Народна совість в українській літературі
Так сказав про видатного українського поета Василя Симоненка
(8 січня 1935 – 14 грудня 1963 рр.) Микола Жулинський, серйозний, добротний
літературознавець (який колись вразив мене глибоким дослідженням творчості
Олега Ольжича). І ось гірка іронія: якщо Ольжича замордували фашисти в
концтаборі, то 28-річного Василя Симоненка – свої ж, радянські пильнувачі
правопорядку, влітку 1962 року, в смілянському міліцейському відділку. Побили
так страшно й так майстерно, що слідів не залишили, а Симоненко, кілька місяців
тяжко промучившися непереносним болем, урешті-решт помер. «Саме в задрипаному
лінійному відділенні міліції міста Сміли слід шукати витоки Симоненкової
трагедії, – писав 1994 року Олекса Мусієнко. – Так, його не вбили в каталажці
мордовороти в синіх мундирах, зате садистськими побоями прирекли на повільне
й мученицьке вмирання. Відтоді Василь уже не жив нормальним життям... бо ні
на хвилину його не полишали нестерпні болі, притамувати які медицина виявилася
безсилою».
Найстрашніше – це помилка в потрактуванні 60-х років
минулого століття як дійсної «відлиги». Між іншим, саме Василь Симоненко і
відчував, і передбачав зовсім не обов’язковий прихід «весни» після нібито
ідеологічного «криголаму». Дії та погляди тоталітарної влади, поза сумнівом,
не узгоджувалися ані із законами природи, ані з базовими моральними цінностями.
Адже невипадкова трагедія Симоненка сталася саме в 60-ті...
Василь Андрійович народився 1935 року, другого дня по
Різдву Христовому, в селі Біївці Лубенського району на Полтавщині, батька не
знав, мати була колгоспницею. Після закінчення школи вступив на факультет
журналістики Київського університету, дістав диплом і працював у редакціях
«Молодь Черкащини», «Черкаська правда», «Робітнича газета». І з дитинства, як
це часто трапляється, віршів не писав, не до того було. Те, що вступив «на
журналістику» та друкувався у газетах стало наслідком його вміння спостерігати
й думати, що органічно поєднувалося з вродженими чесністю, відвертістю та
відвагою. А ось вірші потужним струменем ринули після XX з’їзду КПРС, коли
Василь щиро повірив у настання правди й демократії. І з того часу поезія стала
сенсом, змістом його життя. Що не рядок, вірний собі, своїй чесній та шляхетній
природі, Симоненко вражав читача не орнаменталістикою чи версифікаційними
новаціями, а глибиною думки, щирістю почуття й афористичністю висловлювань. В
українську літературу прийшов безсумнівно зрілий та оригінальний майстер.
Краща частина суспільства чекала на такого майстра – й вона його одержала.
Тому й перша збірка його поезій – «Тиша і грім» (1962) стала явищем не лише
художнім, а й суспільним: він зневажав кон’юнктуру, служив своєму народові від
усього серця. Микола Жулинський згадує, як передавали з рук у руки наступну,
вже посмертну, збірку «Земне тяжіння», як люди ночами переписували з неї вірші,
вчили напам’ять і декламували в тісному колі. Приміром, «до сліз вражаючу»
«Думу про щастя», де йдеться про важку долю колгоспної доярки, чия робота (та
хіба лише це?!) змальовувалася «придворними» віршописцями галасливо-фанфарно,
без натяку на справжнє розуміння. Не лише вони, а й, на жаль, редактори
відомих центральних друкованих органів мимоволі чи свідомо були «лакеями»
влади, як писав Симоненко: або спотворювали його статті й вірші, або категорично
відмовлялися публікувати. Він не скаржився на долю, вважав себе «чорноробом
поезії», але свято вірив, що чесно готує добрий ґрунт для наступного Тараса чи
Франка. І тяжко вболівав душею за деяких наївних, довірливих земляків, «щирих
у своїй сліпоті і гнучкошиїх у пристосуванстві».
Василь Симоненко був людиною неординарною, він був...
справжній, з оцими непохитними стовпами його неминущої незрадливої віри й
служіння – Батьківщина, матір, воля, щастя рідного народу. Істинно був і є
совістю сучасної української літератури, її лицарем, що заслуговує не лише на
вдячну пам’ять, а передусім на донесення до українців усієї його літературної
спадщини, яку били, та не вбили. Авжеж: рукописи не горять!
