Слава й поневіряння «кам’яного» Богдана
Славетний пам’ятник Богданові Хмельницькому, встановлений у
Києві в центрі Софійської площі, з будь-якого погляду є довершеним. Невеликий
«курган» із кам’яних брил, нагорі якого вершник, що, демонструючи неабияку
вправність, однією рукою зупинив гарячого, розпашілого скакуна. Фігура
вершника, який ніби зрісся із своїм бойовим конем, сповнена гідності й
величі. Здається, саме таким і постав перед городянами уславлений гетьман, коли
на чолі свого війська в’їхав до Києва 23 грудня 1648 року після перемоги під
Пилявцями.
Художник і архітектор спромоглися втілити творчий задум
яскравіше, розумніше й переконливіше, ніж його ідеологи. Впродовж чи не всієї
історії встановлення пам’ятника цей процес супроводжували проблеми й непорозуміння.
Почати хоча б із того, що ідея монумента, за різними джерелами, належить
різним особам. Приміром, worldwalk.info стверджує, що встановити пам’ятник
Богданові Хмельницькому в Києві або ж Переяславі пропонувалося 1859 року «в
альманаху «Украинец» професора Михайла Максимовича, згодом за участі Михайла
Юзефовича її було переведено в практичну площину». Інший автор повідомляє,
що цей задум народився в середовищі культурної громадськості 1840-х років і
належить професору Київського університету, історику Миколі Костомарову.
До слова, Юзефович, теж університетський професор, певний
час був головою Київської археографічної комісії і по одержанні царського
дозволу на спорудження пам’ятника очолив спеціально створений ініціативний комітет.
Богдан Хмельницький був для нього фігурою значущою, бо приєднав Україну до Москви,
а такий крок цілком відповідав уявленням Юзефовича про справжній патріотизм.
Комітет звернувся до видатного російського скульптора й
художника Михайла Мікешина, й останній із задоволенням узявся до роботи. Так
почалося народження шедевра. Скульптор ретельно вивчав рекомендації знавців
української старовини, історик Володимир Антонович знайомив Мікешина з
різними портретами Богдана Хмельницького, зразками військового одягу, зброї
того часу. Тож, моделюючи обличчя вершника, митець майстерно передав його
портретні риси й рішучий вольовий характер. Навіть кінь мав бути такий самий,
як у Хмельницького, і до майстерні скульптора приводили коней для добору й моделювання.
Та коли проект уже був готовий і схвалений комітетом, уряд раптом відмовився
відшкодувати заплановані витрати та виділити бронзу для монумента.
Однак, як то кажуть, «процес пішов», патріотична ідея
захопила багатьох, тож фактично російський цар мимоволі перетворив справу
спорудження пам’ятника Хмельницькому на всенародну. У 1870 році розпочалося
збирання пожертв, на яке найактивніше відгукнулися незаможні верстви
населення: солдати, робітники, селяни, службовці. Зібрали загалом небагато –
25 тис. карбованців. А тому, з міркувань економії, автор відмовився від
багатьох елементів задуманої багатофігурної композиції. Так, не знайшлося
місця для барельєфів «Битва під Збаражем» та «В’їзд війська Хмельницького до
Києва», для кобзаря тощо. Зрештою, цар із політичних мотивів заборонив коневі
топтати польський прапор.
-
ВІД ЗАДУМУ
ДО
ВТІЛЕННЯ...
...минуло 30 років.
Зрештою, 1877 року була готова гіпсова модель, а 1879-го на петербурзькому
заводі виготовлено бронзовий монумент (статую гетьмана відлив скульптор Пій
Веліонський, коня – Артемій Обер). Це був довершений мистецький твір, однак
після прибуття до Києва монумент на тривалий час затримався на подвір’ї Старокиївського
поліцейського відділку. Люди жартували: бо «безпашпортний». Атим часом
точилися суперечки стосовно того, де ж встановити пам’ятник, і коли вже почали
готувати місце на Софійській площі, з Петербурга раптом надійшла заборона.
Виявилося, що київське духовенство надіслало скаргу до синоду: монумент
закриватиме вид на Софійський собор з боку Хрещатика й Михайлівського
монастиря, та ще й «всякому, направляющемуся съ этой стороны къ собору, будетъ
представляться уже не алтарная стЂна собора, а задняя часть лошади...».
Врешті-решт сторони дійшли гарного компромісу: місце дислокації залишили, а
коня розвернули в такий спосіб, аби нікого й нічого не образити. Булава при
цьому вказує вже в інший бік – не на Польщу, а на... Москву? На Швецію? Думки
з цього приводу справді різняться. Але, здається, розмірковувати про це –
справа не лише невдячна, а й безглузда. Увічнена в камені мить – шедевр
монументальної творчості, традиційна гордість корінних киян і національна
всього українства.
