«Антоніо Гауді – наше все»
Хоч би скільки не
писали захоплених рядків про «будинок з химерами» київського архітектора
Владислава Городецького, краще прийти сюди й подивитися. А подивившись –
подивуватися. Насправді цей «замок казкових істот», цей стиль – модерн на
зрізі ХIХ і ХХ століть – плід натхнення генія каталонського скульптора та
архітектора Антоніо Гауді (1852–1926). «Відлюдника з Барселони».
Утім, стиль Гауді у
суто модерністські рамки (та й у будь-які інші) не вміщується: він поряд, але
живе за своїми правилами. Справедливо помічено, що для того, аби зрозуміти
незвичайність і щедрість генія Гауді, життєздатність започаткованого ним
стилю, слід зануритися передусім в історію каталонської землі (зокрема її
столиці): тут упродовж багатьох століть змішувалися народи, і культури Сходу
й Заходу злилися у витончено-складний сплав.
Сьогодні мешканці Барселони, як і завжди, повторюють:
«Гауді – це наше все!» І не випадково: він – справжній гігант, що ніби вийшов з
епохи Відродження, тримаючи за руки да Вінчі й Мікеланджело. Яскраві та
темпераментні каталонці, які вважають себе принципово відмінними від
іспанців(!), із пов-ним правом пишаються своєю Барселоною – осереддям
неперевершених, химерних, чарівних, натхненних і надихаючих, незвичних і
незвичайних архітектурних шедеврів, створених великим будівничим.
Як писав свого часу Єгор Ларичев, вся планета не втомлюється
захоплюватися архітектурними «вибухами» Гауді, про нього написано сотні
книжок і дисертацій. Тим часом каталонець народився у простій селянській родині
й ніколи в житті не мав ані сім’ї та власного будинку, ні мистецьких амбіцій,
ні надмірних запитів. І лише один костюм – на довгі роки й десятиліття.
Із дитинства він уже був вимушеним відлюдником – через
ревматизм. Багато ходив, придивлявся до довкілля, запам’ятовував створені
природою форми, шукав натхнення у квітці й вигинах джерела, у зморшках суворих
скель. І недаремно свої архітектурні твори називав «органічними
конструкціями». Назагал то були божевільні кам’яні примхи, абсолютно не схожі
на звичні прямокутні будівельні об’єми.
Антоніо закінчив архітектурне училище в Барселоні, і на
випускному іспиті один із професорів сказав: «Гауді або божевільний, або
геній». Зрештою столиця рідної провінції стала для нього й домівкою, і творчою
лабораторією, що й дозволило зробити рідну Барселону неповторною.
Стіни, дахи, вікна, двері викривлюються, вигинаються, його
будівлі нагадують рослини, звірів чи птахів, скелі. Його невтримна фантазія
завжди поєднувалася з тонким математичним розрахунком, умінням експериментувати
з новітніми будівельними матеріалами. Розпочинаючи будівництво, Гауді не мав
готових креслень: вважав кожен будинок живою істотою, якій потрібен простір
для зростання.
Звісно, такі роботи напружували, а часом і відштовхували
людей із консервативними поглядами. Втім, майстру пощастило зустріти людину,
котра не лише поділяла його сміливі погляди й наміри, а й охоче спонсорувала
їх. Відомий промисловець, естет і меценат граф Еусебіо Гуель був у захваті
від роботи архітектора – Каса Вісенс (будинок Вісенса), котра нагадувала
палаци, змальовані у «Тисячі і одній ночі». Для свого друга й спонсора Гауді
створив так звані павільйони, міський маєток і нарешті – чарівний парк Гуель
із головною пам’яткою: лавою-змією, що вважається пам’ятником нескінченності
з дивовижними знаками-символами.
Серед інших архітектурних чудес Гауді можна назвати будинок
Батло (Каса Батло), ніби вдягнутий у мозаїку-луску, що змінює колір залежно
від освітлення. Або широко відомий будинок Міла, який у Барселоні називають
«Ла Педрера» («Каменоломня»). Це найдивовижніший житловий будинок у
Барселоні. А може, й у світі. Сальвадор Далі (теж барселонець) якось зауважив,
що ця будівля скидається на зім’яті штормові хвилі.
Антоніо Гауді був людиною дуже релігійною і над усе мріяв
будувати храми. Так, кам’яної плоті набула ще одна незвичайна мистецька
фантазія архітектора – собор Святого Сімейства (Саграда да Фаміліа, фактично
переповіданий у камені та бетоні Новий Заповіт), що в плані має вигляд
латинського хреста. Гауді віддав цій величній споруді 43 роки життя. Жив на
будівництві, харчувався абияк, не брав ані копійки за свою працю – все
віддавав на будівництво собору: майстер прирік себе на добровільне чернецтво.
