«Я обираю мелодію...»
Коли думаєш про Київ, неодмінно пригадуєш, як багато написано
про нашу столицю чудової прози, розкішних віршів і пісень. А коли згадуєш
пісні, на думку передусім спадає незабутній київський вальс «Києве мій» композитора
Ігоря Шамо й поета Дмитра Луценка. Цей, на перший погляд, ніби скромний твір
має якийсь магічний код: здається, музика ввібрала в себе всі тони й відтінки
почуттів залюбленої у рідне місто людини. Легкість і витончена простота – характеристики
істинного таланту! Саме цю мелодію відбивають куранти на нашому Будинку
спілок.
Відомий український музикознавець Тамара Невінчана (котра
написала першу книгу про композитора Ігоря Шамо) зазначала: «Мені здається,
що з перших хвилин життя разом із янголом-охоронцем над його колискою схилилася
сама Музика, й з того часу він уже з нею не розставався...» (day.kiev.ua). А й
справді, майже містичним є те, що перше вимовлене ним слово було... «пісня». Не
«мама» й не «тато»! Тим часом у родині навіть не було музикантів, хоча співати
любили всі.
Ігор Наумович Шамо народився в Києві 21 лютого 1925 року. У
1935 році талановитий хлопчик вступив до Київської спеціальної музичної школи
імені Миколи Лисенка. То були щасливі роки: перед майбутнім видатним
композитором відкривалися неосяжні музичні обрії, світ геніальних творів. У
школі панувала чудова моральна атмосфера, всі до всіх ставилися з повагою,
щиро висловлювали своє захоплення. Й легше давався наступний крок...
А 1941 року почалася війна. Батько й старший брат Ігоря
пішли на фронт. Ігор разом із мамою опинився в Уфі, де встиг закінчити один
курс І Московського медичного інституту (за прискореною програмою) – і 1942-го
пішов добровольцем у діючу армію. Був воєнним фельдшером і пройшов шлях від
Волги до Берліна. Лишився живий тому, мабуть, що Бог визначив для нього
особливу місію: писати прекрасну Музику, зігрівати й наснажувати людські
душі. На фронті, в короткі хвилини затишшя, він грав для своїх бойових побратимів
на трофейному акордеоні – все, що знав, що просили, ніколи й нікому не
відмовляв. А в якомусь розбомбленому німецькому містечку, наприкінці війни,
грав свого улюбленого Баха на дивом уцілілому органі – й вразив не так навіть
бійців, як місцевих мешканців, серед яких виявилися справжні знавці.
Пам’ятного 3 червня 1945 року, на урочистостях на честь
Перемоги у Відні, Ігор Шамо познайомився з лейтенантом медслужби Людмилою.
Згодом вони побралися, й Ігор Шамо все життя незмінно й вірно кохав свою
дружину. Він був вражаючим чоловіком та батьком, обожнював дітей. Його дочка
Тамара якось зауважила: «Тато був для мене ідеалом чоловіка».
У 1946-му Ігор і Людмила демобілізувалися й повернулися до
Києва, а буквально другого дня він поспішив до консерваторії. Ігореві Наумовичу
пощастило спілкуватися з видатними українськими композиторами, але головним
його педагогом, мудрим наставником був Борис Лятошинський. У 1948 році
студента-другокурсника Ігоря Шамо прийняли до Спілки композиторів – безпрецедентний
факт! А коли 1964 року композитор дістав почесне звання заслуженого діяча
мистецтв України, перший, кому він зателефонував зі словами вдячності, був
Борис Миколайович.
Свого часу Ігоря Шамо запрошували на роботу до Москви, але
він без вагань відмовився. Залишився в Києві, в Україні, мелос якої назавжди
увійшов в його серце, збагатив і прикрасив кращі твори композитора.
Немає такого музичного жанру, яким він не володів би
досконально. Пишуть, що композитор міг працювати одночасно над кількома творами
– симфонією, піснею, музикою до кінофільму, хоровим твором. І начебто навіть
без напруження. Якось та ж Тамара Невінчана запитала в композитора, чи існують
для нього хоч якісь труднощі в процесі творення. Ігор Шамо відповів: «Безперечно...
Найскладніша проблема – це проблема вибору. Я обираю одну мелодію з сотні інших
мелодій, котрі звучать у мені. Найбільш точну інтонацію з мільйона інших
варіантів... бачу одразу кожну деталь, котра виконує свою функцію у народженні
образу» (там же).
Ігор Шамо написав три видатні симфонії, з яких найбільше
відома Третя, присвячена пам’яті героїв Великої Вітчизняної. Багато працював
у жанрі камерної музики – шість струнних квартетів, фортепіанні цикли («Тарасові
думи», «Гуцульські акварелі», «Картини російських живописців» та ін.), десять
романсів на вірші Тараса Шевченка, чотири хори за творами Івана Франка, цикл
«Медоцвіти» на вірші Андрія Малишка і «Любов» на вірші Роберта Бернса. Саме
Ігор Шамо як першовідкривач створив фолк-оперу «Ятранські ігри», яскраво,
барвисто відтворивши неймовірну красу купальського обряду. «Шлях, прокладений
Ігорем Шамо, виявився вельми перспективним для української музики, пошуки в
цьому напрямі продовжили Євген Станкович, Леся Дичко, Ганна Гаврилець»
(day.kiev.ua). Та, звісно, широкій громадськості Ігор Шамо найбільше відомий
як неперевершений композитор-пісняр. Він створив триста пісень! Саме за
пісенну творчість одержав Національну премію України імені Тараса Шевченка,
згодом – звання народного артиста України. «Пісня про щастя», «Осіннє золото»,
«Фронтовики», «Три поради» та інші пісні Ігоря Шамо назавжди увійшли до
золотого фонду української музично-пісенної культури. Не кажучи вже про осяйний
Київський вальс, котрому судилося стати музичною візитівкою нашої столиці.
