники. Цілком ручного півторарічного
(але могутнього!) Кайла, мов слухняне собача, вів на повідку його дресирувальник;
з’ясувалося, що то була промоакція одного з українських цирків. Лев виявляв виняткову
доброзичливість до оточуючих – так само, як і відвідувачі парку до нього, люди
фотографували царствену тварину, а сміливі навіть гладили. Одне слово, колись «по
улицам слона водили», а нині лева, й це була добра акція, позитивна – унаочнене
гуманне ставлення до тварин, пробудження в людях людяного.
Другий момент – ювілей Київського зоопарку. У березні поважному
закладу виповнилося 105 років. І їй-право, хотілося б щиро поаплодувати! Пригадується,
за радянських часів усе тут працювало з точністю годинникового механізму, й відвідини
столичного зоопарку незмінно приносили задоволення й насолоду як малечі, так і цілком
дорослим людям: здорові тварини, чисті вольєри... А ось в останнє десятиріччя,
як не прикро, наш улюблений звіринець, яким пишалася мало не вся країна, занепав.
У 2007 році, повідомляє kiev.unian.net, Київський зоопарк було виключено з Європейської
асоціації зоопарків та акваріумів (EAZA) за низку порушень, неналежні умови утримання
тварин та недодержання правил асоціації. А 2010-го його визнано одним з п’яти найгірших
зоопарків світу (за результатами дослідження газети Bild та організації захисту
тварин РЕТА).
Чи можна віднести наявність, а надто належне утримання зоофонду
такого парку до питань культури в широкому сенсі і культури душі та господарювання
у вужчому? Беззаперечно! До слова, довгі роки зоопарки підлягали саме Міністерству
культури України. Та з певного часу культура в державі почала занепадати так стрімко
– починаючи з орфографії й закінчуючи непрофесіоналізмом, що, зокрема, й долі сотень
безневинних тварин, зачинених у клітках, виявились на щонайдальшій периферії уваги
передусім владних органів.
Згадаймо, скільки разів змінювалося керівництво Київського зоопарку
й, відповідно, його команда! Скільки було гучних скандалів, скільки тварин загинуло!
Лише 2010 року помер індійський слон Бой, верблюдиця Майя, самка бізона Вія, три
пінгвіни Гумбольдта; крім того, йшлося про спроби з боку невідомих отруїти яків.
Узагалі всі нещастя гуртом списувалися на «невідомих», і розрулити трагічну ситуацію
спроможна була б хіба тверда й мудра господарська рука. На жаль, як показав час,
дефіцитна.
Приблизно тоді ж Мінприроди ухвалило перепідпорядкувати Київський
зоопарк собі, створило комісію з провідних фахівців з утримання тварин у неволі
та директорів українських зоопарків задля вивчення безпрецедентної ситуації стосовно
загибелі тварин у столиці (korrespondent.net). Принаймні, представник Державної
служби заповідної справи акцентував, що Мінприроди наполягатиме на виведенні столичного
та інших зоопарків із підпорядкування міській владі та Мінкультури й туризму.
Проте, схоже, Київський зоопарк лишається комунальною власністю,
належить територіальній громаді міста Києва. Й, на жаль, як виявилося, навколо
нього до сьогодні не припиняються «розбірки». Принаймні, forumspaskiev.org.ua повідомляє:
прес-служба Громадянської компанії «Форум порятунку Києва» спростовує повідомлення
працівників зоопарку, що координатор цієї ГК Віталій Черняхівський буцімто зірвав
зустріч колективу зоопарку та його Громадської ради, яку очолює київський екс-мер
Олександр Омельченко, з главою КМДА Володимиром Бондаренком. Навпаки, мовляв, координатора
(який входить до складу керівництва ради, за 112.ua/obshchestvo) брутально видворили
із зали, бо він тримав плакат із зображенням слона та написом: «Я тварина, й цілком
залежу від вас, люди!». «Виникає питання про відповідність осіб, що взяли участь
у нападі, тим посадам, які вони обіймають, адже подібна агресія може виникнути
й стосовно тварин. Прес-служба ГК «Форум порятунку Києва» висловлює недовіру керівництву
зоопарку», – зазначає джерело.
Звичайно, «бег на месте – общепримиряющий», але ж не конструктивний!
У нас усе, як і раніше: залаштункова метушня, взаємні незадоволення й докори,
бажання щось відібрати, поділити. Тож про яку омріяну суспільством прозорість може
йтися? Про який прогрес, коли «ніщо людське не чуже» причетним до цієї справи особам?
Але до чого тут тварини, вони ж не завинили! Вони, як і раніше, цілком залежать
від людей! Точніше – від людського фактора. Тож віртуальний слон Черняхівського
в принципі довкола правий.
«А В ГОРОДЕ ТОМ САД...»
Цікаво б знати, чи достатньо
коштів передбачає міський бюджет 2014 року на розвиток столичного зоопарку. Проглянувши
основні статті видатків, нічого в цьому плані не побачила. А ось gazeta.zn.ua в
статті «Чорні дірки» бюджету Києва–2014» недавно розкритикувала столичну бюджетну
політику, зауваживши, що фактично вона не орієнтована на задоволення потреб киян
– тобто потреб територіальної київської громади, в тому числі й тих громадських
організацій, котрі прагнуть врятувати столицю від багатьох минулих, нинішніх
і майбутніх помилок.
