«Контраверсійний» Довженко
У столичному кінотеатрі «Київ» відбувся Тиждень кіно Олександра
Довженка. Після повного цифрового відтворення глядачам запропоновано ретроспективний
показ шедеврів видатного українського кінорежисера. До цієї добірки увійшла відома
довженківська кінокласика, в тому числі «Ягідка кохання», «Земля», «Аероград»,
«Сумка дипкур’єра», «Іван», «Щорс», «Звенигора», «Мічурін».
Про Довженка або кажуть багато й емоційно, або не кажуть нічого.
Мабуть, жодна постать українського митця не оточена такою кількістю міфів та вигадок,
які здаються правдою, й правдивих свідчень, що легко сприйняти як міф. У цьому
переконуєшся, читаючи документи й матеріали, присвячені художнику. Експресивний
і несамовитий, ліричний, ніжний і безпорадний, Довженко був наче зітканий із протиріч.
У його особистому житті – стосунках із жінками, колегами, політичних поглядах,
ставленні до національного питання, влади було чимало такого, що для творчої,
вразливої людини є дуже непростим випробуванням і подоланням, мукою, вічною боротьбою.
Він був наче оголений нерв, як відкрита рана. А якщо додати до цього, що Довженко
постійно перебував під пильним наглядом спецслужб...
Свого часу П. Марусенко писав у «Дзеркалі тижня», що Олександр
Довженко «...із захопленням сприйняв революцію; вступив до лав комуністичної партії;
був близький до самого Сталіна; з 16 років не вірив у Бога; був буржуазним націоналістом;
ненавидів Сталіна та його оточення; понад усе любив Україну; був першим дисидентом...
І розібратися у цій контраверсійній суміші складно, проте необхідно».
Що ж до ретроспективного показу фільмів Олександра Довженка,
то сьогоднішній глядач виявив до них більше уваги й розуміння, ніж земляки-сучасники
режисера (якщо вірити документальним свідченням тих років). Як повідомили в адміністрації
кінотеатру «Київ», найбільший інтерес викликав фільм «Земля», один з найпопулярніших
та найвідоміших за радянських часів, тож його демонстрацію було подовжено.
СПРАВЖНЯ УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ
«Земля» – німий фільм 1930 року. Події відбуваються у невеликому
українському селі напередодні колективізації. Ставлення до цього різко розмежовує
односельців на два табори, і коли активіст-революціонер Василь переорює межу, що
відділяє колгоспну ниву від приватних господарств, його з-за рогу вбиває син куркуля.
Стає зрозумілим: не лише село – світ розколюється й розділяється, і ніколи вже не
буде так, як до цього. Кінознавці відзначають, що навіть Ейзенштейн так не знімав
фільми: таїна життя відчувається за кожною сценою. Неперевершено прекрасний відеоряд
картини, особливо знаменита метафора очищувального дощу, що ллється й ллється на
розкішні плоди багатостраждальної плодючої землі, котру так палко і так по-різному
любить її не менш багатостраждальний народ. Фільм «Земля» вражає єдністю змісту,
темпу й кінотехніки, в ньому промовистим є кожен рух, це справжня українська народна
пісня.
СЛУЖБОВИЙ РОМАН... ТРИВАЄ
У березні в кінопрокат виходить романтична комедія «Службовий
роман. Наш час» виробництва студії «Квартал-95» та кінокомпанії «Леополіс».
Автори сучасної версії вирішили модернізувати улюблений рязанівський
фільм, аби «сучасна молодь усе правильно зрозуміла». Тож «мимра» Людмила Калугіна
(у цій ролі – Світлана Ходченкова) стала володаркою рейтингового агентства, бізнес-акулою,
цілком зануреною в роботу. Новосельцев тепер – фінансовий аналітик і водночас...
завзятий мотогонщик (Володимир Зеленський). Юрій Самохвалов, як і належить, дуже
сумнівний тип – знається з потрібними людьми, багато на що здатний. Артист Марат
Башаров, який грає цю роль, сам придумав і характерну зовнішність для свого героя.
Нарешті незабутня Оля Рижова. Вона, як і рязанівська Оленька, сповнена чарівності,
але, звісно ж, інша. Бо це – Анастасія Заворотнюк. Мабуть, старше покоління, яке
добре пам’ятає перший «Службовий роман», теж здивується й усміхнеться, почувши коментарі
молодих акторів. Приміром, Світлана Ходченкова: «Мене завжди дивувало,
як люди можуть щодня вставати о 7-й ранку, їхати на роботу й бути там до 7-ї вечора.
Це ж одноманітно й нудно. Цілісінький день у замкненому приміщенні, одні й ті самі
обличчя...». Володимира Зеленського обрали на головну роль тому, що він – чарівливий
«сумний клоун» з неабияким драматичним і комедійним талантом.
ПІД ОДНІЄЮ ПАРАСОЛЬКОЮ
Театрів у Києві набагато більше, ніж будь-хто з нас може полічити
по пальцях.
Приміром, є Театр імені... Глядача! Є «Вільний театр» із своїм
спектаклем-довгожителем «Чайка на ім’я Джонатан» за вражаючим твором Річарда Баха;
театр «Вільна сцена»; «Світлий театр»; Перший жіночий театр і ще низка інших,
сповнених духом свободи обрання репертуару, режисури і, звісно ж, самовиявлення.
Та якими вони не були б вільними, сучасними й різними, до недавнього часу всіх
їх об’єднувала спільна біда: безпритульність. Кожному колективу і всім разом було
ясно, що в їхньому виживанні зацікавлені передусім вони самі.
Тож і було звернуто погляд на прес-центр палацу «Україна», пристосований
під театральний майданчик. Саме до нього помалу й почали підтягуватися безпритульні
київські театри. Й усіх радо приймали! Отже, Малий зал Палацу став, як пишуть журналісти,
театральною комуналкою. Справді: рівні умови, права й обов’язки. І передусім
– вигідні орендні ставки. Щоправда, йдеться про показ уже готових спектаклів,
з репетиціями це було б надто дорого. Все ж на Малій сцені різні театри показують
свої вистави; втішені й молоді режисери.
Мабуть, було б не зовсім правильно чекати від щасливих «вільнодумців»
театрального академізму. Однак театр ніколи не переставав бути майстернею, лабораторією,
і якщо працювати (чи експериментувати) яскраво, талановито, азартно, то цілком
можна довести як ідею, так і естетику до горішньої межі переконливості.
СТОРІНКУ ПІДГОТУВАЛА
Тетяна МОРГУН,«ПВ»
17.02.2011
|