Красені, таланти, патріоти
Професор Юрій Шаповал має на Національному радіо чудову
авторську п’ятихвилинку «Мить історії». Гадаю, до цих виступів варто було б
згодом повернутися, та наразі схиляюся перед влучністю назви і справжнім
умінням історика «схопити мить» – не в сенсі короткого відтинку часу, а як
особливу прикмету, віху того чи іншого періоду. Йдучи, сказати б, у кільватері
слогану, тішуся тим, що й собі повсякчас намагаюся вхопити «мить культурної
історії». Адже коли кажемо «шануймося, бо ми того варті», не завжди достеменно
уявляємо, чого таки варті насправді.
Серед плеяди зіркових імен Харківщини ясним чистим світлом
сяють імена родини Алчевських – і харків’яни їх пам’ятають, шанують, пишуть
про них. Зокрема про Христину Данилівну Алчевську, її унікальну й непересічну
діяльність задля загальноукраїнського культурного поступу. Вона – фундаторка
першої недільної жіночої школи, автор ґрунтовних освітологічних праць,
віце-президент Міжнародної ліги освіти. Коли Христина Журавльова 1862 року
вийшла заміж за Олексія Кириловича Алчевського (який свого часу очолював
Донецько-Юріївське металургійне товариство й правління Земельного й Купецького
банків), подружжя перебралося до Харкова й одразу стало окрасою тамтешньої
культурної громади. В Алчевських було чотири сини й дві доньки: Анна, Дмитро,
Григорій, Микола, Іван, Христина. Всі дуже гарні зовні й надзвичайно
талановиті. Зокрема, обдаровані літературно й музично. Пригадуєте в Окуджави:
«Все они красавцы, все они таланты, все они поэты…»? Це, поза сумнівом, вказує
й на Алчевських!
Приміром, другий син, Григорій Алчевський, який після закінчення
фізико-математичного факультету Харківського університету вступив до
Московської консерваторії, де навчався вокалу й композиції у славетного Сергія
Танєєва. А консультантом молодого таланту був Петро Чайковський. І мало того,
що тогочасна культурна громадськість знала Григорія Алчевського як чудового
співака, піаніста, композитора, він створив надзвичайно важливий для вокалістів
посібник «Таблиці дихання» (техніка дихання), що набув неабиякої популярності
й тричі перевидавався.
Та серед незаслужено забутих чи напівзабутих світочів
української культури хотілося б особливо виокремити Івана Алчевського (нар.
29 грудня 1876), який також спочатку закінчив фізмат Харківського
університету, а далі планував присвятити себе педагогічній діяльності (за
прикладом матері). Але ще в гімназії та виші він співав у аматорських гуртках.
Мав чарівно гарний тенор незвичайно широкого діапазону. Пишуть, що міг навіть
виконувати партію баса, у що взагалі важко повірити! Зрештою, успішно
пройшовши іспит, Іван Алчевський став солістом петербурзького Маріїнського
театру. І попри шалений з перших же кроків успіх учився, учився й учився
мистецтва співу. Гастролі його були просто-таки тріумфальними! Брюссель, Лондон
– «Ковент-Гарден», Париж, де Іванові Олексійовичу аплодував цілий оркестр, а
глядачі п’ять разів викликали на сцену; «Манхеттен-опера» – Нью-Йорк, де він
був гідним партнером великих Карузо й Баттістіні, інших західноєвропейських
зірок. Всюди – оплески, овації, вигуки «браво!» та «біс!», аплодисменти
стоячи, скандування імені співака! Іван Олексійович знав п’ять мов і завжди співав
мовою того народу, де перебував на гастролях.
Репертуар співака включав понад 40 оперних партій, чимало
романсів і народних пісень, які він, будучи прекрасним піаністом, виконував
на концертах під власний акомпанемент. Іван Алчевський мав справді
універсальний голос, бо йому однаково успішно вдавалися ліричні, драматичні й
героїчні партії – Ленський, Ромео, Фауст, Рауль, Герман та ін. А також
Тангейзер і Лоенгрін. І це останнє є особливо прикметним, бо для того, аби
виконувати партії в чотиригодинних операх Р. Вагнера, потрібно мати не лише
чудовий голос, а й велику внутрішню силу та міцне фізичне здоров’я. Не менш
важливо, що Іван Олексійович був талановитим драматичним актором, а це, звісно,
надзвичайно збагачувало кожну оперну партію, даруючи героям «життя й характер»
(багато пізніше наша музична критика окремо відзначала подібний талант у
Федора Шаляпіна й Івана Петрова).
У 1910 році після дуже яскравих виступів на сцені
московського Большого театру Іван Алчевський став його солістом. Але завжди
залишався патріотом України. Він домігся постановки в цьому театрі «Запорожця
за Дунаєм» (співав партію Андрія), влаштував концерт із нагоди ювілею Тараса
Шевченка, очолив товариство української діаспори в Москві «Кобзар».
«ТЕБЕ НЕМАЄ, СВІТЛО
ДНЯ ЗНИКАЄ...»
