Маестро
16 серпня всі, кому дорога українська музично-пісенна культура,
відзначили 80-річчя славетного митця, відомого всьому світові. Це Анатолій Тимофійович
Авдієвський. Народний артист України, Герой України, лауреат Національної премії
України ім. Тараса Шевченка, професор, академік, художній керівник і головний диригент
Національного заслуженого академічного українського народного хору ім. Григорія
Верьовки.
Після закінчення Одеської консерваторії молодий хормейстер
1958 року заснував і очолив Поліський ансамбль пісні й танцю «Льонок». Цей хор під
його орудою неодноразово об’їздив увесь Союз із півночі на південь і зі сходу на
захід. Усюди – захват слухачів і рецензентів! Під час творчого звіту в Києві Анатолій
Авдієвський познайомився з іменитим мистецтвознавцем Михайлом Головащенком, котрий
як суворий і вимогливий критик написав пам’ятну рецензію «Три хори – три почерки»,
пророчо віддавши перевагу саме молодому «Льонку» перед уже відомими й авторитетними
колективами – капелою бандуристів і «Думкою». До слова, митці-однодумці дружили
до самої смерті Михайла Івановича.
На початку 60-х з важкої руки Микити Хрущова («Досить співати
й танцювати за державний кошт!») країною прокотилося різке скорочення українських
хорових колективів. «Під ніж» потрапили понад 20, а «Льонок» скоротили до 32 осіб,
тож називатися хором він уже не міг.
Анатолій Авдієвський мріяв працювати разом із Григорієм Гурійовичем
Верьовкою, але молодого Маестро на новій ідеологічній хвилі повернення втраченого
«кинули» відроджувати Черкаський український народний хор, він став його художнім
керівником та головним диригентом. За ним потяглися солісти з «Льонка». Помічником
запросив Анатолія Пашкевича, який, «будучи композитором по душі, по суті», створив
такі шедеври, як «Мамина вишня», «Степом, степом» та інші, що стали окрасою репертуару.
Поступово Черкаський народний хор, передусім завдяки непересічному таланту Анатолія
Авдієвського, й сам став окрасою національного музично-пісенного виконавства. Згодом
чимало співаків перейшли за ним до хору ім. Г. Верьовки.
...У неформальному спілкуванні Анатолій Тимофійович м’який, приязний
і щиросердний. Не такий у роботі: згусток енергії, уваги, вимогливості й навіть
суворості. Хористи обожнюють його й, зрозуміло, «тріпотять». Та вся титанічна багатогодинна
щоденна праця лишається «за кадром», і коли хор виступає, глядач увесь у полоні
неземної краси, легкості, витонченості й могутньої енергетики української пісні.
Його художній колектив гармонійно поєднує народну та академічну
манеру співу й саме тому має різноманітний репертуар – від автентичного фольклору
до акапельних обробок класики, від творів сучасних композиторів до пісень народів
світу. Хор ім. Г. Верьовки побував із концертними виступами у понад 50 країнах і
скрізь мав грандіозний успіх. А головне – повністю й блискуче здійснив свою основну
місію: максимально розкрив велич, багатство, могуть і неповторну красу української
пісні. Концерти у Франції, Німеччині, Північній і Південній Америці, Канаді, Фінляндії,
Іспанії, Південній Кореї тощо завжди минають у вщерть переповнених залах під бурхливі
овації публіки й нескінченні вигуки «Браво!».
Анатолій Авдієвський зауважує: «Саме українська пісня, створена
генієм народу, справді була для українців і «батьківською могилою», як казав Микола
Гоголь, і нашою історією, вона є неперевершеною щодо жанрових ознак, й це таке
багатство, що нині дає нам право казати: ті триста тисяч записаних фольклористами
пісень, справді, є неперевершеними! Й ми переконалися в цьому, зокрема в Іспанії,
коли мені довелося побувати там із хором ім. Г. Верьовки. Хоча до того іспанці вважали,
що саме їхня пісенна творчість найбагатша у світі, іспанська критика одностайно
віддала перевагу нам, українцям. Якщо будь-який народ хоче зберегти свою культуру,
то варто взяти приклад з України, з хору ім. Г. Верьовки, який побував у нас на
гастролях, писала місцева преса».
Про хор ім. Г. Верьовки під орудою Анатолія Авдієвського сміливо
можна сказати те саме, що свого часу писали про капелу Олександра Кошиця: своїм
мистецтвом колектив уславив Україну на весь світ, зробивши для її авторитету більше,
ніж кілька дипломатичних корпусів!
