Прапороносець
3 квітня минуло 95 років з дня народження славетного українського
письменника Олеся Гончара. Здавалося б, він, проживши кілька історичних епох,
коли кожна наступна фактично перекреслювала попередню, все ж таки зберіг
однозначність у ставленні до себе – як в оцінюванні творчого доробку та
людських рис і якостей, так і з погляду всього культурницько- ідеологічного
дискурсу сучасності. Здавалося, принаймні, мені... Та виявилося, що це не так,
точніше – не зовсім так, що й підтвердила недавня радіопередача: доктор
філологічних наук, академік НАНУ Віталій Дончик, серйозний дослідник творчості
О. Гончара, мусив, і не вперше, доводити навіть сьогоднішнім критиканам, що
Гончар не погрішив проти правди й совісті зокрема в трилогії «Прапороносці»,
змальовуючи Брянського, Ясногорську, Черниша й інших, та й усі воєнні
епізоди. Сумно й прикро: Гончар, який добровольцем пішов на фронт, особисто
пережив усі страхіття тієї війни, блискучий літератор, що буквально вивергав
на аркуш життєву правду, біль, ніжність та щирість свого серця... не погрішив.
Неодмінно ж знайдеться хтось, не вартий і мізинця того чи іншого літературного
титана, найчастіше покійного, й махатиме вказівним пальчиком: «не зрозумів»,
«не дотягнув», «не насмілився», «йшов на компроміси»!
Пригадується, у школі, за всього різного ставлення
старшокласників до програм з гуманітарних дисциплін «Прапороносці» завжди
були, так би мовити, номіновані на першу премію за ступенем нашої юнацької
зацікавленості, задоволення й захоплення цим твором. Але ми це просто
констатували, й лише через багато років на думку спало: а чому? Що так
принадило й зачепило? Чому зачитувалася «Тронкою»? Чому оповідання «За мить
щастя» вражає незрівнянно сильніше, ніж, приміром, «Маттео Фальконе» П.
Меріме? А щемний «Модри Камень», а просякнутий гронами гніву й болю «Собор»?!
Намагаюсь означити: гуманізм, реалізм, психологізм, романтизм – і відчуваю,
що стосовно прози Гончара ці прекрасні терміни достоту «ялові» й дають
порожній дзвін, як дрібні монети в кишені бідняка. Втім, на думку Віталія
Портникова, «Гончар писав, звіряючись із часом», тож у його романах
«недосконалість і підлість життя перемагалися романтизмом». Виходить,
творчість письменника пережила себе й з отим часом відійшла в минуле?
Тоді чому він – визнаний класик?
Гадаю, О. Гончар піднявся до вершин такої літератури, яку
ми називаємо святою, бо, оминаючи розтиражовані й деталізовані нарікання на
нещасну українську долю й водночас перейнятий кращими і практично унікальними
для психічного складу українців рисами – чутливістю, емоційністю, цнотливістю,
ліризмом, він досліджував передусім поривання душі людської, її крила й
безкрилля, духовні устремління, цінність чи ницість із загальнолюдського
погляду. Й тим самим природно вписався до високого світового філософського
рівня у красному письменстві.
Врешті-решт, він був глибоко віруючою людиною, стверджував,
що з усіх гуманних вчень людства християнство є найгуманнішим, тож і жив, і
творив згідно з цим переконанням. Той же В. Портников пригадує своє перше
інтерв’ю з класиком, коли О. Гончар зауважив: «Прикро, що в українській мові
немає слова «нравственность». Українське «моральність» не повністю відповідає
тому об’ємному значенню, яке ми вкладаємо в це слово. А без цього значення
суспільство буде однобоким». Отже, для Гончара «нравственность» – це
присутність Бога в душі, що допомагає людині зберегти життєстійкість та
гідність за будь-яких обставин.
Для нього, як справедливо зауважив В. Дончик, навіть Велика
Перемога була передусім символом завершення кривавої трагедії й повернення
додому, де можна почуватися вільно, з насолодою дихати степом і полем, кохати й
планувати. Його «Собор», самопожертва головного героя, якщо вдуматися,
дивовижно перегукується з історією страждань Христа в Єрусалимі, а доля самого
автора в цей період – з долею булгаківського Майстра, бо йдеться про
зневаження Храму віри, небезпеку душевних моральних мутацій, що визволяють
людиноненависництво, агресію, руйнування базових людських цінностей.
Нарешті – «Щоденники»...
Це також планетарний
рівень української культури, предмет гордості будь-якого цивілізованого
суспільства. Але ми не Франція, де шанують Камю й Сартра, хоча Гончар цікавіший...
Іне випадково «Щоденники» названо «рефлексіями екзистенційної свідомості».
