Та «Верьовочка», що кінця немає
«Народ наш мудрий, і такі ж його пісні. Багато з них мають вражаючу
драматургію, глибоке філософське звучання. Це не лише художня цінність, а й історія
наша. Без розуміння і справжньої поваги до цього феномену наші патріотичні гасла
нагадуватимуть бурю в склянці води», – сказав мені в інтерв’ю Анатолій Авдієвський.
І з погляду концептуальності це єдино правильний і єдино точний
підхід до роботи з хором, а всі обов’язкові й необхідні для гарного хормейстера
професійні якості вже, мов вагончики, добудовуються до цього потужного локомотива.
Слухачеві, образно кажучи, дістається верхівка айсберга, він не зобов’язаний бачити
внутрішнім зором усю величну міць його підводної частини, проте безпомилково відчуває,
що хор ім. Г. Верьовки дарує йому відшліфовані алмази, тобто – діаманти пісень.
І кожна хвилює багато більше, ніж могла б очікувати слухацька душа, втомлена поширеним
у нас псевдопатріотичним дзвоном.
Саме з позицій захоплення феноменом української народної пісні
працював із створеним ним у Харкові, а незабаром славетним хором видатний педагог,
композитор, диригент Григорій Гурійович Верьовка. Справедливо пишуть музикознавці:
Верьовка досяг мистецьких вершин завдяки беззаперечному патріотизмові та любові
до рідної землі й мови. І як справжній художник завжди черпав найпрекрасніше з
глибоких джерел самобутності свого народу. 48-річний хормейстер уже мав за плечима
багатющий професійний досвід: навчання з класу композиції в Музично-драматичному
інституті ім. Лисенка, створення низки самодіяльних хорових колективів у Києві
й музичної школи (ім. М. Леонтовича), викладання хорового диригування. Тож не дивно,
що у вересні 1943 року він за короткий час організував Український народний хор.
А вже в серпні наступного року відбувся перший концерт, що відразу привернув увагу
музичної громадськості України.
Судячи з розповідей тих, хто добре знав Григорія Гурійовича,
він був що називається «людиною з народу», водночас його талант педагога й хормейстера
мав просто-таки планетарний масштаб! Хор ім. Г. Верьовки став відомим і затребуваним
в Україні та крок за кроком завойовував світ. Колектив блискуче демонстрував неповторний
колорит українських народних пісень, майстерно виконував обробки й класичні твори
М. Лисенка, М. Леонтовича, П. Козицького, Б. Лятошинського, М. Колесси та інших
авторів. А 1952 року вперше вирушив на гастролі, спочатку до Польщі й Румунії,
а далі – до інших країн. І щоразу грандіозний, гучний успіх! Після одного з концертів
на Всесвітній виставці у Брюсселі (1958) колектив мусив виступити вдруге, пізно
ввечері, на величезній площі перед 10-тисячною аудиторією. Бельгійська газета «Драпо
руж» писала: «Захват публіки часом набував тиранічного характеру: скільки пісень
та хореографічних номерів довелося повторювати на «біс»!».
Отже, спираючись на народну пісню й народне музично-хореографічне
мистецтво, Григорій Верьовка створив унікальний мистецький колектив, репертуар
якого став світовою легендою, а виступи – неоціненним внеском у зміцнення дружби
й взаєморозуміння між народами.
Усе це не лише продовжив, а й багаторазово примножив, блискуче
розвинув по смерті Григорія Верьовки Анатолій Авдієвський, який 1966 року прийняв
керівництво хором. Утім, як ми знаємо, тоді ще молодий музикант мав блискучу освіту,
створив і очолив славний на весь Союз «Льонок», відродив після хрущовського «хорового
погрому» Черкаський державний заслужений український народний хор. Саме під його
орудою хор ім. Г. Верьовки дістав почесне звання заслуженого, 1971-го – академічного,
а 1997-го – статус національного. Репертуар значно розширено (аж до фольк-опери
Є. Станковича «Цвіт папороті»), а виконавську культуру піднесено до вершин досконалості.
-
Мистецька візитівка України
Були і є в цьому хорі
люди-легенди: Ольга Павловська, Людмила Клименко, Василь Завгородній, Валентина
Харченко, Володимир Бойко, Ніна Матвієнко. А ще Анатолій Сафронов – унікальний
голос, бас-профундо, такий низький, що на слух сприймається як щось поза людськими
можливостями (за кордоном за лаштунки не раз приходили слухачі, цікаві зазирнути
співакові у горло, аби переконатися, що там немає якогось спеціального «пристрою»
для звуковидобування). Водночас кожна нова програма завжди пов’язана з проблемою
виконавців (коли Анатолій Авдієвський прийшов працювати у хор, постала та сама
проблема). Й щоразу Анатолій Тимофійович домагається такого стану, коли на фундаменті
ідеальної виконавської техніки розцвітає вільне, високодуховне й повне перевтілення
в той чи інший художній образ, уживання в сюжет твору, мистецьки переконливий самовияв.
