Творчість єднає континенти
Недавно керівник заслуженого народного ансамблю пісні й танцю
України «Дарничанка», заслужений працівник культури Петро Андрійчук був запрошений
до США для участі у концертах оркестру народних інструментів. Маестро Андрійчук
не лише блискучий хормейстер і музикант, а й, що не менш важливо, митець затребуваний,
завжди бажаний там, де колеги по цеху знають і цінують його творчість. Додому
він повернувся, сповнений вражень, і ми вирішили дізнатися про поїздку докладніше.
– Петре Олександровичу, Вас запросили виступити чи як почесного
гостя? До якого міста? І про які народні інструменти йдеться?
– Я прилетів до Лос-Анджелеса на запрошення керівників оркестру.
Це мої колишні консерваторські однокурсники – заслужений артист України Анатолій
Мамалига та його дружина Ірина Орлова, добре знані в Україні, а тепер, як я переконався,
ще й в Америці, майстри народно-інструментального мистецтва. Там подружжя років
із десять, мають учнів у місцевих школах. Торік Ірину названо кращим учителем
року в Альгамбрі (місто, що входить до складу конгломерації Лос-Анджелес); вона
викладає у муніципальній школі, організувала такий джазовий оркестр, що навіть бешкетники
охоче в ньому грають, перемагають на різноманітних конкурсах і з музикою вже не
розлучаються. Крім того, Анатолій та Ірина навчають дітей грі на народних інструментах,
створюючи тим самим базу для оркестру народних інструментів, який став змістом їхнього
життя.
Оркестр – домрово-балалаєчного типу, з чотириструнними домрами,
власне, такий, які ми, поряд із струнно-смичковими, чуємо в Україні і які функціонують
у більшості наших спеціальних навчальних закладів. Духова група – високопрофесійні
музиканти з різних колективів Лос-Анджелеса. Є в оркестрі й учасники зрілого віку,
залюблені у народно-інструментальне мистецтво. Дехто з них доїжджає навіть з інших
міст. А мене запросили в оркестр як баяніста, однак випала щаслива нагода й диригувати.
– В оркестрі діти з українських родин?
– Українців, як не дивно, одиниці. Здебільшого тут діти азійського,
латиноамериканського походження, афроамериканці. І, безперечно, слов’яни. Вразило,
з яким натхненням дітлахи навчаються гри на наших народних інструментах. Є серед
них і фантастично талановиті. Приміром, одна юна латиноамериканка так віртуозно-мистецьки
грає на балалайці, що їй можуть позаздрити студенти наших вишів.
– А яка репетиційна база, репертуар, де відбуваються щорічні
концерти? Яка публіка приходить на виступи?
– Базу для репетицій уже кілька років люб’язно надає місцева
Українська автокефальна церква. Репертуар демократичний: світова класика, народна
та популярна музика, яку аранжує Анатолій Мамалига. Є і його власні твори. Вже традиційними
для оркестру стали щорічні концерти у престижних залах. Готуються до них кілька
місяців, це справа непроста, потребує неабиякого організаторського хисту. Однак
колектив уже має свою публіку, котра очікує нових програм, хоч вартість квитка
сягає 40 доларів. До концертів долучаються й колишні наші музиканти, які тепер
мешкають у різних містах США, та відомі солісти з України, зокрема, свого часу
тут співала Валентина Степова. А цьогоріч, окрім мене, запрошено солістів Національної
філармонії України Вадима й Ніну Чорнокондратенків. З оркестром Ірини Орлової та
Анатолія Мамалиги вже традиційно співає народний артист Росії, нині професор Музичної
академії Лос-Анджелеса, володар голосу дивовижної краси Володимир Чернов, який
12 років був солістом Метрополітен-опера. До речі, він добре знає українську,
близький друг нашого славетного Анатолія Кочерги.
Перший концерт, у якому брала участь невелика кількість виконавців,
ми дали для студентів Каліфорнійського університету, де викладає наша співвітчизниця
Анна Кудима. Другий, у повному складі, – в університеті міста Сан-Дієго, а третій,
основний, у Герберт Зіппер Холлі Колбурнської музичної академії, одному з найпрестижніших
спеціальних музичних навчальних закладів Америки. Й попри те, що цей концерт збігся
в часі з фінальним матчем із бейсболу – то «святе» для американців! – зал однаково
був переповнений. Прикро, але слухачів-українців на цих концертах було вкрай мало.
