Чарівним пензлем
Колись я була близько знайома з нині широковідомим народним
художником України Василем Лопатою. Невдовзі після знайомства він сказав, що звати
його Василь Іванович. «О, ти як Чапаєв!» – пожартувала я. «Чому як Чапаєв – як Суриков!»
– гордовито відказав Василь Лопата.
Суриков – один з найбуремніших, найромантичніших, найтонших російських
художників. Цьогоріч виповнилося 165 років з дня його народження. Трапився практично
вичерпний відгук французького критика Деліня, який характеризує Сурикова так:
«В його картинах він відкривається нам як могутній воскрешатель минулого, яке реконструює
з точністю науковця. Сотні сторінок кращих історичних книг не дадуть такої ясної
ідеї про історичну трагедію, що сталася у Москві за часів Петра. Натовп відіграє
головну роль у більшості його картин. Нічого не вражає більше, ніж народ, що хвилюється,
захищається чи нападає; кожна група живе власним життям, героїчна або скорена.
Точність малюнку, розмаїття барв гармоніюють в єдиному цілому, сповненому величі,
могутньому, правдивому й трагічному».
Радше за все критик мав на увазі «Ранок стрілецької страти»
(1878), першу велику історичну картину Василя Сурикова. Роздивляєшся полотно
– й ніби чуєш ридання, що виривається з багатьох грудей. Страту ще не розпочато,
але настали останні хвилини прощання з життям. Охоплений розпачем люд юрмиться
біля храму Василя Блаженного, а на тлі кремлівської стіни – Петро І, невблаганний
і безжалісний. Суриков не просто співчуває народу в цій картині – він страждає
разом з ним, при цьому не вводить жодної натуралістичної деталі, що відлякує, бо,
як сам казав, не жах смерті прагнув передати, а врочистість останніх хвилин, які
дивовижним чином розкрили те прекрасне, що було в душах простих людей, – мужність
засуджених до страти, ніжність та глибину скорботи їхніх родин.
Цю картину було експоновано на дев’ятій пересувній виставці в
березні 1881 року, але ще до відкриття виставки Ілля Рєпін написав Павлові Третьякову,
відомому підприємцю й меценату: «Картина Сурикова справляє враження невідворотне,
глибоке... на всіх обличчях написано, що вона – наша гордість на цій виставці...
Яка перспектива, як далеко Петро! Могутня картина!».
Василь Іванович Суриков народився у Красноярську й був «з усіх
боків природний козак». Так він казав про себе, гордо додаючи: «Моє козацтво понад
двохсотлітнє». Ще з дитинства приваблювало його все незвичайне, особливе: «Побачу
щось, що захопить увагу, одразу яскраво помічаю в усіх деталях і згодом, варто
лише пригадати, – воно мов живе перед очима». Й звісно ж, усе це хотілося намалювати!
Не одразу й не легко здійснилася мрія юнака про навчання мистецтва
живопису. І якби не мудра матір та не спонсорська, кажучи сучасною мовою, допомога
двох красноярських можновладців, не потрапив би він врешті-решт до петербурзької
Академії мистецтв. Писав картини, малюнки, головним чином біблійної тематики, неодноразово
діставав престижні золоті й срібні медалі, грошову винагороду. У 1875 році Суриков
закінчив академію й отримав звання класного художника першого ступеня. Незабаром
надійшло замовлення на розпис чотирьох панно у храмі Христа Спасителя, й Суриков
береться до роботи, аби заробити гроші й дістати можливість вільно творити. Власне,
це була перша й єдина робота на замовлення в його житті.
Вже було задумано «Бояриню Морозову», але перед тим, аби «відпочити»,
митець почав роботу над шедевральною картиною «Меншиков у Березові». Мимоволі думаєш:
якщо це відпочинок, то митець і справді геній. Суриков змальовує ще недавно світлійшого
князя, віце-адмірала, фаворита й сподвижника Петра І в найтяжчий період його життя,
коли за імператора Петра ІІ Меншикова було позбавлено всіх посад, нагород, титулів,
майна й відправлено на заслання до Тобольської губернії. У Березові Меншиков збудував
собі дерев’яний будинок, для села – церкву й сказав історичну фразу: «З простого
життя починав, простим життям і закінчу». В певному розумінні Суриков «відпочивав»,
бо головний герой переважної більшості його картин – народ, а тут у центрі доля
окремої і неоднозначної особистості. Звісно, для українського народу Меншиков був
і лишається варваром, який за вказівкою Петра потопив у крові Батурин, проте наразі
йдеться про мистецький твір, причому чи не найперший в ряду аналогічного характеру
полотен, бо ніде трагедія окремої історичної особистості не звучить так велично
й потужно, як от у Сурикова. За словами живописця Михайла Нестерова, «Меншиков»
з усіх суриковських драм найбільш «шекспірівська»... Типи, характери їх, трагічні
переживання, простота концепції картини, її жах, безнадійність і глибока зворушливість
– усе захоплює». А колорит – просто-таки рембрандтівський.
