Кінорефлексії бурхливої пам’яті
«Я – геній!» – каже
епохальний, яскравий, суперечливий, епатажний режисер у фільмі «Параджанов»,
що його український Оскарівський комітет (шість членів комітету з десяти) нині
висунув на найпрестижнішу премію Американської кіноакадемії в номінації
«Кращий фільм іноземною мовою». Звісно, в певному сенсі це кінокультурна
сенсація, й привертає увагу, як десятки репортерів квапилися «кинути» в мережу
цю гучну новину, часом аж захлинаючись у власних повідомленнях. Приміром:
«Режиссер уверяет, что ждать дешевой скандальности от фильма не стоит», –
довелося прочитати на сайті vesti.ua/kultura. Та зерно істини тут є, адже
невипадково про Сергія Параджанова (Саркіс Параджанян) казали: вірменин,
народжений у Грузії й звинувачений росіянами в українському націоналізмі. А
ув’язнений він був (це теж добре відомо кіногромадськості) за ст. 122 КК УРСР
«гомосексуалізм». І до слова, як пише culturemeter.od.ua, герой картини
«Параджанов», учергове епатуючи суспільство, висловився приблизно так: «У такій
великій країні, як Радянський Союз кожен має право самостійно розпоряджатися
власним задом».
Скандальність, епатаж... Зрештою, те, що становило прикметні
сторінки біографії митця, те, що за радянських часів сприймалося як брутальний
виклик суспільній моралі, сьогоднішнє здеморалізоване суспільство (хіба за
мікроскопічним винятком) навряд чи здивує, збентежить, обурить, відштовхне.
Тож із цього боку (даремно так хвилювався кореспондент vesti.ua) режисерам
фільму Олені Фетисовій та Сержу Аведикяну нічого не загрожує.
Власне, гучне різноголосся стосовно яскраво й нестандартно
відзнятої стрічки «Параджанов» увірвалося в український кінопростір ще влітку,
під час роботи Одеського кінофестивалю. А до цього, як відомо, фільм подолав
довгий шлях: по обговоренні проекту зйомки було розпочато 2011-го; наступного
року саме на ОМКФ відбувся показ робочого матеріалу картини, а вже нинішнього
– одеська прем’єра. Й фільм дістав приз «Золотий Дюк» як кращий український
повнометражний фільм. Цього ж літа картину тепло сприйняли глядачі на
кінофестивалі у Карлових Варах (Чехія).
«Параджанов» спільно відзняли Україна, Франція, Вірменія і
Грузія. Під час прес-конференції, присвяченій фільму, повідомляє
culturemeter.od.ua, співрежисер Олена Фетисова (Україна) сказала: «Ми хотіли
зняти не документальне кіно, а фільм про режисера й художника, котрий живе
проти всіх... у власному вирі подій». Другий режисер – чудовий французький
актор Серж Аведикян (він особисто знав митця й зіграв у стрічці головну роль)
зауважив, що фільм і його герой передає внутрішній світ людини, яка знайшла
свою кіномову. Пишуть, що в ролі Параджанова Аведикян – незрівнянний! Він
настільки з усіх поглядів подібний, що часом здавалося, буцімто грає сам
Сергій Параджанов. «Вести» підхоплюють: картина напрочуд емоційна, а від
подібності француза-вірменина Сержа Аведикяна до Параджанова – просто мурашки
по шкірі.
До речі, Серж Аведикян сказав, що у фільмі всі персонажі
дуже людяні, немає карикатур на радянську епоху, картина нікого не засуджує.
Між іншим, можна б з оцим і посперечатися, з огляду на один-два хвацьких
кадри, а втім, не побачивши картини повністю (вийде в жовтні), про її
естетику, морально-соціально-політичну загостреність судити важко. Однак трейлер
справді справляє враження (втім, на те він і трейлер): яскраво, динамічно,
епатажно, захопливо.
-
«Який же я націоналіст?..»
Автори фільму
використали в роботі принцип колажності (в одному кадрі С. Параджанов
з’являється у зіниці Леоніда Брежнєва), маючи на увазі, що кінорежисер був ще
й художником, лишив по собі чимало малюнків та колажів. Найяскравішим у картині,
розповідає glavred.info, вийшов епізод про зйомки фільму «Тіні забутих предків»
(1964): робота режисера з акторами на знімальному майданчику, прем’єра фільму,
коли зал аплодував стоячи. Саме за цей фільм режисера було звинувачено в
націоналізмі, й нині з екрану Параджанов каже: «Який я український
націоналіст?.. Яхудожник... хочу створювати фільми, сповнені любові».