Після багаторічних поневірянь, у дні святкування 900-річчя
хрещення Русі, 11 липня 1888 року пам’ятник українському гетьману Богданові
Хмельницькому було нарешті встановлено й освячено. Останній штрих: влада не запросила
Михайла Мікешина на відкриття. Він тяжко переживав цю образу.
Василь Стус у
Києво-Печерській
Лаврі
За повідомленням Олега Шаромигова, з нагоди 75-річчя від дня
народження Василя Стуса в Музеї книги і друкарства України, розташованому в
приміщенні колишньої друкарні Святої Успенської Києво-Печерської Лаври,
відкрилась виставка творів поета. Тут експонуються матеріали з колекції Музею
книги і друкарства України, відділу рукописних фондів та текстології, а також
бібліотеки Інституту літератури ім. Т. Шевченка НАН України, Національного
музею українського народно-декоративного мистецтва, архівів Дмитра Стуса і Василя
Овсієнка.
За словами Дмитра Стуса, виголошеними на відкритті виставки,
в Україні за роки незалежності твори батька видано накладом понад мільйон
примірників, однак через незадоволений читацький попит їх постійно бракує.
Наразі готується до перевидання повне зібрання творів митця та книга Дмитра
Стуса «Життя як творчість», у якій розповідається про життєвий і творчий шлях
посмертно вшанованого лауреата Національної премії імені Тараса Шевченка
(1993 р.), Героя України (2005 р.) Василя Стуса.
Догори дриґот
Пам’ятники бувають
різні. Приміром, перевернутий на 180 градусів: стоячи на голові й догори постаментом.
Саме такий пам’ятник Чарлзу Ла Тробу, першому віце-губернатору колонії
Вікторія (нині це штат), встановлений в австралійському Мельбурні. Мабуть,
автор креативу, місцевий скульптор Чарльз Робб вирішив, що мешканцям північної
півкулі так буде зручніше його роздивлятися, а землякам краще запам’ятається.
Так це чи ні, а Робб, як вважається, мав серйозну і шляхетну мету: висловити в
незвичайному пам’ятнику повагу великому співвітчизнику й водночас – критику
системи цінностей сучасного суспільства, що обтяжує міста безглуздими
пам’ятками, забуваючи про увічнення справді значущих історичних постатей.
Що стосується Ла Троба, то він обіймав свою посаду в
1839–1854 роках і встиг надати допомогу в створенні Королівських ботанічних
садів, бібліотеки, музею Вікторії, Національної галереї Вікторії та
Університету Мельбурна. Що ж до сучасників скульптора, то коли його роботу
було репрезентовано на виставці Making Melbourne 2007 року, вона, звісно,
викликала неоднозначну реакцію та суперечки: хтось визнав таку ідею оригінальною
й сміливою, а дехто – зневагою до пам’яті великої людини. Проте до появи цього
«пам’ятника навпаки» іншого вшанування Ла Троба в Мельбурні не було, а вже
після з’явився нарешті «нормальний». Тож Робб таки освіжив історичну пам’ять
австралійців. Айого власне дітище знайшло своє постійне місце на території
кампусу Університету Ла Троба в Мельбурні.
Мер міста – кіт?!
У містечку Шарон
американського штату Вісконсин трапилася дивовижна історія. Щодня до будівлі
міського управління почав учащати пухнастий гарний кіт. Він сподобався жінці –
скарбнику міста, й вона залюбки підгодовувала симпатичну тваринку. Через
якийсь час, повідомляє travel.mail.ru, не лише всі співробітники міської
адміністрації, а й більшість городян (а загалом у Шароні мешкає 900 людей), що
приходили сюди для сплати податків, засимпатизували котику й собі почали
приносити йому щось смачненьке, ще й опорядили «спальне місце».
Котові дали ім’я Фредді й поступово не без гумору почали
називати «мером міста», оскільки його режим було вибудовано за відповідною
схемою: приймання їжі, міцний сон, довгі прогулянки. Що ж до справжнього мера
міста Шарон, то він не образився, зокрема й тому, що в місті офіційно не існує
«мерської» посади, лише так званий президент.
Якось Фредді не на жарт стривожив місто, бо не з’явився на
«місце роботи», хоча вже довів усім оточуючим свою пунктуальність. Мешканці
шукали кота чотири місяці й уже зовсім було втратили надію, коли їх улюбленець
з’явився так само несподівано, як і зник. Іжиття в містечку знову ввійшло в
свою звичну колію...
24.02.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|