Спідниця як символ мужності
Тетяна МОРГУН
оглядач «ПВ»
«Моє серце в верховині і душа моя/ Моя дума в верховині
соколом буя/ Моя мрія в гори лине наздогін вітрам/ Моє серце в верховині, де б
не був я сам» (переклад Миколи Лукаша), – так писав великий шотландський поет
Роберт Бернс про свою батьківщину – Шотландію. Мальовничий, чарівний край,
насичений романтикою, таїною, стародавніми казками, непорушними звичаями й
традиціями. І якщо повести мову про Шотландію саме в такому, етнографічному,
ключі, то перша ж асоціація безпомилково намалює в уяві чоловіка в піджаку й
картатій спідниці. Правильно! Кілт (спідниця) – традиційний одяг шотландців.
Назагал існує не один, а два види кілтів: великий і малий.
Великий кілт нагадує римську тогу, а малий – це, власне, та спідниця, що відома
всьому світові. Біля колін його закріплюють спеціальною декоративною
булавкою. Пасок, як і на великому кілті, лишається обов’язковою деталлю, на
нього навішується шкіряний гаманець – споран, який, зі свого боку, теж
убезпечує спідницю від надмірного «колихання».
Ну й, звичайно, довершують образ довгі, до колін,
шкарпетки, картаті або одноколірні. Вони тримаються на нозі завдяки дуже
довгим підв’язкам із китицями, що їх намотують навколо ноги приблизно так
само, як російські лапті.
Самі шотландці переконані, що ця традиція просто-таки
прадавня й на підтвердження розповідають, що в одному з гірських поселень
лежить камінь, на якому є зображення людини в кілті. Далі з гордістю додають,
що, на думку вчених, цьому малюнку півтори тисячі років. Щоправда, ніхто не
заперечує, що попервах спідниці носили лише горяни, адже в горах такий одяг
набагато практичніший за штани: в ньому зручно рухатися, а вночі він стає
теплою ковдрою! Та пізніше «подоляни» вирішили й собі віддати перевагу кілтам:
надто вже мужній вигляд мали жителі гір, коли спускалися в долини, аби
порозважатися. Зрештою, на самому початку середньовіччя кілт офіційно став
національним шотландським убранням. Тканину для пошиття кілтів (тартан)
виготовляли з овечої шерсті, далі фарбували її, використовуючи рослинні
барвники. А оскільки в різних місцях переважали певні рослини, то й різнилися
кольори кілтів, тому легко було зрозуміти, з якої місцевості володар спідниці,
до якого клану належить. До речі, кількість кольорів кілту промовляла не лише
про місце проживання людини, а й її суспільний стан. Якщо кілт мав лише один
колір – це слуга, два – фермер, три кольори – офіцер, п’ять – воєначальник,
шість – поет, сім – вождь.
Проте коли 1746 року Шотландія втратила свою незалежність,
британська королева заборонила найдорожче для цього народу: давню гельську
мову, клани, носіння кілтів та гру на волинках. І цікаво, що у відродженні
національного вбрання чималу роль відіграв Роберт Бернс, великий шотландський
поет-романтик і великий патріот. У своїх віршах він оспівував традиційний
одяг, сам дуже любив його носити. А оскільки Бернс був на батьківщині знаним,
улюбленим і високоавторитетним, то чимало його співвітчизників почали
наслідувати цей приклад і ревно відшукували в бабусиних скринях дідові
кілти. На жаль, багато деталей забулося, та згодом втрачене мистецтво
виготовлення національного одягу, хоч і поволі, але було поновлене. Вагоме
слово на підтримку народних традицій сказав і Голівуд, присвятивши
«шотландській темі» кілька помітних стрічок («Хоробре серце» з Мелом Гібсоном
та ін.).
Зрештою, шотландці-чоловіки й не потребують особливої
підтримки, бо переконані, що спідниця-кілт саме й «робить» справжнього
чоловіка. А жінки навіть перевершили їх, бо вважають, що кілт якнайкраще
підкреслює мужність та привабливість протилежної статі. Іншим народам в інших
країнах така мода часто здається дивною, не надто доречною, та разом із тим
багато хто визнає, що шотландці справді мають мужній та гарний вигляд у своєму
незвичайному вбранні.
А Я В БАТЬКА ОДИН
СИН!
Шотландія дуже мала за розміром, і через це тут постійно
спалахували війни за землю. Аби вижити, шотландці об’єднувалися в клани. Клан
– група родин, які мають однакове прізвище й одного предка. До речі, поширене
в усьому світі прізвище МакДональд означає «діти Дональда» (мак – син),
засновника одного з наймогутніших кланів.
