Вишневий сад
Великий майстер усмішок Остап Вишня (Павло Михайлович Губенко)
народився 13 листопада 1889 року на хуторі Чечва Зіньківського повіту на
Полтавщині. А ось його коментар у «Моїй автобіографії» (1927) щодо цієї
події: «У мене не було жодного сумніву в тому, що я народився, хоч і під час
моєї появи на світ білий і потім – років, мабуть, із десять підряд – мати
казали, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку».
Отже, можна розказати про щось цілком серйозно, а можна – із
гумором. Дотепних людей немало, та найчастіше вони просто «видають» швидким
розумом кумедні репліки з різних приводів; буває, що хтось аж напинається,
аби хоч якось блиснути таким-сяким дотепом. Остап Вишня з іншої категорії. Його
гумор народився разом із ним і разом із ним мужнішав; цей гумор Вишневий був
істотною часткою єства Павла Губенка, способом його світосприйняття, починаючи
з самого себе. Адже письменник мав кредо: «В кого бракує духу посміятися над
власними вадами, краще тому вік не сміятися». Відчуваєте гоголівську
інтонацію? Думається, не лише щирий дар Божий, а й Полтавщина його улюблених
Гоголя та Котляревського, вміння «побачити хибу й крізь сльози посміятися»,
тобто певні біографічні чинники, теж відіграли роль у становленні й розвитку
таланту Остапа Вишні. Гумор його світлий, лагідний, людяний. «Він світив, як
сонце, до нього люди тяглись, як до сонця. Він умів і гриміти, як грім, і того
голосу боялись усі плазуни й негідники», – писав Максим Рильський, великий
друг гумориста. Нагадаємо принагідно, що Остап Вишня стояв біля витоків журналу
«Перець», був членом редколегії та головним співробітником, сміливо заявляючи:
«Ми критикували, критикуємо й будемо критикувати радянських дурнів». Шкода,
що журнал нещодавно закрили – мабуть, Остап Вишня на тому світі вкотре
зітхнув і зажурився...
З 1907 року Павло Губенко працював фельдшером, але через
десять років цю професію покинув задля журналістики й літератури. Влітку 1921
року в «Селянській правді» з’являється усмішка «Чудака, їй-богу!», вперше
підписана псевдонімом Остап Вишня. (Походження псевдоніму не могла пояснити
навіть родина письменника. Радше за все, просто милозвучно, весело, кумедно).
Відтак різні газети й журнали почали буквально вихоплювати один в одного
Вишневі усмішки, фейлетони, гуморески. Вишня став «королем тиражу», привчив
мільйони земляків до читання українських видань, зробився чи не
найзатребуванішим і найпопулярнішим автором після Тараса Шевченка, як писали
сучасники письменника.
А перша збірка Остапа Вишні називалася «Марк Твен – Остап
Вишня. Сільськогосподарська пропаганда» (1923). Тут уміщено оповідання Марка
Твена «Як я був редактором сільськогосподарського часопису» й три – Остапа
Вишні. Таке «літературне партнерство» робить честь не лише освіченості Вишні, а
й його неповторному почуттю гумору; схоже, до речі, вирізняло й американського
письменника. Одна за одною з’являються й інші книжки, причому величезними
накладами, що для 20-х років було майже небаченим! Окрім того, Остап Вишня
часто сам виступав із читанням своїх творів і робив це так майстерно й
вправно, що врешті-решт без його участі не обходився жоден літературний вечір.
«Усмішки» Остапа Вишні я полюбив. Полюбив їх за те, що вони
ароматні, за те, що вони ніжні, за те, що вони жорстокі, за те, що вони смішні
й водночас глибоко трагічні», – писав Микола Хвильовий, близький друг
письменника.
...Трагічною виявилася й доля самого гумориста. На початку
30-х років минулого століття письменникові інкримінували... тероризм, підготовку
замаху на радянського емісара в Україні Павла Постишева. Звинувачення було
настільки абсурдним, що на допиті в НКВС Вишня не втримався й запитав: «А чому
б вам не звинуватити мене у згвалтуванні Клари Цеткін?» Однак вирок був
страшний: десять років ГУЛАГу. Він їх відбув від дзвінка до дзвінка. За іронією
долі, через кілька років самого Постишева було оголошено ворогом народу й
засуджено до вищої міри покарання. За сімейною легендою, пише Влад Абрамов
(segodnya.ua), Вишня гірко пожартував: «Я ж перший хотів його розстріляти!»
