Так надиктовує натхнення...
Відомо, що килими бувають різні – ручної роботи, машинного плетіння,
вовняні, штучні тощо. Але щоб такий!..
Ідеться про унікальну пам’ятку Брюсселя, яку мріють побачити
мільйони людей з усього світу. На жаль, це диво «живе» лише кілька днів. Та й то
не щороку.
Згадане видовище небаченої краси називається «своїм іменем»
– Квітковий килим. Його розгортають на майдані Гран-Плас у центрі бельгійської
столиці третього серпневого тижня щопарного року. Вражаюче гарний, яскравий, мистецьки
довершений килим із живих квітів – предмет турботи й роботи культиваторів бегоній
із Гента, столиці провінції Східна Фландрія, розташовується на приблизно двох тисячах
квадратних метрів головної міської площі.
Як пише club-3t.ru, історія квіткових свят у Бельгії доволі
солідна – охоплює кілька десятиліть. Виявляється, перший квітковий килим був витвором
архітектора й пейзажиста, ландшафтного дизайнера й романтика Етьєна Стотеманса
(або Стаутманса): творче начало в митцеві просто-таки буяло! Майстер вигадав і
почав утілювати квіткові композиції ще на початку 50-х років минулого століття,
репрезентуючи їх публіці у містах Кноке, Сан-Ніколас, Лілль. Щоправда, попервах
то були доволі простенькі й невеличкі «килимки» з бегоній, які художник обожнював
та постійно використовував у своїх роботах. І не випадково, бо ошатні рослини з
напівмахровими або махровими квітками дуже гарно квітнуть, мають надзвичайно багату
палітру кольорів, а це саме й дозволяє створювати з них справжні витвори мистецтва.
Отже, демонструючи свої квіткові твори, Стотеманс швидко переконався,
що барвисті килимки привертають до себе всезагальну увагу, мають успіх. А до того
ж подібні виставки активно стимулюють масове культивування й продаж бегоній: і
приємно, і корисно.
Зрештою, після довгих років розрахунків і спроб архітектор зрозумів,
як поєднувати красу й можливості бегоній із власними талантом і творчою фантазією,
аби створювати розкішні гобелени з квітів, причому конструкцій та кольорів будь-якої
складності.
Що ж до власне брюссельського свята, то його історія розпочалася
1971 року: тоді вперше на бруківці головного майдану було майстерно викладено
тисячі квітів – уже в сучасному варіанті. Відтак це стало традицією, що «квітне»
й по сьогодні. До слова, подібні «килими» почали з’являтися у містах різних країн
– в Амстердамі, Гамбурзі, Лондоні, Парижі. Проте роботи бельгійських «квіткових
справ» майстрів ніколи не мали собі рівних за красою й витонченістю виконання.
Як пише daypic.ru, підготовка розпочинається мало не за рік до свята, а за день
до нього у передмістях Гента зрізають близько 800 000 бегоній і тисячі жоржин.
Численні волонтери буквально на очах цікавої публіки цілісінький
день викладають за заздалегідь підготовленими лекалами візерунки – квіти одна до
одної, дуже щільно, аби рослини не втрачали вологи; на один квадратний метр – до
трьохсот бутонів: цього достатньо, аби композиція була стійкою. Елементи малюнка,
де має бути зелений колір, вправно викладаються зі смарагдової газонної трави;
темні фрагменти картини з квітів створюються за допомогою сухої, подрібненої кори
дерев.
Одне слово, аби створити таку інсталяцію з квітів, потрібна
титанічна праця. Й, між іншим, як стверджують очевидці, видовищним є не лише готовий
килим, а й навіть сам процес його створення.
Гран-Плас як неминущий
сюрприз
Щоразу візерунок інший,
квітковий орнамент на брюссельській площі ніколи не повторюється. Отже, кожен
килим створюється за унікальним малюнком і завжди присвячений певній темі. Так,
скажімо, 1990-го року – В. А. Моцарту; 1994-го – на честь 50-річчя визволення Брюсселя;
2002-й рік став нагадуванням про сади Версаля, й з цією метою килим було доповнено
кількома «версальськими» фонтанами; 2004-й – тема Модерн (Арт Нуво); 2006-й був
присвячений середньовічним алхімікам, зокрема великому Галілею; 2010-го темою
Квіткового килиму стало головування Бельгії в Євросоюзі, а 2012-го «бенефіціантом»
була Африка, й до квіткового малюнка увійшли національні візерунки Ефіопії, Конго,
Нігерії, Ботсвани, Камеруна.
