Школа почуттів
Попри те, що
буквально всі офіційно залюблені в слоган «Усе найкраще – дітям», проте таке
складне, величезне й неоціненне художнє явище, як театр для дітей, багато хто
сприймає дещо легковажно, інколи іронічно, не надто серйозно. Причому подеколи
– навіть самі артисти. В такому разі, мабуть, належить припустити, що для них
це питання певних амбіцій, неправильного уявлення про власний імідж і
престижність праці.
А ось переважна
більшість дітей якраз залюбки йде до театру. Причому цей інтерес завжди щирий
і щоразу ніби новий, хоч би вони й знали багато про різні залаштункові «штучки».
В дитячій душі, навіть сучасній – «затехнізованій» і «заінформатизованій»,
завжди є чиста місцинка, що чекає на диво.
А чи народиться диво, залежить від обох сторін – і артистів,
і юних глядачів. Дитина-глядач – не театральний критик, вона не «зіпсована»
досвідом та ерудицією, не підготовлена, а тому дуже щира, безпосередня, і в
цьому сенсі виходить, що житейські премудрості та прописні істини їй найкраще
підносити напряму, без надміру алегорій та евфемізмів. Правильно зауважено,
що вистава для дітей, де без упину зіштовхуються категорії зла й добра,
примушує дітей формувати власне ставлення до цих категорій, аналізувати, оцінювати
вчинки. Причому маленькі діти навіть спектакль у ляльковому театрі сприймають
майже так, як ми – 3D-технологію, як реальне живе життя, випадковими свідками
якого вони виявились.
Якось мій знайомий п’ятирічний хлопчик прийшов на лялькову
виставу зі старшою сестрою й там не на жарт перелякався: «Олю, цей вовк
страшний, він зараз з’їсть бідне ягня! Ходімо додому!» – «Богданчику, –
заспокоювала його сестра, – це ж ляльки, вистава, це не по-справжньому!» –
«Так, я розумію, це вистава, це не по-справжньому... Олю, ходімо додому!!!».
Чарівна сила мистецтва!
Втім, і дорослі не менш бурхливо реагують (хоч і з іншими
емоціями) на той самий ляльковий театр. Згадаймо хоча б неперевершену виставу
театру Сергія Образцова «Незвичайний концерт», що так влучно, дотепно й
дошкульно б’є по вульгарності й міщанству.
Якщо ж ідеться про театр для дітей, де на сцені діють
актори, то й режисер, і виконавці просто-таки зобов’язані продемонструвати
максимум професіоналізму. Здається, тут навіть коментарі не потрібні, адже
для них це практично єдина можливість створювати власноруч цивілізоване
майбутнє. Однак театральний режисер, директор Київського театру юного
глядача Віктор Гирич з прикрістю зауважує: мовляв, поширене уявлення, що для
дітей слід грати краще, ніж для дорослих, «тільки ніхто не аналізує, що
насправді це означає». Тим часом хороший дитячий театр уміє швидко залучити
юного глядача в епіцентр інтриги й дійства, непомітно впливати на серце та емоції.
Це і є золотий ключик, котрим театр відкриває душу свого глядача й виховує в
ньому почуття, котрі закладені у надзавдання вистави. Тепер глядач піде додому
з новими уявленнями про добро і зло, про життєві етику та мораль.
Водночас, дбаючи про яскраві враження, театр для дітей
зобов’язаний ураховувати й психологію своїх глядачів, які спроможні недовго
концентрувати свою увагу: хвилин сім-вісім. Про це дуже слушно сказав у одному
зі своїх інтерв’ю В. Гирич: «Прийшовши до дитячого театру, я стикнувся з
проблемою, коли під час вистав діти починають гомоніти, втрачають інтерес до
того, що відбувається на сцені. І я почав цю проблему вивчати». Все виявилося
і просто, і складно водночас. Режисери, надто молоді, – люди доволі амбіційні,
воліють ставити філософську драматургію, квапляться висловити свою думку й
позицію, і не надто цікавляться дитячою психологією. В. Гирич почав
вибудовувати вистави в такий спосіб, аби у ці 8 хвилин втримати увагу дитини,
створивши на сцені відповідне дійство. Потім цей змістовний «вузол» трошки
«відпускається», тобто «дидактика – відпочинок». А в результаті – чудові,
вдячні відгуки дітей і дорослих: «Ваші дитячі вистави дуже глибокі, змістовні».
А крім усього іншого, театр – це могутня синергія слова,
пластики, образотворчості, музики. Це плацдарм творчого поривання, дивовижних
знахідок, запаморочливих ідей. Для дітей, по суті, – ідеальна школа життя.
Назагал саме тому, що ця тема – неймовірно складна, багатошарова й
ідеологічно перспективна, саме тому держава мала б приділяти дитячим театрам
серйозну увагу.
Тане поволі
країна
мрій
Але Україна цікава тим, що в нас, на превеликий жаль,
прекрасні слогани – це щити, за якими порожнеча. Лише два приклади. Улюблений
театр маленьких киян – Київський муніципальний академічний театр опери та
балету для дітей і юнацтва – позбавляють приміщення. Цікаво, що донедавна ця
будівля (будинок культури «Харчовик», потім «Славутич») вважалася
архітектурною пам’яткою, але цей статус було скасовано. ЗМІ роз’яснили громадськості,
що згадане приміщення на Подолі надто вигідно розташоване й вочевидь комусь
терміново знадобилося, що, власне, й виявилося для театру фатальним. У червні
великий творчий колектив муніципального дитячого театру був змушений вдатися
до протестної акції. Зумисне костюмованої.
Наприкінці минулого року вирішувалася доля Севастопольського
театру для дітей та молоді, котрий жив і працював не завдяки, а всупереч, не
маючи ні належного приміщення, ні реквізиту, ні стільців, ні опалення. Аж не
віриться: адже не війна, хвала долі! Яка ж подальша доля творчого колективу, що
чекає на юних глядачів? Невідомо. Поняття «колектив» нині не у фаворі,
звичніше – «команда»...
Приморські легенди
Так уже склалося, що традиційний Одеський міжнародний кінофестиваль
з тієї чи іншої причини, але неодмінно опиняється в центрі уваги – передусім,
звісно, засобів масової інформації. Певна інтрига, мабуть, і в тому, що
президент цього форуму – дружина віце-прем’єра Сергія Тігіпка Вікторія.
Ось і цього року вже
втретє липневе кіносвято в Одесі заздалегідь викликало спалах цікавості до програми
й гостей фестивалю. Адже сюди прибули, крім інших, славетна Клаудіа Кардінале
та зірка світового кінематографу дочка знаменитого Чарлі Чапліна – Джеральдін
Чаплін.
Кардінале – виконавиця головних ролей у ключових
європейських і американських фільмах 60–70-х років минулого століття. І, до
речі, першого фестивального дня, 13 липня, демонструвалася одна з найвідоміших
стрічок Ф. Фелліні – «8½» за її участю. Як відомо, фільм свого часу дістав
престижну нагороду «Оскар», а от 2002 року опитування режисерів, проведене
Британською кіноакадемією, засвідчило, що цей твір визнано третім найкращим
за всі часи кінематографу.
А на Потьомкінських сходах – демонстрація фільму «Вогні
великого міста» великого Чапліна. Організатори кінофестивалю хочуть зібрати
тут чималу аудиторію: не менш ніж 15 тисяч глядачів, «аби вони почули те, що,
мабуть, ніде вже не чують».
Як
ділитимемо Гоголя?
Нещодавно в Інтернеті з’явилася стаття Ігоря Свинаренка
«Жаба й пам’ятники Голої Пристані». Пам’ятники, представлені на фото, й справді,
«не дуже», але Жаба «не дуже» по-особливому. Надто яскраво-зелена, надто велика
й загрозлива, надто натуралістично-бутафорська. Взагалі в цьому «пам’ятнику»
відчувається якийсь художньо-ідеологічний збій: конфлікт завдання і надзавдання.
Тому краще було б її зменшити й встановити десь на дитячому майданчику.
Припустімо, українці
з почуттям гумору й самі не від того, аби покепкувати зі своєї здатності
заздрити вдалішим, перешкоджати комусь талановитішому чи сперечатися без
приводу. Але автор «пам’ятника» вочевидь пішов далі: він яскраво-«зелено»
продемонстрував права вільного від худради митця. Адже – демократія! А тим
часом дав привід авторові статті, хоча й з любов’ю, але натякнути на певну
ідеологічну й естетичну ущербність України.
Втім, і Росії від нього теж дісталося, й мимохіть констатуєш
дуже схожі проблеми, причому навіть не суспільно-політичні, а радше...
етнологічні. В тому сенсі, що й тут, і там народ не може похвалитися одностайністю,
спільною ідеєю, що запалює серця, за найменшої провокації розділяється на
«табори». Словом, Жаба без кордонів...
А І. Свинаренко не вгамовується й далі б’є братні народи
по слабкому місцю. Він не розуміє, чому вже друге століття поспіль вони не
можуть поділити поляка Гоголя-Яновського, який до того ж замість Пітера, Києва
чи Варшави завжди волів жити у Римі.
Отже, жарт «из невозвратной стороны» володаря високого IQ?
А нам що – вкотре потилиці чухати?
СТОРІНКУ
ПІДГОТУВАЛА
ТЕТЯНА
МОРГУН,
«ПВ»
26.07.2012
|