Вертикаль Говорухіна і Ганс Крістіан Андерсен
Той, хто недолюблює журналістів, часто має для цього підстави.
Варто було Станіславу Говорухіну зронити фразу, що він «ображений на глядачів,
куражу немає» й далі не зніматиме кіно, як «смажений» факт підхопили десятки періодичних
та інтернет-видань, на всі заставки ласуючи ключовою фразою, викладеною або тотожно,
або в дещо інших редакціях. Скільки я не намагалася розібратися – ну, хоч хтось,
хоч один-єдиний напише, в чім, власне, річ, і як він сам оцінює фільм «Вікенд»
та дивно суголосну реакцію різних аудиторій, – нічого подібного знайти не вдалося.
Авжеж, головне не сутність проблеми, головне – скандальчик навколо неї, зовсім як
у старому анекдоті: яка різниця – він вкрав, у нього вкрали...
Що розсердило Говорухіна? Те, що в трьох (!) аудиторіях публіка
сміялася в абсолютно недоречному місці (кого цікавить, в якому, легко може дізнатися).
Власне, про таку поведінку публіки із сльозою казав персонаж михалковського фільму
«12» – актор у виконанні Михайла Єфремова: «Вы ж посинели все, как удавленники,
от вашей ржачки – смеетесь везде, всегда, надо всем! Вы еще в зал не вошли, а уже
хари свои ржать приготовили! Вам смешно абсолютно все – жизнь, смерть, цунами,
землетрясение! Думаешь, вот плюнешь в зал, смеяться будут все равно, подумают:
шутка такая...».
Інша річ, якби хтось розумний і компетентний написав би, що цей
фільм Говорухіна за його сценарієм має такі-то й такі-то вади й прорахунки, порівняно,
скажімо, з фільмом Луї Малля 1958 року «Ліфт на ешафот» за однойменним романом
Ноеля Калефа. Або й без порівняння – сам по собі. Але для цього слід володіти знаннями
з теорії та історії кіномистецтва, розбиратися, що таке нуар і неонуар, який там
набір стилістично-естетичних нюансів, проаналізувати фільми французької «нової
хвилі», творчість сера Альфреда Хічкока...
Що ж до некінознавців, то в людині все одно й завжди перемагають
її преференції, власне почуття смаку, відчуття межі між пристойним і непристойним.
Тому одна журналістка пише, що фільм Говорухіна – набір коміксів, а споживачі «творчого
журналістського продукту» в «коментах» радо підхоплюють: «На старість мозок всихає»,
«А чо? Взяти попкорну й квитки в останній ряд – для поцілунків. А там не гріх
і поіржати, нехай хоч Гамлета показують». Іронії, на жаль, не відчула. Все серйозно.
І лише одна дівчина написала: «Подивилася трейлер, за стилістикою нагадало ранні
фільми Хічкока. Неодмінно подивлюся, коли вийде на екрани. Говорухіну – респект!».
До речі, про цей остогидлий попкорн в останньому ряду глядачевого
залу казав сам С. Говорухін, людина сувора, але щира, часом аж занадто, під час
свого майстер-класу в Києві 2010 року. Казав як про антитезу понять «культура»
й «цивілізованість». Як синонім до слова «дикун». І під цю дикунську аудиторію,
справедливо зауважив він, чимало режисерів та продюсерів створюють відповідного
ґатунку фільми, чітко спрямовані на все, що «нижче паска».
Немає цивілізованої аудиторії – немає й добротного кінопродукту.
«Світ стрімко падає в середньовіччя», – написав один російський блогер, маючи
на увазі міжконфесійні чвари. Але в культурно-цивілізаційному сенсі він падає ще
нижче. Причому повсюдно. Чи не про це промовляє той факт, що тріумфатором 66-го
Каннського фестивалю став тригодинний фільм про лесбійське кохання «Життя Аделі»
або що на нинішньому, XXIV, сочинському «Кінотаврі» названо «спалахом таланту»
картину «Інтимні місця» подружжя Н. Меркулової та О. Чупова з відвертим сексом
(на межі) та матом. Актори Юрій Колокольников та Олеся Судзиловська радісно оголюються
й «діють», а режисери переконують цікаву журналістку, що зйомки цієї стрічки допомогли
їм налагодити власні стосунки. Обидва чомусь упевнені, що саме «знизу» можна розв’язати
всі проблеми адекватної соціалізації людини у великому місті, а судячи з надміру
інтимних сцен, подружжя потребує дуже сильної «накачки» аж до необхідності поділитися
своєю проблемою із знімальною групою й усім світом. Успіх і їм, і багатьом іншим
творчим колегам-однодумцям забезпечено!
