Він на сторожі коло їх поставив слово
«Боже, великий, єдиний,
нам Україну храни, волі і світу промінням Ти її осіни...» – піднесено й заклично
звучить гімн на вірш Олександра Кониського у виконанні Національного
академічного хору імені Г. Верьовки. Лунає на всіх високих державних
урочистостях, хвилює, надихає. Люди в залі одностайно підводяться, наче
підхоплені одним пориванням, одним світлим духом чудового тексту: «Дай йому
волю, дай йому долю, дай доброго світу...» Всесвітньо відома нині «Молитва за Україну»
наприкінці 1990-х стала другим державним гімном незалежної України. Й це є
вища нагорода авторам твору, один з яких знайшов місце в серцях і думах не
надто широкого, на жаль, кола шанувальників.
А й справді: Олександр Якович Кониський (1836–1900) усе
життя був людиною скромною, нікого не ображав, ліктями не відсував, не
претендував на «п’єдестальні» місця. Поважав у людях світлий розум і
здатність до повсякденної систематичної праці на благо України, подаючи в
цьому яскравий власний приклад. І врешті, поза сумнівом, довів, що зробив для
рідної Батьківщини більше, ніж хтось інший. Письменник і поет, перекладач,
видавець, педагог, філолог, громадський діяч, він, приміром, у чотирьох
рядках спромігся сформулювати цілу програму, як ми тепер сказали б, соціально
відповідального речника свого мудрого знедоленого народу:
Покинь високії слова,
Візьмись за просте діло:
У нас робітників нема,
А ватажки нам надоїли.
Сам О. Кониський, власне, й був отим робітником на ниві
українського просвітництва, письменства, що без нього важко собі уявити
розвиток і духовні запити широкої української громади другої половини ХІХ
століття у великій емоційній розвідці про вченого. І між іншим, за широтою й
результативністю діяльності з О. Кониським порівнюють лише І. Франка та Б.
Грінченка.
Родина О. Кониського була хоч і дворянська, проте зубожіла
(народився на Чернігівщині), тож як сина «неімущих» його влаштували на
прожиття в Чернігівському сирітському домі. Навчався у тамтешній гімназії, але
був виключений за писання українських віршів. У Ніжині закінчив дворянську
повітову школу, а на заваді одержання вищої освіти в тому ж Ніжині стали
бідність і хвороба очей.
Тоді вирушив у мандри Чернігівщиною та Полтавщиною,
знайомився з життям і побутом покріпачених селян, «вільних» козаків,
духовних осіб, чиновників, земле-й душевласників, бачив жорстокі панські
розправи, вчинені над селянами, читав забороненого Шевченка й іншу підцензурну
літературу.
Його запідозрили в належності до нелегальної політичної
організації, й почалися довгі роки арештів, заслання, переслідувань,
стеження, принизливих обшуків. Хоч би де згодом не жив Кониський, навіть у
Галичині, він мусив друкувати свої твори під псевдонімами (Перебендя,
Полтавець, Маруся К.), аби уникнути пильного імперсько-поліцейського ока. І
поклав на це немало фізичного й душевного здоров’я. 40 насичених років свого
життя О. Кониський писав і друкував статті на українські теми в російських та
українських виданнях, відкривав в Україні недільні школи й створював для них
підручники, глибоко вивчав творчість Тараса Шевченка, написавши біографію
Кобзаря, по сьогодні актуальну й затребувану, працював над хрестоматією
української поезії, брав участь (і створював сам) у гуртках і товариствах, орієнтованих
на просвітницьку – в широкому розумінні – роботу серед українства, послідовно
й самовіддано робив усе, що міг, для української волі й культурного розвитку.
«ВОЗВЕЛИЧУ МАЛИХ ОТИХ
РАБІВ НІМИХ!»
Можливо, його природна
доброта, властивість завжди вірити в краще в людях і взагалі в життєустрої,
органічне несприйняття граничних, радикальних дій – те, що незмінно мало
знайти відображення в його поведінці, поглядах і творах, – в одних сучасників
викликало повагу, в багатьох – нерозуміння, а в декого бажання критикувати.
Навіть і сьогодні читаємо: «Змальовуючи тяжке становище селянства, О.
Кониський утім не закликає його до революційної боротьби: на його думку, селу
мають допомогти вчитель, фельдшер, лікар, добрий поміщик-просвітник». Певно ж,
легко через 100 й більше років вказати пальцем на історичний персонаж і дорікнути
йому наївністю. Проте, переконана, О. Кониський був якраз із тих, хто менше
кричав, а більше робив. І відповідно до логіки характеру, він, як і, скажімо, Я.
