Януш Корчак. Великий і маленький
Сімдесят років тому,
5 серпня 1942 року, у газовій камері концтабору Треблінка загинули двісті сиріт,
а разом із ними – Старий Лікар, непересічний психолог і письменник-педагог
Януш Корчак (Генрік Гольдшміт). Людина, яка не лише своїми книгами, а й власними
життям та смертю наочно довела, що означає любити й розуміти дітей НАСПРАВДІ.
Духовно Януш Корчак
був людиною світу, здатною любити й поважати будь-яку людську істоту, яка на
те заслуговувала. Соціально він мимоволі був, так би мовити, «полінаціональним»:
походив із висококультурної єврейської родини, був поляком-патріотом і
водночас підданим Російської імперії. Відтак – учасник кількох революцій і
чотирьох воєн, а в окупованій фашистами Варшаві був останнім офіцером, що
носив мундир Війська Польського. Про війну він казав, що кликати її на
гостини не варто, однаково прийде, відбере спершу дім, тоді їжу й одяг, а
потім думки і насамкінець життя, право бути самим собою у чужих спогадах та
кінострічках. Живе й допитливе вона замінить мертвою легендою, що знає все і
яку не цікавить життя, знецінене гарною казкою про смерть. А тим часом смерть
– завжди вінець і підсумок прожитого. Того чи іншого.
За фахом Януш Корчак був медик, але довелося йому і
вчителювати, й працювати у безплатній читальні для бідних і, зрештою, брати
активну участь у студентських демонстраціях. Коли згодом став відомим і
затребуваним лікарем, то гонорар брав лише в багатих, а нужденних пацієнтів
лікував безплатно. У 29 років він остаточно вирішив відмовитися від одруження
й власної родини, а у щоденнику написав: «Сином своїм я обрав ідею служіння
дитині». У цих словах – жодного пафосу й фальшу: 1911-го у 33 роки Януш Корчак
очолив варшавський будинок сиріт, який до кінця життя вважав власною домівкою,
а себе – вихователем і, врешті-решт, – Старим Лікарем: це ім’я було наймиліше
його серцю.
І так сталося, що свою головну працю – роман-настанову «Як
любити дитину» Януш Корчак писав 1917 року під Києвом, у перерві між
перев’язкою поранених після чергового артобстрілу.
Недавно інтернет-видання Політ.UA опублікувало інтерв’ю
польської письменниці, сценаристки, біографа Я. Корчака Йоанни Олчак-Ронікер.
Пані Олчак вражена формальним ставленням Польщі до відзначення Року Корчака:
«Передусім організовуються конференції, де вчителі спілкуються з учителями...
Такий замкнений цикл, усе це жодним чином не переходить у суспільно значущий
простір, де дорослі взаємодіють із дітьми. А це було б набагато цікавіше за 254
симпозіуми, де читають свої доповіді захисники прав дітей».
За ідеєю альтруїстичного служіння людям – аж до
самопожертви – Старий Лікар, поза сумнівом, є духовним братом Миколи Пирогова,
а за базовими педагогічними принципами – послідовником Песталоцці.
Звісно, багато хто любить дітей. Але Корчак – явище
унікальне, бо справжня природа його казкових радіобесід із «жартівливої
педагогіки для дорослих і дітей» і засадних філософсько-педагогічних настанов,
не кажучи вже про книжки для дітей, – це стовідсоткове вловлювання й
безпомилковий відгук на всі хвилі й голоси дитячого світу, симбіоз абсолютного
дитинства й абсолютної дорослої мудрості в одній людській істоті. Недаремно
він написав вражаючу повість «Коли я знову стану маленьким», в основі якої –
саме ідея такого симбіозу. Недаремно Корчак донині не вписується в жодну
ідеологічну схему, хоча його педагогічні принципи позірно здаються «легкими й
зрозумілими».
Загалом же Корчак вважав, що виховання – не насильство, а
формування характеру, життєвих цінностей, прищеплення віри в себе, наука
розумної соціалізації. Його головні педагогічні заповіді: не бий, не
принижуй, не залякуй, не кричи, не недооцінюй; поцілуй, обійми, вислухай,
заохоть, зрозумій.
...І він пішов разом зі своїми дітьми-сиротами у пекло
газової камери, пішов свідомо, бо дітям не залишили вибору, хоч, переказують,
навіть вороги, цінуючи його талант, готові були залишити Корчаку життя. Та
сенсом його життя було служіння дітям, тож вчинити інакше він не міг. Логіка
характеру.
