«Стандарт континентальної краси»
Щодо українки Анни Стен, жінки чарівної й дещо загадкової, актриси,
яку порівнювали з Марлен Дітріх, Гретою Гарбо, Вірою Холодною, читаємо: «В Україні,
де вона народилася й жила в юності, її ім’я забуте, зате його можна знайти в багатьох
зарубіжних кінематографічних довідниках» (www.ex.ua).
Один з фундаторів знаменитої голлівудської кінокомпанії
Metro-Goldwyn-Mayer Семюель Голдвін у 70-ті роки згадував: «Кожен вважав, що Анна
була німкенею... може, тому, що всі свої хіти вона створила в німецькому кіно. Але
ні. Вона була українка, народилася в Києві».
Анна Стен (справжнє ім’я Анна Петрівна Фесак) дійсно народилася
в Києві 1908 року. Її батько (козацького роду!) – професійний танцівник, працював
і як театральний художник-постановник, мати – прима-балерина Київського оперного
театру. Анна навчалась у балетній школі й з доволі субтильного віку виявляла неабиякі
акторські здібності, що поєднувалися з чудовою спортивною підготовкою. Талановиту
15-річну акторку київського любительського театру помітив сам К. Станіславський
під час гастролей в Україні, був захоплений, протежував дівчині, завдяки чому Анна
потрапила до Москви й почала грати в МХТ у п’єсах Ібсена, Метерлінка та інших авторів.
У кіно її першим наставником був славетний кінорежисер і актор
Борис Барнет. І так уже склалося, що ціла низка джерел згадують Анну Стен саме
в зв’язку із спільною її з Барнетом роботою, надто коли йдеться про фільм «Дівчина
з коробкою» (1927), де саме оцю «дівчину з коробкою» вона й зіграла. Ефектне сценічне
прізвище актриса радше всього створила собі з прізвища матері. Утім, в її біографії
чимало плутанини: за однією версією, дівчина звалась Анель Судакевич, й така значиться
у барнетівських стрічках; з іншого боку, відомий кінокритик Нея Зоркая довела, що
Анна Стен і Анель Судакевич – різні особи. Тож нині важко точно встановити, хто
ж саме грав у фільмі режисерів Бориса Барнета й Федора Оцепа «Міс Менд» за творами
Марієтти Шагінян. Оцеп згодом працював також у Німеччині, Франції, Італії, Іспанії,
Канаді та США. За нього Анна Стен вийшла заміж і знялася ще в чотирьох фільмах
свого чоловіка.
У Москві кінокар’єра красуні Стен розвивалася швидко й тріумфально,
її запрошували на головні ролі, й, скажімо, в фільмі «Білий орел» (1928) легендарного
Якова Протазанова, де Анна чудово впоралася з провідною роллю, її партнерами були
Василь Качалов і Всеволод Меєрхольд. Актриса стала настільки популярною, що кінокритики
дружно називали її «друга Віра Холодна».
Деякі фільми за участю Стен демонструвалися за кордоном, і так
само з неабияким успіхом. А 1930 року, реалізуючи культурні зв’язки «Межрабпомфильма»
з Німеччиною, Анна вирушила туди й знялася в одній з перших звукових стрічок –
«Бухгалтер Кремке». Та справжня її слава в Німеччині почалася з фільму Федора Оцепа
«Вбивця Дмитро Карамазов» (за мотивами роману Ф. Достоєвського), де Анна зіграла
Грушеньку. Покази відбулися також у Австрії та Франції. Декому фільм не сподобався,
але таких було дуже мало. В цілому стрічка мала грандіозний успіх, рецензенти писали,
що цей фільм – прекрасний витвір мистецтва (те ж джерело).
На легких крилах слава Стен долетіла й до Америки, там фільм
Оцепа викликав захват, активно розтиражований американською пресою. Журнал
Variety пророчо написав: «Анна Стен блискуче втілила на екрані Грушеньку... в деяких
моментах вона виступає як двійник Марлен Дітріх... Йдеться про відповідність зовнішності,
обличчя й постаті стандартам континентальної краси». Нібито розпочиналася щаслива
американська епоха кінокар’єри Стен. Змінювалися її екранні образи, та й сама актриса
кардинально змінилася. Якщо на теренах СРСР вона була «фатальною» брюнеткою, то
в Америці перетворилася на чарівну звабливу блондинку, дуже стильну й сповнену
саме американського лоску (там же). Вона, звісно, привернула увагу Голлівуду, зацікавленого
в залученні молодих, яскравих і талановитих акторів.
-
НАЧЕ СВІТЛО ДАЛЕКОЇ ЗІРКИ
Продюсер Сем Голдвін був
вражений грою Анни Стен, він навіть зауважував, що день, коли побачив її, був
найвеличнішим днем у всій його кар’єрі. «Я подумав: справжня зірка! Вона має все:
і зовнішність, і стиль, і сексапільність, і клас. У неї природна краса, інтелігентність,
інтуїція природженої актриси, серйозне знання життя». Тож 1932 року Анна охоче
підписала контракт з голлівудською кіностудією. Та, на жаль, попри беззаперечний
талант, яскраву зовнішність і високий професіоналізм актриси, тут її кар’єра склалася
не так вдало, як у Європі.
Зрештою, після 1962 року Стен працювала на телебаченні, радіо,
брала участь у театральних виставах на Бродвеї. А згодом серйозно захопилася живописом.
Її роботи експонувалися в музеях, вирушали в європейські турне.