І ХІМІКИ, Й ЛІРИКИ
Семен ПЕРЦОВСЬКИЙ
Місто хіміків і поетів – так з повним правом можна назвати Сєвєродонецьк,
який нині готується відзначити своє 80-річчя. Саме цій ювілейній даті керівництво
та профспілковий комітет містоутворюючого підприємства – об’єднання «Азот» – присвятили
фестиваль «Поезії усі віки підвладні».
– Ми побудували цей святковий конкурс як таку собі поетичну виставу,
– розповідає директор Палацу культури хіміків Олена Кисіль. – Учасники фестивалю
– працівники та ветерани хімічного велетня нібито прогулюються міським парком і
читають вірші про рідний край, його природу й, звісно, про кохання. Ліричний настрій
допомагали створювати наші музиканти, співаки, танцюристи. Були й веселі нотки,
особливо у віршах про і для дітей. Лунали вірші, написані українською й російською
мовами, бардівські пісні. Як і годиться для фестивалів, журі визначило лауреатів,
причому як молодих, так і літніх. Серед переможців, зокрема, молодий апаратник цеху
ацетилену та вінілацетату, автор поетичних книжок Сергій Окішев і пенсіонер Дмитро
Перепелицин. Відзначили й читців-декламаторів.
– Узагалі, поетів на підприємстві багато, але не всі наважуються
вийти на сцену, – зазначає лауреат поетичного конкурсу, інженер Марина Провоторова.
– Мені як профспілковому активісту довелося подати власний приклад. Учасників фестивалю
привітали директор «азотівського» департаменту з управління персоналом, депутат
міськради Сергій Лебедєв, заступник голови профкому «Азоту» Ігор Абраменко, начальник
відділу культури міськради Ольга Лішик, відомі поети, актори регіону. Почесні нагороди,
призи було вручено всім конкурсантам. Лауреати отримали оригінальні подарунки.
А профспілкова бібліотека підприємства підготує зустрічі з ними в трудових колективах.
НАЧЕ ЛЕГКИЙ ДОТОРК ПЕЧАЛІ
Тетяна МОРГУН
спеціально
для «ПВ»
11 травня 1864 року в м. Корк (Ірландія) народилась Етель Ліліан
Войнич, відома передусім як авторка славетного роману «Овід». Однак її перу належать
й інші відомі романи – «Олівія Летам», «Скинь взуття своє», «Перервана дружба»...
Письменниця прожила довге й неймовірно насичене подіями, зустрічами,
поїздками, працею життя – жінка з особливою вдачею, що й визначила її талан, високоосвічена,
високоінтелігентна, яка вирізнялася широким, планетарним, гуманістичним мисленням.
У найкращому сенсі – людина світу. Й не лише письменниця, не лише перекладач, а
й композитор.
Етель Ліліан – дочка видатного англійського вченого й професора
математики Джорджа Буля та Мері Еверест, представниці шанованої в світі родини
науковців: на честь дядька Мері названо найвищу гірську вершину в Гімалаях – Еверест.
У 1895-му Етель Ліліан відвідала Львів, познайомилася з Іваном
Франком та Михайлом Павликом. Згодом уважно вивчила діяльність Михайла Драгоманова.
Й блискуче опанувала українську мову. Тож на початку 1890-х років письменниця вдалася
до перекладів з української – це були народні пісні, твори Тараса Шевченка.
У 1902 році вона вийшла заміж за Михаїла-Вільфреда Войнича,
польсько-литовського революціонера, пізніше літератора й бібліофіла, який після
втечі із сибірського заслання оселився в Англії.
Серед англомовних інтерпретаторів Шевченка, зазначає
uk.wikipedia.org, «Войнич поряд з Вірою Річ – найвизначніша літературна постать,
найобдарованіша поетично й музично». Між іншим, останнє є надзвичайно важливою
характеристикою як для вивчення чужої мови, так і, безперечно, для мистецтва перекладу.
Войнич удалося не лише зберегти все багатство змісту й своєрідність стилю оригінальних
творів, а й адекватно передати мелодійність внутрішніх рим, повтори, риторичні
звертання (за тим же джерелом). У 1911 році в Лондоні вийшла збірка поезій Шевченка
«Шість ліричних віршів», що включала «Заповіт», «Мені однаково...», «Минають дні...»,
«Косар», «Минули літа молодії», «Зоре моя вечірняя». Зокрема, переклад «Заповіту»
до сьогодні вважається найдосконалішим з усіх відомих 22 англомовних потрактувань
твору. Й те, що переклади з української Етель Ліліан Войнич друкуються й дотепер,
свідчить про їх високу художньо-естетичну вартісність.
У свою чергу, культурна Україна давно й високо оцінила літературну
й громадську діяльність Войнич. Ліна Костенко присвятила їй вірш «Доторк печалі»
(цикл «Силуети»), Микола Олійник змалював письменницю в трилогії «Пролог». Її твори
перекладалися на українську. Зрештою, Микола Мащенко 1980 року зняв на Київській
кіностудії ім. О. Довженка трисерійний художній телефільм «Овід», відзначений Державною
премією.
17.05.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|