Його немеркнуча зірка
Цьогоріч маємо аж два ювілеї: 80-річчя Маестро та 70-ліття
очолюваного ним славетного хору. У серії «Бібліотека Шевченківського комітету» видано
солідну книгу «Портрет хору з мозаїки. Маестро Анатолій Авдієвський», де зібрано
сотні кращих статтей, інтерв’ю і рецензій. А недавно, на День Києва, відбулася
Дев’ята загальнонаціональна акція «Зірка України» (символ найвищого визнання).
На Алеї зірок у центрі столиці за неймовірного велелюддя було увічнено ім’я Анатолія
Авдієвського, незмінного впродовж майже 50 років керівника хору ім. Г. Верьовки.
Легендарного Маестро щиро вітали керівники держави й столиці, відомі майстри культури.
Й сотні вдячних простих людей.
Діти, як квіти, а квіти
– дітям
Щойно у Києві завершилася грандіозна виставка квітів на вшанування
1025-ліття Хрещення України-Русі, як працівники столичного комунального об’єднання
«Київзеленбуд» заповзялися готувати нові квіткові експозиції на Співочому полі.
Їх приурочать до Дня Незалежності України, а називатимуться вони «Світ дитячих
мрій», повідомляє i-pro-kiev.ua.
Звісно, це будуть складніші композиції, оскільки авторам належить
гармонійно поєднати різноманітну квіткову продукцію з умовно-традиційними, а може,
й недавно «роздобутими» дитячими фантазіями та побажаннями. Здається, «безпрограшними»
виявляться передусім казкові стилізовані «ліси» з будиночками-грибками для гномиків.
А ще «тістечка» й «цукерки» з квітів, а втім, тут слід замислитись: що натуральніший
вигляд матимуть ласощі, то більше захоче малеча ними «скористатися». Дорослі
матимуть нагоду розповісти дітлахам про Незнайка, пушкінську Золоту рибку, добрих
драконів тощо.
Дякувати долі, генеральний директор КО «Київзеленбуд» Михайло
Царенко має професійну гордість. «Ми здатні дивувати киян і гостей міста, й про
це свідчать листи-подяки, що їх постійно одержуємо. Саме для цього беремо участь
у міжнародних конференціях і квіткових фестивалях, обмінюємося досвідом із колегами,
проводимо семінари для дизайнерів та озеленювачів», – каже він. А коли так налаштований
керівник, то і його підлеглі виявляться на висоті. Ну, а нам – що малим, що старим
– радість!
На глибині
«Но знаю давным-давно
я, что чудных чудес полно твоё и моё родное большое морское дно!» – співає краб
Себастьян у славетному мюзиклі Алана Менкена «Русалонька». Й таки має рацію! Це
підтверджують принаймні майстри школи підводного живопису «Катран», що за підтримки
ялтинського дайв-центру «Юніон-Крим» та клубу дайвінгу Foros team вирішили намалювати
олією підводні історичні об’єкти Чорного моря, аби зберегти їх для нащадків, як
повідомляє stfond.ru.
Акцію «Збережемо історичну підводну спадщину Криму на полотні»
вирішили розпочати із судна «Ростов», що має незвичайну історію, героїчну й трагічну:
1918 року його атакувала німецька субмарина, й капітан безстрашно спрямував корабель
на скелі біля Форосу.
Отже, художники Олег Небесний і Денис Лотарев опустилися на глибину
дванадцять метрів і відтворили уламки судна «Ростов» на полотні розміром три метри
на півтора. Перед тим вони тривалий час готувалися, робили пробні етюди.
«Хочемо показати людям цю красу й передати особливу атмосферу
спокою і трагізму, що панує на затонулих об’єктах, – пояснює Денис Лотарев. – Це
теж наша історія, яка потребує бережливого ставлення й охорони».
Для роботи художники використовують звичайні олійні фарби (лише
замішують кольори на березі) й мастихіни різної форми та розміру. Головний технічний
секрет – спеціальне оброблення полотна. Під водою митцям асистує команда з восьми-десяти
осіб: подає фарби, інструменти, стежить за повітрям у балонах, допомагає боротися
з течією, відганяє надто цікавих морських мешканців.
Олег Небесний розповів, що доступних для дайверів об’єктів на
узбережжі ПБК, на жаль, небагато, тож тим більше прикро, що їх розграбовують. Скажімо,
у районі Алупки ще недавно лежав практично цілий літак «Дуглас», а нині від нього
лишився тільки двигун. Кажуть, одне з крил відрізали, підняли й продали за сто
доларів. Тож «чорні археологи» знаходять собі здобич і під водою, а щодо цього закон
поки що мовчить.
Утім, ми ж – про мистецтво. В принципі малювання під водою вже
доволі поширене, однак варто подякувати Володимиру Авраменкову, котрий створив школу
підводного живопису «Катран» і надихає митців на збереження для нащадків неоціненної
історичної спадщини, котра тихо лежить на дні моря, на глибині...
27.08.2013
|