«А той третій празник...
...Святе Водохреща», – співається в коляді. Хрещення
Господнє, або Йордан, є третім і завершальним святом великого
різдвяно-новорічного циклу. Позаду величне Свято Різдва Христового. А до слова,
тут, як зауважив у розмові з Романом Колядою архиєпископ Чернігівський і
Ніжинський Євстратій, річ не в конкретній даті – 7 січня, бо, як ми знаємо,
східний і західний релігійний світ, зокрема католицтво й православ’я,
історично розійшлися у датах святкування. Тож ідеться про базовий принцип
християнської релігійної платформи: усвідомлення того факту, що на землю прийшла
Боголюдина, Син Божий у людському тілі (вже другий після Адама посланник
Божий), аби наставити людей на шлях праведний і допомогти їм набути Царство
Небесне. Прийшов Спаситель. Тобто мова не про «день народження», а про знаменний
День необхідності щонайглибшого релігійно-філософського зрозуміння, що нам
удруге було даровано можливість обрати шлях духовного вдосконалення, очищення
від намулу брехні й гріхів, шлях усезагальної братерської любові.
Чи ж маємо нині чим похвалитися? Емоційний градус у
суспільстві надміру високий, і навіть той «третій табір», що бажав би
абстрагуватися від наявної суспільної конфронтації, обираючи позірно надійний
вихід – внутрішню еміграцію, однаково розуміє, що то є хистка рівновага. А що
є надійним прихистком, що є непохитним, незрадливим, вічним? Відповідь
напрошується сама собою: шлях до Бога, розмова з Ним, вивчення Його життя й
приписів, вибудовування всіх своїх наступних кроків у відповідності до цього.
Отже, невдовзі третє свято – Хрещення Господнє. До речі, в
українській традиції якось ніби саме по собі склалося уявлення про «правильність»
послідовності подій, про які йдеться: народження – хрещення. Якщо наївно
вірити в те, що Спаситель народився 7 січня, то хрещення Його 19 січня з
побутового погляду є логічним, й це, за спостереженнями етнографів, подекуди
знайшло своє відображення в традиційних обрядових дійствах. Насправді, як
сказано в Святому Письмі, коли Ісус Христос досяг уже тридцятирічного віку, аж
тоді він прийняв хрещення від Івана Хрестителя в річці Йордані. А коли вийшов
на берег, з небес пролунав голос Бога-Отця, який назвав Ісуса своїм Сином. І
зійшов на нього Дух Святий в образі голуба, звідси ще одна назва свята – Богоявлення.
Як відомо, мешканці сільської місцевості одвіку є
неухильними хранителями й надійними оберегами питомих народних вірувань і
традицій.
Опівночі перед Водохрещем, розповідає traditions.org.ua,
вода в ріках, як вірили селяни, хвилюється. Віднаходилися такі відважні любителі
таємного, що ходили вночі на річку спостерігати це явище, але коли вона вкрита
льодом, то що там, під кригою, як правило, важко розібрати. Та все ж
однозначно, що набрана з річки опівночі перед Водохрещем вода є цілющою! Люди
зберігали таку воду за образами на випадок поранення чи хвороби. Святкували
дуже красиво. До прикладу, колись у селах за тиждень перед Водохрещем кілька
парубків або й просто окремі господарі вправно прорубували ополонку, далі
випилювали з криги чималий хрест та ставили його над ополонкою й обливали буряковим
квасом (аби був червоний). Поряд будували крижаний «престол». Оздоблювали все
це сосновими чи ялинковими гілками – робили «царські врата».
З давніх-давен християнська церква вважає освячену
йорданську воду за велику святість. Люди бережуть її цілий рік, адже вона має
дивовижну силу: очищує та зцілює душу й тіло людини. Деякі священики
переконані, що взагалі не існує ліків, кращих за святу воду! Й справді, часом
аж не віриться, як-то так стається, що свячена вода не псується, не має
запаху, зберігається довго й завжди придатна! Принагідно ще пригадаймо собі, що
свячену воду слід вживати натщесерце – саме за такої умови вона має найбільшу
силу.
...По обіді в день Святого Хрещення Господнього дівчата
біжать до річки, воду якої вже освячено, аби вмитися в «йорданській воді» – щоб
лиця були рожеві. На Гуцульщині ще серйозніше: там хлопці ведуть своїх дівчат
до ополонки – «щоб сі вмила та красна була».
А на Слобожанщині, повідомляє те ж джерело, існує повір’я,
що на день Водохреща буває такий короткий період, коли вода перетворюється на
вино. Мовляв, якийсь купець їхав з ярмарку та й заїхав до річки, аби коні
напувати, та замість води знайшов вино. Не розгубився, напився, ще й забрав із
собою в посудині те вино. Та по дорозі переконався, що воно знову перетворилося
на воду.
