Ясний полудень віку
П’ятдесят років тому на
базі славетного київського підприємства «Київхімволокно» утворився цей колектив
– улюблене дитя тоді могутньої первинної профспілкової організації заводу. Попри
те, що в хорі співали й чоловіки, колектив назвали ніжно – «Дарничанка»: авжеж,
співучих жінок на підприємстві було більше. За довгі роки багато що змінилося, з
новою добою пішли якісь потрібні складові затишку й захищеності. Та «Дарничанка»
виявилася не тендітним паростком, а могутнім творчим організмом, що акумулював талант,
енергію, життєстійкість кожного з учасників, включно з керівниками ансамблю.
Тетяна МОРГУН
оглядач «ПВ»
Днями «Дарничанка» урочисто відсвяткувала свій піввіковий ювілей,
і тепер мимоволі спадає на думку, що назву хору було дібрано геніально: вона справедливо
асоціюється з гармонією, витонченістю, красою, завзяттям, непоказною гідністю.
І, поза сумнівом, – із молодістю.
Власне, із самого початку в цьому ансамблі пісні й танцю робили
ставку на талановиту молодь, залучаючи її до творчості, розвитку національних
традицій вокального й хореографічного мистецтва. Тоді цим опікувалися талановиті
майстри – балетмейстер Кім Василенко й хормейстер Валентин Швиденко. Згодом до
справжнього, заслуженого успіху колектив вели й інші яскраві українські митці:
композитори, хормейстери, хореографи, поети. Серед них Анатолій Пашкевич, Григорій
Куляба, Аркадій Філіпенко, Дмитро Луценко, Василь Юхимович...
А від 1992 року художнім керівником ансамблю є заслужений працівник
культури України, професор Київського національного університету культури і мистецтв,
старший науковий співробітник Українського центру культурних досліджень, секретар
Національної всеукраїнської музичної спілки, диригент, композитор, блискучий
організатор і педагог Петро Андрійчук. Щодо мене, то знаю Петра Андрійчука давно
й мала змогу переконатися, що він перебуває у творчій праці буквально 24 години
на добу. Між іншим, як писав свого часу Олександр Шепнівський, «ті, хто навчався
з Петром Олександровичем у Тернопільському музучилищі, розповідали про нього, як
про живу легенду, адже за чотири роки Андрійчук не пропустив жодного концерту,
нової театральної вистави, виставки... Його активність варта Книги рекордів Гіннеса».
Часом, коли хор їде на чергові гастролі, надворі ніч, люди втомлені й лише мріють
дістатися готелю й відпочити, він може сказати: «Годинку на перепочинок – і на
репетицію!» Слухаються беззаперечно.
Труд його резонансний, затребуваний – тріумфальний. Петро Андрійчук
не просто натхненно й самовіддано шукає шляхів зближення народної та академічної
манери співу – під його орудою це вже практична синергія: пісні у виконанні «Дарничанки»
ушляхетнено такою високою виконавською культурою, що вона пестить і найвибагливіше
«академічне» вухо. Обробки народних пісень Петра Андрійчука не просто професійні.
Вони інтелігентні, тактовні, витончені і є справжніми перлинами. Коли співає «Дарничанка»,
то люди в залі втрачають мову, сидять, як заворожені, мріють, аби це чарування не
закінчувалося. А він ніколи не повертається до залу й не розкланюється, не зриває
оплесків, не розриває ту чарівну нитку, що вже міцно зв’язала пісню зі слухачем,
переходить до наступної пісні, до наступної...
Завжди «у фокусі»
Так, Петро Андрійчук
– душа «Дарничанки», її ідеолог, натхненник, її жива муза й улюблений тиран. Інакше
не було б таких блискучих результатів. Немає нічого алогічного в тому, що, ведучи
мову про мистецький колектив, зосереджуюся на особистості його керівника. Незвичайна
історія хорової капели великого Олександра Кошиця переконує в тому, що талановитий
хормейстер здатний зробити неповторне мистецьке явище «з нічого». Звісно, добротний
вокальний матеріал необхідний, та все решта – справа рук й обдарованості диригента,
і Петро Андрійчук довів це з блиском. Він узагалі дуже цікава людина. Ідеально
вихований, розумний, уважний, щедрий, вірний і надійний друг, титанічно працездатний,
нібито – відкритий. Але ти завжди відчуваєш, що є в його душі (серці?) якесь зачинене
для всіх «віконечко»: за ним його біль, щастя, надії, спогади, мрії, і однаково
там владарює сильне творче начало. Ці душевні скарби він і віддає, працюючи з
хором, доводить до досконалості виконання кожної пісні. А внутрішня скарбниця маестро
тим часом не порожніє, була й лишається багатющою. Може, тому він і журналіст
блискучий: будь-яка стаття за його підписом не потребує жодної правки!
