« на головну 25.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

Яка «культура» не друг культурі?

Яка «культура» не друг культурі?

Чи звертали ви увагу, яка пряма, мов стріла, дорога з’єднує Софійський собор у Києві з Михайлівським золотоверхим? Так воно й було задумано – буквально зримий зв’язок між величними київськими храмами. Вони концентрують й оберігають духовність великої столиці й пере­дусім це – Софія Київ­ська. Найбільшою удачею для нашої святині стало отримання нею статусу заповідника та перебуван­ня під егідою ЮНЕСКО.

Під егідою ЮНЕСКО перебувають п’ять українських об’єктів. З 1990 року під одним охоронним номером значать­ся Софія Київська та Києво-Печерська лавра. Статус «під охороною ЮНЕСКО» має свої переваги: завдяки йому охоронні об’єкти можуть одержувати гроші з Фонду всесвітньої спадщини задля розв’язання власних проблем. До того ж відповідні пам’ятки мають додаткові гарантії збереження.

Проте, мабуть, жо­ден інший київ­ський храм не є таким «конфлік­тогенним», не пе­ребуває так часто і так бо­лісно в епіцентрі палких суперечок. І нині Софія Ки­ївська, схоже, вкотре стає розмінною монетою чиї­хось домовленостей, від­чутно збуривши громад­ську думку.

Річ у тім, що 14 лютого Кабінет Міністрів України передав національний за­повідник «Софія Київська» під управління Міністер­ства культури. Влада на­полягає, що саме в розпо­рядженні Мінкульту є все необхідне для підтриман­ня пам’яток заповідника у належному стані. Але з цим не згодні передусім керівництво та більша час­тина колективу заповідни­ка. Наукові співробітники переконані, що це перший крок до передання голов­ного скарбу заповідника, найдавнішого зі збереже­них християнських собо­рів України – Софійського – церкві. По-перше, істори­ки, краєзнавці, археологи не впевнені, що їх негайно не «попросять» звільнити приміщення. По-друге, представники різних нау­кових шкіл у принципі проти провадження служ­би Божої у заповідному храмі, який через велелюд­ність і кіптяву свічок може опинитися на межі оста­точної загибелі.

А чимало експертів ви­словили занепокоєння тим, що національний за­повідник – через Міністер­ство культури – цілком може бути переданий Українській православній церкві Московського па­тріархату. Тим більше, що духовенство УПЦ МП уже давненько просить україн­ську владу про такий пода­рунок. І тим самим піддає заповідник небезпеці по­збутися охоронного стату­су ЮНЕСКО.

Тим часом Софія Київ­ська, безумовно, належачи світу, насамперед нале­жить усім українським громадянам, незалежно від віросповідання. Але наші чиновники, котрі го­лосніше за інших просто­рікують про символічне значення Софії як націо­нального символу, на якійсь дивній хвилі дивно­го популізму нехтують іс­тинним значенням слова «культура» й ухвалюють рішення не на користь заповідника.


НЕЗВИЧАЙНА ІКОНА

Ікона Богородиці з назвою Непорушна Стіна роз­міщена у головному вівтарі київського Софійсько­го собору. Це – особливий епітет, котрий присво­юється, як правило, зображенням Богоматері іко­нографічного типу оранта. останнє слово похо­дить від латинського orans, тобто та, що молиться, благає. оранту завжди вирізняє величність і мо­нументальність. Звертає на себе увагу, що Богома­тір зображено без Немовляти, з возведеними до­гори руками – це жест заступництва. Заклик звіль­нитися від усього земного – пристрастей, стихій, і всім єством піднестися до високого й духовного. Самостійно подібні зображення використовува­лися лише зрідка, здебільшого образ, виписаний у такий спосіб, входить до складу багатофігурних композицій.

У Софії Київській чудотворний образ Божої мате­рі, яка молиться, лишався неушкодженим упро­довж дев’яти століть, попри те, що й місто, і сам собор піддавалися руйнуванням. Мабуть, саме тому ікону й було названо Непорушною Стіною. І, за переказом, місто Київ не загине, допоки про­стирає над ним руки Божа Мати-оранта Непоруш­на Стіна.

 

ПАРК РАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ

Якщо пам’ятаєте, фільм із такою назвою ли­шав не вельми приємні враження від «портре­ту» радянської дійсності. Проте не всі так ду­мали раніше, та й сьогодні не всі думають так, як-от режисер згаданого фільму.

Як повідомляє Бі-Бі-Сі, в Се­вастополі відкрито Музей радянського дитинства, і він набуває дедалі більшої популярності серед насе­лення. Тим більше, що в та­кий спосіб здійснився за­дум саме керівництва міс­цевого парку відпочинку. Тут усе нагадує про недав­нє минуле: старі магнітофо­ни, радіоприймачі та про­гравачі платівок, піонер­ська, комсомольська та партійна атрибутика.

«Гадаю, дорослі люди із за­доволенням пригадають тут своє дитинство і юність», – вважає один з відвідувачів музею. До сло­ва, в Севастополі учнів мо­лодших класів приймають у піонери. Цим опікується го­лова Спілки місцевих дитя­чих організацій Валентина Ситник. На відомий заклик десятирічні діти, звісно ж, відповідають «Завжди на­поготові!», хоча ніхто не знає, до чого кожен з них реально буде готовий у до­рослому віці.

Усе це цікава інформація до роздумів. Передусім про те, що геть зруйнувавши пози­тивне почуття колективіз­му, колись нам притаманне, країна позбавила людей гідної альтернативи чи хоча б примітивного почут­тя надійності існування та спокійного погляду в день завтрашній.


НЕСПОДІВАНИЙ НАБОКОВ

Не всім відомо, що славетний письменник Воло­димир Набоков був водночас і видатним енто­мологом, точніше – лепідоптерологом (розділ науки, що вивчає лускокрилих). Простіше ка­жучи, все своє життя обожнював метели­ків, вивчав їх, досліджував, досяг­ши неабияких наукових вершин.

Саме як науковець Набо­ков розробив нову класи­фікацію представників роду Polyommatus («голуб’янки»), що відрізнялася від загальноприйнятої, і ви­сунув гіпотезу, що ці мете­лики прийшли в північну й південну Америки, мігрую­чи з Азії через Берингову протоку, і це відбувалося впродовж мільйонів років. Нині британські й амери­канські вчені підтвердили це геніальне відкриття, – вже спираючись на сучасні можливості, зокрема порів­няння ДНК.

У вісім років Набоков почав читати наукову літературу з ентомології. Він – автор 18 наукових статей, від­крив 20 нових видів метели­ків, 13 з яких по сьогодні зберігають належні їм міс­ця в науковій систематиці. І, між іншим, сучасні енто­мологи дали цим видам імена набоківських літера­турних персонажів.

Метелики допомогли Набо­кову пізнати й полюбити Америку: подорожі за ними зі сходу на захід країни дали письменникові мате­ріал для низки «американ­ських» романів, зокрема «Лоліти». Своє життя Набо­ков завершив у Швейцарії, яку обрав завдяки присут­ності там альпійських луків з метеликами. Набоківські колекції нині зберігаються в кількох музеях світу, різні метелики 570 разів згаду­ються в його творах! Невід’ємні від життя пись­менника, легкокрилі красе­ні були для нього і відпо­чинком, і незмінним дже­релом натхнення.

Сторінку підготувала Тетяна МОРГУН, «ПВ»

24.02.2011



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання