Богдан Ступка. Сумні штрихи на незабудь
«Людина нібито не літає? А крила має. А крила – має!»
Ніхто не зміг би так, як він, прочитати цей вірш Ліни
Костенко! Ніхто... І все, перелічене у костенківських рядках, те, що дає
людині крила, – цілком усе! – мав незабутній Богдан Ступка. Справді: мав
чоловік розкішні крила!
Здавалося б, ще на пам’яті яскравий «Концерт № 70» –
ювілейний вечір на вшанування 70-річчя Богдана Сильвестровича у стінах його
рідного театру імені Івана Франка. Не минуло й року, як Майстра не стало... Ще
за життя Ступку справедливо називали генієм, однією з найпомітніших постатей
не лише українського чи пострадянського, а й світового художньо-культурного
простору. Після смерті актора така оцінка лише справедливо утвердилась. Бо
незамінний.
Народний артист СРСР, лауреат Державної премії СРСР, Герой
України Богдан Ступка, актор переважно драматичний, зіграв понад п’ятдесят
ролей у театрі й понад сто у кіно. Й урешті-решт став символом української
нації та національної культури, зразком того рівня гідності й майстерності, до
якого важко, але необхідно дотягтися. Незабутні театральні роботи Богдана
Ступки шляхетні, витончені, майже недосяжні щодо майстерності: Котляревський,
Едіп, Лір, Войницький, Тев’є, Ієшуа, Лев Толстой, Мефістофель...
За свою кінокар’єру Ступка був удостоєний 15 нагород і
призів, зокрема «Ніки» та «Золотого орла». З цього приводу сам актор казав: «Я
український актор, який знімається у російських фільмах. І за це вельми
вдячний. Маю чимало російських друзів. Так само і в Польщі, бо там кажуть:
«Богдане! Ти наш!» І я відповідаю, що я український актор, котрий знімається у
польському кіно».
Чимало славетних російських акторів, що не змогли бути
особисто присутніми на 70-річному ювілеї Богдана Ступки, надіслали йому свої
відеозвернення. Серед них – популярний актор Сергій Гармаш, котрий, як писала
А. Шестак у «Бульварі Гордона», зняв відеокліп: «Дорогой папа! Я дарю эту
песню тебе». «А знаєте, чому «папа»? – пояснив ювіляр. – Якось ми з Сергієм,
перебуваючи в Росії, в унісон почали читати Шевченка – «І мертвим, і живим, і
ненародженим...». Росіяни аж роти порозкривали: ну добре, я з Києва приїхав,
але Гармаш! Коли дочитали до кінця, то всі, хто слухав, зааплодували. Ми
обнялися, і я вперше звернувся до Сергія: «Синку». А він до мене: «Батьку»...
Найактивніше Ступка знімався в останні роки життя, при цьому
апофеозом його світової кінослави вважається роль Константи у фільмі Кшиштофа
Зануссі «Серце на долоні», котра настільки підкорила журі третього Римського
міжнародного кінофестивалю, що акторові було вручено срібного «Марка Аврелія»
– приз за кращу чоловічу роль. Як згадують біографи, на нью-йоркській
прем’єрі фільму Кіри Муратової «Два в одному» Богдана Ступку ставили в один
ряд із такими зірками, як Роберт Де Ніро, Аль Пачіно та Ентоні Хопкінс – за
вражаючу майстерність та багатогранність мистецького самовияву.
Передостаннього «Золотого орла» Ступка одержав за роль
Тараса Бульби в однойменному фільмі Володимира Бортка, фільмі, нещадно
розкритикованому кінознавцями (нехай це залишиться на їхньому сумлінні),
проте яскравому й такому, що запам’ятовується передусім завдяки неперевершеній
грі Майстра. Володимир Бортко сказав так: «Я вважаю, що Ступка був скрипкою
Страдіварі, і з ним померли десятки людей, котрих він зіграв».
...Але на початку був Орест у знаковому фільмі Юрія Іллєнка
«Білий птах з чорною ознакою». З приводу цієї ролі 29-річного Ступки відомий
кінокритик Андрій Плахов писав: «Я добре пам’ятаю Ступку в цій стрічці.
Створений ним образ був цілком новим для радянського кіно. Він показав людину,
пов’язану з націоналістичним підпіллям в Україні... й це було дуже революційно
як на той час». Звісно, Богдан Ступка не зробив Ореста «однобарвним». Його
герой водночас і складний, і чарівливий, жорсткий і неймовірно притягальний. І
для актриси Лариси Кадочникової спогад про цю спільну далеку-далеку роботу в
партнерстві зі Ступкою є одним із найдорожчих...
