Співаючи у терні
Передусім хотіла б нагадати рядки Булата Окуджави – відоме
наслідування середньовічного французького поета Франсуа Війона, поета
гіпнотичного, «контраверсійного» й парадоксального.
Пока земля еще вертится,
пока еще ярок свет,
Господи, дай же ты каждому,
чего у него нет:
умному дай голову,
трусливому дай коня,
дай счастливому денег...
И не забудь про меня.
Пока Земля еще вертится, –
Господи, твоя власть! –
дай рвущемуся к власти
навластвоваться всласть,
дай передышку щедрому
хоть до исхода дня.
Каину дай раскаянье...
И не забудь про меня.
Господи мой Боже,
зеленоглазый мой!
Пока Земля еще вертится,
и это ей странно самой,
пока ей еще хватает
времени и огня,
дай же ты всем понемногу...
И не забудь про меня.
Отже, – «чого в нього немає»... По суті, можна сміливо
припустити, що це розмова про людей з обмеженими – у широкому сенсі –
можливостями: незаможні напівголодні старі, готові цілувати руки за подану
гривню; люди, розлучені з батьківщиною (недаремно українська діаспора повсякчас
демонструє яскравіші почуття до України); безробітний, викинутий проти волі
на манівці існування... А мрії багатьох про владу та славу! Життя щедре на
подібні приклади. Проте є приклади набагато сильніші: це люди з обмеженими
фізичними можливостями, які не лише не капітулюють перед життям, а й
стверджують і прикрашають його, живуть творчо, насичено, яскраво, на відміну
від фізично здорових скептиків, песимістів, зневірених.
У 1990 році мені випало познайомитися з дуже гарним струнким
чоловіком без обох рук. Тоді йому вже було шістдесят. Славетний художник із
Канади, знаний у всьому світі Микола Бідняк. Батько його – буковинець, мати –
фінка. Малим хлопчиком батько привіз Миколу до свого рідного села Ленківці, а
1945-го, прагнучи уникнути заслання до Сибіру, родина виїхала до Німеччини. Там
п’ятнадцятирічний юнак під час оранки підірвався на міні й втратив обидві руки.
Травматична ампутація.
Молодечі мрії розвіялися... Хлопець сидів перед чистим
аркушем, стискаючи зубами олівець, і намагався записувати свої думки. Це було
вкрай важко, літери розбігалися, тікали за край аркуша. Тоді він вирішив:
стане художником. Не плачучи й не нарікаючи на долю, юнак малював, малював,
малював...
Повернувшися до Канади, Микола Бідняк закінчив Інститут
технології й мистецтв у Едмонтоні, коледж мистецтв у Торонто. Його було
прийнято до Світової асоціації митців, котрі малюють вустами й ногами (центр
розташований у Ліхтенштейні). Персональні виставки Миколи Бідняка вразили
світову культурну громадськість, у тому числі українську. Його називали «генієм
без рук». Бо крила, котрих позбувся сам, утілював у своїх пречудових картинах:
акварелях, портретах, натюрмортах, іконописі – сповнених барв і світла, віри у
незнищенність життя й Божої милості до кожної істоти й кожної травинки. Його
картини – воїстину пісня торжества любові, й передусім це незабутній образ
прекрасної Батьківщини. Останні десять років його життя (помер Микола Бідняк
2000-го року й похований на Личаківському цвинтарі у Львові) були найщасливішими:
він одружився зі співучою львів’янкою Марією Майчик, і взаємне кохання
надихнуло митця на створення кращих праць, як-от «Ангел над Львовом»,
«Чорнобильська Богоматір», та пречудових жіночих образів, кожен із яких
нагадує його кохану дружину.
1995 року митця удостоєно ордена Ярослава Мудрого V ступеня
за серію історичних картин і портретів: «Князь Данило Галицький», «Гетьман
Іван Мазепа», «Довбуш», «Битва під Крутами» та за цикл творів з іконопису.
Микола Бідняк стає лауреатом Державної премії України ім. Т. Г. Шевченка (хоч
і був громадянином Канади та мріяв про українське громадянство).
«Я не знаю, чи знайшов себе, але наблизився до того стану, в
якому почуваюся вільним, розкутим, де опускаю якісь інтелектуальні обмеження
й входжу в емоційну сферу, – цитувала Миколу Бідняка газета «Молодий буковинець».
– Я нічого не хочу нав’язувати своїми роботами, лише хочу прислуховуватися до
навколишності, просіювати її через мозок, висловлювати позитивне...»
Зверніть увагу – висловлювати позитивне! А як пригадаєш
хоча б ...надцять разів лихо пом’януту виставку «Українське тіло» в НаУКМА (та
хіба лише цю?!), де експоненти мають обидві руки та голосніше за всіх волають
про заборону цензури, то мимоволі звернешся до вірша Окуджави, додавши прохання
до Всевишнього дати їм голову й душу.
Спадають на думку справжні життєві подвиги, скажімо,
неперевершених циркових артистів Левка Осинського та Сандро Дадеша, наших
паралімпійців чи мужніх земляків в інвалідних візках, котрі танцюють,
мандрують, народжують дітей, створюють живописні шедеври. І переконуєшся, що
вони сильніші та прекрасніші за багатьох із нас, готових за всякої нагоди
тремтіти й скиглити. Й що можливості кращих із них, за великим рахунком, – таки
необмежені.