Уцікавому інтерв’ю п’ятирічної давнини (rian.com.ua) Марія Малевська запитує
Валентину Шеданія (Глинько), яка зіграла в «Тінях...» малу Марічку: «Ходять
легенди про навіженість Параджанова, неочікуваність, у спогадах це –
людина-карнавал... Він справді був таким?» – «Дуже-дуже гомінким, – відповіла
Валентина, – справді яскрава особистість, гучна, непередбачувана». Вона
запам’ятала маестро в мексиканському пончо, з величезним капелюхом, а також те,
що для однієї сцени спеціально розфарбовували листя й дерева: «Самої природи
Параджанову бракувало...».
Це для них«непрестижно»
У цікавій статті «Кіно
окремо, статуетки окремо» (reporter.vesti.ua) авторка нарікає, що свідчення національного
визнання у сфері кіно – премія ім. О. Довженка – втрачає свій важливий статус,
оскільки, в цілому немолоді за віком, члени журі премії не розуміють і не
визнають сучасних кінотенденцій. Прикро, мовляв, що премія ім. Довженка не
стала для українського кіно тим, чим став «Сезар» для французького.
З іншого боку, скажімо, до 2010-го українське кіно можна
вважати мало не фантомом, і лише в останні три роки українські режисери
створили близько 60 повнометражних фільмів та чимало короткометражок. Й ці
стрічки привернули до себе увагу на світових кінофорумах. Звідси – три беззаперечних
висновки: кіновиробництво запускається, коли держава підтримує його фінансово;
українське кіно може бути престижним; воно потребує меценатів, котрі це
розуміють.
Апоки члени згаданого журі освоюють нові кінематографічні
тренди, відомий український актор і кінорежисер Анатолій Матешко з болем
розповідає виданню zn.ua, що знайти спонсора в Україні на українське кіно –
не-ре-аль-но! Потенційні вітчизняні спонсори вважають такі інвестиції... непрестижними.
«В Україні спонсору найчастіше нецікаві подібні вкладення, – зауважує митець.
– Багато хто не бачить у цьому сенсу, віддачі, престижу, іміджевого
підґрунтя». Прикро, звичайно. Та заради справедливості слід згадати ще одну
думку Анатолія Матешка (з того ж інтерв’ю): «Одна з глобальних проблем
сучасного кіновиробництва – якісний сценарій. Колосальна проблема».
Її життя – театр
12 вересня славетна
Тетяна Дороніна відсвяткувала своє 80-річчя. Апроте справжні зірки завжди лишаються
молодими. Попри солідну фільмографію Дороніної і набагато розкішніший список
її театральних робіт, більшість із нас запам’ятали актрису принаймні за
чотирма визначними ролями в кіно. Хіба можна танцювати й любити театр більш відчайдушно,
ніж Надя Резаєва («Старша сестра»), співати більш зворушно-проникливо, ніж
колгоспниця Нюра («Три тополі на Плющисі»), кохати яскравіше й відданіше, ніж
бортпровідниця Наталка Александрова («Ще раз про кохання») або Шура Олеванцева
(«Мачуха»)?
Актриса, співачка, театральний режисер і художній керівник
МХАТу ім. Горького, Тетяна Дороніна каже, що не вірить у долю. Й саме ця риса
характеру (newstube.ru) – покладатися лише на власні сили – допомогла їй стати
актрисою з великої літери. З одного боку, вона знайшла вельми цікаві, хоч і не
беззаперечні барви для своїх кіно- і театральних героїнь: м’яка, ніби нетутешня,
мовить з придихом, із мрійливими паузами, з іншого – жорстка й безкомпромісна
королева, воєначальник, такій фронтом командувати! І таки вже понад чверть
віку «командує» МХАТом (на Тверській) після його розділу. Та, може статися,
розмірковують театрознавці, в цьому дивовижному поєднанні двох взаємовиключних
якостей і полягає унікальність її таланту, особлива притягальність кожного образу,
створеного на екрані й сцені.
Режисер Георгій Натансон («Старша сестра», радянський
неореалізм з особливою інтонацією) розповідав, що свого часу італійські
кінокритики й кінознавці, в захваті від фільму, порівнювали Дороніну з Мерілін
Монро, Джульєттою Мазіною. «Але, звісно, Тетяна Дороніна є незрівнянною», –
резюмував старійшина режисерського цеху. При цьому всі добре знають, що актриса
є гранично вимогливою до себе й колег, спрацюватися з нею – окрема «робота».
Що ж стосується її самої, то один з чоловіків Тетяни Дороніної – письменник,
драматург, сценарист, телеведучий та історик Едвард Радзинський казав:
«Бувало, вона грала щодня. Водночас Настасью Пилипівну й Лушку, героїнь Володіна
і моїх, репетирувала зранку, спала в театрі». Її «амплуа» охоплювало все, що
вона грає; героїні Дороніної – сильні, стихійні, вони шукають глибини, жадають
внутрішньої свободи...
...Й на початку нинішнього сезону Тетяна Дороніна гратиме
Вассу Желєзнову в однойменній виставі.
22.09.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|