Ніби фантомні болі душі…
«...Тільки відчуваю якийсь неспокій, ніби якісь фантомні
болі душі. Почалося це з того, що я раптом захотів на Канари. Не тому, що
курорт, океан, екзотика. А тому, що вичитав у одному журналі, що там десь
високо в горах, у вічнозелених нетрях є плем’я, яке не говорить між собою, а
пересвистується. І я подумав – от якби й у нас не говорили, а пересвистувались.
Бо стільки вже наговорено, до цілковитої втрати смислу. Та ще й якоюсь мовою
недолюдською, сурогатом української і російської, мішанкою, плебейським
сленґом, спадком рабського духу і недолугих понять, від чого на обличчі
суспільства лежить знак дебілізму, – а при чому ж тут я?»
Роман Л. Костенко побачив світ у відомому видавництві
«А-Ба-Ба-Га-Ла-Ма-Га», директор якого, Іван Малкович, справедливо зауважив:
«Сподівався на подію, а виявилося, що це вибух! Книжка вражає по-справжньому.
Здається, у нас так ще не писали. Сподіваюся, що це буде несподіванкою для
всіх!»
Літературна, мисляча Україна вже давно занурена в читання й
обговорення нового роману неперевершеної Ліни Костенко «Записки українського
самашедшого». Поставити таке дивовижне слово в заголовок серйозного
психологічного твору могла хіба що Ліна Василівна – це абсолютно в дусі її
темпераменту, сміливості й нестандартної розумової організації. Письменниця
презентувала свій новий твір в УКРІНФОРМі, театрі ім. І. Франка; і туди, й
туди зібралося публіки стільки, що ніде було яблуку впасти. І хоч нинішню
журналістику й називають «комп’ютерною», працівники практично всіх мас-медіа, дружно
відкинувши набридлий «модерновий стиль», заговорили людськими голосами про
вічні цінності: взаємодовіру, прагнення чистоти й відвертості, непродажність
щирої душі порядної людини.
Оповідь у романі ведеться від першої особи: так мислить
головний герой твору, 35-річний комп’ю-терний програміст, безпосередній
учасник світових абсурдів, «базовою травмою» якого, як зізнається він сам
собі, є Україна.
...За автографом письменниці вишикувалася кількагодинна
черга, в якій терпляче очікували малі й старі, люди різних професій, різного
соціального статусу. Особистість Ліни Костенко, наче магніт, притягує до себе
серця. Вона дивна та яскрава, сильна й жіночна, епатажна й цивілізована,
розкута і водночас суттєво обмежена власним недрімним внутрішнім цензором. І нічого
дивного, що спілкування з нею, її енергетики потребують ті, хто принципово
слабший, хто не такий упевнений, хто скутий умовною світською мораллю.
«Записки...» просякнуті її силою, її правдою і думкою про безальтернативність
подолання «самашедшої» сьогоднішньої української дійсності.
НЕ ОБЕРТАЮЧИСЬ – УПЕРЕД!
– Чомусь нашу літературу називають «укрсучліт» із чиєїсь
дуже важкої руки, – зазначила Ліна КОСТЕНКО, представляючи роман. – В основі
цього слова є щось дуже неприємне. Правда, це ще називається «постмодерн».
Посттоталітарне суспільство, постгеноцидне суспільство, постмодерн... А
«пост» означає «після». А що попереду? Аніж підходити до фінішу із «пост», із
поразкою, краще нам усім вийти на старт і думати про перемогу.
У романі головний герой розмірковує: «Усе post i post,
треба, щоб хтось уже вистрелив зі стартового пістолета».
Та, звичайно ж, оце post означає не лише завершення однієї
епохи й початок іншої, а й, сказати б, упослідження, перебування десь у хвості,
в кінці... А думати так про Україну, звісно, дуже боляче.
ЩЕ РАЗ ПРО ЛЮБОВ
Львів побачив прем’єру авторської вистави «Панна з Веселої
Гори» у доволі незвичайній постановці.
Річ у тім, що автор ідеї і постановник – провідний актор
Першого українського театру для дітей та юнацтва, народний артист України,
кіноактор Сергій Кустов – запросив до участі в спектаклі львівського художника
Леоніда Ковригу. І він просто на сцені малює тематичні картини.
...Весела Гора – колись багатий хутір побіля Тернополя, де
в 20-х роках минулого століття зустрілися січовий стрілець, поет, педагог
Василь Бобинський та 16-річна Емілія, котра збиралася вступити до університету
й потребувала допомоги ерудованого репетитора. Вони покохали один одного й
побралися.
В основі сюжетної лінії спектаклю – доля родини Бобинських,
які на початку 30-х років вирушили з маленьким сином до Харкова. На них чекали
голод, репресії, свавілля НКВС. Бобинського було заарештовано як «ворога
народу», Емілія потрапила до табору для «дружин ворогів народу», а їхній чотирирічний
син Борис – до спецдитбудинку, де утримували «дітей ворогів народу».
По закінченні війни Борис розшукав матір у Казахстані й
повернувся з нею у Веселу Гору.
Спектакль створено за драматичною поемою львів’янина Миколи
Петренка, звучать вірші Василя Бобинського. Режисер, композитор, актори
вклали у твір максимум таланту і душі. Тому й вийшла п’єса на всі часи, вистава
з трагічним звучанням, шекспірівським нервом – про трагічну, але всепереможну
любов.
ГОВОРУХІН ІЗ ПЕНЗЛЕМ НА ПЛЕНЕРІ
Як повідомляє culture.unian.net, у Києві відкрилася й працюватиме
до 13 лютого виставка картин, намальованих відомим російським кінорежисером Станіславом
Говорухіним.
Виявляється, Говорухін, який зняв такі відомі фільми, як «Місце
зустрічі змінити не можна», «Вертикаль», «У пошуках капітана Гранта», «Ворошилівський
стрілець», «Десять негринят» і багато інших, малює картини майже двадцять років.
Здебільшого це пейзажі, є також портрети, але головне – автор
не хизується своїми роботами, майже нікому їх не показує. Однак на персональну
виставку в Києві погодився охоче й одразу.
Митець розповів, що вперше взявся за пензель у 56 років, у компанії
друзів: славетного художника Олександра Шилова, колишнього віце-президента РФ
Олександра Руцького, кінорежисера Сергія Бондарчука.
– Поїхали вранці до Москви-ріки біля Ніколиної гори. Холод собачий.
Випили по чарці. Руцькой вибрав пейзаж і почав прилаштовувати етюдник. Я подивився,
як він це робить, і розклав свій, мало не зламав. Потім він видавив фарби на палітру.
Я зробив те саме. А потім ціле літо малював як проклятий, – розповів режисер.
Певна річ, Станіслав Говорухін продовжує знімати фільми. Нині
у виробництві відомий французький детектив «Ліфт на ешафот», про що маестро розповідав
у Києві торік під час проведення майстер-класу.
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
10.02.2011
|