Яка «культура» не друг культурі?
Чи звертали ви увагу, яка пряма, мов стріла, дорога з’єднує
Софійський собор у Києві з Михайлівським золотоверхим? Так воно й було задумано
– буквально зримий зв’язок між величними київськими храмами. Вони концентрують
й оберігають духовність великої столиці й передусім це – Софія Київська.
Найбільшою удачею для нашої святині стало отримання нею статусу заповідника та
перебування під егідою ЮНЕСКО.
Під егідою ЮНЕСКО перебувають п’ять українських об’єктів. З
1990 року під одним охоронним номером значаться Софія Київська та
Києво-Печерська лавра. Статус «під охороною ЮНЕСКО» має свої переваги: завдяки
йому охоронні об’єкти можуть одержувати гроші з Фонду всесвітньої спадщини
задля розв’язання власних проблем. До того ж відповідні пам’ятки мають додаткові
гарантії збереження.
Проте, мабуть, жоден інший київський храм не є таким
«конфліктогенним», не перебуває так часто і так болісно в епіцентрі палких
суперечок. І нині Софія Київська, схоже, вкотре стає розмінною монетою чиїхось
домовленостей, відчутно збуривши громадську думку.
Річ у тім, що 14 лютого Кабінет Міністрів України передав
національний заповідник «Софія Київська» під управління Міністерства
культури. Влада наполягає, що саме в розпорядженні Мінкульту є все необхідне
для підтримання пам’яток заповідника у належному стані. Але з цим не згодні
передусім керівництво та більша частина колективу заповідника. Наукові
співробітники переконані, що це перший крок до передання головного скарбу
заповідника, найдавнішого зі збережених християнських соборів України –
Софійського – церкві. По-перше, історики, краєзнавці, археологи не впевнені,
що їх негайно не «попросять» звільнити приміщення. По-друге, представники
різних наукових шкіл у принципі проти провадження служби Божої у заповідному
храмі, який через велелюдність і кіптяву свічок може опинитися на межі остаточної
загибелі.
А чимало експертів висловили занепокоєння тим, що
національний заповідник – через Міністерство культури – цілком може бути
переданий Українській православній церкві Московського патріархату. Тим
більше, що духовенство УПЦ МП уже давненько просить українську владу про такий
подарунок. І тим самим піддає заповідник небезпеці позбутися охоронного статусу
ЮНЕСКО.
Тим часом Софія Київська, безумовно, належачи світу,
насамперед належить усім українським громадянам, незалежно від віросповідання.
Але наші чиновники, котрі голосніше за інших просторікують про символічне
значення Софії як національного символу, на якійсь дивній хвилі дивного
популізму нехтують істинним значенням слова «культура» й ухвалюють рішення не
на користь заповідника.
НЕЗВИЧАЙНА ІКОНА
Ікона Богородиці з назвою Непорушна Стіна розміщена у
головному вівтарі київського Софійського собору. Це – особливий епітет, котрий
присвоюється, як правило, зображенням Богоматері іконографічного типу оранта.
останнє слово походить від латинського orans, тобто та, що молиться, благає.
оранту завжди вирізняє величність і монументальність. Звертає на себе увагу,
що Богоматір зображено без Немовляти, з возведеними догори руками – це жест
заступництва. Заклик звільнитися від усього земного – пристрастей, стихій, і
всім єством піднестися до високого й духовного. Самостійно подібні зображення
використовувалися лише зрідка, здебільшого образ, виписаний у такий спосіб,
входить до складу багатофігурних композицій.
У Софії Київській чудотворний образ Божої матері, яка
молиться, лишався неушкодженим упродовж дев’яти століть, попри те, що й місто,
і сам собор піддавалися руйнуванням. Мабуть, саме тому ікону й було названо
Непорушною Стіною. І, за переказом, місто Київ не загине, допоки простирає над
ним руки Божа Мати-оранта Непорушна Стіна.
ПАРК РАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ
Якщо пам’ятаєте, фільм із такою назвою лишав не вельми
приємні враження від «портрету» радянської дійсності. Проте не всі так думали
раніше, та й сьогодні не всі думають так, як-от режисер згаданого фільму.
Як повідомляє Бі-Бі-Сі, в Севастополі відкрито Музей
радянського дитинства, і він набуває дедалі більшої популярності серед населення.
Тим більше, що в такий спосіб здійснився задум саме керівництва місцевого
парку відпочинку. Тут усе нагадує про недавнє минуле: старі магнітофони,
радіоприймачі та програвачі платівок, піонерська, комсомольська та партійна
атрибутика.
«Гадаю, дорослі люди із задоволенням пригадають тут своє
дитинство і юність», – вважає один з відвідувачів музею. До слова, в
Севастополі учнів молодших класів приймають у піонери. Цим опікується голова
Спілки місцевих дитячих організацій Валентина Ситник. На відомий заклик
десятирічні діти, звісно ж, відповідають «Завжди напоготові!», хоча ніхто не
знає, до чого кожен з них реально буде готовий у дорослому віці.
Усе це цікава інформація до роздумів. Передусім про те, що
геть зруйнувавши позитивне почуття колективізму, колись нам притаманне,
країна позбавила людей гідної альтернативи чи хоча б примітивного почуття
надійності існування та спокійного погляду в день завтрашній.
НЕСПОДІВАНИЙ НАБОКОВ
Не всім відомо, що славетний письменник Володимир Набоков був
водночас і видатним ентомологом, точніше – лепідоптерологом (розділ науки, що вивчає
лускокрилих). Простіше кажучи, все своє життя обожнював метеликів, вивчав їх,
досліджував, досягши неабияких наукових вершин. Саме як науковець Набоков розробив нову класифікацію представників
роду Polyommatus («голуб’янки»), що відрізнялася від загальноприйнятої, і висунув
гіпотезу, що ці метелики прийшли в північну й південну Америки, мігруючи з Азії
через Берингову протоку, і це відбувалося впродовж мільйонів років. Нині британські
й американські вчені підтвердили це геніальне відкриття, – вже спираючись на сучасні
можливості, зокрема порівняння ДНК.
У вісім років Набоков почав читати наукову літературу з ентомології.
Він – автор 18 наукових статей, відкрив 20 нових видів метеликів, 13 з яких по
сьогодні зберігають належні їм місця в науковій систематиці. І, між іншим, сучасні
ентомологи дали цим видам імена набоківських літературних персонажів.
Метелики допомогли Набокову пізнати й полюбити Америку: подорожі
за ними зі сходу на захід країни дали письменникові матеріал для низки «американських»
романів, зокрема «Лоліти». Своє життя Набоков завершив у Швейцарії, яку обрав завдяки
присутності там альпійських луків з метеликами. Набоківські колекції нині зберігаються
в кількох музеях світу, різні метелики 570 разів згадуються в його творах! Невід’ємні
від життя письменника, легкокрилі красені були для нього і відпочинком, і незмінним
джерелом натхнення.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН,
«ПВ»
24.02.2011
|