За пультом і в кулуарах
Кожен журналіст зі стажем у запасі неодмінно має десятки
спогадів, аналогій, ремінісценцій. Можливо, щось таке, до чого хотілося б
повернутися. Отак я щиро зраділа інтерв’ю видатного диригента Романа Кофмана
на сайті Політ.ua, тому що давно захоплююся цим прекрасним музикантом і
неординарною людиною, а свого часу неодноразово зустрічалася з ним і, звичайно,
писала про маестро. Навіть маю подаровану ним авторську поетичну збірку.
Інформаційним приводом
для згаданої зустрічі Галини Любчич із Романом Кофманом виявилося
перевидання його книги «100 непотрібних порад молодим диригентам», що її було
представлено у Львові на вересневому Форумі видавців.
Те, що книгу перевидано, багато про що говорить. Хоча,
судячи з назви, назвати її серйозною нібито важко. Але ж треба знати маестро
Кофмана, його особливу вдачу, парадоксальність мислення, манеру з
неперевершеною іронією ставитися до життя й життєвих ситуацій, його самоіронію
до себе, здатність відбутися щемним жартом там, де варто розплакатись.
У всьому цьому – мудрість людини, чиїй душі, певно, кілька
тисяч років... Коли просиш його пояснити якусь доволі складну річ чи
психологічну колізію тощо, Роман Кофман зазвичай відповідає цілком у своєму
стилі: «Все дуже просто...» – і пояснює справді просто, акцентуючи найлюдяніший
спосіб розв’язання ситуації. Тож перед тим, як спробувати розібратися, що то
за «непотрібні поради» молодим диригентам, варто, мабуть, звернутися до
постаті самого автора, до його мистецтва і його преференцій. Це справляє
враження.
Отже, Роман Кофман – диригент, скрипаль, педагог, поет,
прозаїк, заслужений діяч мистецтв України, народний артист України, професор
Національної музичної академії України ім. П. Чайковського, «Людина року»
(1999) в Україні в галузі мистецтва, головний диригент симфонічного оркестру
Національної філармонії України та Київського камерного оркестру. Магнетично
привабливий маестро. Стриманий і приязний. Мистецтвом своїм підкорив увесь
світ і власну вітчизну.
Він – корінний киянин, щоправда, у першому поколінні, його
батьки – сільські люди. «Вони не здобули ніякої освіти, – розповідав мені
маестро, – але рідко коли зустрінеш таких висококультурних людей, якими були
мої батьки». Першим його інструментом (і фахом) була скрипка, хоча попервах
пручався й грав, як сам каже, «з-під палки». Перемогла, як не дивно, не так
любов до музики, як безмежна повага до педагога, захоплення ним. А ще – перша
закоханість. І скрипка Кофмана заспівала, задзвеніла так, ніби не існувало ні
технічних складнощів, ні перешкод на шляху до тонкощів нюансування й почуттєвого
самовияву. А диригентом він став, працюючи в ансамблі славнозвісного Павла
Вірського, несподівано для себе перемігши в конкурсі на місце другого
диригента. Невдовзі (1966 рік) колектив вирушив на гастролі до США, де під
орудою «другого диригента» звучали спочатку кілька номерів програми, потім –
відділення й нарешті цілі концерти.
Із різних причин життя Романа Кофмана склалося так, що він
працює з численними оркестрами в різних країнах. І не було жодного випадку,
щоб маестро, продиригувавши якусь програму, не дістав від колективу
запрошення попрацювати з ним удруге, втретє, вчетверте... У деяких оркестрах
працює постійно.
Одного разу, ще 1986 року, Кофман спробував дослідити
психологію стосунків диригента з оркестром, написавши книжку «Виховання
диригента. Психологічні особливості». Тоді психології диригування не
приділялося належної уваги, й праця маестро, видана «Музичною Україною», розійшлася
вмить. А він, як сам каже, «всівся на улюбленого коника й далі, маючи
розкішну можливість займатися зі студентами, усе перевіряв на практиці. І ось
вирішив написати «100 непотрібних порад...». Головна порада – використовувати
найменшу можливість диригування живим звучанням. Тобто колективом
музикантів.
Чому така «грайлива» назва? Тому що він не визнає німбів і
знаходить таку мову (у цьому разі літературну), котра нікого не ображає й
зрозуміла кожному. А в чому полягає його секрет дивовижного єднання з
оркестром, музикантами? Колись він сказав мені: «Головна причина – я колишній
музикант, прийшов за диригентський пульт ізсередини оркестру. Друга – я не
піаніст, не теоретик, не композитор, який раптом починає диригувати й засвоює
це мистецтво з книжок...» Насправді таке пояснення, звісно ж, тільки «вершки»,
у ньому магнетизм і неймовірно складний спектр відчуттів, і безпомилкове
відчуття найбільш правильного колективного музикування, і тлумачення музики
як джерела почуттів, а не роздумів, яких не навчить жодна консерваторія.