Сподобалася фраза пані Олчак-Ронікер: «Якби я мала змогу, то
зробила б ім’я Корчака нашим брендом. Нині безліч експертів міжнародного рівня
та першовідкривачів прав, котрі Корчак сформулював набагато раніше».
«Вони живі!»
Зі спогадів Ігоря Неверлі: «...На Умшлагплац (привокзальна
площа у Варшаві) прибув будинок сиріт із Корчаком. Люди завмерли, багато хто
плакав. Стрункою колоною, по чотири людини в ряду, із прапором, з керівником
на чолі сюди ще не приводили... «Це що таке?!» – закричав комендант
Умшлагплацу. Йому відповіли, що це Корчак із дітьми. Комендант замислився, щось
пригадуючи, але вже коли діти були у вагонах, він запитав у Лікаря:
– Це ви написали «Банкрутство маленького Джека»?
– Так, а це якось стосується ешелону?
– Ні, я просто читав у дитинстві, гарна книжка, ви можете
залишитися, Лікарю...
– А діти?
– Неможливо, дітям доведеться поїхати.
– Ні! – гукнув Лікар. – Діти – це головне!
І зачинив за собою двері зсередини.
…1945 року у Варшаві говорили: «Вони живі – Старий Лікар,
діти. Їх не взяв вогонь – відступився. Ходять по селах. Де добра людина живе,
– стукають у двері. А якщо погана, – не стукають...»
«ЮНІСТЬ ЗАКАРПАТТЯ»
ЗНАЮТЬ У
США
Восени минулого року відсвяткував 50-річний ювілей
заслужений самодіяльний ансамбль танцю України «Юність Закарпаття». Цим
профспілковим колективом незмінно керує ветеран війни і праці, народний артист
України Михайло Сусліков. А 1 січня 2012 року йому виповнилося 90! Із них понад
65 років він працює із самодіяльними колективами профспілок області. Тож не
випадково закарпатський культурознавець Василь Кобаль присвятив старійшині
хореографічного цеху свою книгу «Батя».
Упродовж багаторічної
творчої діяльності ансамбль «Юність Закарпаття» з великим успіхом виступав у
Канаді, Великій Британії, Франції, Італії, Югославії, Анголі, Чехії,
Словаччині, Угорщині, Польщі, Румунії, на Кіпрі тощо, брав участь у багатьох
святкових концертах.
З нагоди подвійного ювілею – художнього керівника ансамблю
та його колективу – в Закарпатському обласному державному українському
музично-драматичному театрі імені братів Шерегіїв відбувся творчий вечір «Мої
роки – моє багатство», який надовго запам’ятається шанувальникам хореографічного
мистецтва Закарпаття.
Приємно, що про цю подію розповів своїм читачам і американський
тижневик «Українське слово» – газета української діаспори США та Канади. У
статті «Незборима «хвиля Суслікова» журналіст Іван Дмитрів пише: «Під оплески,
що переходили в овації, «Юність Закарпаття» виконала композиції «Росія», «Молдавія»,
«Свято в Карпатах», танці «Легенда Карпат», «Єврейське весілля», «Гопак».
Знову викликала
захоплення хореографічна знахідка, яку називають «хвилею Суслікова», коли
виставлені на сцені в один ряд танцюристи рухами імітують хвилі бурхливої ріки
Тиса».
Газету з цією публікацією надіслав до Ужгорода із США
мешканець містечка Мерріллвілл (Індіана) Анатолій Меух, який, перебуваючи в
гостях у родичів, познайомився з Михайлом Сусліковим і підтримує з ним дружні
зв’язки. Цікавий факт: Анатолій Меух має гарний голос і дуже любить співати
українські пісні. Тож під час перебування в Ужгороді Михайло Сусліков
познайомив його з відомим закарпатським співаком, народним артистом України
Петром Матієм, який разом із «Юністю Закарпаття» часто виїжджав на закордонні
гастролі, а також виступав у численних концертах. Тож з легкої руки відомого
хореографа й склався дует шанувальників української народної пісні – представників
двох континентів.
Сергій
Баранчиков
Сторінку
підготувала
Тетяна
МОРГУН,
«ПВ»
21.08.2012
|