Померла Анна Стен порівняно недавно – 1993 року, в Нью-Йорку.
Проте Європа й нині пам’ятає чудову актрису. Зокрема, 1999-го у Франції влаштували
кіноретроспективу, присвячену Анні Стен (те саме джерело).
ПІД ЗЕМЛЕЮ – ТАМ, ДЕ ЦІКАВО
Через кілька років, розповідає
epochtimes.com.ua, можна буде, спустившись у підземний музей стародавнього Києва
на Подолі (Контрактова площа), прогулятися старовинними вулицями IХ–ХII століть.
Виявляється, так зване «місто мертвих», тобто цілий квартал
з будівлями, київські метробудівці виявили ще в 1970-х роках, прокладаючи лінію
метро на території Подолу. При цьому частину знахідок знищили, бо вони заважали
процесу будівництва. Але ще нижче, на глибині 12 м, залишилися практично недоторкані
об’єкти. Нині до них хочуть прицільно дістатися, вивчити, а потім створити інтерактивний
музей історії Подолу. Як повідомляє згадане джерело з посиланням на «Сегодня»,
під землею стародавні споруди, поховані під шарами піску через розливи Дніпра, вціліли
й добре збереглися до наших днів. Наразі вже розпочато підготовчі роботи, надалі
місце розкопок накриють скляним куполом, крізь який усі охочі зможуть спостерігати
за процесом відновлення старовини. Після завершення розкопок науковці опікуватимуться
облаштуванням підземного музейного комплексу. Одне слово, чекати недовго – років
із п’ять.
Цей, безперечно, унікальний музейний комплекс планується побудувати
поряд із Гостиним двором, і коли він відкриється для відвідувачів, вони матимуть
змогу побачити чимало ужиткових речей давніх киян – одяг, зброю, посуд, прикраси,
а крім того, почути гомін базару, подивитися сцену оборони Подолу від татарської
навали, навіть... відчути запах старовинного міста. Ось чому майбутній музей –
інтерактивний!
Якщо все задумане таки здійсниться, цей культурний заклад стане
справжньою київською родзинкою, й чимало меценатів готові інвестувати в даний проект.
Хоча він далеко не дешевий.
ЗНАЧУЩІСТЬ ДОЦЕНТРОВОЇ
СИЛИ
24 квітня цього року (власне, сьогодні) виповнюється 65 років
з дня відкриття у Києві Державного літературно-художнього музею Т. Г. Шевченка.
Взагалі-то друзі й шанувальники Великого Кобзаря задумали створити його музей одразу
ж по смерті поета. Лишилася небагата спадщина: 49 малюнків та офортів, рукописи,
особисті речі, бібліотека тощо. Все майно було 14 березня 1961 року описане й оцінене
в 150 рублів 15 копійок сріблом, повідомляє tarasshevchenko.at.ua.
Друзі поета окреслювали шляхи реалізації свого задуму. Приміром,
Л. Жемчужников пропонував створити музей у Києві чи в Полтаві і навіть зробив перший
внесок – 100 рублів та альбом офортів «Живописная Украйна». На аукціонах продавалися
особисті речі Шевченка, і його палкі прихильники купували їх, аби підтримати ідею
майбутнього музею фінансово й зберегти неоціненну спадщину поета. Серед тих, хто
свого часу любовно збирав і зберігав матеріальну пам’ять про геніального Тараса,
дослідники особливо вирізняють зусилля Василя Васильовича Тарновського-молодшого.
На основі його Шевченкіани, що складалася з 785 експонатів, у Чернігові було створено
Музей української старовини, розповідає джерело.
Через кілька десятиліть, 1924 року, українські науковці ініціювали
створення в тодішній столиці України – Харкові Будинку та Інституту Тараса Шевченка;
на реалізацію цієї ідеї пішло два роки, і 9 березня 1926-го РАТАУ повідомило: «При
Інституті мають організувати музей Тараса Шевченка, де зберуть історичні й архівні
матеріали, що стосуються життя й творчості Шевченка... з усіх музеїв України й РРФСР,
і передадуть Харківському музею ім. Шевченка». Й справді, до Шевченкового Інституту
рік у рік надходили з різних куточків СРСР дорогоцінні експонати, пов’язані з життям
і творчістю Кобзаря.
А у вересні 1940 року влада України постановила організувати
в Києві, на базі республіканської ювілейної Шевченківської виставки, Центральний
державний музей Т. Г. Шевченка, в якому слід було зосередити всі оригінальні матеріали,
пов’язані з його життям, творчістю та громадською діяльністю. Попервах експозиція
містилася в приміщенні Маріїнського палацу в Києві. Та невдовзі почалася війна,
і найцінніші експонати було евакуйовано до Новосибірська, Уфи та інших міст. Деякі
експонати через німецьку окупацію Києва опинилися на заході, окремі – аж в Америці.
Те, що лишилося в столиці, було разграбоване.
По війні музейникам довелося розпочинати роботу мало не спочатку,
повертати експонати з евакуації, думати, в якому приміщенні розмістити музейні фонди.
Зрештою, завдяки активній діяльності заступника голови уряду поета Миколи Бажана,
1947 року музеєві передали будинок на бульварі Т. Шевченка, 12. Фондова колекція
на той час становила майже 4 тис. одиниць збереження, створювалася й нова експозиція,
яку було відкрито 24 квітня 1949 року (за тим же джерелом).
Згадкою про цей пам’ятний день ми й почали оповідь.
27.04.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|