І крила, й висота
Як повідомив сайт ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль»
(kbp.aero/ru), славетне київське підприємство разом зі своїми партнерами
розпочинає цикл культурницьких програм для пасажирів. Передбачається
проведення музичних концертів, виставок сучасного мистецтва, фоторетроспектив,
інтерактивних проектів.
Так, 14 лютого ц. р., у день Святого Валентина, було
презентовано проект «Джазові п’ятниці в аеропорту «Бориспіль». Узоні
відправлення терміналу D виступила група Jazz in Kiev провідного українського
джазмена Олексія Когана з композиціями про кохання. Коган – організатор і
куратор найпомітніших джазових подій в Україні, й саме він далі добиратиме
музичні колективи для «джазових п’ятниць», бо вважає, що це дуже цікавий
формат, вартий того, аби втілювати його в життя.
Генеральний директор аеропорту «Бориспіль» Олексій Кочанов
зазначив: «У«Борисполі» починається нове життя. Віднині у наших терміналах репрезентуватимуться
кращі культурні проекти країни. Ми прагнемо, аби термінали аеропорту стали не
лише місцем провадження передполітних формальностей та очікування рейсу, а й
перетворилися на територію особливих вражень. Новий проект не випадково
починаємо з джазу, адже саме цей музичний напрям лишається винятковим, елітним,
вишуканим».
Пасажирам все це має сподобатися, не без підстав
сподіваються працівники «Борисполя». Як здається, особливої цінності такій
ініціативі надає те, що торік аеропорт збільшив прибуток на 44% порівняно з планом,
а у січні 2014-го обслужив на 26,4% пасажирів більше, ніж минулого року.
«BABYLON’13»: В ОБ’ЄКТИВІ ВІЙНАІ МИР
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
За повідомленнями ZN.UA, кілька десятків представників
сучасного українського кінематографу (серед них і Марина Врода) об’єдналися,
аби реалізувати проект, що має назву «Вabylon’13». Йдеться про збірку коротких
фільмів про події кінця 2013-го – початку 2014-го передусім у столиці, але також
і в інших українських містах, зокрема в Донецьку.
Отже, камери операторів фіксували зовсім різні миттєвості й
сюжети Євромайдану: активісти, «Беркут», перемир’я, концерти, двобій на Грушевського,
обличчя, панорами вулиць і площ...
За тим же джерелом, один із координаторів цього проекту,
кінорежисер Володимир Тихий сподівається, що з часом на підставі усього
відзнятого матеріалу можна буде створити кілька повнометражних документальних
фільмів. Він пояснив, чому кілька: бо події розгортаються у кількох напрямах. Зогляду
на це, сформовано кілька знімальних бригад – окремих колективів, і в кожного
своє творче завдання. «Хтось знімає оборону Майдану, хтось – аудиторії,
пов’язані з громадською діяльністю. Матеріалу відзнято чимало, – сказав
режисер виданню, – адже хвилі подій нас накривають». Він пояснив, що
«Вabylon’13» – серіал веб-документальний, існує вже понад два місяці й у
цілому зібрав близько півтора мільйона переглядів: в Україні, у Норвегії,
Польщі, Канаді, Франції, СШАз цікавістю подивилися всі сімдесят п’ять
міні-історій новітнього «Вавилону».
Отже, інтернет-аудиторія підтвердила, що задуманий проект
таки відбувся і, зрештою, жорсткої залежності між цим успішним досвідом і
реалізацією кінцевої мети кінематографістів фактично немає. Хоча для творчої
людини, звісно, важливо здійснити все задумане. Як сказав ВолодимирТихий, якщо
повнометражний проект відбудеться, «це не буде просто хроніка. Але й не
ігрове кіно».
І заінтригував. І вже вельми зацікавив цим проектом
представників деяких зарубіжних телекомпаній.
Зі свого боку, й українська діаспора, повідомляє ZN.UA,
посилаючись на vidia.org, має намір репрезентувати документальний фільм про
Євромайдан. Мешканець Чикаго, українець Юліан Гайда й сім його друзів
організували «Журналістський колектив Євромайдану» і з перших тижнів протесту
перебували в Києві, аби знімати і згодом створити документальний фільм «Погляд
з Майдану». Гайда збирається залучити до цієї роботи й голлівудських
професіоналів.
Повідомляється, що його повнометражну документальну
англомовну стрічку буде показано глядачам нинішньої осені. Апоки що її
фрагменти вже дивилися в Клівленді та Чикаго, трохи згодом долучаться глядачі
Торонто і Нью-Йорка. Наразі ж робота триває, й члени «Журналістського
колективу» сподіваються, що певну частину коштів, необхідних для реалізації
проекту, їм надасть українська діаспора Америки: «адже правдивий погляд з
Майдану має побачити світ».
21.02.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|