Ніколи не сміявся без любові
Повернувся він із радянських таборів змучений, хворий, ніби
згаслий. Посміхався мало. Пишуть, що вижив Остап Вишня в ті трагічні роки
завдяки підтримці дружини, Варвари Олексіївни. Та крізь зболене серце, крізь
страшне пережите поволі знову виходив на кін проникливий лірик і чарівливий
спостережливий оповідач; проростали, мов молодий квітучий сад, його неповторні
«Усмішки» – мисливські, сільські, кримські, закордонні, реконструктивні,
київські тощо, гуморески, оповідання – й знову дарували рідному народові
щедрі, стиглі плоди веселої мудрості. Писав він також і на злободенні
суспільно-політичні теми, його хвилювала доля інших народів України, зокрема
кримських татар. І взагалі ця частина творчої спадщини Вишні очевидно
спрямована проти націоналізму, обмеженості, гасельного патріотизму. Всім серцем
люблячи свій народ, Вишня вмів відчутно атакувати слабкості земляків, бути
нещадним у критиці. Приміром, багато пишуть про його гумореску «Чухраїнці»,
справді мудро-смішну. Але на всі заперечення є беззаперечна позиція самого
автора: «Оце я собі думаю: що треба, щоб мати право з людини посміятися,
покепкувати... Із своєї, рідної, людини? ...Не з ворога, а з друга? Треба –
любити людину більше, ніж самого себе».
«РІЗНИЦІ NET»
Семен ПЕРЦОВСЬКИЙ
Того дня на сцені Палацу культури хіміків Сєверодонецького
об’єднання «Азот» виступили десятки найвідоміших артистів. Точніше – тих, хто
їх зображував. Це своєрідне шоу двійників назвали «Різниці NET».
Програма проводилася як конкурс: хто спроможеться створити
образ, ближчий до оригіналу й водночас дотепний? Робітники та інженери хімічних
цехів зовсім непогано впоралися з пародіями на зірок шоу-бізнесу, зокрема, з
виконанням їхніх хітів і шлягерів.
Численні глядачі, вболівальники дістали неабияке задоволення
від цих іскрометних виступів.
«Треба віддати належне й нашим майстрам, які одягали самодіяльних
виконавців: гримерам, перукарям, музикантам, режисерам, танцювальним і вокальним
групам супроводу, технічним службам, – розповідає директор Палацу культури
Олена Кисіль. – А правління й профспілковий комітет «Азоту» подбали про призи
для кращих виконавців».
Звісно, певна відмінність від популярних артистів, як-то
кажуть, мала місце. Проте «двійники» теж можуть вирушати на гастролі – а
раптом ніхто нічого не помітить?!
Кращих просто немає
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
«Реклама – не точна наука. Це навіювання. А навіювання – це
мистецтво», – казав великий метр рекламного бізнесу Вільям Бернбах. Так чи
інакше, але, виявляється, обличчям нової рекламної кампанії легендарних
парфумів Chanel № 5 буде не менш легендарна Мерілін Монро, пише
korrespondent.net. Певна річ, копірайтери не могли не обіграти її відому фразу:
«Єдине, що я вдягаю на ніч, це крапелька парфумів Chanel № 5» А якщо додати до
цього неперевершено привабливу зовнішність Мерілін Монро, то виходить, що вона
з того світу сама вклала в руки метрів американської рекламної індустрії
виграшний хід. На телебаченні й у глянцевих журналах вирішено використати добре
відому чорно-білу фотографію зірки: в сукні з глибоким декольте та бретелькою,
що сповзає з плеча, білявка притискає до грудей флакон з улюбленими парфумами.
Хто, скільки й кому заплатив за використання цього образу,
невідомо. Зате відомо, що оскільки Монро не мала безпосередніх спадкоємців,
вона заповіла свій статок славетному театральному педагогові Лі Страсбергу,
котрого шанувала як свого наставника у мистецтві. Згодом уже вдова Страсберга
продала права на використання образу Монро компанії Джеймі Солтера, що зажила
недоброї слави «компанії з управління мертвими знаменитостями». Контракт
дозволяє Солтеру використовувати образ Мерілін з рекламною метою також і в
кіно – за допомогою новітніх технологій. У такий спосіб Монро вже стала
«обличчям» американської марки засобів для волосся. І, знову ж таки, як слоган
взято цитату актриси: «У Голлівуді гідність дівчини важить набагато менше, ніж
її зачіска». Очільникові компанії неодноразово дорікали за бренд, де в рекламі
використано образ давно померлої жінки, але той відказував: «Ми не знайшли
кращого обличчя».
Мерілін Монро не єдина зірка, котра стала обличчям кампанії
з просування якогось продукту. Трохи раніше «воскресили» славетну Одрі Хепберн
– для реклами шоколаду. Підключили суперсучасні технології – й одна з
найкрасивіших актрис усіх часів, еталон жіночності й витонченості, ожила в
кадрі. За сюжетом, вона їде в автобусі (саундтрек – музика до фільму «Сніданок
у Тіффані»), а гарний юнак запрошує її до кабріолета. Та юна леді
відмовляється від привабливого знайомства, віддаючи перевагу шоколадці.
Виникає запитання: цинічно чи ні експлуатувати образи
зірок, які давно померли? Думки людей із цього приводу розійшлися. Одні
вважають подібні прийоми аморальними, вульгарними, неприпустимими. А інші у
захваті від можливостей сучасної техніки, що дає змогу оживити зірок давніх
років, бо вони й сьогодні далеко попереду багатьох із тих, хто претендує на
подібне звання.
02.12.2013
Тетяна МОРГУН спецыально для «ПВ»
|