« на головну 23.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

Світле Христове Воскресіння

Світле Христове Воскресіння

Власне кажучи, вся понад двоти­сячолітня історія християн­ства – це історія неминущого захоплення, згадування й про­повідування тієї події, що ста­лася 14 числа першого весняного мі­сяця нісана (за іудейським календа­рем) в Єрусалимі: розп’яття нашого Спасителя Ісуса Христа і Його диво­вижне Воскресіння на третій день, «перший день тижня» (після суботи), котре стало головним празником християн. Адже Божий син показав людям перемогу над смертю й ві­чним забуттям. Більше того, у Во­скресінні бачиться й підтвердження життя після смерті, вічне існування душі – а це, у свою чергу, безпосеред­ньо закликає людей до сповідування й додержання високої моральності у земному житті та постійного духовного самовдосконалення. Як хресною Христовою смертю здійснено нашу спокуту, так світлим Його Воскресін­ням даровано нам вічне життя.

За біблійним сюжетом Христос воскрес рано-вранці, й це супрово­джувалося значним землетрусом, бо ангел небесний відвалив камінь від дверей Гробу Господнього. Й коли на світанку до гробу прийшли жінки-мироносиці, аби обмастити аромата­ми тіло Ісуса, вони побачили відва­лений камінь і порожній гроб, а не­вдовзі їм з’явився ангел і сповістив про Воскресіння Господнє. Тому й на врочистій відправі цього дня завжди лунають такі, всім нам знайомі, сло­ва, що неодмінно викликають у лю­дей хвилювання: Христос воскрес! Смертю смерть подолав і сущим у гробі живот дарував...

В українців свято Воскресіння на­зивається Пасха або Великдень. Сло­во «Пасха» апелює до ще старозапо­вітного свята «песах» (у перекладі «переходити», «позбавляти», «милу­вати»), що його відзначали іудеї на знак звільнення з єгипетського по­лону. Закладалося ягня, котре стало прообразом Христа, бо Його назива­ють іще Агнець Божий. Цікаво, що майже в усіх європейських мовах у християн назва цього свята теж по­ходить від слова «песах»: варіанти – pascha (лат.), pasen (гол.), pasqua (італ., ісп.) тощо. Не менше цікаво, що в західнослов’янських мовах, за old.hurtom.com, свято Воскресіння називається «Великаніч» (чеською Velikonoce, польскою Wielkanoc).

А в нас – Великдень (Великий День). Існує кілька легенд стосовно походження назви. Згідно з однією (за тим же джерелом), свято Велико­дня налічує не менше семи тисяч ро­ків, народилося ще за дохристиян­ських часів, коли з неба опустилися золотий плуг і золоте ярмо, а Яр став Ярилом, богом весняних робіт і ро­дючості. Й сходив він на землю того весняного дня, коли можна було за­сівати її зерном. То був Великий День хлібороба. Святий День. Велик­день. За іншою легендою, «Велик­день називається так, бо в той час, коли Христос народився, сильно сві­тило сонце й стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім зложити, щоб був один тодішній. Тоді було, що як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. А як розп’яли Христа – дні поменшали. Тепер тільки царські ворота в церкві стоять навстіж сім днів…» Святку­ють Пасху сорок днів – стільки, скільки Христос являвся учням сво­їм після Воскресіння. Сорокового дня Він вознісся до Бога-Отця. Пер­ший тиждень по Великодню – найурочистіший. Отже, знову склада­ються сім днів в один прадавній...

 

 

 Сьома седмиця – Страсний тиждень

 Тиждень по квітній неді­лі називається білим, або чистим. Страсний тиждень – дуже суво­рого посту: на знак згадуван­ня страждань, що їх прийняв Ісус Христос.

У понеділок і вівторок україн­ські господині опікуються ре­тельним прибиранням осель та пранням. У воду для миття підлог додають відвари різних запашних трав: м’яти, звіро­бою, полину. Викидають старі непотрібні речі. У середу на­лежить завершити всі роботи з благоустрою будинку та при­будинкової території. Найваж­ливіший день білого тижня – четвер, який називається Чис­тим, Світлим, Великим, Страс­ним або ще Живним. У четвер за традицією випікають паски. Ввечері, повертаючись із церкви, люди намагаються донести додому страсну свіч­ку, аби вона не погасла.

Страсну п’ятницю присвячу­ють молитвам, роздумам, по­каянню, це найскорботніший день церковного року. Їсти можна аж після виносу пла­щаниці. А у великодню суботу роблять крашанки, найбіль­ше – червоних, бо це нагадує про кров Спасителя.

 

 

 ПИСАНКА  СИМВОЛ ВІЧНОЇ ЛЮБОВІ

Розписують писанки під час Великого посту, й перед початком роботи жінки освячують себе молитвою та вдягають чисту сорочку, бо інакше писанка не матиме магічної сили, що приносить добро, щастя й достаток. Назагал пи­санки завжди вважалися амулетами, оберегами від лиха й хвороб. Українці переконані, що у світі доти існуватиме любов, доки люди виготовлятимуть писанки. Більше того, – доти існувати­ме світ! «Тут і небо із зорями, і вода з рибами, і дерево життя з птахами й оленями, й засіяне поле, й трибанні церкви. Й усе це вимальовується в певному порядку, аби підтримати лад і рівновагу в світі» (kolyba.org.ua). Тож кожна слов’янська жінка, кожна укра­їнка, розписуючи писанку, рік у рік «оновлює світ».