Загадкою лишається те, що собор донині не добудовано. Жоден барселонець,
навіть дуже сивий, не пригадає часу, щоб біля храму не було риштувань. Кажуть,
то був таємний задум Гауді – вічне будівництво собору. І, до речі, єдина
програма, здатна зробити розрахунки для його продовження, – це програма НАСА,
яка розраховує траєкторію космічних польотів.
За рішенням ЮНЕСКО, низку робіт Антоніо Гауді оголошено
надбанням людства.
...І ПІШОВ
У
НЕБО
7
червня 1926 року в Барселоні було урочисто пущено
перший трамвай. Лунав оркестр, проголошували промови, а вже через кілька
годин трамвай «знайшов» свою першу жертву: погано вдягненого старого без документів,
на вигляд – жебрака. Старий помер у лікарні Святого Хреста поблизу собору
Саграда да Фаміліа. І його мало не поховали у загальній могилі, аж раптом
якась жінка впізнала небіжчика. Барселона здригнулася! Адже ним виявився
геніальний фундатор стилю модерн, творець архітектурного обличчя каталонської
столиці, гордість Іспанії Антоніо Гауді. Зрештою Гауді поховали в його соборі,
під склепінням арок із переплетених «гілок» колон.
ДОЛИНА ПРИВИДІВ
На західному схилі
кримської гори Демерджи (що в перекладі означає «коваль») є дивне скупчення
скель, яким вітер упродовж тисячоліть дбайливо надавав незвичайних химерних
форм. І досяг-таки своєрідних вершин в «образотворчості», бо ж ці скелі дістали
назву Долина Привидів.
У кам’яних глибах можна розпізнати й голову воїна, і жабу,
і навіть «портрет Єльцина». За римською легендою, колись на горі жив дуже злий
коваль, якого всі навкруги боялися. Якось він захопив у полон гарну дівчину.
Намагаючись втекти від лиходія, вона перечепилася через камінь, упала й
загинула. Бог гори розлютився й зсунув із вершини величезні валуни, що,
покотившися вниз, знищили все живе.
Утім «кам’яний хаос» у Долині Привидів зберігає пам’ять і
про позитивне, приміром, про зйомки у тутешніх місцях фільму «Кавказька
полонянка». Серед туристів найпопулярнішим місцем для фотографування є камінь,
на якому Наталія Варлей танцювала під «Где-то на белом свете...». До слова,
цей камінь заввишки близько двох метрів, тож видертися на нього було б
неможливо, якби не завбачливо приставлені сходи. Але найбільш впізнаване місце
зйомок – славетний «горіх Нікуліна» під Демерджи. На ньому сидів його герой і
влучно кидав горіхами в Шурика. Дерево дуже старе, йому не менш як 600 років.
Колись поряд із ним у гирлі Долини Привидів діяв середньовічний грецький монастир.
Вузенькою стежкою можна зійти на майданчик біля самісінької
вершини Демерджи й помилуватися чудовим краєвидом: сонячні промені прорізають
хмари, десь там у долині міські будинки. І сяюче безмежне море...
...А МИСТЕЦТВО –
ВІЧНЕ
Рідкісний випадок
високого трагізму у вражаючій андерсенівській казці «Русалонька», написаній
1836 року, поставив її у ряд світових топ-історій. Через сім десятиліть за
цією казкою було створено балет, котрий збирав тисячі вдячних глядачів. Сумна
історія Русалоньки свого часу так схвилювала засновника компанії Carlsberg
Карла Якобсена, що він звернувся до відомого данського скульптора Едварда
Еріксона з проханням відтворити статую Русалоньки. Кажуть, позувала митцеві
його дружина, балерина Королівського театру.
23 серпня 1913 року витончена бронзова дівчина з’явилася на
гранітному постаменті в порту Копенгагена і невдовзі стала символом не лише столиці,
а й усієї Данії, оточеної зусібіч морями й океанами. Здавалося, її полюбив і
ладен був довіку милуватися весь світ.
Проте знайшлися вандали, що впродовж наступного століття
вісім (!) разів вдавалися до спроб спаплюжити статую, завдати й без того
нещасній Русалоньці непоправної шкоди. Їй тричі зносили голову, відпилювали
руки, розфарбовували частини тіла, а 2003-го навіть зіштовхнули у воду. І
щоразу, яка б нова біда не сталася, статую поновлювали за зліпками, що залишив
по собі її творець. Для нормальних людей Русалонька була й лишається улюбленою
й значущою. Тож мільйони туристів з’їжджаються з усіх куточків світу, аби
помилуватися прекрасною скульптурою, доторкнутися до неї, сфотографуватися
поруч і попросити про здійснення великого й вічного кохання.
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН,
«ПВ»
25.09.2012
|