Кому Бог дав букет талантів
На кожному кроці в нас завзято цитують вислів «Хто не знає свого
минулого, той не вартий свого майбутнього. Хто не шанує видатних людей свого народу,
той сам не годен пошани». Але хоч який світоч його автор – Максим Рильський, принаймні
те життя, що його має сучасний «маленький українець» і вже років із двадцять, у
світлі вищезазначеної дефініції можна розглядати як дійсний доказ на прикладі нас,
«майбутніх», що наші не такі далекі предки достеменно не вивчали свого минулого.
Бо «Доборолась Україна до самого краю, гірше ляха свої діти її розпинають».
А ось інша фраза, переконливіша, бо доля й діяльність великих
земляків наповнює серце кришталево чистим патріотизмом; саме вони, мов цеглини,
утворюють фундамент славетної національної культури, котра – якби ми нею не легковажили,
а вивчали й примножували – могла б бути беззаперечним аргументом на користь дійсної
української європейськості. Ну, й, окрім іншого, будь-яке минуле ми неодмінно розглядаємо,
виходячи все ж таки не з минулих, а із сучасних мотивів, тенденцій та уявлень. І
хто великий – той таки великий!
Приміром, видатний співак, композитор, художник, інженер і науковець
Семен Степанович Гулак-Артемовський. Гулак – це його справжнє прізвище (народився
на хуторі Гулаківщина Черкаської області 16 лютого 1813-го). Артемовський – сценічний
псевдонім. Дитина сільського священика, Семен Гулак мусив спочатку навчатися у
духовному училищі, а згодом – у Київській духовній семінарії. Та Бог дав хлопцеві
дивовижної краси співочий голос (дискант). Тож його й «висунули» для співу в митрополичому
хорі Софійського собору, а вже після мутації Гулак, володар чарівного баритона,
став солістом хору київського Михайлівського монастиря. І саме тут, під час виконання
одного з могутніх концертів видатного українського композитора Дмитра Бортнянського
соліста Семена Гулака почув Михайло Іванович Глінка, вже уславлений композитор
і капельмейстер Придворної співочої капели. Це сталося 1838 року. Глінку вразив
неповторний голос українського співака, і він негайно запропонував хлопцеві перебратися
до Петербурга. Поселив у себе, сам узявся навчати Гулака музики й вокалу, писав:
«Я готую його у театральні співаки й сподіваюся, що праця моя не буде марною». А
що Глінкою тоді цілком оволодів задум другої опери – «Руслан і Людмила», то він
саме й готував молодого музиканта для виконання партії Руслана. І, до слова, спеціально
для Семена Гулака написав дві українські пісні «Гуде вітер вельми в полі» та «Не
щебечи, соловейку». У Петербурзі Семен Гулак вивчив французьку та італійську
мови, познайомився і заприятелював з багатьма культурними діячами: В. Одоєвським,
К. Брюлловим, І. Айвазовським та ін. А також – із Тарасом Шевченком, дружба з яким
тривала довгі роки. Співак не забував Тараса Григоровича під час його тяжкого заслання:
надсилав гроші, листи й був перший серед тих, хто зустрічав Шевченка після повернення
з Мангишлака.
Семен Гулак був ідеально вихований і дуже талановитий, тож відомий
російський меценат П. Демидов, не вагаючись, спонсорував його відрядження за кордон
для завершення вокальної освіти.
До речі, опера «Руслан і Людмила» мала приголомшливий успіх
багато в чому завдяки вокальному та артистичному таланту Семена Гулака-Артемовського,
який співав «у чергу» з іншими виконавцями. Та критики одностайно писали, що «при
виконанні Семеном Артемовським партія Руслана... набагато ефектніша». Зрештою,
репертуар Гулака-Артемовського включав 51 оперну партію, і не одна з них удостоювалася
найвищої оцінки відомих і досвідчених критиків-музикознавців. Часто Семен Гулак-Артемовський
виступав і в концертах, його «естрадний», тобто камерний, репертуар налічував
78 творів, у тому числі й сольні партії в ораторіях Дж. Россіні, Г. Берліоза, романси
М. Глінки, О. Даргомижського, О. Аляб’єва.
«І ЯК ВОНО ЗРОБИЛОСЬ ТАК...»