РЕПЕТИЦІЯ
ОРКЕСТРУ
Вам ніколи не спадало на думку, навіщо взагалі потрібен
диригент? Адже перед кожним музикантом стоять ноти і кожен знає свою партію. Ви
навіть не уявляєте, яка какофонія почала б різати ваші вуха, якби не було за
пультом людини з батутою, якби не було цього концентруючого, надихаючого,
темпераментного начала. Але й тут є своє тонкощі. Роман Кофман справедливо
зауважує, що «процес музикування, надто диригування, не розшифровується, не
перекладається на інші мови – ні на мову кінематографа, ані літератури....
Через неможливість переведення у формули, образи, змалювання. Диригування
багато в чому таїнство. Не хочу напускати туману й робити багатозначний вираз
обличчя, однак це процес дуже інтимних стосунків між тим, хто диригує, й
музикантами. Запитайте в будь-якого музиканта, найобізнанішого,
найдосвідченішого, у чому полягає процес диригування? Чому ви слухаєтесь
одного диригента, граючи певну симфонію? І, граючи ту саму симфонію, за іншим
диригентом ви не йдете з таким самим бажанням і такою ж віддачею? Він не зможе
пояснити».
СВІТИТЬ ЗНАЙОМА ЗІРКА...
До тридцятиріччя з дня
смерті (серпень 1982-го) незабутньої співачки Анни Герман з’явилося чимало публікацій
про неї – пам’ятні епізоди, аналітика, спогади...
Зрештою і телесеріал «Анна
Герман», котрий, згідно із рейтингами, дуже сподобався українським глядачам. За
сюжетом актриса, виконавиця головної ролі, мала наспівувати уривки з композицій
видатної співачки, але голос жодної з вокалісток навіть близько не наближався
до своєрідного й неповторного тембру Анни Герман. Та все ж таки знайшлася майже
ідеальна виконавиця – солістка Одеської філармонії Владислава Вдовиченко. Вона
навіть зовні схожа на обожнювану нею Анну Герман, співала її пісні з дев’яти років,
збирала фотографії. Між ними й справді існує якийсь містичний зв’язок. Напередодні
того дня, коли Владислава мала остаточно відповісти авторам серіалу (не наважувалася
погодитись), їй приснилася сама Анна Герман. Ніби благословила.
Під час концерту української співачки в Чернівцях із нею познайомився
чоловік Герман – Збігнев Тухольський. «Пані, ваш голос такий схожий на голос
моєї Анечки», – сказав він. Згодом, зустрівшись у Варшаві, пан Тухольський подарував
Владиславі Вдовиченко родинну коштовність – бурштинову брошку, котру носили всі
жінки в родині, у тому числі сама Анна. Відтоді Владислава завжди вдягає прикрасу
на концертні сукні. Якось брошка Анни Герман врятувала їй життя під час страшної
ДТП, де постраждало кілька машин і багато людей. «Усі машини – вщент, крім нашої,
на мені й водієві – ні подряпинки. Весь цей час я тримала в руках сумочку, де лежав
мій талісман. Він і врятував мене», – переконана Владислава Вдовиченко.
«РОЯЛЬ У
КУЩАХ»
Столиця не втомлюється
тішити киян і гостей міста незвичайними пам’ятниками.
Це схоже на радісний сплеск
звільненого творчого мислення, таке собі боріння з «ідолами» монументальної образотворчості,
котрі тиснули на людину, примушуючи її почуватися маленьким, незахищеним і ницим
«гвинтиком» могутньої соціалістичної машини. На жаль.
Зовсім по-іншому тепер. Нові пам’ятники й інсталяції максимально
наближені до людини, до її переваг і нахилів, апелюють до побутових чи ідеальних
почуттів і спогадів. До речі, чи бачили ви кумедний пам’ятник кавничці Володимира
Білоконя, що постав у провулку Тараса Шевченка? А згодом іще одне диво: білий
рояль просто на вулиці (Богдана Хмельницького), можна сказати – «у кущах». Приміром:
ідеш (чи їдеш) у напрямі вулиці Миколи Пирогова, аж раптом – розкішний білий рояль!
Кияни у захваті!
Звісно, це інструмент умовний. Хоча й незвичайний, інтерактивний.
Усередині рояля вміщено детектор руху, вмонтовано колонки, й коли підходиш ближче,
то звучить фрагмент із твору Фредеріка Шопена.
Автор незвичайного пам’ятника – відомий київський «вуличний»
скульптор Костянтин Скретуцький. Він опановує і, як бачимо, успішно – нові технології.
Чому саме Шопен? Неподалік розташоване Консульство Республіки
Польща, ще ближче – музична школа № 32, котра відтепер матиме ім’я геніального
польського композитора, 200-річчя із дня народження якого позаторік відзначила
вся світова спільнота.
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН,
«ПВ»
10.10.2012
|