Митця надихає кобзар
Семен ПЕРЦОВСЬКИЙ
заслужений журналіст України
У Луганському художньому музеї та профспілковій бібліотеці
Сєверодонецького об’єднання «Азот» відкрито виставки робіт заводського
художника Бориса Романова, присвячені 200-річчю з дня народження Т. Г.
Шевченка. Борис Миколайович – представник трудової й мистецьки обдарованої
династії. Його прадіди, прибувши в Донбас зі смоленського села, брали участь у
закладенні Торецького металургійного – майбутнього Дружківського машинобудівного
заводу. Дід Романова був чудовим майстром-ковалем, проте, аби не втрачати слух
через «симфонію молота», записався до заводського духового оркестру. Батько,
Микола Федорович, теж грав на трубі, диригував, під його батутою виступав
оркестр у міському парку; мати, Зинаїда Олексіївна, прекрасно співала. Батьки
мріяли, аби Борис, маючи добрий музичний слух, став професіональним
музикантом.
Але юнака захопило інше: малювання, креслення. Показав свої
роботи художникам, котрі працювали разом із батьком у профспілковому Палаці
культури підприємства, а ті, у свою чергу, – учневі славетної Тетяни Яблонської
Віктору Сахненку, який завітав до рідного міста. Був Сахненко очільником
Донецького відділення Спілки художників України, дістав звання заслуженого
діяча мистецтв Білорусі. Вердикт метра був обнадійливий: «У хлопця справжній
талант. Нехай випробує себе не лише в живопису, а й у книжковій графіці: бачу
схильність до цього».
Борис Романов іще зі студентських років захопився створенням
ілюстрацій до книжок. Та у подальшому доля привела його молоду сім’ю до Сєверодонецька
з грандіозним «Азотом»; у місті на Романова чекали нові яскраві враження,
безліч знайомств, і часто з непересічними особистостями. Саме тут художник
визначив іще один напрям свого творчого покликання: створення екслібрисів.
Хоча він, як і раніше, ілюструє книжки, але широку, навіть міжнародну
популярність принесли йому мініатюри, видрукувані з лінолеумних оригіналів на
папір – дуже різні й дуже цікаві «знаки відмінності» бібліофілів. «Ex libris»
з латини саме й означає «з книг» (такого-то).
Мистецтво екслібриса відоме в нас іще з ХV століття (ігумен
Досифей), і хоча воно далі розвивається, не так уже й просто сказати в цій
царині власне слово, створити маленький шедевр, котрий запам’ятовується, є
затребуваним. Борисові Романову це вдається. Він лаконічно, вишукано й виразно
демонструє, так би мовити, ідеологічно-естетичний мейнстрим бібліофіла, тонко
вловлює всі необхідні складові створюваного образу. Отже, від митця
беззаперечно вимагається не лише професійний талант, а й широка ерудиція,
спостережливість, інтуїція психолога, зрештою, постійне шліфування
майстерності.
Блискуче оволодівши цією технікою, Романов попервах
практикував традиційну екслібристику, але згодом перейшов до створення
самоцінних, колекційного призначення мініатюр.
Особливе місце в його творчому доробку посідає
«Шевченкіана». До 200-річчя Великого Кобзаря вже вийшла друком тематична
збірка, нині вона доповнюється новими роботами з цього циклу.
Серед романівської «Шевченкіани» є екслібриси для
письменників, публіцистів, громадських діячів – Івана Дзюби, Бориса Олійника,
Дмитра Павличка, Євгена Сверстюка, Володимира Яворівського, Юрія Щербака,
Григорія Штоня; улюблених народних артистів – Василя Зінкевича, Тараса Петриненка,
Михайла Голубовича; для українознавця Богдана Пастуха; екслібриси для
Шевченківської виставки у Києво-Печерській лаврі, Товариства «Просвіта» імені
Тараса Шевченка. Художник постійно вдосконалює шевченківську тему, образи,
прагнучи поєднати минуле й сьогодення, додати сюжету більшого драматизму,
інформаційної та емоційної насиченості.
-
ШЕВЧЕНКО – ПОКРОВИТЕЛЬ, ЗАСТУПНИК УКРАЇНИ
Скажімо, екслібрис для Григорія Штоня виконано за найкоротшим
із віршів Тараса Шевченка: «І день іде, і ніч іде. / І, голову схопивши в руки,
/ Дивуєшся, чому не йде / Апостол правди і науки?» З цитатою сусідять персонажі
шевченківської поеми «Сліпа» і... наш сучасник. А в мініатюрі «із зібрань Юрія
Щербака» на старовинне, мальовниче українське село насувається темна хмара зі
знаком радіаційної небезпеки. Сумним поглядом дивиться Кобзар, якому не однаково,
«як Україну злії люде присплять лукаві...».
Покровитель, заступник України – так трактує художник образ
Шевченка в книжковому знаку бандуриста Івана Висоцького. Тарас Григорович,
одягнений у довгу білу сорочку, схожий чи на апостола, а чи на янгола-охоронця,
занурений у глибокі роздуми. Він ніби з’єднує небо й землю. За його спиною –
крила, складені в оболонку символічного для християн яйця. Однією рукою
притискає до грудей книгу, іншу опустив на плече бандуриста, що сидить біля
його ніг. Як багато промовляє начебто проста композиція!
Не менше думок і почуттів викликає екслібрис, подарований
заслуженому працівникові культури України Віталію Асєєву: самотня постать
поета з рукописами в руках височіє в отворі дверей; він запитально дивиться
на нас усіх. У грі світла й тіней вгадується один із автопортретів, інші
художні роботи Тараса Шевченка, тож розумієш: автор мініатюри хоче долучити
нас до світовідчуття генія українського народу.
Зрозуміло, роботи Бориса Романова експонуються і в народному
музеї «Азоту».
ЯК СИМВОЛ ГУМАНІЗМУ ТА ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ
Тетяна МОРГУН
спеціально для «ПВ»
Львів’яни підрахували, що у світі, у 48 країнах, налічується
1100 пам’ятників Тарасові Шевченку! Й презентували в себе відповідну Карту,
видану з ініціативи доброчинного фонду «Україна-Русь», – «Пам’ятники Тарасу
Шевченку в Україні й за кордоном». Найбільш оригінальний, пише Gazeta.ua,
встановлено на піку Шевченка у Кабардино-Балкарії на висоті 4200 м над рівнем
моря. Найвищий – у Ковелі на Волині: заввишки сім метрів і завважки двадцять
тонн. А найдавніший із пам’ятників Шевченку, що нині існують, височить із 1911
року в селі Лисиничі неподалік Львова. Щиро пишаються пам’ятником Кобзареві
(роботи Матвія Манізера та Йосифа Лангбарда) й харків’яни: незвичайний за
рішенням величний монумент є визначною пам’яткою міста.
Та, мабуть, найбільше прославився своїми роботами, що
увічнюють Тараса Григоровича, канадський скульптор українського походження
Леонід Молодожанин (Лео Мол). Він народився 1915 року на Волині, закінчив Ленінградську
академію мистецтв, де був учнем відомого скульптора Матвія Манізера. І, до
слова, саме Леонід Молодожанин разом зі своїм педагогом працював над
пам’ятником Тарасові Шевченку в Києві. Цей київський проект було задумано ще
1910-го, проте його реалізація супроводжувалася багатьма ускладненнями різного
роду, й лише 6 березня 1939-го, повідомляє uk.wikipedia.org, бронзовий
пам’ятник з нагоди 125-річчя з дня народження Тараса Шевченка було
встановлено в парку навпроти Київського університету. З цієї ж нагоди і університету,
й парку було присвоєне ім’я великого поета.
