Нема в фантасмагорії кінця...
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
Вважається, що сюрреалізм (термін вигадав Гійом Аполінер)
як напрям у мистецтві виник на початку ХХ століття. В образотворчості найяскравішим
його представником, як відомо, є Сальвадор Далі. Та ще задовго до нього митці,
котрі мислили нестандартно, розпочали у своїх творах своєрідне, сказати б,
дослідження людського нутра. Того, що є в ньому темного й світлого; того, що
там, усередині душі, копошиться й літає, жере чи рятує, молиться й грішить.
«Сюром» у мистецтві й назвали дивне, не завжди зрозуміле, часто шокуюче
поєднання реальності й сну, денного й сутінкового, прекрасного й потворного,
фантазії й побуту, пам’яті й забуття.
Часто це дійсно шокує, може здатися плодом хворобливої уяви
художника. Насправді ж він відтворює світ – гіпертрофовано, гротескно,
символічно – таким, який він є, з боротьбою чудовиськ та янголів у душі
людини, з усім сонмом морально-етичних і соціальних зваб та випробувань, на
які людство в цілому й людина окремо приречені споконвіку.
Творцем подібних фантасмагорій є передусім видатний
нідерландський майстер Ієронім Босх (1450–1516), водночас один із засновників
європейського пейзажного й жанрового живопису. Його картини яскраві й багатобарвні,
він майстер «ювелірного» живопису й великий знавець богословської літератури.
У своїх полотнах поєднав елементи середньовічної фантастики, фольклору,
філософських притч, сатири. В певному сенсі це здебільшого справжній хорор,
ось тільки – «внутрішнього космосу». По сьогодні лишаючися таємничим,
нерозгаданим, «вислизаючим», за всієї своєї загадковості митець усе ж
навдивовижу сучасний, і доволі кумедно, що через чотири століття його
послідовники – сюрреалісти вважали, що майстер «подав картину всіх страхів
свого часу, втілив маревний світогляд кінця середньовіччя, сповнений чарувань
та чортівні» (nearyou.ru). А як же тоді бути, приміром, з оповіданням «Недермюнстерська
мадонна» одного з яскравих представників «магічного реалізму» ХХ століття,
фламандського прозаїка Хьюберта Лампо? Адже герой твору спостерігає буквально
фантасмагоричну картину святкування початку посту у невеличкому сучасному
місті. Автор детально описує химерні, неймовірні, навіть лякаючі вбрання
учасників карнавалу. «Не залишає відчуття, що ми, читаючи цей уривок,
разглядаємо полотна Босха, настільки точно передано в ньому їх атмосферу», пише
sunhome.ru.
Босх здебільшого й справді лишився «в тіні історії», про
його життя знають мало, хоча певні цікавинки все ж відомі. Приміром, справжнє
ім’я художника Ієронімус ван Акен, а «босх» – це псевдонім, голландською слово
означає «ліс», тобто символ таємничого й загадкового, прихованого в темних
гущавинах. У Босха є малюнок «Ліс, що слухає, й поля, що дивляться» (ліс має
вуха, а поля – очі) – так би мовити, творчий програмний маніфест художника, а
напис нагорі малюнка такий: «Нещасливий той, хто повторює відкриття інших, а
сам не в змозі вигадати нічого нового» (sunhome.ru).
Одна з найбільш відомих ранніх робіт Босха – «Сім смертних
гріхів». Перелік цих семи гріхів уперше склав папа римський Григорій Великий,
пише Михайло Порядін (interlit2001.com). Їх список такий: гординя, жадібність,
заздрощі, гнів, хтивість, ненажерливість, смуток. Це один з найбільш
зрозумілих та повчальних творів Ієроніма Босха, до того ж у супроводженні
цитат зі Старого Заповіту, що роз’яснюють сенс зображеного. У центрі картини –
всевидяче око, що й собі у центрі містить зображення Христа, котрий усе бачить.
Саме цю роботу було встановлено в покоях – між кабінетом і спальнею – іспанського
короля Філіпа II за його наказом (там же). Щодня й по кілька разів ідучи з
однієї кімнати до іншої, монарх мав змогу дивитися на символи людських гріхів
та розмірковувати про гріховну природу людини.
Що ж стосується зрілого Босха, то однією з його кращих робіт
цього періоду вважається славетний триптих «Спокуса Святого Антонія». (Пишуть,
що ніколи до Босха у всьому європейському живопису не зустрічалося настільки
сміливого й реалістично точного передання ефектів освітлення). Тут практично
поєднано всі основні мотиви творчості майстра: зображено рід людський, що загрузнув
у гріхах та дурості, і розмаїття пекельних мук, які на нього чекають; Страсті
Христові й, нарешті, – власне сцени спокуси святого, котрому лише непохитна
твердість віри дозволяє протистояти нашестю ворогів моральності й святості.
«За тієї епохи, коли існування Пекла було беззаперечною реальністю, коли
пришестя Антихриста здавалося неминучим, безтрепетна стійкість св. Антонія,
котрий дивиться на нас зі своєї молельні, заповненої силами зла, мала
підбадьорювати людей, вселяти в них надію» (smallbay.ru).