Нехай побачать, нехай
почують...
Як інформує
volynpost.com, український режисер, що родом із Луцька, Олесь Санін завершив зйомки
фільму «Поводир, або Квіти мають очі» (оператор-постановник Сергій Михальчук).
Стрічка розповідає про трагедію, яка сталася 1934 року: йдеться про чекістську
провокацію й розстріл двохсот українських лірників і кобзарів. Відтворено реальний
історичний факт: того року етнографічна комісія АН УРСР запросила всіх кобзарів
і лірників на з’їзд до Харкова. Коли музиканти зібралися, то енкаведисти завезли
їх до лісу й там розстріляли.
Один із героїв фільму – американець Майкл Шемрок, який разом
зі своїм десятирічним сином саме в той час опинився у Харкові. Він потрапляє «під
ковпак» НКВД і гине, а хлопчикові вдається втекти завдяки допомозі сліпого бандуриста
Івана Кочерги, невдовзі теж розстріляного під Харковом. Хлопчик Пітер – єдиний
живий свідок трагічних подій.
Поряд із професійними акторами сліпих кобзарів грали звичайні
незрячі люди, яких знімальна група відбирала у кількох містах України, зокрема
у Луцьку.
«ДАРНИЧАНКА» ПРОСЛАВЛЯЄ
УКРАЇНУ
При тому, що кожен учасник
мистецького колективу – людина дуже обдарована, Петро Андрійчук, працюючи з хором
і солістами, вміє добитися від них не лише повної самовіддачі, а й найвищої якості
звуковидобування й звучання, ідеальної злагодженості, ансамблевості виконання,
чарівливого артистизму. Недавно я сказала Петрові Олександровичу: «Слухала запис
покійної Валентини Харченко, пісню «Дощечка вербовая». Вражаюче! Тепер уже, кажуть,
у хорі імені Верьовки такої виводниці немає». – «А в мене є!» – з гордістю відказав
Петро Андрійчук. І справді, полонять слухацьке серце пречудовим професійним співом
Світлана Кузнецова, Геннадій Ноженко, Світлана Рогоза, Григорій Гребініченко, бездоганно
працюють концертмейстери Володимир Якимчук і Віталій Бондаренко. Всі вони лауреати,
дипломанти, відомі та яскраві мистецькі особистості, але саме тому, що Петру Андрійчукові
вдалося створити справжній колектив, кожен із них добросовісно працює на загальний
успіх. Це не хор солістів і не музичні змагання. «Дарничанка» – істинно завершене
мистецьке явище в українській хоровій культурі.
Заслужений народний ансамбль пісні й танцю України «Дарничанка»
– лауреат літературно-мистецької премії імені Дмитра Луценка «Осіннє золото», володар
гран-прі IV Всеукраїнського фестивалю-конкурсу колективів народно-хорового співу
імені Порфирія Демуцького. «Дарничанка» підкорила не лише нашу країну, а й майже
всю Європу, де колектив вітають стоячи. При цьому митці на чолі зі своїм керівником
ніколи не відмовляються виступити в будь-якому куточку України, навіть найвіддаленішому,
якщо їх запрошують. Про творчість ансамблю створено телефільми, колектив брав
участь в озвучуванні й зйомках низки кінофільмів. Є у доробку «Дарничанки» й аудіоальбом
«Єднаймося, люба родино», нотні збірки. Зрештою, на базі «Дарничанки» регулярно
проводяться майстер-класи й творчі лабораторії для керівників народних хорових
колективів України. Й не лише України.
01.02.2013
|