«Жива вода» кінематографа
Так, немає нічого нового під сонцем (чи під місяцем). Тобто
справді важко створити – ну, припустімо, сценарій, який відкривав би якісь
зовсім незвідані сторони людських стосунків. І, аби не мучитися, кіношники
здебільшого беруть те, що «під рукою», примушують рухатися «фотки», котрі
фіксують прикмети сьогодення. Народу все це набридо, та й їм самим – усі ці
бойовики, бандитські мегаполіси, стрілялки-наздоганялки, ментовські пристрасті
або часто вульгарні, нашвидкуруч зварганені схематичні love story.
Хочеться справжнього. Добротного, перевіреного, надійного –
як золота монета «на зуб». І от вирішили зняти багатосерійний художній фільм
про любов славетного культового режисера та легендарної актриси: режисер
Віталій Москаленко відважився на 16 серій про роман зіркової пари радянського
часу – Любові Орлової та Григорія Александрова. При цьому, очевидно, свідомо
ускладнив собі завдання, бо вписав зародження й розвиток взаємного почуття улюбленців
публіки в художнє відтворення кроків розвитку молодого радянського
кінематографа.
Отже, про головні ролі. Після ретельних пошуків і
довготривалих проб, пише segodnya.ua, затверджені Олеся Судзиловська й Анатолій
Бєлий. Уже це цікаво. Бо, скажімо, в Судзиловської дуже характерна, прикметна,
сказати б, міміка, й усі фільми з її участю постійно про це нагадують, якщо
забуваєш. Тож, мабуть, актрисі доведеться попрацювати. З іншого боку, в
Александрова (справжнє його прізвище Мормоненко) – вельми компліментарна
архітектура обличчя, крупні, виразні риси. Акторові ж Бєлому, здається,
якнайкраще прислужуються не так риси, як міміка й погляд. Ну, подивімося.
Зрештою, Москаленко знімає не просто «кіно про любов», а
більше – «кіно про кіно»: у кадрі будуть видатні кінорежисери, приміром,
Сергій Ейзенштейн (з ним Григорій Александров 1925-го знімав «Броненосець
«Потьомкін», а разом з оператором Едуардом Тіссе вони три роки перебували у
Голлівуді задля поповнення кінематографічного досвіду) і взагалі чимало
видатних людей далеких 30-х років минулого століття. Відтак головних героїв
стрічки оточує зірковий ансамбль: Віталій Хаєв (Сергій Ейзенштейн), Микола Добринін
(Леонід Утьосов), Роман Мадянов (Ігор Ільїнський), Андрій Смоляков (Максим
Горький), Сергій Чирков (оператор Володимир Нільсен, який, до слова, теж був
закоханий в Любов Орлову), Євген Князєв (Сталін).
Знімальна група (те саме джерело) відтворює робочі моменти
створення таких шедеврів вітчизняного кіно, як «Веселі хлоп’ята»,
«Волга-Волга», «Броненосець «Потьомкін». Щоправда, скажімо, комедію «Веселі
хлоп’ята» (цілком не схожу на попередні роботи Григорія Александрова,
«напівголлівудську» квітку, як писав критик Олександр Шпагін) знімали у Гаграх,
а Віталій Москаленко знайшов «завмерлий час» у Гаспрі, Місхорі, Симеїзі, у
паркових алеях поміж старих санаторних корпусів. Усі актори, попри складність
окремих трюків, працюють натхненно, захоплено. Анатолій Бєлий вважає свою
роль подарунком долі, бо вона надзвичайно об’ємна, є в ній і комедія, й
трагедія. Крім того, актор знаходить і певну зовнішню схожість з
Александровим, але й художники з гриму доклали чимало зусиль. Загалом
враження, що й погода, і тварини, й багато різних інших чинників усіляко
сприяли знімальній групі, полегшуючи процес. Щось у цьому є, мабуть, такий
фільм потрібний, не випадковий. Віталій Москаленко каже: «Це буде надзвичайно
добре, тепле кіно про любов із музикою беззаперечного генія Дунаєвського»
(segodnya.ua).
По-людськи...
...Пригадується,
читала спогади одного із сучасників: Орлова і Александров були вражаюче гарною
парою. У Криму, між зйомками «Веселих хлоп’ят», вони всюди ходили вдвох,
поверталися, приміром, із пляжу, вдягнені в однакові, надзвичайно гарні
махрові халати – червоний і синій – і вся знімальна група мимохіть милувалася
білявкою й брюнетом, цим чарівним видінням...
Загальновідомо, що подружжя Орлова–Александров завжди
перебувало під патронатом Сталіна, який уважно стежив за їхньою творчістю:
мабуть, спрацьовував якийсь важко пояснюваний людський фактор. Приміром,
«Веселі хлоп’ята» обурили критиків, преса писала, що це, мовляв, маячня,
гротескова ахінея, халтура й плагіат. Наркомпрос заборонив картину. Тоді
втрутився Максим Горький і допоміг організувати перегляд кінокомедії для
членів Політбюро. Саме тоді вождь заявив, що фільм хороший, тільки назва
погана – «Комедія Буф», треба назвати «по-людськи». Іназвав: «Веселі
хлоп’ята». Фільм зрештою мав приголомшливий успіх і вдома, і за кордоном.
