Діаманти не для диктатури пролетаріату
Чи вдячна пам’ять, чи цікавість, а чи притаманний людині
дослідницький дух зберегли чимало прізвищ у «народних» назвах різних міських
будівель. У Києві – «будинок Мороза», «будинок Городецького», «будинок
Уварової» тощо. Та в цьому ареалі «історичної пам’яті» не надто пощастило тим,
хто, мабуть, заслуговує на таку пам’ять найбільше. Адже довгий час фасад
відомого музею по вулиці Терещенківській прикрашала безлика вивіска: «Державний
музей західного й східного мистецтва». Проте колись заклад називався власним
іменем: Музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків! Це подружжя й
створило його. А після революції, за вказівкою радянських органів, імена видатних
меценатів з назви було вилучено – «через відсутність за Ханенками
революційних заслуг». Утім, і від загибелі храм мистецтв, як могли, берегли:
ремонтували, оновлювали, тож 15 вересня 1944 року музей остаточно запрацював.
Нині історичну справедливість поновлено, й закладу повернуто
єдино правильну назву з іменами його видатних фундаторів. Адже родинний союз
Богдана Івановича та Варвари Ніколівни Ханенків приніс Києву й у цілому
Україні сотні видатних творів світового мистецтва. Неоціненний скарб!
Богдан Ханенко – з поважного роду козацько-старшинської
верхівки. За фахом він був юристом, професіоналом блискучим і затребуваним. А
душу мав тонку, творчу, тож у тридцять два роки (1881 року) йде у відставку,
вирішивши присвятити себе колекціонуванню образотворчості. Власне, три роки
роботи у петербурзькій адвокатурі, широке коло цікавих знайомств, надто із
творчою інтелігенцією, його особистісні якості, широка ерудиція й родинні
традиції – усе разом активно посприяло новому й остаточному вибору. У 1874
році Богдан Ханенко одружився з дочкою відомого українського поміщика,
бінесмена й мецената Ніколи Терещенка Варварою. Її батько, два брати й дядько
Федір давно захоплювалися мистецтвом, у сімейній колекції було зібрано
видатні твори Володимира Боровиковського, Дмитра Левицького, Іллі Рєпіна,
Івана Айвазовського, Михайла Врубеля, Івана Шишкіна, Василя Поленова, Володимира
Маковського... Отже, молодих людей – нащадків двох славетних українських родів
– поєднало не лише щире кохання, а й спільна пристрасна любов до мистецтва.
Перші твори для своєї збірні Ханенки придбали під час
весільної подорожі, в Італії. Згодом відвідували Францію, Німеччину, Іспанію,
були активними учасниками європейських аукціонів, знайомилися з відомими
антикварами західної Європи, авторитетними знавцями живопису (зокрема, із
Петром Семеновим-Тянь-Шанським). Богдан і Варвара Ханенки були прекрасно
вихованими й освіченими, тому формували свою колекцію, уникаючи випадковостей,
завжди радилися з видатними європейськими фахівцями. Ідеологом,
організатором, активним «добувачем» виступав, як правило, Богдан Іванович, а
Варвара Ніколівна завжди була ідеальним помічником та однодумцем.
Зростав авторитет колекціонерів, у збірні поступово з’являлися
нові теми, пише history.vn.ua: скульптура, вироби художньої промисловості,
античні твори, мистецтво Далекого й Близького Сходу.
З 1881 року подружжя оселилося в Києві. Щоб розмістити
багатющу колекцію, Богдан Іванович збудував на Терещенківській (тоді вул.
Ново-Олексіївська) особняк у стилі неоренесанса. Кожен зал – окрема
етноісторична стилізація. За півстоліття Ханенки зібрали колекцію з понад 1200
творів, велику бібліотеку з питань образотворчості, видали каталог. І від
самого початку знали, що подарують свою колекцію (де є такі шедеври, котрим
могли би позаздрити і Лувр, і Ермітаж) співвітчизникам. Це була їхня тверда
громадянська позиція. У заповіті, складеному незадовго до смерті (у квітні
1917-го), Богдан Ханенко передає усе своє зібрання Києву; умова була лише одна:
заклад має офіційно називатися «Зібрання Ханенка».
...Для Варвари Ханенко настав час важких випробувань,
радянська влада виселила її з помешкання, й Варвара Ніколівна доживала вік у
своєї служниці Дусі, бідуючи, хворіючи, всіма забута. Проте продовжувала
поповнювати збірню, працювала над каталогом, перевезла до Києва петербурзьку
частину колекції... Вона пережила чоловіка рівно на п’ять років і похована
поряд із ним на території Видубицького монастиря. Довгі роки над могилами стояв
дерев’яний хрест із написом: «Ханенкам від Дусі».