«ВСІ МИ ПІД
ПРЕСОМ. ТАК
ВОНО
ТРЕБА ЗАДЛЯ
ПРОГРЕСУ»
У 1960-му в Києві
запрацював Клуб творчої молоді, де збиралися шестидесятники. Тож Василь
Симоненко разом з Ліною Костенко, Іваном Світличним, Євгеном Сверстюком,
Василем Стусом та іншими став окрасою цього клубу, хоч жив і працював у Черкасах.
Саме за його участю було відкрито місця таємних братських могил жертв
сталінізму на Лук’янівському і Васильківському цвинтарях, у Биківнянському
лісі. За його участю написано й відправлено до Київської міськради меморандум
з вимогою оприлюднити ці місця скорботи, звести національні меморіали.
«Талантами уславлена
земля – це рідна Сумщина моя!»
Ніна ЧЕРЕДНИЧЕНКО
завідувачка відділу з питань культури, спорту, оздоровлення
Сумської облпрофради
Під таким девізом відбувся перший обласний огляд-конкурс
образотворчого й декоративно-ужиткового мистецтва, організований обкомом
профспілки працівників охорони здоров’я за підтримки управління охорони
здоров’я облдержадміністрації. Захід проходив у рамках обласної
культурно-мистецької естафети, присвяченої 75-й річниці заснування Сумської
області.
Яскраві вироби з бісеру, шкіри, тіста, соломки, вишукані
елементи жіночого вбрання, чудернацькі ляльки, іконки святих, українські
рушники, орігамі, картини – такі роботи представили медики Сумщини на конкурс.
Його перший етап зібрав понад тисячу витворів мистецтва, які впродовж вересня
– жовтня 2012 року експонувались у лікарняних закладах області. На
завершальний тур кожен заклад подав п’ять кращих робіт. Увиставковому залі
Палацу культури «Хімік» на розсуд глядачів і журі було представлено 125 творів
понад 100 авторів з 27 закладів охорони здоров’я.
Вітаючи учасників та гостей виставки, голова обкому
профспілки працівників охорони здоров’я Лариса Маслова зазначила, що окремі
роботи характеризуються високою майстерністю, що засвідчує справді творчі
натури їхніх авторів, чиї натхненні душі прагнуть краси й удосконалення. Вона
згадала й про золоті руки медиків, які не лише лікують хворих, а й створюють такі
чудові роботи.
Конкурс вражав розмаїттям, оригінальністю та багатожанровістю.
Кожним своїм виробом самодіяльні майстри переконували відвідувачів, що змалечку
кохаються в українській народній творчості. Поважне журі дуже відповідально й
об’єктивно оцінило кожну роботу, особливо відзначивши 15 кращих за оригінальність
та високий художній рівень. Серед них вишивка хрестиком Наталії Данилової –
лікаря Охтирської ЦРЛ, декупаж Тетяни Моргун – лікаря Сумського обласного
клінічного онкологічного диспансеру, плетені ляльки Ольги Чепіжної – голови
профкому першої ОСП м. Ромни тощо.
Всі учасники заключного туру обласного огляду-конкурсу
дістали Дипломи лауреатів та грошові винагороди. Аголовні лікарі та голови
профспілкових комітетів отримали Подяки від організаторів виставки за
підтримку та сприяння.
Перший обласний огляд-конкурс об’єднав усіх його учасників
та глядачів у любові до рідної землі, української народної творчості. Хотілося
б, аби подібні виставки стали традиційними, принаймні серед працівників
закладів охорони здоров’я Сумщини.
Велет
українського
духу
Чи був він адміралом,
як часом пишуть? Це радше легенда. Але мав чин дійсного статського радника, що
відповідає званню генерал-майора. Йдеться про Миколу Миколайовича Аркаса
(1853–1909), видатного українського історика, композитора, мецената,
громадського діяча. Великого патріота України. Він був і мировим суддею у
Херсоні, і служив у Морському відомстві в Миколаєві, збирав фольклор, глибоко
вивчав історію України. Музикантам Микола Аркас більше відомий як композитор,
автор опери «Катерина» за поемою Тараса Шевченка, що стала першим зразком
оперної шевченкіани. Незабутній Іван Козловський називав твір безсмертним. На
прохання автора, «Катерину» натхненно зіграла трупа Марка Кропивницького, й у
цьому трактуванні вистава мала неабиякий успіх. Аісторики й літератори знають
Аркаса передусім як автора талановито, доступно написаної «Історії
України-Руси», яку меценат Євген Чикаленко назвав найкориснішою після
Шевченкового «Кобзаря»...
Громадськість Миколаєва, де Микола Аркас заснував та очолив
товариство «Просвіта», 10 січня ц. р. урочисто відзначила 160-річчя з дня його
народження.
18.01.2013
Тетяна МОРГУН, оглядач «ПВ»
|