Деякі народні прикмети на Водохреще
Якщо цього дня ясна й
холодна погода – це на посушливе літо, а як похмура й сніжна – на рясний
урожай.
На Богоявлення сніг іде – до врожаю, день ясний – буде
неврожай.
Коли на Водохреще випадає повний місяць – бути великій воді.
Якщо в цей день зоряна ніч – будуть горіхи й ягоди.
Падає лапатий сніг – на добрий урожай.
Коли на Водохреще риба табунами ходить – на рої добре.
Символи року, й
не
лише...
Отже, настав рік
Синього Дерев’яного Коня. Щоправда, для нас із вами він настане лише 31 січня,
та це не так важливо.
Чому Синього, слід, мабуть, спитати в китайців. А от щодо
Дерев’яного... Тут є цікавий привід для розмови. На Філіппінах живе скульптор
британського походження Джеймс Доран-Уебб, який дуже майстерно виготовляє
скульптури тварин з корчів та переробленого металу. Своє дитинство, зазначає
kulturologia.ru, він провів у реставраційних майстернях антикварної кампанії
батьків, де вони саме реставрували антикварні меблі. Й уже в підлітковому
віці Джеймс чудово знався на антикварних речах, засвоїв усі навички, необхідні
мебляреві, й довів, що його фантазія та вправність чогось таки варті.
У 2005 році талановитий майстер вирішив поекспериментувати й
почав використовувати корчі для виготовлення окремих меблевих елементів. А
паралельно вдався до таких самих експериментів, однак уже для виготовлення
скульптур тварин. Проживши на Філіппінах багато років, він урешті-решт зібрав
на узбережжі чималу колекцію корчів, і щоразу, приступаючи до роботи над новою
скульптурою, обирає такий, що найбільш придатний для відтворення природної
форми тварини, структури її м’язів. Така робота стала для нього справжнім
хобі, й саме тут талант Дорана-Уебба забезпечив блискучі результати.
Його значна колекція скульптур тварин вражає реалістичністю.
Серед останніх праць – коні в натуральну величину, й ці вироби справедливо
можна вважати кращими символами 2014 року. Адже скільки грації, скільки неприборканої
енергії у цих завмерлих скакунах! Очей не відведеш!
Мереживо із старих
газет
Ми вже писали про
мистецтво орігамі – складання з паперу різноманітних фігурок. Результати
вправної роботи часом приголомшують, і все ж таки можливості майстра дещо
обмежені. Коли ж у діло йдуть ножиці або спеціальний ніж, то при роботі з
папером обрії для умільця неймовірно розширюються, простір для фантазії стає
просто-таки неосяжним. Іцей вид мистецтва на Сході називається кірігамі (перша
частина слова саме означає «різати»). Ну, а ми, мабуть, сказали б: і навіщо
тут мудрувати, це ж витинанки!
Зрештою, як оця цікава справа не називалася б, а канадська
художниця Міріам Діон, пише kulturologia.ru, перетворює таку прозаїчну річ, як
шпальти газет і журналів на чарівні візерунчасті полотна, докладаючи лише
багату уяву й гостре лезо.
Міріам – студентка кафедри образотворчості та інформаційного
дизайну Університету в Квебеку. Її матеріал – це здебільшого старі випуски
центральних газет, приміром Financial Times, The International Herald Tribune
або Le Devoir, й під майстерною рукою все це перетворюється на примхливі,
дуже гарні візерунки, що найбільше нагадують старовинне мереживо. А коли такі
«колишні газети», що вже стали мистецьким явищем, скріплюються між собою в
полотна й завішують цілу стіну, сторонній спостерігач майже переконаний, що
перед ним зразки складного дизайнерського текстилю.
Майстриня часто використовує ілюстрації, фотографії,
кольорові схеми журнальних розворотів як частини своїх композицій. Сама
зізнається, що залюбки купує газети й журнали через гарні картинки. Рослинні й
геометричні мотиви, хвилі, спіралі й орнаменти створюють цілком нові
зображення, незвичні, витончені, динамічні. Всі її роботи виконано вручну (спочатку
художниця робить начерки), єдиний інструмент, яким користується Міріам Діон, –
модельний ніж X-Acto.
По-своєму дуже цікавим є переконання Міріам, що, мовляв,
перетворюючи звичайні газетні шпальти на витвори мистецтва, вона «знаходить
нове застосування для періодики, яка нині перебуває на межі зникнення»(!).
Тобто вразливість її паперового мережива ніби символізує таке ж становище
традиційної «друкованої» журналістики.
19.01.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|