Знищення чи реставрація?
Ще не вщухли
пристрасті навколо реконструкції Андріївського узвозу, а вже в епіцентрі
нового скандалу доля Гостинного двору в Києві. Позірно активний протест
десятків мітингувальників проти його реставрації здається чимось штучним, бо,
згідно із запевненнями, Гостинному двору в Києві після реконструкції планують
повернути його первісні функції торговельного й культурного центру. Принаймні
так інформували в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва й
житлово-комунального господарства.
Але сумна передісторія
таки існує. Приміром, з 8 серпня ц. р. набув чинності закон, що дозволяє
приватизацію Гостинного двору (?!). А це «логічно» випливає з того, що, як
з’ясувалося, ще в серпні 2011-го Кабінет Міністрів видав Постанову «Про
виключення будівлі Гостинного двору із списку пам’ятників архітектури
Української РСР, що перебувають під охороною держави». Що означає така
постанова? Легко зрозуміти: з будинком відтепер можна робити що завгодно –
руйнувати, перебудовувати, продавати тощо.
Оці подвійні стандарти, мабуть, найстрашніше: популістські
переможні реляції з приводу збереження (десь і кимось) національних
культурних традицій – і реальне нехтування ними (зокрема в столиці) заради
наповнення чийогось гаманця.
У сповненій драматизму статті Олекси Шкатова
(life.comments.ua) «Культурним пам’яткам в Україні світить повне знищення»
автор підкреслює одну показову «деталь», в якій вся суть: «Забудовник може
одержати будь-який об’єкт... якщо домовитися з Мінкультури... Жодна культурна пам’ятка
в Україні сьогодні не захищена. Існує цінова категорія кожної, і за певної
проплати Міністерству культури охоронний статус може бути знятий». Це,
власне, цитата з виступу віце-президента Національної спілки архітекторів
України Георгія Духовничого під час вересневої прес-конференції.
Страждання українських, передусім київських, архітекторів,
на чиїх очах спотворюється обличчя столиці, зникає професіоналізм, а з ним
честь і гідність професії, відомі давно; вони розпочалися не вчора і, на жаль,
лише підігріваються безграмотною й безкультурною забудовою Києва, що триває.
І все-таки: що чекає на Гостинний двір і чому Міністерство
культури України вже вкотре згадується в такому зневажливому контексті? Дещо
з’ясувалося з аргументованої статті Ірини Карманової в kiev.pravda.com.ua:
згадану деструктивну постанову Кабміну підготував нещодавно створений та наділений
чималими повноваженнями Департамент культурної спадщини та культурних
цінностей Міністерства культури. «Особливо активною діяльністю в
департаменті вирізняється Віктор Вечерський, якого кияни знають як спеціаліста
з написання й проштовхування по інстанціях обґрунтувань знесення пам’яток
архітектури Києва для вивільнення місць під нове будівництво, – пише вона. –
Свою тверду й остаточну думку, що Гостинний двір не є пам’яткою... і не
становить цінності, Вечерський висловив на телеканалі СІТІ 12 січня цього
року».
Отже, знову має рацію Михайло Жванецький: «Що охороняєш – те
й маєш»!
Що ж це виходить? Варто комусь захотіти якусь пам’ятку
історії чи культури для власних цілей, її одразу ж проголосять такою, що не
має цінності?! Фактично це – прецедент на рівні національної безпеки,
національного іміджу, внутрішнього і міжнародного.
Зрозуміло, громадськість, і зокрема Українське товариство
охорони пам’яток історії та культури, ще з минулого літа, як могла, опиралася
наміру можновладців заволодіти національною пам’яткою на Контрактовій площі. Та
скільки не було б протестувальних, пояснювальних, благаючих листів, відповіді
громадські організації не дістали: до чеснот наших високопосадовців не
належить бажання рахуватися з думкою «простих людей».
Недавно більшість депутатів Київради (75 із 107)
проголосували за передання ПАТ «Укрреставрація» земельної ділянки (пам’ятка
історії та архітектури «Гостинний двір») на 5 років в оренду для реконструкції.
Нібито далі будівля функціонуватиме як «торговельно-офісний центр з
благоустроєм та гостьовою стоянкою». Київські активісти, захисники
стародавнього Києва, прийшли під Київраду, збиралися на Контрактовій із
символами та плакатами. Але до них ніхто не вийшов і ніхто їх не почув...