...Те, що чимало перлин унікального зібрання було втрачено
в період Другої світової війни, – біда радше об’єктивна. Аот за радянських
часів багато неоціненних експонатів просто розпорошили – продали, обміняли,
подарували, «загубили». Нині про це кажуть і пишуть відверто. Якими «благими
намірами» не керувалися б чиновники, а виходить, що їхні байдужість та
безкультур’я ще й досі під різною машкарою гукаються нам.
Ой, «переперчено»...
Керівник видавництва «Преса України» підписав наказ про
ліквідацію журналу «Перець» і скорочення штату з 1 грудня 2013 року. Причина
– нерентабельність. Інтернет вибухнув цією новиною, зокрема i-pro.kiev.ua з
посиланням на сторінку «Перцю» у Facebook цитує: «Працівникам запропоновано
посади в комбінаті на кшталт брошурувальника, прибиральника тощо».
Можете собі уявити? Отак обійтися з творчими людьми – журналістами,
письменниками, художниками! Отак одним розчерком перекреслити легендарне видання,
якому у березні 2014-го виповнилося б 92 роки й де працювали Остап Вишня,
Олександр Довженко, Василь Еллан-Блакитний, Федір Маківчук...
Мільйони читачів «Перець» обожнювали, десятки – серйозно побоювались.
Так, він таврував негативи нашого життя, проте ніколи не вульгарно. Тільки
витончено, дотепно. То що ж – радянська влада виявилася мудрішою й інтелігентнішою,
бо наклад журналу в радянський час сягав майже 3,5 млн примірників?! Чи за
нашої доби все так розпрекрасно, що концепція вже не актуальна?
Здається, ще двох років не минуло, як ЗМІ писали:
«Культовий журнал!», «Найвідоміший сатирично-гумористичний журнал України!».
Писали про мудрість віку...
Та за першої ж заковики простіше, звісно, угробити: немає
видання – немає проблеми. А, може, воно й на краще, бо ще знайшовся б якийсь
«спонсор» чи «керуюча компанія», та й заходилися нав’язувати «власне бачення» й
власний «творчий» непотріб, – остаточно поховали б репутацію журналу. Якщо
інформація правдива, то «Перець» принаймні з почестями вирушить в останню
путь... Ащо легко й недалекоглядно жертвують «вартісним, але слабшим», то
гіркий перець у нашому роті, як мовиться, сьогодні й щодня...
«Київський Родинний клуб» розширює межі
Олег Шаромигов
За ініціативи голови Київського єпархіального відділу у
справах сім’ї, митрофорного протоієрея Олега Мельничука віднині «Київський
родинний клуб» поширює свою діяльність на сільські благочиння Київської єпархії.
Довкола проблеми збереження традиційних сімейних цінностей об’єднали свої
зусилля понад 200 відомих київських родин. Серед проблемних питань, які
покликана розв’язувати нова громадська ініціатива, на чільному місці – духовна
альтернатива споживацьким настроям та інтересам.
У день відзначення православного свята – Чуда архістратига
Михаїла, 19 вересня ц. р., відбулося виїзне засідання «Київського родинного
клубу» за участі журналістів. Під час прес-туру учасники заходу відвідали
Свято-Георгієвський храм у с. Селище Баришівського району, який нещодавно
відзначив сторічний ювілей, і прийняли до своїх лав родину настоятеля храму, митрофорного
протоієрея Михаїла Макеєва. Гостей також радо вітали у відбудованому після
пожежі храмі у селі Лозовий Яр Яготинського району.
Під Покровом Пресвятої Богородиці у селі Лемешівка настоятель
одноіменного храму протоієрей Георгій Бойко за дорученням Предстоятеля УПЦ,
Блаженнійшого Митрополита Володимира вручив високу церковну нагороду – орден
Святого Рівноапостольного князя Володимира III ступеня, керівникові
Інформаційно-аналітичного центру ФПУ Юрію Работі – за заслуги перед
Українською Православною Церквою.
Нині у рамках Меморандуму про співпрацю Федерація профспілок
України та Українська Православна Церква – дві найчисленніші громадські
організації нашої держави – об’єднують зусилля у підготовці до 200-річчя із
дня народження видатного українського поета Тараса Шевченка, що
святкуватиметься наступного року. Принагідно: у Лемешівці Великий Кобзар бував
тричі – у 1843-му й у 1845–1846 роках, приїздив до свого побратима Віктора
Закревського. Зусиллями місцевих ентузіастів під керівництвом історика та
краєзнавця Петра Гаркуші збережено будинок, де перебував Великий Кобзар. За
підтримки релігійної громади Покрови Пресвятої Богородиці створено музей
Тараса Шевченка та щорічно проводиться родинне свято «Садок вишневий коло
хати». До зусиль громадськості у вшануванні пам’яті Кобзаря долучився й
секретар Предстоятеля УПЦ, Блаженнійшого Митрополита Володимира архієпископ
Переяслав-Хмельницький Олександр, подарувавши музею власну монографію.
Сподіваємося, що ентузіастів підтримає й місцева влада –
задля якнайкращого збереження дорогоцінних пам’яток Лемешівки.
06.10.2013
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|