Здатність рефлексувати – невідчужувана властивість інтелігента. Екзистенційність
– усвідомлення цінності, важливості, щастя й трагічності існування тут і
зараз. Це завжди аналіз людяного в людині. Розпочавши щоденникові записи ще
під час війни, про що не писав би – про відчуття й наміри полоненого, приємні
чи неприємні зустрічі тощо, – Гончар десятою дорогою оминає гасла й декларації
(в тому числі патріотично-політичні) і ненав’язливо зосереджується на виявах
людської природи, вічному інстинкті й, мабуть, таланті жити. Такий талант,
звісно, дається Богом небагатьом. Один з його постулатів був провідною зорею
для Олеся Терентійовича, що й записано в щоденниках: «Будь великодушним». Він
сам у житті й творчості був таким.
І
ЦЕ ВСЕ ПРО НЬОГО
Микола Вінграновський
– широковідомий письменник-шестидесятник. Поет, сценарист, режисер і актор. Один
з найулюбленіших учнів Олександра Довженка, який запросив його на навчання до своєї
майстерні в московському ВДІКу. Ще будучи студентом, Вінграновський зіграв молодого
солдата Івана Орлюка у фільмі «Повість полум’яних літ» (1961). Стрічка дістала «Золоту
пальмову гілку» в Каннах, а сам Микола Вінграновський – негласний статус радянського
секс-символу. Після закінчення інституту Вінграновський повернувся до Києва й працював
на кіностудії імені О. Довженка.
Нині в Україні започатковано культурний проект «Місяць Миколи
Вінграновського» (i-pro.riev. ua), і впродовж квітня глядачі побачать ретроспективу
кінострічок, де митець виступає і як режисер, і як артист – «Берег надії», «Климко»,
«Тихі береги» та ін. Публічні люди читатимуть найрізноманітнішим аудиторіям вірші
Миколи Вінграновського; популярні українські виконавці запишуть пісні на його слова;
буде проведено Всеукраїнський конкурс молодих художників-ілюстраторів і роботи-переможці
ввійдуть до нового видання книги поета. Нарешті, в школах проводитиметься конкурс
на найвиразніше прочитання віршів М. Вінграновського.
Вільний
самовияв... за
правилами
Так чи приблизно так
можна охарактеризувати це танцювальне мистецтво. Або інакше: є класичний балет,
є народний танець і є контемпорарі-денс. Цей останній, схоже, «молодший брат» балету
класичного й хоч і успадкував «сімейні риси», але більше схиляється до так званої
контркультури, як от колись довговолосі хіпі та рок. Контемп – мистецтво виклику,
воно сучасне й актуальне, індивідуалістичне, навіть імпресіоністично-екзистенціальне:
я у цьому світі, мої поривання, мій екстаз, мої відчуття.
Таким чином, остаточних правил для цього сучасного танцю ще
не складено, лишаються тільки рамки естетичного, професійного – такого, що лишає
враження.
Здійснюючи європейський тур, на початку квітня в Національній
опері України виступила уславлена група Complexions Contemporary Ballet, яка по
праву вважається кращою в світі. «У складі Complexions – найтемпераментніші танцюристи
всіх рас і народностей; їх об’єднує любов до танцю, неймовірна пластичність і
точність рухів», – пише kiev.globalinfo.ua.
Один з фундаторів та очільників групи Дуайт Роден, фактично найзатребуваніший
сучасний хореограф (він також працює з Цирком дю Солей і ставить танцювальні сцени
для Голівуда). Щодо ідеології танцю Д. Роден має цікаву мультикультурну концепцію,
де елегантно поєднуються етнічні мотиви, мистецтво театру, класичний балет, фотографії,
мода, «брудні» вуличні танці, що, власне, й містить у собі природа сучасної танцювальної
пластики з її різними стилями та техніками.
Другий з фундаторів Complexions – Десмонд Річардсон, артист видатного
таланту, що володіє різноманітними техніками танцю. Його помітили ще в період
навчання у Нью-Йоркській вищій школі виконавських мистецтв, а далі цього темпераментного,
тренованого, полум’яного танцюриста буквально «розривали на частини» всесвітньо
відомі трупи й театри. Коли 1997 року він увійшов до складу Американського театру
балету й виконав головну партію у міжнародній прем’єрі балету «Отелло», газета
«Нью-Йорк таймс» написала, що Річардсон – «один з найвеличніших артистів, котрі
виходили на сцену Метрополітен-Опера».
Цього квітня українцям пощастило в тому сенсі, що згаданий європейський
тур – прощальний для Десмонда Річардсона. А 1994 року, коли колектив тільки-но
утворився, він своєю самобутністю одразу ж привернув увагу славетного американського
актора й, у свою чергу, блискучого танцюриста Патріка Свейзі (фільм «Брудні танці»).
До самої смерті П. Свейзі був незмінним продюсером Complexions Contemporary
Ballet.
11.04.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|