Втрата голосу спричинилася
до початку власного композування, і у творах Семена Гулака-Артемовського ідеально
відобразилися як тонке відчуття гарної театральності, так і вірність рідній музичній
стихії. Серед значного масиву композицій Артемовського особливе місце, як відомо,
посідає опера з розмовними діалогами «Запорожець за Дунаєм», де вражаюче поєднуються
народний гумор та героїко-патріотичне спрямування. Вже як кумедно лаються Одарка
й Карась, – а Іван Карась далебі непростий чоловік: недаремно саме йому випадає
впоратись зі складним завданням дипломата-переговорника на зустрічі з турецьким
султаном. Автор написав також і лібрето, сам же й співав головну партію, знову
блискуче демонструючи свій неординарний артистичний талант. «Запорожець...» – багатюща
опера, з огляду на понадщедрий багатобарвний мелодизм і запальну енергетику, органічне
опертя на глибинну основу національного музичного мислення.
ВЕЛИКИЙ МАЙСТЕР МАЛОЇ
РОЛІ
13 лютого виповнилося б 80 років заслуженому артистові України,
талановитому театральному й кіноактору Льву Перфілову. Можна сказати, що Лев Перфілов
був мистецьким онуком Костянтина Станіславського, оскільки в театральному училищі
ім. М. Щепкіна навчався в його учениці Марії Кнебель. Одержавши диплом, Лев Перфілов
грав на київській сцені, завжди примушуючи глядача зрозуміти й прийняти свого героя.
Та все ж більше він любив кіно. І знявся у понад 120 картинах, причому майже кожна
його кінороль, починаючи з першої – чеха Клавічека («Павло Корчагін» В. Наумова),
викликала оплески залу й схвальну критику. Зрештою, після багатьох «негідників»,
які вже втомлювали артиста, Лев Перфілов дістав подарунок від Станіслава Говорухіна
– роль фотографа Гріши Ушивіна у фільмі «Місце зустрічі змінити не можна». І ця
роль другого плану виявилася такою яскравою, що він не загубився на тлі головних
виконавців. Лев Перфілов – актор розумний і тактовний і завжди вміє збагатити
роль ідеально знайденою деталлю.
На жаль, він рано помер, сповна не реалізувавши свій могутній
творчий потенціал.
НЕ ВСІМ ВІДОМИЙ АРТЕМОВСЬКИЙ
Видатний співак, композитор,
актор, драматург Семен Гулак-Артемовський до того ж іще був талановитим художником-мініатюристом.
У 1854 році він склав «Статистико-географічні таблиці міст Російської імперії»,
створив проект петербурзького водогону. А в останні роки життя (помер 17 квітня
1873 року) доволі успішно захоплювався лікуванням гіпнозом.
Черкащина, як відомо, – батьківщина Семена Гулака-Артемовського,
а тут іще й 200-річчя з дня його народження та 150-річний ювілей тріумфальної прем’єри
«Запорожця за Дунаєм» на сцені імператорського Маріїнського театру. Тож колектив
Черкаського академічного обласного муздрамтеатру ім. Т. Шевченка, повідомляє
i-pro.kiev.ua, узявся відтворити у новій виставі життя і творчість видатного земляка,
реконструювавши події середини ХІХ століття. Це документальна історія з музикою,
піснями й танцями.
Було опрацьовано чимало історичних документів: матеріалів, спогадів,
епістолярної спадщини. І постать Семена Гулака-Артемовського вразила дослідників
просто-таки епічним масштабом! Приміром, він створював мініатюрні портрети на слоновій
кістці, що викликало захоплення Тараса Шевченка. Його інженерно-конструкторські
розробки міського водогону понині є гарантією якісної води для мешканців Петербурга.
Атлас «Статистико-географічні таблиці міст Російської імперії» і досі вважається
неперевершеним документом у галузях географії, історії, статистики та економіки.
Нарешті, фітотерапевтична й психотерапевтична практики Семена Гулака-Артемовського
за життя зробили його легендарним подвижником і цілителем. Черкаський театральний
колектив також відшукав свідчення непересічного благодійництва Гулака-Артемовського:
приміром, він власним коштом видав молитву «Отче наш» на листівках і через пошту
надіслав усім мешканцям Петербурга. Зрештою, на світ Божий вийшла й правдива легенда,
згідно з якою до труни С. Гулака покладено текст Конституції «ідеальної країни»,
над яким він працював з думкою про рідну Україну.
Автор п’єси про життя Семена Гулака-Артемовського – в. о. художнього
керівника театру Сергій Проскурня. У виставі (за тим самим джерелом) зайнятий увесь
акторський склад театру, оркестр, хор, київські актори – виконавці ролі Тараса Шевченка;
студенти Канівського училища культури і мистецтв – практиканти театру.
28.02.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
Коментарі
#2 22.05.2017 22:24 добавил: павло | додати коментарнема
|
| #1 09.11.2014 12:49 добавил: катя | додати коментарУжас. Мне не нравиться . не то что я искала !!!
|
|
|