Суриков був щасливий у
шлюбі
Може, завдяки цьому він
віртуозно розробляв жіночі образи, шукаючи й щоразу віднаходячи й особливий тип,
і особливу гармонію рис, які робили привабливим навіть на звичний погляд некрасиве
обличчя. З одного боку, він знайшов цілком окремішний тип жіночої краси – уособлення
ніжності, суму й глибокої чуттєвої чарівливості. З іншого, художник відкрив дивовижний
закон, який полягає в тому, що навіть за некрасивих рис обличчя сприймається як
гарне, якщо ці риси гармонійні: «Це і є сутність краси». Його жіночі портрети
– краще підтвердження сказаного.
У цілому ж темпераментна, гаряча, сповнена барв і почуттів творчість
Василя Сурикова могутнім струменем вливає в серця його нащадків ті знання про минуле,
які кращих із цих нащадків роблять патріотами й гуманістами.
Просто
кіно!
Державне агентство України
з питань кіно підготувало перелік фільмів, які в 2013–2014 роках одержать державне
фінансування, повідомляє i-pro.kiev.ua з посиланням на «КоммерсантЪ–Украина». За
цей час планується зняти (чи завершити зйомки) 108 фільмів вітчизняного та спільного
виробництва: 10 повнометражних стрічок різних жанрів, 39 документальних і 27 анімаційних.
Голова Держкіно Катерина Копилова повідомила, що ігрові повнометражні
стрічки дістануть державну підтримку лише частково – від 20 до 50% вартості виробництва.
Серед цих стрічок у тому числі профінансують і короткометражну фантастичну драму
«Свині» (кінокомпанія «Директорія кіно»), автори якої ототожнили людей із свинями,
чий світ, у свою чергу, з’їдять також свині. На цей креатив держава виділить
1,8 млн грн.
Загалом на виробництво й поширення національних фільмів передбачено
виділити 141 млн грн – при тому, що сумарна вартість проектів становить 1,13 млрд
грн. Решту грошей причетним до кіновиробництва й кінопрокату доведеться шукати
самостійно. А оскільки, за словами тієї ж К. Копилової, в країні практично відсутній
попит із боку дистриб’юторів на прокат українських фільмів, їхнім авторам доведеться
також самостійно подбати про вихід власних творів на широкий екран. І це тема,
варта окремої уваги.
Відродження
починається
з духовності
Ольга Успенська
автор та координатор творчого проекту
У курортному селищі Ворзель,
що під Києвом, відбувся IV Всеукраїнський фольклорно-етнографічний фестиваль «Золоті
ключі» ім. Василя Верховинця. Він став знаковою подією не лише для глядачів, а й
для 400 його учасників з дев’яти областей України та Києва, бо всі ділились один
з одним секретами майстерності.
Організатори фестивалю, який є складовою творчого проекту «Відродження
починається з духовності», під духовністю розуміють інтелектуальну діяльність, залучення
широких верств населення до надбань культури. Захід підтримали Національна всеукраїнська
музична спілка, Національна хореографічна спілка, Український центр культурних досліджень,
Управління культури й туризму КОДА та Національна радіокомпанія України.
Мені пощастило впродовж 20 років спостерігати за творчим життям
деяких колективів та їхніх керівників. Переконана, що надбання аматорських колективів,
які стали переможцями фестивалю, справді варті уваги. Приміром, народний ансамбль
танцю «Ровесник» Технологічно-промислового коледжу Вінницького національного аграрного
університету, що торік відсвяткував 40-річний ювілей. Його керівник – заслужений
працівник культури України Василь Бондарчук. «Ровесник» – володар гран-прі фестивалю
«Золоті ключі» у номінації «Хореографічні колективи» – представив програму «Танець
довжиною в життя». За 40 років 14 поколінь студентської молоді змінилися в «Ровеснику»,
незмінні тільки керівник, усмішки й вибухи оплесків, якими зустрічають кожен виступ.
Колектив представляв нашу державу на міжнародних фестивалях у Польщі, Болгарії,
Румунії, Югославії, Угорщині та Франції, Іспанії та Португалії, Канарських островах
та Чехії й Швейцарії. І всюди гран-прі або перше місце.
Феноменальний музичний талант і плідна діяльність на ниві хорового
мистецтва якнайкраще характеризують керівника народного хорового колективу «Факел»
Гніденцівського газопереробного заводу ПАТ «Укрнафта» смт Варва Чернігівської області,
заслуженого працівника культури України Миколу Дураса. Керований ним колектив отримав
на нашому фестивалі заслужене перше місце у номінації «Хорові колективи».
Коли хор співає «Реве та стогне Дніпр широкий», люди наче за
командою підводяться, й у переповненій залі панують щирі емоції. Справжньою окрасою
цього колективу є його солісти – Вікторія Поляна та Володимир Лисенко. «Факел» гастролював
у Білорусі та Росії, його радо зустрічали в Луцьку, Чернігові, Прилуках, Києві та
Білій Церкві. Він – неодноразовий переможець галузевих оглядів аматорської творчості.
Хочу від себе особисто щиро подякувати профспілковому лідеру Гніденцівського газопереробного
заводу Тетяні Левченко, яка віднайшла фінансову можливість для приїзду хору на фестиваль.
Хай щастить вам, дорогі учасники фестивалю, у творчих звершеннях,
гараздів і неосяжного Божого благословення кожному з вас.
20.04.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|