Тетяна МОРГУН
оглядач «ПВ»
Унікальна виставка
У
Києві в Національному музеї Тараса Шевченка наприкінці
листопада відкрилася незвичайна експозиція картин сімнадцяти художників – людей
з обмеженими можливостями, котрі малюють, вишивають, тримаючи пензель або голку
зубами чи ногами. Експоненти мешкають в Україні, а також у близькому й далекому
зарубіжжі. Виставку приурочено до десятиріччя Всеукраїнської громадської організації
«Народна академія творчості інвалідів» та Міжнародного дня інвалідів. Аналогів
такої експозиції в Україні немає. Організатори заходу поставили за мету привернути
увагу громадськості до людей, котрі гідні того, аби їхня мужність і любов до життя
були оспівані. Атакож – відшукати можливість підтримати їх у майбутньому. Відвідувачі
цієї виставки здебільшого плачуть – від замилування, повноти почуттів і вражень.
Іодностайно зауважують: усі роботи – сонячні, позитивні...
Запорізькі аматори святкують
Анатолій Черепєхін
завідувач відділу культурно-масової, спортивної роботи і оздоровлення
Запорізької облпрофради
У Запоріжжі за ініціативи голови ради директорів АТ«Мотор Січ»,
Героя України В’ячеслава Богуслаєва та голови профспілкового комітету Михайла
Труша відбулося свято з нагоди 80-річчя Палацу культури ім. Т. Г. Шевченка АТ«Мотор
Січ». Вітаючи присутніх, директор АТзі зв’язків з громадськістю Анатолій Малиш
зазначив, що колектив Палацу культури впродовж багаторічної творчої діяльності
створював належні умови для задоволення культурних і духовних потреб працівників
підприємства та членів їхніх родин. Тисячі моторобудівників виховувались у самодіяльних
колективах, а нині, вже як батьки, вони приводять до Палацу культури своїх дітей,
залучаючи їх до мистецтва.
Колектив Палацу культури з ювілеєм привітали заступник міського
голови Юрій Каптюх і голова обласної ради профспілок Віктор Сластьон. Учасники
художньої самодіяльності та працівники палацу отримали грамоти від міської влади,
ФПУта облпрофради. Вітальні слова виголосили також працівники обласного та міського
управлінь культури, колеги. Було наголошено, що багатожанровість, висока якість
підготовки аматорів, уміла навчально-творча робота, ретельний підхід до добору
репертуару, професіоналізм керівників, копітка репетиційна праця задля вирощування
талантів «з народу» є складовими успіху колективу.
Присутніх зачарував концерт колективів художньої самодіяльності,
шість із яких мають звання «народний самодіяльний колектив профспілок України»
і один – «зразковий самодіяльний колектив».
Глядачі насолоджувалися виступами заслуженого ансамблю танцю
України «Запорожець» (художній керівник заслужений працівник культури України
Анатолій Кошель), зразкового хореографічного ансамблю «Козачата» (художній керівник
Вікторія Ватман), народного хору ветеранів «Мотор Січ» (художній керівник Володимир
Косов), вокального ансамблю «Козаки-запорожці» (художній керівник Віктор Гнєдков),
народного ансамблю спортивно-бального танцю «Грація» (керівники Олена та Андрій
Книши), народної студії естрадного вокалу «Соната» (керівник Світлана Булюкіна),
народного духового оркестру (керівник Анатолій Александров) та інших виконавців.
Усе це разом із новими технологіями оформлення сцени, професійною
роботою ведучої створило атмосферу захоплення, радості й гордості за АТ«Мотор
Січ».
До 150-річчя з дня народження
З ім’ям Бориса Грінченка
УКиєві на вулиці Воровського,
18/2 розташований двоповерховий будинок, котрому вже 110 років. Споруда пережила
революцію, громадянську війну, окупацію під час Великої Вітчизняної, різні перебудови
й перепланування. Чула кроки й голоси багатьох видатних людей – і це окрема тема.
А1972-го гостинно прийняла під своє склепіння Київський міський інститут удосконалення
вчителів, на базі якого через багато років утворився Київський університет імені
Бориса Грінченка.
Увиші діє науково-дослідна лабораторія грінченкознавства; її
співробітники ревно та з любов’ю збирають матеріали, пов’язані з великим українським
просвітителем, ученим, письменником, педагогом, чиє ім’я має навчальний заклад.
Ісаме тут, на вул. Воровського, 18/2, у згаданому старовинному будинку, де нині
міститься ректорат, силами педагогів і студентів відкрито музей видатного просвітителя
та гуманіста. Апоруч, у скверику, – пам’ятник Борисові Грінченку, споруджений до
20-річчя незалежності України на кошти знову-таки студентів і викладачів університету
та київських освітян. Як писав «День», цей факт є повчальною демонстрацією людської
порядності, що увічнює пам’ять полум’яного патріота, чий вплив на становлення та
розвиток україністики важко переоцінити.
06.12.2012
|