Світле Христове Воскресіння
Власне кажучи, вся понад двотисячолітня історія християнства
– це історія неминущого захоплення, згадування й проповідування тієї події, що
сталася 14 числа першого весняного місяця нісана (за іудейським календарем) в
Єрусалимі: розп’яття нашого Спасителя Ісуса Христа і Його дивовижне Воскресіння
на третій день, «перший день тижня» (після суботи), котре стало головним празником
християн. Адже Божий син показав людям перемогу над смертю й вічним забуттям. Більше
того, у Воскресінні бачиться й підтвердження життя після смерті, вічне існування
душі – а це, у свою чергу, безпосередньо закликає людей до сповідування й додержання
високої моральності у земному житті та постійного духовного самовдосконалення. Як
хресною Христовою смертю здійснено нашу спокуту, так світлим Його Воскресінням
даровано нам вічне життя.
За біблійним сюжетом Христос воскрес рано-вранці, й це супроводжувалося
значним землетрусом, бо ангел небесний відвалив камінь від дверей Гробу Господнього.
Й коли на світанку до гробу прийшли жінки-мироносиці, аби обмастити ароматами тіло
Ісуса, вони побачили відвалений камінь і порожній гроб, а невдовзі їм з’явився
ангел і сповістив про Воскресіння Господнє. Тому й на врочистій відправі цього дня
завжди лунають такі, всім нам знайомі, слова, що неодмінно викликають у людей
хвилювання: Христос воскрес! Смертю смерть подолав і сущим у гробі живот дарував...
В українців свято Воскресіння називається Пасха або Великдень.
Слово «Пасха» апелює до ще старозаповітного свята «песах» (у перекладі «переходити»,
«позбавляти», «милувати»), що його відзначали іудеї на знак звільнення з єгипетського
полону. Закладалося ягня, котре стало прообразом Христа, бо Його називають іще
Агнець Божий. Цікаво, що майже в усіх європейських мовах у християн назва цього
свята теж походить від слова «песах»: варіанти – pascha (лат.), pasen (гол.),
pasqua (італ., ісп.) тощо. Не менше цікаво, що в західнослов’янських мовах, за
old.hurtom.com, свято Воскресіння називається «Великаніч» (чеською Velikonoce, польскою
Wielkanoc).
А в нас – Великдень (Великий День). Існує кілька легенд стосовно
походження назви. Згідно з однією (за тим же джерелом), свято Великодня налічує
не менше семи тисяч років, народилося ще за дохристиянських часів, коли з неба
опустилися золотий плуг і золоте ярмо, а Яр став Ярилом, богом весняних робіт і
родючості. Й сходив він на землю того весняного дня, коли можна було засівати
її зерном. То був Великий День хлібороба. Святий День. Великдень. За іншою легендою,
«Великдень називається так, бо в той час, коли Христос народився, сильно світило
сонце й стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім зложити, щоб був один тодішній.
Тоді було, що як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. А як
розп’яли Христа – дні поменшали. Тепер тільки царські ворота в церкві стоять навстіж
сім днів…» Святкують Пасху сорок днів – стільки, скільки Христос являвся учням
своїм після Воскресіння. Сорокового дня Він вознісся до Бога-Отця. Перший тиждень
по Великодню – найурочистіший. Отже, знову складаються сім днів в один прадавній...
Сьома седмиця – Страсний
тиждень
Тиждень по квітній неділі
називається білим, або чистим. Страсний тиждень – дуже суворого посту: на знак
згадування страждань, що їх прийняв Ісус Христос.
У понеділок і вівторок українські господині опікуються ретельним
прибиранням осель та пранням. У воду для миття підлог додають відвари різних запашних
трав: м’яти, звіробою, полину. Викидають старі непотрібні речі. У середу належить
завершити всі роботи з благоустрою будинку та прибудинкової території. Найважливіший
день білого тижня – четвер, який називається Чистим, Світлим, Великим, Страсним
або ще Живним. У четвер за традицією випікають паски. Ввечері, повертаючись із церкви,
люди намагаються донести додому страсну свічку, аби вона не погасла.
Страсну п’ятницю присвячують молитвам, роздумам, покаянню,
це найскорботніший день церковного року. Їсти можна аж після виносу плащаниці.
А у великодню суботу роблять крашанки, найбільше – червоних, бо це нагадує про
кров Спасителя.
ПИСАНКА
–
СИМВОЛ
ВІЧНОЇ ЛЮБОВІ Розписують писанки під час Великого посту, й перед початком роботи
жінки освячують себе молитвою та вдягають чисту сорочку, бо інакше писанка не матиме
магічної сили, що приносить добро, щастя й достаток. Назагал писанки завжди вважалися
амулетами, оберегами від лиха й хвороб. Українці переконані, що у світі доти існуватиме
любов, доки люди виготовлятимуть писанки. Більше того, – доти існуватиме світ!