Тим часом у залі можна було бачити не лише вихідців із колишнього
СРСР та європейців, а, здається, увесь світ. Після концертів, як це заведено й
у нас, глядачі підходили поспілкуватися, висловити задоволення. Запам’яталися
мені дві літні пані, які спеціально приїхали за сотні кілометрів; їхні дідусі й
бабусі – з Тернопільщини, з міста Заліщики, що поруч із моїм рідним Борщовом, а
наприкінці ХIХ століття були серед перших, хто оселився на американському континенті.
ДЗВЕНИТЬ НАША ПІСНЯ
У рамках заходів з нагоди 60-річчя утворення Черкаської області
та 200-річчя з дня народження Т. Г. Шевченка в обласному центрі відбувся концерт
кращих народних аматорських колективів закладів культури профспілок Черкащини,
яким торік підтверджено або вперше присвоєно звання «Народний аматорський колектив
профспілок України».
Зпрограмою «Черкащино, перлино України! Тобі наша любов і серця
спів» виступили тридцять два колективи, продемонструвавши високу майстерність,
любов до людей і рідного краю.
Присутніх привітав голова Федерації профспілок області Петро
Шевченко. Він подякував організаторам та учасникам, зокрема головам обкомів профспілок
АПК, освіти, споживчої кооперації, охорони здоров’я, які постійно проводять відповідну
роботу у колективах, за духовне виховання молоді й підтримку всіх, хто реалізує
свій творчий потенціал у аматорському мистецтві.
Кращі народні аматорські колективи відзначено подяками. А глядачі
ще раз переконались, що душа народу жива, не вмирають наші традиції, звичаї, дзвенить
наша пісня.
ВІЧНЕ
КОХАННЯ ІСНУЄ!
7 травня в одному з найчарівніших
київських куточків – Маріїнському парку, неподалік Мосту закоханих, відкрито незвичайний
пам’ятник Вічному Коханню. Так, суцільні символи. Отже, стоять, міцно обійнявшись,
зворушливі старенькі жінка й чоловік. І відтепер буде ця скульптура янголом-охоронцем
усіх щиро закоханих, які прийдуть до неї за благословінням.
Хто вони, ці старенькі? Чи не вигадані, чи реальні люди? Так,
ідеться про реальних людей. Скульптори Олександр Моргацький і Григорій Костюков
відтворили на замовлення телеканалу «Інтер» (telekritika.ua) зустріч у студії «Жди
меня» українки та італійця, котрі пронесли свою любов через усе життя й зустрілися
через понад шість десятиліть вимушеної розлуки.
Мокрина Юрзук і Луїджі Педутто познайомилися 1943 року в австрійському
таборі для військовополонених – солдат-італієць і селянка, яку фашисти вивезли
на примусові роботи з України. Вона не знала італійської, він вивчив російською
лише дві-три фрази. Та коханню не потрібні слова... І коли 1945 року радянські
війська звільнили їх, здавалося, що ось тепер і настане щасливе подружнє життя.
Але ні. Дві країни – та, що перемогла, й та, що програла, – розлучили закоханих:
радянська влада категорично відмовила Луїджі, а італійська – не бажала приймати
Мокрину. Й хоч він у повоєнний час неодноразово писав їй, листи «не доходили» до
адресата. Проте ці двоє ні на день не забували один про одного!
Вони зустрілися лише через шістдесят років, коли обидва давно
овдовіли й після того, як 2004-го Луїджі Педутто звернувся до авторів передачі
«Жди меня» з проханням розшукати його кохану жінку. Їхня зустріч розчулила мільйони
людей! Луїджі запросив свою Мокрину до себе, в містечко Кастель-Сан-Лоренцо, й
сам часто приїжджає до неї в село, залюбки допомагає по господарству. Готуючи для
своєї єдиної вишукані італійські страви, завжди щось наспівує.
...На відкритті пам’ятника були присутні Посол Італії в Україні
пан Фабріціо Романо, глава КМДА Олександр Попов, керівники телеканалу «Інтер». І
головне – прибув герой події, 90-річний Луїджі Педутто. Старенька Мокрина приїхати
не змогла, уповноважила двох своїх онук – Галину й Олену, які подякували від її
імені всім, причетним до урочистої акції. Усі, хто брав слово, говорили по-різному,
але про одне й те саме: це мудрий урок для кожного з нас; ті, хто проніс щире кохання
через усе життя, не розгубивши ні краплини, варті того, аби бути увічненими в пам’ятникові
почуттю, над яким час не владний.
«Це прекрасний пам’ятник, – сказав Луїджі Педутто. – Все, що
я відчуваю в серці, скульптору вдалося передати дуже точно».
19.05.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|