Не по краєчку долі
Ім’я видатного
композитора та диригента Ігоря Стравінського дотепер сяє над світом серед
зірок першої величини. Загальновідомо, що Стравінський – унікальна особистість
у музичному просторі ХХ століття, позаяк його творчість увібрала в себе
практично всі провідні стилі й напрями епохи. Крім того, композитор був безпрецедентно
ерудованою людиною, тому його музичне мислення теж було нібито розраховане на
підготовленого, чуйного меломана.
Тобто – художник великий. А громадянин? Радше за все,
Стравінський був громадянином світу. Народився у Росії, похований в Італії, у
різні роки був громадянином Франції та США. При всьому тому він належав і
Україні. Прикро, що десятки документів, котрі довелося переглянути (не українських),
навіть не натякають на українські зв’язки Ігоря Стравинського. Тим часом у
прикордонному містечку Устилуг на Волині – маєток видатного композитора.
Більше того, зведений 1907 року на його замовлення й у запропонованій ним
естетиці. Казковий, чарівний будинок. Саме там було написано, зокрема,
всесвітньо відомі твори «Весна священна» й «Жар-птиця», що базуються на
музичному фольклорі Волині.
Недавно після тривалого ремонту та реконструкції
музей-садиба Ігоря Стравінського знову запрацював. Тут, окрім, власне, музею,
працює ще й музична школа, діє концертний зал.
Для популяризації творчості композитора, пише
i-pro.kiev.ua, іще 1994 року Луцьк ініціював проведення міжнародних фестивалів
класичної музики «Стравінський та Україна», у рамках яких також відбуваються і
наукові конференції.
Неперевершена
четвірка
«Усі ми в юності
шалено захоплювалися «бітлами», – писав один літній інженер до газети. – З
роками дехто це захоплення забув, але для багатьох їхня творчість лишилася
значущою на все життя». Ще одним підтвердженням вибірковості людської пам’яті
й того, що люди спроможні не лише оцінити вартісний творчий продукт, а й
зберігати в серці прихильність до нього довгі роки, – незмінний інтерес і
повага до творчості Ліверпульської четвірки чи не на всіх теренах колишнього
Радянського Союзу (де славетні «The Beatles» жодного разу не побували).
Приміром, у Черкаському художньому музеї, пише i-pro.kiev.ua, діє виставка про
перші кроки групи до сцени, трагічне кохання колишнього бас-гітариста Стюарта
Саткліфа і Астрід Кірхгерр. Заплановано й вечір пам’яті Джона Леннона.
Прикметно, що у пострадянський час діють бітлівські
фан-клуби, що у різних «точках» колишнього Союзу пам’ять музикантів увічнено в
скульптурних композиціях. Найперший у СНД пам’ятник групі «The Beatles», пише
kulturologia.ru, було встановлено в Донецьку поблизу входу до студентської
кав’ярні «Ліверпуль». Двометрові фігури музикантів виконано з пластмаси,
пофарбованої під бронзу. Автор (скульптор Володимир Антипов) намагався досягти
максимальної зовнішньої схожості з юнаками; їхні зачіски й вбрання
відповідають моді 1964 року, й лише Леннона зображено таким, яким він був
1968-го. Те ж джерело повідомляє, що Леннон на цьому пам’ятнику стоїть із гітарою
за спиною, його рука викинута вперед, як у відеокліпі «Hello Goodbye», де він
пародіює Елвіса Преслі. Біля пам’ятника постійно лунають пісні «The Beatles».
А як не згадати, що ще за Союзу в нас на Вінниччині, в місті
Могилів-Подільський, з ініціативи випускників місцевої школи було споруджено
пам’ятник Джону Леннону. Місце для нього обрали у міському парку, але там уже
стояв пам’ятник Леніну. Тож металевий Леннон зберігався до пори до часу в
місцевому музеї, а до парку потрапив лише 1992 року.
У 2007 році пам’ятник славетним музикантам установили у
Казахстані, на горі Кок-Тобе. Скульптурна композиція дуже естетична, її
запам’ятовуєш. Кажуть, що Пол Маккартні та вдова Леннона Йоко Оно дали офіційний
дозвіл на встановлення цього пам’ятника.
Білоруси увічнили пам’ять Ліверпульської четвірки у стилі
хай-тек, вельми умовно. Для інсталяції використано автомобільні запчастини,
але з огляду на те, що замовники, вони ж «скульптори»-виконавці, – працівники
одного з гомельських автопідприємств, можна забути про футуризм і привітати
майстрів!
Відповідна скульптурна композиція діє і у Єкатеринбурзі
(Росія).
08.12.2013
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|