Сам же Лео Мол після Другої світової війни опинився із
сім’єю в Канаді, де продовжував працювати над образом Кобзаря. У червні 1964
року було відкрито пам’ятник Тарасові Шевченку у Вашингтоні: скульптор показав
поета у розквіті сил, молодого, у гордій, величній позі. Ця праця принесла
майстрові славу й міжнародне визнання. Лео Мол подарував скульптури Тараса
Шевченка Івано-Франківську, Оттаві, Риму, Бразилії, Аргентині,
Санкт-Петербургу...
ШЕВЧЕНКО. НЕОСЯЖНИЙ. БАГАТОГРАННИЙ
Тетяна МОРГУН
спеціально для «ПВ»
Відомий український режисер і продюсер Сергій Проскурня до
200-річчя з дня народження Тараса Шевченка працював над двома проектами. Перший
– «Наш Шевченко» містить 365 відео, 365 героїв та героїнь і стільки ж
прочитаних текстів Кобзаря (life.pravda.com.ua). Як-от днів у році – день по
дню. Користувачі Інтернету вже мали можливість подивитися кліпи зі згаданого
проекту і, як пише Ірина Славінська (там же), відео, де Сергій Нігоян читає
поезію Шевченка, має понад мільйон переглядів.
Другий проект Сергія Проскурні – документальний фільм
«Шевченко. IDентифікація» (сценарист Володимир Арєнєв,
консультант-шевченкознавець Михайло Назаренко). Звісно, щось трохи знайоме в
назві вчувається, а проте сам Сергій Владиславович як людина творча, мисляча,
чиї інструменти, за власним висловом, – символ, метафора й мистецька
провокація, просто за визначенням не може сприймати таку гігантську,
багатомірну, багатогранну постать, як Тарас Шевченко в якійсь одній площині.
Й зрозуміти це легко. Митець не є шевченкознавцем і не претендує на це, зате є
практиком з чималим життєвим досвідом. Ось тому він і каже про конфлікт канонів
у потрактуванні й сприйнятті особистості Шевченка, будучи переконаний у дійсно
активній ролі Великого Кобзаря в національному поступі. Так, до прикладу,
режисер зауважує, що «існує дуже багато різних Шевченків: адміністративний
Шевченко, шкільний Шевченко, модерний Шевченко, космічний Шевченко, богорівний
Шевченко…».
Та попри «канони», в будь-кого з нас Тарас Шевченко – свій.
Він у кожному серці, й понад те: у міру дорослішання людини Кобзар її серця теж
ніби видозмінюється, відкриває людині досі не вловлені нею грані буття,
приховані до пори відтінки й характеристики найрізноманітніших життєвих
сюжетів. Зростає людина, й разом із нею зростає значущість українського генія
– і для неї самої, й вочевидь для всього суспільства, котре так само дорослішає
духовно. Може, для цього й потрібна «ідентифікація»: з монологів, відчуттів
зовсім різних людей – реальних людей з реальними почуттями – зіткати образ
понадактуального, справжнього Шевченка, незмірно близького нам не лише
«візуально», не лише текстуально, а ментально! В монологах про Кобзаря,
зауважує Сергій Проскурня, оживає й вибухає правда. Тому, зокрема, серцю
режисера такий дорогий один із героїв фільму безхатченко Пепік з Донбасу,
«місцевий філософ і артист, який батрачить, живе за їжу, цигарки і сто грамів,
які йому можуть дати люди, в яких він підживає» (там же). Розмовляє чолов’яга
«на донбаському наречиї», але коли режисер запитав його про Шевченка, Пепік
перейшов на ідеальну українську мову, пригадав, що його мати знала напам’ять
усю «Катерину», плакав, казав щирі й глибокі слова. Ще й дорікнув, що
українські митці згадують про своїх велетнів культури лише в ювілейні дні, не
використовують усе наше культурне багатство...
Обидва проекти презентуватимуться у рамках «Шевченкоманії» у
київському Мистецькому Арсеналі.
09.03.2014
|