Тому можна зрозуміти Станіслава Говорухіна, автора цілої низки
незабутніх стрічок, що чудово обійшлися навіть без «ню», коли він каже: «Я ніколи
в житті не віддав би будь-яку свою картину на конкурс фестивалю «Кінотавр», аж ніяк
не рифмуюся з програмою, яку тут організовують. Мій глядач – людина, яка читає
книжки, а не телефон».
Усе в порядку– йдемо на
дно
Як здається, прецедент
з картиною «Вікенд» є вельми показовим. Бо наблизив до «Кінотавра», й стало зрозуміло:
«Вертикаль» С. Говорухіна (включно з його однойменним фільмом) як була, так і лишилася
конструкцією міцною й самодостатньою, а кіношна й білякіношна аудиторія і в «цивілізованій»
Європі, і в нас під носом – ті андерсенівські голі (в переносному й буквальному
сенсі) королі, що загубили пристойність і наче люстро відбили чи не повну руйнацію
базових моральних цінностей.
Друга в Європі
У приміщенні пам’ятки
архітектури XVIII ст. «Брама Заборовського» відкрито цікаву експозицію – «Бурштинові
мозаїки в Софії Київській» за мотивами візантійських мозаїк, фресок соборів Святої
Софії, Михайлівського Золотоверхого й Кирилівської церкви. Мозаїчні панно створено
митцями України й Італії. Бурштин – український, мозаїчна техніка – класична. Виставку
організовано в рамках спільного проекту Національного заповідника «Софія Київська»
та Міжнародного благодійного фонду «Українська родина» за підтримки Асоціації
«Український бурштиновий світ», повідомляє i-pro.kiev.ua. Україна стала другою
країною в Європі, яка реалізує подібний проект.
Відтепер для дітей працюватиме «Школа-студія мозаїк у Софії
Київській», а досі така існувала лише в Равенні. Тут відбуватимуться майстер-класи
з мозаїки, читатимуться лекції з історії мозаїчного мистецтва для дітей та дорослих.
Керуватиме школою-студією Ліна Даміані, український художник-мозаїст, випускниця
майстерні Марко Санті, автор мозаїчних панно з бурштину, представлених на виставці.
ЗАКАРПАТСЬКА «ВЕСЕЛКА»
ЗАЧАРОВУЄ
Сергій Баранчиков
завідувач відділу організаційно-гуманітарної роботи Закарпатської
облпрофради
Того дня в обласному українському
муздрамтеатрі ім. Братів Шерегіїв у м. Ужгороді був аншлаг. Сотні шанувальників
хореографічного мистецтва прийшли на звітний концерт одного з кращих дитячих аматорських
колективів профспілок України й Закарпаття – зразкового дитячого ансамблю танцю
«Веселка» обласного Будинку культури профспілок із нагоди 20-річчя його творчої
діяльності. Незмінним художнім керівником самобутнього колективу є заслужений працівник
культури України Людмила Петрецька.
Учасників свята привітали голова Закарпатської облпрофради Іван
Король, начальник управління культури обласної державної адміністрації Юрій Глеба,
директор виконавчої дирекції обласного відділення Фонду соціального страхування
з тимчасової втрати працездатності Ігор Сегляник, народна артистка України Клара
Балог, заслужений працівник культури України Іван Пастеляк, директор обласного Будинку
культури профспілок Ганна Табакович.
Іван Король вручив ансамблю «Веселка» та його художньому керівнику
Почесні грамоти президії Федерації профспілок України, а також комплект сценічної
форми. Було й чимало інших відзнак, нагород, подарунків…
А далі почалося неповторне дійство: «Веселка» засяяла яскравими
барвами! Бурхливими оплесками глядачів супроводжувалися хореографічні композиції
«Ми – діти Закарпаття» та «Гуцульська фантазія», український народний танець «Маруся»,
російська «Калинка», угорський чардаш, дитячий танок «Веселі бджілки», народний
танець Закарпаття «Березнянка», хореографічна картинка «Кокетки», танець за східними
мотивами, єврейський «Хава нагіла», циганський танець, жартівливий хлоп’ячий танок
«Сопілкарі». А фінальним акордом незабутнього вечора став традиційний український
гопак.
Глядачі гідно оцінили високу майстерність юних танцюристів усіх
трьох вікових груп.
16.06.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|