Корчак, за конкретних обставин не вагаючись прийняв би смерть разом із тими,
хто був дорогий його серцю, – замученими рабством і безправністю земляками,
яких мріяв зробити грамотними й сильними, про яких писав і за яких молився.
Недаремно прикметною рисою його авторського стилю в художніх творах є так
звана «присутність»: він не змальовує, а майже завжди сам є учасником усіх
подій.
«...ЧИЯ СОВІСТЬ, КАК ЧИСТИЙ
ХРУСТАЛЬ»
Так завершується
славетний твір Григорія Савича Сковороди «Всякому городу нрав і права». А
водночас ця характеристика цілком стосується його власного життя, мандрів і
тонких спостережень, мудрих афоризмів і трактатів, перейнятих
філософсько-гуманістичним ясновидінням. Адже навіть лише тільки текст «Всякому
городу...» вже відносить нас до Шевченкового «Той мурує, той руйнує...», а
далі, через товщу століть, і до нашого сьогодення, позначеного неминущою
жадобою влади й грошей. Мабуть, людство еволюціонує важко й повільно, через
те в кожну епоху йому необхідні мудреці, які, подібно до Сковороди, вміють «впіймати
й прибити цвяхами» наявну в суспільстві проблему. Його перший біограф писав:
«Уставав дуже рано, їв раз на день, без м’яса й риби, був завжди веселий,
сильний, рухливий, з усього задоволений, до всіх добрий, усім готовий послужити.
Поважав і любив добрих людей без різниці їх стану, навідувався до хворих, розважав
сумних, ділився останнім з тим, хто нічого не мав». Отаке «житіє». І його
спосіб життя, погляди й твори мали величезний вплив на сучасників! А світ, що
так і не впіймав Григорія Сковороду, отже, ще не заслужив на це...
Карпатська легенда
Молодий кінорежисер Любомир
Левицький шукає й готовий «продукувати» українських зірок. Але передусім
його цікавлять теми, сюжети з неодмінною прив’язкою саме до України, до нашої
землі і наших людей. І виявилося, що кілька років тому в Карпатах один сивий
дідусь розповів йому старовинну легенду, взявши з митця слово, що доведе цей
сюжет до земляків. Тримаючи в собі отакий задум, Любомир випадково натрапив на
біографію М. Коцюбинського й передусім зауважив, що обидва вони народилися в
один день. Далі думка полинула до повісті «Тіні забутих предків» та параджанівського
фільму. І нарешті Левицький вирішив зняти за карпатською легендою стрічку «Тіні
незабутих предків». Фільм уже у виробництві, він буде «атмосферний», насичений
містикою, тим більше що знімальна група й сама бачила лісового духа –
чугайстра. Відзняли й справжніх карпатських мольфарів. А ось акторів шукали
довго, навіть коли почався репетиційний період, ще не було головної героїні,
хоча кастинг пройшли понад 5 тис. претенденток. Любомирові закидали, що,
мовляв, то великий ризик – брати на головні ролі недосвідчених акторів,
потрібні зірки. «Кажу: так дайте мені молодих українських зірок, яким по 20
років, і я із задоволенням їх буду знімати!» – підсумовує режисер. Він переконаний:
наших кінозірок треба створювати ось такими проектами.
МАЛЕНЬКА ВЕЛИКА ЛЮДИНА
«От улыбки станет всем
светлей...» У цьому впевнений не лише крихітка-єнот з однойменного мультфільму,
а й передусім автор цієї пісні, дивовижно позитивна людина композитор Володимир
Шаїнський, легенда сучасної музики. В. Шаїнський народився 12 грудня 1925 року
й за понад піввіку творчості написав дитячу оперу, кілька мюзиклів, музику до відомих
кінофільмів. Та вершин успіху й популярності досяг на пісенній ниві. Чимало пісень
добре пам’ятаємо з прекрасних радянських мультфільмів – «Чебурашка», «Матуся для
мамонтеняти», «Куди йде слоненя»… Зрештою, в доробку В. Шаїнського понад 300 широко
відомих пісень, серед яких «Дрозды», «Через две зимы», «Пропала собака», «Кузнечик»,
«Идет солдат по городу», «Облака» та багато-багато інших. І подобається комусь
чи ні, а ці пісні й сьогодні для багатьох лишаються улюбленими.
Володимир Шаїнський не має сумніву в тому, що він – справді щаслива
людина. Спортивний, загартований, моложавий, він обожнює дружину Світлану, яка
на 41 рік молодша за нього й «уміє варити український борщ та оберігає від усілякої
напасті». Має двох синів і дочку, талановитих та цікавих по-своєму. Тож композитор
з повним правом каже, що почувається набагато молодше власного віку.
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
17.12.2012
|