Це рядок із вірша на
смерть Івана Алчевського, який присвятила йому молодша сестра Христина, з якою
(а також братами Дмитром та Григорієм) Іван Алчевський у молоді роки часто
виступав на різних концертах, виконуючи українські пісні й романси. Христина
згадувала, пише korolenko.kharkov.com, як, виступаючи з нею у дуеті, юний
Іван виконував партію колоратурного сопрано, а вона – низького контральто...
Навесні 1917 року Іван Алчевський останній раз виступав у
Харкові, а потім поїхав до Тбілісі й Баку, де раптово тяжко захворів. Через
два тижні, 26 квітня 1917 року, Алчевський помер. Його тіло перевезли до
Харкова й поховали поряд із батьком у сімейному склепі.
Ось такий урок!
Фінальний етап обласного огляду-конкурсу аматорських
колективів освітян Луганщини, проведений на сцені Луганського обласного Палацу
культури, був святковим і урочистим. Ідея, яку вклали в цей конкурс його
організатори – обком Профспілки освіти і науки та відповідне управління
облдержадміністрації, полягала в тому, аби залучити якомога більше працівників
шкіл, дошкільних і позашкільних закладів до захоплення творчістю, посиливши
популяризацію педагогічного фаху як такого й мотивацію до профспілкового
членства.
До фіналу потрапили учасники з Алчевської, Антрацитівської,
Свердловської, Первомайської, Лисичанської та Луганської міських, а також
Старобельської, Марківської, Станично-Луганської та Попаснянської районних
організацій Профспілки працівників освіти й науки. До складу журі ввійшли люди
творчі, фахівці культурно-освітньої роботи, а очолив його голова Луганського
обкому профспілки Геннадій Соркін.
Завершальний етап творчого змагання відбувався за п’ятьма
номінаціями: танець («Мистецтво танцю»), спів («Моя мелодія»), почуття
колективізму («Співдружність»), а ще – сценічний образ та веселий конкурс
«Бешкетний мікрофон». Уцій останній номінації перше місце з почесною грамотою
та грошовою винагородою (1000 грн) одностайно було віддано представникам
міста Свердловськ із номером «Шкільна карусель»; друге місце й премію дістав
дует Алчевського міськкому профспілки (номер «Незабутня зустріч»), а третє
поділили аж три організації: Марківський та Попаснянський райкоми і Луганський
міськком галузевої профспілки.
Змагання у мистецтві танцю відзначалися такою впертою
боротьбою за перемогу, що журі так і не змогло визначити єдиного переможця.
Перше і третє місця посіли по два творчих колективи; зокрема, перше поділили
представники Старобельського райкому (номер «Сільські пристрасті») й
Луганського міськкому профспілки («Дружба слов’янських народів»), друге місце
було присуджено хореографічному ансамблю «Феєрія» Алчевського міськкому
профспілки (номер «Гімн сонцю»), третє ж дісталося колективам Попаснянського
та Свердловського райкомів профспілки.
Дуже потішили глядачів і вокалісти, що взяли участь у номінації
«Моя мелодія». Перемогла Н. Синько (Станично-Луганський райком профспілки), яка
виконала пісню «Волга-матушка». Переконала глядацький зал і сила колективної
творчості, а перемогу дістав вокально-хореографічний ансамбль Алчевського
міськкому профспілки з номером «Їхали козаки додому».
Переможницею в номінації «Образ» стала Я. Шевцова
(Старобельський райком профспілки), виступивши з номером «Ода профспілці».
Усіх учасників огляду-конкурсу було гідно відзначено
почесними грамотами й грошовими винагородами. Зрештою, вже ні в кого не
лишилося найменших сумнівів щодо наявності творчих талантів у педагогів та
працівників освітянської галузі Луганщини. Авідтак і стосовно того, що вони
спроможні фахово розкривати таланти дітей, яких виховують та навчають.
Усе тече, все
змінюється...
Вперше за 200 років
директором Лувру може стати нефранцуз, повідомляє delo.ua. Найпопулярнішому в
світі музею знадобиться новий очільник уже в квітні цього року, бо нинішній
директор 60-річний Анрі Лойретт свій пост залишає. Отже, його наступник, аби
втримати престиж музею світового класу, має бути досвідченим керівником, талановитим
менеджером, вільно володіти французькою, знати реалії тутешньої системи
адміністрування. Тим більше, що цьогоріч міністерство культури Франції має
намір скоротити дотації Лувру на 4,3%.
Завдяки зусиллям Лойретта, який приділяв фандрайзингу понад
половину робочого часу, значний приплив коштів забезпечують арабські країни;
при ньому Лувр анонсував відкриття 2015 року свого філіалу в Абу-Дабі (столиця
ОАЕ), й це мало б принести музею 1 млрд євро впродовж 30 років.
Упрофільному міністерстві розуміють, що знайти гідну заміну
буде непросто. Преса висловлює припущення, що Лувр очолить іноземець, радше
за все з Великобританії чи США.
24.01.2013
Тетяна МОРГУН, оглядач «ПВ»
|