Писанки – дуже давній вид мисте­цтва, й така ж давня їхня символіка. Символічних малюнків – понад сто, й жодна рисочка, жоден символ не є випадковим. Для наших предків чис­ла були священними, у кожного своє значення й своя сила. Тому поділ по­верхні яйця на певну кількість частин і стале повторення деяких елементів робляться свідомо. В такий спосіб утворюються поля різної форми й ве­личини – основа для розміщення орнаменту. Зазвичай у традиційній манері зображують сонце, зорю (або ружу), хрест, гілку-сосонку тощо. Здав­на повелося, що нечисленні чоловіки-писанкарі були, як правило, знахарі. Й цікаво, що рослинний орнамент на українських писанках здебільшого пов’язаний із лікувальними рослинами.

 

 Великодні гаївки

  Моя мила гаївко,

Ой же ж тебе тілько:

В неділю ся зачила –

У вівторок ся скінчила!

 

 «Гаївки» – давня й найпоширеніша назва пісень-ігор-хороводів, пов’язаних за хрис­тиянства з Великоднем, а за язичницьких часів – із весняним воскресінням природи. В деяких місцевостях кажуть «гагілки», а ще «ягіл­ки», «ягівки» або й «галагівки». «Гаївки» часом плу­тають із «веснянками», а насправді останні охоплю­ють більш широкий цикл пісень, гаївки – вужчий. Отже, виникли вони ще в дохристиянські часи, коли прихід весни дозволяв людям, надто молодим, на­решті вирватися з хати, побігти до зеленого гаю, на­солодитися веселими іграми й співами на свіжому весняному повітрі. А ще – освідчитися в коханні.

Зберігшися у християнській традиції, гаївки переда­ють радість від приходу весни й Воскресіння Христо­вого. «Наша пам’ять мусить припадати до джерел, – пише Михайло Шалата, – з метою духовного самоза­хисту народу, з метою збереження української етніч­ної субстанції».

Де гаївка лунала,

Там діброва палала, палала,

Там діброва палала.

Де ходили дівоньки,

Там розцвіли квітоньки, квітоньки,

Там розцвіли квітоньки.

Де ходили легіні,

Зарясніли ясені, ясені,

Зарясніли ясені, ясені.

Ми гаївку провели,

Весну красну привели, привели,

Весну красну привели.

Привели на пшеницю,

На зелену пашницю, пашницю,

На зелену пашницю.

Весно, землю зогрівай,

Буде врожай, як Дунай, як Дунай,

Буде врожай, як Дунай.

Пройде літо й зимонька,

Знов зашумить гаївка, гаївка,

Знов зашумить гаївка.

Дай нам, доле, довгий вік,

Всім зустрітись через рік, через рік,

Всім зустрітись через рік.

Цю гаївку було записано 1968 року в Дрогобичі від С. Петру­шака (зі збірки «Пісні з Львів­щини», упорядник Ю. Корчин­ський).


Авже весна

А вже весна, а вже красна,

Із стріх вода капле. (Тричі)

Молодому козаченьку

Мандрівочка пахне. (Тричі)

Ой поїхав козаченько

У чистеє поле. (Тричі)

За ним дівчинонька:

«Вернися, соколе!» (Тричі)

«Не вернуся, забарюся,

Гордуєш ти мною. (Тричі)

Вже буде те гордування

Все перед тобою». (Тричі)

Ой поїхав козаченько

З Лубен до Прилуки. (Тричі)

Заплакала дівчинонька,

Здіймаючи руки. (Тричі)

А вже весна скресла, скресла.

Що ти нам принесла? (Тричі)

Принесла вам росу, росу,

Дівочую красу. (Тричі)

Дівочая краса, краса,

Як весняна роса. (Тричі)

На Дунаю прана, прана,

В меду полокана. (Тричі)

На Дунаю прана, прана,

На Великдень вбрана. (Тричі)

А вже весна скресла, скресла.

Що ти нам принесла? (Тричі)

Принесла вам росу, росу,

Парубоцьку красу. (Тричі)

Парубоцька краса, краса,

Як осіння роса. (Тричі)

В калюжі мочена,

На дощі сушена. (Тричі)

Під лаву втручена,

Тернем пришпилена. (Тричі)

А вже весна, а вже красна,

Зі стріх вода капле. (Тричі)


Грушечка

Посаджу я грушечку – гай буде, гай!

Нічка ж моя темная, і ти, зоре ясная,

Дай, Боже, дай!

Піділлю я грушечку...

Рости, рости, грушечко...

Ой зацвіла грушечка...

Ой відцвіла грушечка...

Ой паліє грушечка...

Ой зродила грушечка...

Потрясу я грушечку...

(Гаївки Петрика, petryk.com.ua)

25.04.2013


Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання