Предтечі свободи
У ХХ столітті в
українському ідеологічно-культурницькому поступі сталися принаймні два
яскравих і неоціненних спалахи: творчість поетів і письменників другої
половини 20–30-х років, включно з неокласиками, а також явище так званих
шістдесятників у контексті нині напівзабутої «хрущовської відлиги».
Звісно, славетні
шістдесятники не виникли зненацька на порожньому місці: прагнення вільної,
позбавленої комуністичної цензури, розкриленої творчості, донесення до народу
історичної правди, торжества в мистецтві української національної ідеї давно
нуртувало в душах багатьох представників національної творчої й наукової
інтелігенції – як молодих, так і людей «міцного» середнього віку. «Відлига»
стала ніби закличним меседжем до можливості цьому прагненню вирватися нарешті
з андерграунда.
Як писав свого часу Борис Захаров, творчість шістдесятників
– поетів, письменників, художників – спричинила в суспільстві справжній бум,
їхні книги буквально розхоплювали, на мистецьких експозиціях – не
проштовхнутися. Від вуст до вуст передавали імена Василя Симоненка, Івана
Дзюби, Василя Стуса, Євгена Сверстюка, Івана Світличного, Алли Горської, Ліни
Костенко, Миколи Вінграновського... Вони висловлювалися сміливо, майстерно,
незвично, розкуто. І надзвичайно людяно. Одне слово, українське художнє
слово, образотворчість, музика набули небаченої популярності. Водночас були
серед цього унікального гурту й лікарі, й технічна інтелігенція, й
правозахисники, зокрема, нині покійна Надія Світлична (сестра Івана Світличного),
яка на початку становлення незалежної України висловила побажання про
створення Музею шістдесятництва.
Тоді, у 60-ті роки минулого століття, своєрідною
штаб-квартирою шістдесятників став Клуб творчої молоді (КТМ, формально – під
егідою Київського міськкому комсомолу). Очолив його за спільною згодою молодий
режисер Лесь Танюк. У клубі створили мистецькі секції, й будь-який художній
продукт КТМ був нестандартним і відважним, нехтував офіційно дозволеним,
вражав і приваблював. Відвідання клубу, зустрічі, участь у заходах були
улюбленим дозвіллям прогресивної української інтелігенції. А це вже аж ніяк не
влаштовувало партійних керівників, які своїм завданням бачили тримати народ
у покорі, годуючи його спотвореною, сфальсифікованою історією. Навіть
трапився випадок, пише Борис Захаров, коли працівники міськкому партії
власноруч знімали у клубі зі стін картини С. Отрощенка із зображенням
карпатських церков (знищених згодом більшовиками). І можна собі лише уявити,
як бісили правлячий режим альтернативні лекції з історії України, що, звісно,
не вписувалися в рамки державної доктрини. Такі лекції читали Михайло
Брайчевський та Олена Апанович.
Зрештою клуби творчої молоді почали відкриватися по всій
Україні, зокрема в Одесі, Львові, Дніпропетровську. В усіх великих містах
створювалися дисидентські осередки шістдесятників.
Режим дедалі більше лютував, і хоча деякі прогресивні
українські партійні керівники (Петро Шелест, Андрій Скаба) намагалися
захистити й якось «прикрити» своїх, та над головами шістдесятників збиралися
чорні хмари. Однак вони не лише не припиняли діяльності, а й залюбки ходили
між люди, особливо у традиційні народні свята, нагадуючи сучасникам
(здебільшого тим, кому довіряли) про рідні звичаї й традиції. Проте всі
осередки опинилися під ковпаком КДБ, особливо після того, як шістдесятники
перейшли від суто культурницької роботи до очевидного громадянського опору
чинному режиму. Почалися моральний тиск, стеження, обшуки і – арешти. Й щойно
до влади прийшов Леонід Брежнєв, усе це вже робилося зухвало й відкрито.
...Сумна доля багатьох шістдесятників, чимало яких загинули,
нашим читачам відома. Дякувати Богу, є нині сущі Іван Дзюба, Дмитро Павличко,
Ліна Костенко, Іван Драч – жива легенда й фактично жива й правдива історія
нашої держави.
Мрія Надії Світличної про Музей шістдесятництва
справдилася. Хоча й не так швидко, як хотілося. «Уперше, – писав у березні
цього року Дмитро Рибаков, – пообіцяв відкрити музей іще Ющенко. Однак далі
паперів з управління культури справа не рушила». І лише цього року музей
нарешті відкрито, щоправда, у два прийоми: всередині травня ненадовго й
напередодні Дня Незалежності – остаточно. Для музею передано частину приміщень
центрального штабу Народного Руху України, розташованого на вулиці Олеся
Гончара, 33.
Директор музею Микола Плахотнюк, сам шістдесятник і
багаторічний політв’язень. Під його керівництвом зібрано близько 20 тис.
експонатів – переважно з приватних помешкань. Тут є кілька власних бібліотек,
практично весь «самвидав», особисті речі, аудіозаписи, листування, різні
артефакти табірного «виробництва», рукописи й малюнки Алли Горської.
ЗІ СПОГАДІВ НАДІЇ
СВІТЛИЧНОЇ
«Було дуже цікаве життя тоді у Києві. Клуб творчої молоді я
застала ще тоді, коли приїздила в гості до Івана, а коли переїхала 1964 року,
його саме розганяли. Я застала ще останній вечір Шевченка в березні в
Жовтневому палаці. То був надзвичайний вечір. Алла Горська робила запрошення...
воно складалося гармонікою п’ять на п’ять частин, і на кожній було написано
назву якогось твору або якась цитата Шевченка, й коли перегорталася остання
сторінка, то поряд виявлялося два записи... Й було так: «Караюсь, мучуся, але
не каюсь», а поряд – «В сім’ї вольній, новій». Потім ті запрошення відразу ж,
навіть того вечора, й пізніше, під час обшуків, вилучали...»
І РАДІСТЬ, ІСЛЬОЗИ
У сумного фільму «Дім
з башточкою» української режисерки Єви Нейман (вона ж і автор сценарію)
виявилася щаслива доля.
Стрічку було
представлено на 47-му Міжнародному фестивалі у Карлових Варах у конкурсній
програмі «Від Сходу до Заходу», де конкурували між собою дванадцять фільмів.
І всі п’ять членів журі обрали нашу картину переможцем. Уперше за 47-річну
історію цього форуму, що вважається у Європі найпрестижнішим, головний приз
дістався українській стрічці. До того ж члени журі зізналися, що вони одностайно
й одразу дали цьому фільму максимальну кількість балів і суперечок стосовно
переможця не було.
Фільм знято у чорно-білій гамі за однойменним оповіданням
Фрідріха Горенштайна. Глядачеві розповідають трагічну історію восьмирічного
хлопчика, котрий разом із матір’ю взимку 1944 року повертається після
евакуації до рідного міста. Проте на півшляху додому їх знімають із потяга, а
невдовзі мати помирає. Дитина самостійно продовжує шлях, запам’ятавши мамину
настанову неодмінно знайти будинок із башточкою: це вулиця, де вони раніше
мешкали. Всі актори – переважно українські – блискуче впоралися зі своїми
ролями, та надто – дев’ятирічний Дмитро Кобецький, вихованець Одеського
інтернату, який і зіграв головного героя стрічки. Єва Нейман оцінила
міжнародне визнання стрічки як заслугу всього творчого колективу і сподівається
на здійснення наступного проекту.
СУМСЬКА ДЖОКОНДА
Інтернет-простір наперебій
повідомляє, що в Сумах з’явилося величезне зображення Мони Лізи – завбільшки
з триповерховий будинок.
Річ у тім, що двоє
молодих художників – Єгор Овдієнко та Роман Линник – вирішили відтворити копію
шедевру Леонардо да Вінчі на стіні торговельного центру й одержали на це
офіційний дозвіл. Тож вирішено – зроблено! Восьмиметрову Джоконду малювали
впродовж тижня, причому вирішили копіювати не повністю, а створити ніби новий
образ Мони Лізи – на тлі українського краєвиду: полів Сумщини та Карпатських
гір. Зрештою, створюючи українську Джоконду, хлопці пішли ще далі «й зробили
їй вишиваночку», як пояснив Єгор Овдієнко. Щодо відмінностей з оригіналом є
ще одна цікава деталь: в української Мони Лізи над губою родинка. «Це
взагалі-то був цвях, що стирчав зі стіни, – пояснює Роман Линник, – і його
ніяк не можна було витягти. Тож ми мусили «нав’язати» йому нову роль».
Автори картини запевняють, що Мона Ліза – лише початок:
невдовзі в місті не залишиться жодної сірої стіни. Кажуть, що ідей мають більше,
аніж є міських стін!
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
16.09.2012
|