Іглядацькі зали в усьому світі шаленіють! «Все ж таки наша пісня несе в собі особливу
енергетику, мабуть, ще пов’язану з якоюсь екстрасенсорною дією на аудиторію»,
– зауважує маестро Анатолій Авдієвський.
Усе яскраве, все бурхливе
Їй-право, славетні люди старішають якось непомітно. Не віриться,
що всесвітньо відомий – хоч і небеззаперечний – режисер Роман Поланскі недавно
відсвяткував свій 80-річний ювілей. У гучному успіхові йому не відмовиш: автор
понад 20 різножанрових стрічок, кожна з яких лишає в серці відчутний і тривалий
відгомін, Поланскі є, мабуть, найтитулованішим сучасним кінематографістом. Його
фільми, нагадує rbc.ua, удостоєні «Золотого ведмедя» Берлінського кінофестивалю,
«Золотої пальмової гілки» Каннського, а також «Сезара», «Золотого глобуса», «Оскара».
Доля режисера склалася непросто: народився в Парижі, пережив
там Другу світову війну, знімати почав у Польщі, перший значний успіх дістав у
Англії, а потім перебрався до Голівуда, де вдало дебютував, знявши широковідомий
трилер «Дитина Розмарі». Далі страшна біда змусила Поланскі повернутися до Європи:
його вагітну дружину, актрису Шерон Тейт, було жорстоко вбито. На якийсь час митець
припинив роботу.
А в травні цього року під час Каннського фестивалю відбулася
прем’єра його нового фільму «Венера в хутрі».
Тож він – людина світу, багато країн мають право вважати режисера
своїм. Зрештою, хіба забудеш «Піаніста», «Китайський квартал», «Тесс», «Олівера
Твіста»? Це не фільми-іграшки, це «глибокі свердловини», детальне дослідження понадсильних
почуттів, апофеоз душевної напруги. Він це добре знає, він усе це пережив сам.
ЗНОВУ ПЕРЕМОГЛА УКРАЇНКА
Яка ж щедра українська земля на вродливих людей і таланти! А
коли це збігається, просто свято! Саме воно й відбулося нині на «Дитячій Новій хвилі»
в МДЦ «Артек». Хоч і шостий за ліком, проте вже популярний міжнародний конкурс знову
визначив переможницю-українку: 12-річну Софійку Тарасову, яка перемогла з результатом
197 балів (із 198 можливих).
Першого конкурсного дня, повідомляє show.obozrevatel.com, учасники
мали представити пісню-хіт своєї країни, й Софія виконала пісню Тіни Кароль «Намалюю».
За підсумками цього дня юна виконавиця розділила перше місце з «колегами» із Литви
та Росії. А другий день став вирішальним: Софія Тарасова проспівала популярну пісню
Джастіна Бібера Baby й просто-таки «підірвала» публіку й членів журі: всі вони як
один поставили дівчинці найвищі оцінки. А найбільш серйозний член журі, співачка
Джамала, зауважила, що на неї справили неабияке враження тембр голосу дівчинки та
її манера співу.
Софія Тарасова, яка 3 роки виборювала право взяти участь у цьому
престижному європейському дитячому конкурсі, стала першою в доволі серйозній конкурентній
боротьбі: цьогоріч змагалися 16 юних талантів з 11 країн. Нинішню ученицю київської
гімназії ім. Л. Українки в два з половиною роки було зараховано до групи обдарованих
дітей Музичної академії ім. Р. Глієра. А в чотири роки – на підготовче відділення
Дитячої академії мистецтв, де вона успішно склала іспити, тож її готові були прийняти
на будь-яке відділення за вибором – хореографічне, музичне, образотворче. Обрали
музичне, проте Софійка ще й чудово малює, написала олією більше десятка картин.
Просто-таки вражають мистецькі успіхи цієї дівчини. Судіть самі:
четверте місце у фестивалі «Молодість. Натхнення. Талант» (2007), Гран-прі фестивалю
«Світ талантів» (2009), призові місця у «Чорноморських іграх» (2009 та 2012), Гран-прі
у «Зоряних мостах» (2012). А крім того, Софія брала участь у Музичній академії «Євробачення–2012»
та Національному телепроекті «Голос. Діти» під патронажем Тіни Кароль. Нині юна
співачка готується до «Дитячого Євробачення–2013», де виступить із піснею We
are One.
31.08.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|