Під час бойових змагань кольори кілту допомагали
визначити, хто до якої місцини та якого клану належить. Проте крім кілтів, були
ще й інші кланові відмінності. Скажімо, фамільні девізи: «Перемога або
смерть!» МакЛугаллів, «Ось вам шматок м’яса, собачі діти!» Камерунів, «Тепер
або ніколи!» МакМілланів.
До того ж, відмінності існували і в беретах, які, за
звичаєм, прикрашали рослинами. МакКензі носили гілочки падуба (гостролиста),
МакДугали – квіти вереску, Кемпбели – білий мірт.
Три батьківщини
Чингісхана
То де ж народилася
«людина другого тисячоліття», якою його визнала інтелектуальна Європа й чиє
ім’я в східних країнах шанують дедалі більше? Приміром, у Монголії нині
просто-таки культивують цю легендарну особистість: повсюдно з’являються
пам’ятники, аж до 40-метрового, тиражуються портрети. На тугриках втілено портрет
батька-засновника, цей же «світлий образ» прикрашає гірські схили навколо
Улан-Батора. Подейкують, що до 800-ліття з дня смерті Чингісхана Монгольську Республіку
можуть перейменувати на Чингізленд.
Сьогодні відразу кілька народів прагнуть ідентифікувати
себе з великим ханом та відшукати його могилу, яка, за заповітом, схована саме
на батьківщині. Вважається, хто її знайде, назавжди матиме військову удачу. Акрім
того, в похованні, за переказами, стільки золота, скільки не має жоден
швейцарський банк. За мусульманськими джерелами, Темуджин (Чингісхан) народився
десь у степах понад річкою Онон, а отже, поблизу російського населеного пункту
Нижній Цасучей Читинської області. Однак і в самій Монголії є два поселення,
що претендують на ту саму славу: Дадал сомон та Біндер сомон, причому останнє
теж у долині Онону. Цікаво, що в кожному з трьох поселень є гора Делюн болдок,
біля якої, за Сокровенним Сказанням Монголів, народився Чингісхан. Амісцеві
історики знаходять чимало підтверджень кожної з версій!
ДИВО ЗОЛОТОГО КАМЕНЯ
У Бірмі, неподалік М’янми, є місце, куди звідусіль прибувають
тисячі прочан-буддистів. Тут, на горі Чайттійо, над глибокою прірвою (1100 м) балансує величезний
гранітний валун, вкритий сухозлітним золотом. Його розміри вражають: заввишки 6 м і приблизно 25 м в окружності. Хоча річ не
стільки в золоті, як у цілком незрозумілому «нехтуванні» всіма законами фізики:
адже всупереч гравітації камінь не падає, а вже мінімум дві з половиною тисячі
років балансує над проваллям, що називається, на волосинці! Ініхто не в змозі
пояснити, чому багатотонний валун досі не зірвався вниз.
Доторкнутися до святині вважається священною справою для
віруючих, і особливо багато прочан прибуває сюди в останній місяць бірманського
року – табанг (березень). Аби дістатися Золотого Каменя, необхідно пройти пішки
16 кілометрів
угору, але буддисти знають: хто тричі впродовж року здолає шлях прочанина до
заповітного місця, матиме шану й багатство. Часом місцеві мешканці пропонують
допитливим іноземним туристам перевірити на практиці стійкість Золотого Каменя.
При розгойдуванні він таки починає тремтіти й хитатися, проте якимось
незбагненним чином завжди лишається на місці.
КНИГА В КНИЗІ
На одній з виставок у Національній бібліотеці Великої Британії
– Magnificent Maps: Power, Propaganda and Art – експонувалася незвичайна
книга-рекордсмен. Її висота – 180 сантиметрів! Така величезна книга єдина в
світі. Однак вона особлива не лише завдяки своєму незвичайному розміру, а й
історії. Річ у тім, що у виданні зібрано 37 друкованих мап, виданих 1660 року
спеціально для тогочасного англійського монарха Карла II. 37 зображень земної
кулі – власне, це розкішно оздоблені настінні атласи – фіксують геть усі
знання й уявлення про світ, якими тоді володіло людство. Сучасні історики, що
досліджували книгу, підтверджують: тут зберігаються найцінніші відомості. Тож
фактично, маючи таку колосальну інформативність, видання мало б потрапити до
Книги рекордів Гіннеса двічі. Проте поцінований лише його розмір.
20.11.2012
|