-
Ось така боротьба зі спокусами
Тема спокушання Антонія Великого, святого відлюдника IV
століття, що став символічним образом боротьби із силами зла – демонами,
завжди приваблювала митців. Відомо, що існують мінімум шістдесят полотен
відповідного змісту художників різних країн. Босх був улюбленим майстром
Сальвадора Далі. Йколи 1946 року американський кінопродюсер Альберт Левайн
оголосив конкурс на створення образу спокушуваного святого до фільму за
новелою Мопассана «Любий друг» (muzei-mira.com), Далі відгукнувся й створив
однойменну, широко відому картину, нині виставлену в Бельгійському
Королівському музеї витончених мистецтв (Брюссель).
Читатимемо по-новому?
Поки різні «групи товаришів» у всьому світі сперечаються,
яка книга краща – електронна чи паперова, розумнички-дослідники з
медіалабораторії Массачусетського технологічного інституту створили...
Sensory Fiction: диво-книгу. Гадаю, схиляючись у душі до книги паперової, вони
як реалісти добре розуміли, що час усе-таки диктує свої тренди й стандарти. Міркували
приблизно так. Людина має любити паперову книгу й сам процес такого читання,
шурхотіння сторінок, але рядки літер – ніде правди діти – більше впливають на
мозок читача, ніж на його емоції. Навряд чи він сильно схвилюється, тим більше
розридається, читаючи книжку. Інша річ – захопливі телесеріали, перегляд на
комп’ютері роликів чи кінофільмів. Ось що справді стимулює уяву, здатність до
співпереживання!
Науковці інституту створили «книги в одязі», пише
planeta.moy.su, тобто реалізували свій проект Sensory Fiction, завдяки якому читач
емоційно сприйматиме всі відчуття пефрсонажів. Книгу оснащено сенсорними
датчиками, її належить пристебнути до спеціальної жилетки, що її надягають на
час читання. У міру розвитку сюжету пристрій відтворює для читача почуття,
котрі переживають герої книги. Приміром, герої сумують – сто світлодіодних
лампочок, котрі покривають книгу, створять освітлення, що навіює сум; героям
страшно – повітряні мішки на жилеті наповняться повітрям і створять відчуття
здавленості; герої хвилюються – спеціальні вібрації примусять серце битися
частіше тощо.
Одне слово, фахівці вважають, що відтворення фізичних
відчуттів – неминуча еволюція художньої літератури, мільйони томів якої нині
повсюдно животіють, програючи технічному прогресові.
Багато хто ставиться до такого вдосконалення скептично, пише
джерело, гадаючи, що воно зруйнує магію читання. Та, можливо, в сучасному
світі, де читають дедалі менше, прийнятні будь-які засоби боротьби за
освіченість, за відновлення інтересу людей до літератури.
Друге життя столового посуду
Що таке американське село, уявляю не надто чітко, однак
справді в селі Нью-Ноксвілл у штаті Огайо живе такий собі Гері Хаві (Gary
Hovey), чудовий сім’янин та батько чотирьох дітей. Цей момент підкреслює
kulturologia.ru, й ми можемо припустити, що саме заради молодших Хаві глава
родини прагнув розвинути власний талант. Талант скульптора-самоучки.
Він уважно подивився на ложки, виделки й ножі – й вирішив,
що вони цілком придатні не лише для прийняття їжі.
Ще 1978-го Гері побачив скульптури Джона Кірні (те ж
джерело), що були зроблені з хромованих автомобільних бамперів. Цікаві
інсталяції справили на чоловіка враження, а далі запрацювала творча думка.
Щоправда, минуло майже чверть віку. Однак Гері Хаві таки взявся до роботи,
вирішивши зробити щось зі столових ложок. Івийшов кумедний усміхнений
дракончик. Відтоді скульптор-самоук із гарним почуттям гумору постійно вигадує
та втілює в життя дедалі складніші, здеталізовані фігурки з обрізаних, вигнутих
або й зварених між собою кухонних приладів.
«Мої скульптури розповідають про речі, котрими я
насолоджуюсь, – коментує Гері (там же). – Різні ритми й візерунки, що
відтворюють зовнішній вигляд столового посуду, додають виробам текстури, роблять
їх цікавішими. Аще мені подобається, як нержавіюча сталь відбиває все навколо:
завдяки цьому мої фігури добре вписуються практично у будь-яке оточення».
Він насолоджується життям, живою природою. «Герої» виробів Хаві
– вовки й олені, півні й леви, а ще крокодили, слони, мавпи тощо. Всі його
роботи неймовірно дотепні й високохудожні. Ащо кращий, виразніший,
природніший вигляд має той чи інший виріб, то більше ентузіазму відчуває
скульптор-аматор і дедалі наполегливіше шліфує власну майстерність, добиваючись
майже фотографічної виразності фігур з усіма характерними для кожної тварини чи
птаха ознаками. «Моє завдання, – пояснює Гері Хаві, – зробити так, аби глядача
приваблював передусім зовнішній вигляд тварини, й лише зовсім зблизька ставали
помітні збірні деталі, що роблять твір іще привабливішим. Мені подобається,
коли в роботі відчувається рух, настрій, а якщо можливо – й історія».
Сказати, що Гері особливий, – не сказати нічого, адже його
власна історія сповнена драматизму: він переборює тяжку хворобу, вже двадцять
років живе з діагнозом «хвороба Паркінсона». Атим часом його роботи – ювелірно
точні. Він працює, коли в змозі рухатися. Сім’я й друзі допомагають
переставляти скульптури. Гері стверджує, що робота забезпечує позитивний
терапевтичний ефект, і саме завдяки своєму захопленню він познайомився з
багатьма цікавими й прекрасними людьми. Нарешті, хобі батька великої родини приносить
додатковий дохід, аж ніяк не зайвий.
21.03.2014
|