З роками майстри дедалі частіше вдаються до сучасних технологій
– це знову ж таки різного стилю й вигляду фонтани, рухомі платформи тощо.
А коли починає сутеніти, квітковий килим освітлюється прожекторами,
й вихоплений із темряви величезний квітковий візерунок виглядає особливо чарівно,
заворожує, створює враження чогось ірреального, неймовірного. Шоу до того ж посилює
гра світла й музики.
Квіткове свято на Гран-Плас уже давно є візитівкою Брюсселя,
його символом.
Святе цілюще джерело
Біля Львова розкинулося
велике село Раковець. Тут гора, на горі – церква св. Маковеїв, а з-під гори тече
джерело. Люди і вірять, і знають, що вода в ньому – цілюща. А з’ясувати це, як
повідомляє персональний сайт a-starosta.narod.ru, допомогла цікава давня історія.
Ще за часів Австрії тут було поле, й під час сільськогосподарських робіт власник
виявив, що з-під землі пробивається джерело. Він звелів його замурувати, але несподівано
осліп. Згодом чоловікові наснилося, що прозріє лише тоді, коли знову відкриє джерело
й тричі вмиє обличчя тією водою. Так і сталося! На подяку за зцілення чоловік звів
неподалік джерела муровану капличку. Втім, є ще одна версія появи каплички, проте
беззаперечно, що її було збудовано на знак великого Божого дива.
Люди огородили джерело, надавши йому вигляд двоярусного каскаду:
в першому набирають питну воду, а в другому (нижньому) омиваються. Свого часу до
Раківця приїздили одеські науковці, дослідили джерельну воду й виявили в ній чималий
вміст срібла. Але люди вважають, що їхні недуги зцілює передусім щира молитва.
Кажуть, що Бог неодмінно зцілить того, хто пройде дванадцять кіл по воді з молитвою.
І справді: чимало хворих повністю одужали!
УСУПЕРЕЧ ЗВИЧЦІ Й ТРАДИЦІЇ
Виявляється, про відьом згадують не лише у Києві, а й в Одесі.
Ну хто ж не чув про щорічний весняний шабаш на Лисій горі?! Що ж до Південної Пальміри,
то серед її неповторних пам’яток вирізняється один житловий будинок, вартий того,
аби роздивитися його зусібіч. У буквальному й переносному сенсі.
Нібито архітектурний шедевр – і водночас, здається, нічого особливо
шедеврального. Але, наблизившись до цього будинку, що у Воронцовському провулку,
переконуєшся, що він... плаский! Будівля вочевидь має лише одну стіну! Тут так і
кажуть: Плаский дім, або Дім з однією стіною. А ще називають «Будинком відьми».
Одне слово, міфологізм і романтизм «в одній склянці», та недаремно ж існують наші
улюблені міста, завжди овіяні романтикою й неминущою ніжністю городян, і це, мабуть,
не до снаги зрозуміти полум’яним прихильникам пасторалей.
Отже, архітектурна «біла ворона», як жартує subscribe.ru, викликає
спочатку легкий шок, а тоді природне запитання: чи може таке бути в принципі й як
тут можуть жити люди? Однак ствердна відповідь навіч: фіранки на вікнах, квіти на
підвіконнях, кондиціонери... Звісно ж, живуть! А секрет неформальної популярності
будинку, пише те саме джерело, у своєрідній оптичній ілюзії, до якої свого часу
мимохіть доклали руку архітектори ХIХ століття. Тоді про модерн у будівництві навіть
не йшлося, радше – данина класицизму чи «впорядкована» еклектика.
Натомість Плаский будинок має власну історію. Під час його зведення
з’ясувалося, що необхідних матеріалів катастрофічно бракує. Аби все-таки здати
«об’єкт», будівничі мусили використовувати те, що було в наявності, – й ухвалили
рішення, як ми тепер сказали б, ергономічне. Дотепне й зручне, що забезпечило їхньому
дітищу не лише функціональність, а й славу на довгі десятиліття. Вони звели будинок
із трьома стінами! Трикутник! За рогом фасаду друга стіна йде під гострим кутом
у двір, де під таким самим кутом з’єднується з третьою стіною, що так само «йде
у двір» із протилежного боку фасаду. Але цих бокових стін не видно, якщо розглядати
будинок біля парадного під’їзду. Кажуть, одесити по-доброму всміхаються, спостерігаючи
за розгубленими й здивованими гостями міста, котрі намагаються зрозуміти, що то
за диво перед ними, і розуміють не одразу.
18.07.2013
|