За тиждень до смерті Богдан Ступка дав згоду знятися у
фільмі «Біла голубка», куди його запросив відомий актор і продюсер Сергій
Жигунов (спільна робота – телесеріал «Одного разу в Ростові»). Дізнавшись від
журналістів «Сегодня» про смерть актора, Жигунов розплакався. За його словами,
«Ступка був найбільшим актором на території СНД. Такий веселий, добрий, життєрадісний,
вражаюче талановитий...»
Режисер Сергій Проскурня поділився з Фокус.ua: «Наша
спільна подруга... львівська глядачка, загальновизнаний театральний талісман,
вдивляючись у портрет Богдана Ступки над його труною на сцені театру імені
Франка, шепоче мені: «Дивись, який він високочолий, який інтелігентний, який
вишуканий. Завжди Богдан Сильвестрович був таким, завжди!»
...Курбас мріяв про розумного актора, про блазня-філософа.
Шкода, що він не бачив на сцені та на екрані Богдана Ступку. Ми його бачили і
тепер знаємо, про що мріяв Курбас».
ІДЕЯ ПАМ’ЯТНИКА
Нині обговорюється ідея спорудження пам’ятника незабутньому
Майстрові. Яким буде такого роду увічнення пам’яті Богдана Ступки? Одеський
скульптор Михайло Рева, багатолітній друг родини й хрещений батько онука
актора, бачить надгробок у вигляді руки, що тримає на мізинці театральну
маску. Монумент з’явиться на могилі через рік. На перший погляд, це буде щось
абстрактне й загальне. Проте Михайло Рева з цього приводу висловився так: «Гадаю,
Богдан Сильвестрович не схвалив би, якби його зобразили у вигляді скульптури
самого себе».
Рука з бронзи стоятиме на гранітному постаменті. Розміри
монумента поки що не затверджено.
ЧИЇХ БАТЬКІВ МИ ДІТИ
Як відомо, серед десятків сповнених безмежної любові до
рідного краю творів Бориса Грінченка особливо вирізняється його вершинна
праця – чотиритомний «Словарь української мови».
І хто розуміється на
цьому, той знає, що ця праця, як свого часу «Граматика» Мелетія Смотрицького,
– «врата учености» для українців. Влучно сказав свого часу письменник Микола
Чернявський: «Борис Грінченко більше працював, ніж жив».
4 липня цього року Верховна Рада України ухвалила постанову
«Про відзначення 150-річчя від дня народження Бориса Дмитровича Грінченка» (1863–1910).
Наразі передбачено створення організаційного коміте
ту, розроблення й
затвердження плану заходів із підготовки, проведення та фінансового
забезпечення вшанування пам’яті видатного вченого, письменника, педагога,
публіциста, перекладача, мовознавця, етнографа, громадського діяча кінця ХІХ
– початку ХХ століття. Наступного року планується проведення тематичних
виставок, видання наукової та літературної спадщини Бориса Грінченка, низка
відповідних теле- і радіопередач, освітніх та художньо-мистецьких заходів,
зрештою, видання творів письменника у серії «Шкільна бібліотека».
...А ТАКОЖ І КОЗАК МАМАЙ
До 21-ї річниці
Незалежності України та Дня Державного Прапора України приурочено виставку
артраритетів «Український світ», що сьогодні відкривається на території Софії
Київської у Центральному державному архіві-музеї літератури й мистецтва
України.
Ініціювали та організували експозицію працівники Державної
архівної служби України й директор ЦДАМЛМ Олена Кульчий. Автор експозиції –
Василь Шепелюк.
У складі ЦДАМЛМ України – одинадцять меморіальних
кабінетів видатних діячів національної літератури й мистецтва минулого століття.
А багатющий музейний фонд цього закладу, що формувався понад 40 років, нині
налічує більш як 20 тисяч предметів, серед яких, зокрема, приватні колекції
живопису, скульптури, декоративно-ужиткового мистецтва, а також колекції
організацій творчих спілок та мистецьких установ.
Більшість робіт експонуватимуться вперше. Це передусім
україністика, представлена такими відомими майстрами образотворчості, як В.
Бородай, І. Кавалерідзе, Ф. Самусєв, В. Зарецький та ін. і народними
умільцями, що експонують оригінальну кераміку, різьблення по дереву, чеканку,
зразки вишиванок, писанкарство тощо.
Серед унікальних меморіальних речей – гітара Володимира
Сосюри, вишиванка Леоніда Собінова, рибальські снасті Остапа Вишні, особисті
речі Григорія Косинки, Бориса Лятошинського, Левка Ревуцького, бандура Юрія
Смолича, палітра Анатолія Петрицького, віночок Наталії Ужвій.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
29.08.2012
|