Трохи історії
Гостинний двір, такий, яким ми його знаємо, збудовано 1809
року за проектом італійця Луїджі Руска. «Будівля на два поверхи з прекрасним
фасадом», як сказано в архівних документах. І, до слова, з прекрасним
внутрішнім подвір’ям, де колись влаштовували виставки квітів, знімали
кінострічки, а далі чомусь завалили госпінвентарем. Упродовж двох із лишком
століть будівля пережила цілу низку масштабних реконструкцій (брак фінансів
попервах, пожежі, застарілість). Але які проектувальники – імперські чи
радянські – не бралися б до справи, вони, на відміну від сьогоднішніх
«оздоблювальників» міста, робили це з повагою до високохудожнього першозадуму
Руски, вимог ландшафтної забудови, конкретного містобудівного ансамблю, з
урахуванням доцільності й краси.
Неперевершені
Українські різьбярі з
діда-прадіда уславилися на весь світ. Ми, українці, дуже звикли до цього виду
мистецтва, й часом не дивуємося, побачивши в продажу різьблений дерев’яний
таріль, що коштує зовсім недорого. Просто зауважимо, що це – родзинка
Прикарпаття.
А ось я знаю випадок,
коли відомий український музикознавець спробував подарувати такий таріль від
майстра з Яремче італійському колезі. Італієць здивувався й перелякався: «Ні,
вельмишановний синьйоре! – вигукнув він. – Я не маю права приймати від вас
такий подарунок, адже він надто коштовний!».
Класиком гуцульського різьблення справедливо вважається Юрій
(Юра) Шкрібляк (1822–1884) з села Яворів Косівського повіту. Оригінальність та
доцільність форм його виробів, досконалість техніки, високий смак у складних
візерунках завжди викликали в глядачів подив і захоплення. Ю. Шкрібляк був
неперевершений майстер, брав участь у багатьох, у тому числі міжнародних,
промислових виставках, мав нагороди й широке визнання. А до слова, якщо
порівняти долю його родини з родиною, скажімо, Антоніо Страдіварі, то Шкріблякові
пощастило набагато більше, бо троє його синів, дочка, онуки й правнуки також
присвятили своє життя народній образотворчості, улюбленим традиційним
ремеслам.
І нині, наприкінці вересня, в Національному музеї народного
мистецтва Гуцульщини й Покуття в Коломиї відкривається ювілейна виставка
творчого доробку династії Шкрібляків. Експонуються понад 150 творів цих
самобутніх гуцульських майстрів, а серед них і різьбярі, й ткачі, й вишивальниці,
й писанкарки. Їхнє мистецтво здавна мало й сьогодні має великий вплив на
творчість як майстрів-аматорів, так і професійних митців.
Типу «нескладно»
Не секрет, що
інтернет-спільноту завжди щось захоплює чи хвилює-бентежить. Нині вона в захваті
від малюнків 29-річного португальця на ім’я Семюел Сільва.
Спочатку з’явився
портрет рудоволосої дівчини: на перший погляд – типова фотографія. Але
виявилося, що портрет намальовано, причому звичайною кульковою ручкою, точніше
кількома. А за основу, справді, взято знімок дівчини, що його зробила
росіянка Крістіна Тараріна. Потім зацікавлені побачили в мережі ще один малюнок,
ще й ще. Кожен – вражаючий!
Звісно, в Сільви швидко з’явилися фани, з якими він листується
на сайті deviantART. Тож і пояснив їм, що його основна професія – адвокатура, а
неймовірне мистецтво не більше ніж хобі, хоча один малюнок забирає від 5 до
50 годин. Приміром, руду дівчину він малював 30 годин.
Семюел охоче розповів, що використовує лише вісім кольорів.
«Маю вісім кольорових кулькових ручок, для цього малюнка я використав шість із
них плюс чорний колір. Це звичайнісінькі кулькові ручки». Сільва пише, що
ніколи не змішує кольори, просто штрихами накладає кілька шарів чорнил, і в такий
спосіб створюється ілюзія змішування та кольору, яких насправді немає.
Наскільки світ недооцінює кулькові ручки, судити важко, але
митець, поза сумнівом, має рацію, стверджуючи: «Річ не в тім, що саме ви
використовуєте, а в тому, як ви робите це».
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
08.10.2012
|