«Тут і небо із зорями, і вода з рибами, і дерево життя з птахами й оленями, й засіяне
поле, й трибанні церкви. Й усе це вимальовується в певному порядку, аби підтримати
лад і рівновагу в світі» (kolyba.org.ua). Тож кожна слов’янська жінка, кожна українка,
розписуючи писанку, рік у рік «оновлює світ».
Писанки – дуже давній вид мистецтва, й така ж давня їхня символіка.
Символічних малюнків – понад сто, й жодна рисочка, жоден символ не є випадковим.
Для наших предків числа були священними, у кожного своє значення й своя сила. Тому
поділ поверхні яйця на певну кількість частин і стале повторення деяких елементів
робляться свідомо. В такий спосіб утворюються поля різної форми й величини – основа
для розміщення орнаменту. Зазвичай у традиційній манері зображують сонце, зорю
(або ружу), хрест, гілку-сосонку тощо. Здавна повелося, що нечисленні чоловіки-писанкарі
були, як правило, знахарі. Й цікаво, що рослинний орнамент на українських писанках
здебільшого пов’язаний із лікувальними рослинами.
Великодні
гаївки
Моя мила гаївко,
Ой же ж тебе тілько:
В неділю ся зачила –
У вівторок ся скінчила!
«Гаївки» – давня й найпоширеніша
назва пісень-ігор-хороводів, пов’язаних за християнства з Великоднем, а за язичницьких
часів – із весняним воскресінням природи. В деяких місцевостях кажуть «гагілки»,
а ще «ягілки», «ягівки» або й «галагівки». «Гаївки» часом плутають із «веснянками»,
а насправді останні охоплюють більш широкий цикл пісень, гаївки – вужчий. Отже,
виникли вони ще в дохристиянські часи, коли прихід весни дозволяв людям, надто молодим,
нарешті вирватися з хати, побігти до зеленого гаю, насолодитися веселими іграми
й співами на свіжому весняному повітрі. А ще – освідчитися в коханні.
Зберігшися у християнській традиції, гаївки передають радість
від приходу весни й Воскресіння Христового. «Наша пам’ять мусить припадати до джерел,
– пише Михайло Шалата, – з метою духовного самозахисту народу, з метою збереження
української етнічної субстанції».
Де гаївка лунала,
Там діброва палала, палала,
Там діброва палала.
Де ходили дівоньки,
Там розцвіли квітоньки, квітоньки,
Там розцвіли квітоньки.
Де ходили легіні,
Зарясніли ясені, ясені,
Зарясніли ясені, ясені.
Ми гаївку провели,
Весну красну привели, привели,
Весну красну привели.
Привели на пшеницю,
На зелену пашницю, пашницю,
На зелену пашницю.
Весно, землю зогрівай,
Буде врожай, як Дунай, як Дунай,
Буде врожай, як Дунай.
Пройде літо й зимонька,
Знов зашумить гаївка, гаївка,
Знов зашумить гаївка.
Дай нам, доле, довгий вік,
Всім зустрітись через рік, через рік,
Всім зустрітись через рік.
Цю гаївку було записано 1968 року в Дрогобичі від С. Петрушака
(зі збірки «Пісні з Львівщини», упорядник Ю. Корчинський).
Авже весна
А вже весна, а вже красна,
Із стріх вода капле. (Тричі)
Молодому козаченьку
Мандрівочка пахне. (Тричі)
Ой поїхав козаченько
У чистеє поле. (Тричі)
За ним дівчинонька:
«Вернися, соколе!» (Тричі)
«Не вернуся, забарюся,
Гордуєш ти мною. (Тричі)
Вже буде те гордування
Все перед тобою». (Тричі)
Ой поїхав козаченько
З Лубен до Прилуки. (Тричі)
Заплакала дівчинонька,
Здіймаючи руки. (Тричі)
А вже весна скресла, скресла.
Що ти нам принесла? (Тричі)
Принесла вам росу, росу,
Дівочую красу. (Тричі)
Дівочая краса, краса,
Як весняна роса. (Тричі)
На Дунаю прана, прана,
В меду полокана. (Тричі)
На Дунаю прана, прана,
На Великдень вбрана. (Тричі)
А вже весна скресла, скресла.
Що ти нам принесла? (Тричі)
Принесла вам росу, росу,
Парубоцьку красу. (Тричі)
Парубоцька краса, краса,
Як осіння роса. (Тричі)
В калюжі мочена,
На дощі сушена. (Тричі)
Під лаву втручена,
Тернем пришпилена. (Тричі)
А вже весна, а вже красна,
Зі стріх вода капле. (Тричі)
Грушечка
Посаджу я грушечку – гай буде, гай!
Нічка ж моя темная, і ти, зоре ясная,
Дай, Боже, дай!
Піділлю я грушечку...
Рости, рости, грушечко...
Ой зацвіла грушечка...
Ой відцвіла грушечка...
Ой паліє грушечка...
Ой зродила грушечка...
Потрясу я грушечку...
(Гаївки Петрика, petryk.com.ua)
25.04.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|