Шику-блиску дай!
«Детство прошло
давно, стала я взрослой, но – в цирк влюблена я всё равно!» – співала красуня
Теодора в незабутній кінострічці «Містер Ікс». Тож чи варто пригадувати (для
переконливості!) десятки чудових фільмів, літературних творів (хоча б О. Купріна),
присвячених цирку взагалі й цирковим артистам зокрема, аби доводити й без того
давно доведене: цирк – це наша любов, це нев’януче дитинство в його найбільш
мужньому та яскравому прояві!
Нова вистава в Київському
цирку «Шик, блиск, краса!», поза сумнівом, потішила маленьких і дорослих глядачів.
Хіба що дорослі, можливо, відчувають ностальгію за «живим» оркестром – там,
нагорі, понад ареною, – який незмінно очолював талановитий Василь Петрусь;
бракує й інспектора манежу, котрий гідно й урочисто оголошував виступи
артистів: теж незабутній і теж практично незмінний Володимир Титов. Нині всю цю
розкіш спілкування з цирковим мистецтвом замінила фонограма...
До речі, діти, насолоджуючись цирковою виставою, саме тут,
у цирку, можуть несподівано, передусім для власних батьків, виявити деякі
засадні риси свого характеру. Йдеться про виступи дресированих тварин – і
реакцію дитини на звіряток та поведінку дресирувальника. Одні тішаться з певних
видимих елементів виправданої(?) жорстокості, ні про що не замислюючись, а
інші завмирають у сльозах, жаліючи тварину, привчену до беззаперечної слухняності.
Втім, на те він і цирк, і завжди був саме таким, і звірі потрібні йому не
будь-які, а лише талановиті. Отже, вони – теж артисти й цінують оплески не менше,
ніж їхні приборкувачі.
Як відомо, перший стаціонарний цирк у Києві (він загадково
називався «Альказар»), двоповерхову кам’яну споруду, відкрив 1875 року
австрієць Ігнатій Соббот на розі Фундуклеєвської та Ново-Єлисаветської (Б.
Хмельницького й Пушкінської). Нині там Національний академічний театр
російської драми ім. Лесі Українки. Але, між іншим, циркові видовища влаштовувалися
в Києві з давніх-давен: на майданах, розважаючи публіку, виступали
еквілібристи, скоморохи, вуличні гімнасти, навкулачні бійці, що їх зображено
на фресках Софійського собору, спорудженого ще в ХІ столітті. Знаючи
схильність народу до видовищ, власник покладав на «Альказар» великі надії й не
шкодував грошей на пишні вистави. Та, на жаль, від блискучої ідеї довелося відмовитися,
оскільки шалені витрати не відшкодовувались.
Проте сама ідея стаціонарного цирку в Києві, звісно ж, не
зникла, лише чекала слушного часу. І виникла знову наприкінці позаминулого –
початку минулого століття. Цю історію теж можна назвати свого роду «цирком».
Автором нарешті здійсненого задуму став молодий зять київського
генерал-губернатора Петро Крутіков, талановитий юрист, на якого чекала блискуча
кар’єра. Але любов до коней перемогла. Крутіков, повідомляє circus.kiev.ua,
купив маєток на Великій Васильківській, поряд улаштував манеж і щодня дресирував
дві з половиною сотні власних коней. У 1897 році він разом зі своїми вихованцями
вирушив у велике гастрольне турне й усюди мав тріумфальний успіх. Номери були
унікальні, як і манера виступу: Петро Крутіков виходив на манеж без батога й
керував кіньми, наче маг, лише артистичними змахами рук у білих рукавичках.
Публіка шаленіла! Зрештою, в березні 1903 року Крутіков дістав дозвіл Міської
думи побудувати приміщення цирку на вулиці Миколаївській (потім Карла Маркса,
а нині – Городецького). І назвав свій цирк Hippo-Palace. Але самих лише коней
публіці було замало. І на арені з’явилися хижаки – ведмеді, леви, тигри, що
якраз тоді «входили в моду» на аренах світу. Одна з перших дресированих мавп,
за тим же джерелом, – самка шимпанзе – дуже кумедно наслідувала манери
світської дами.
Цирк мав пречудову акустику, й Петро Крутіков здавав його в
оренду все-світньо відомим співакам (Ф. Шаляпіну, Л. Собінову, М. Баттістіні та
ін.), письменникам (О. Купріну, В. Маяковському), симфонічним оркестрам,
лекторам (приміром, В. Мейєрхольду), кінопрокатникам.
А вже сучасну, звичну для киян і гостей столиці будівлю
Київського цирку споруджено за проектом архітектора В. Жукова й відкрито 5
листопада 1960 року. Понад 40 років життя віддав йому видатний діяч циркового
мистецтва, народний артист України Борис Заєць, людина з високим міжнародним
авторитетом. Саме він зумів створити справжній колектив і пречудові програми,
виразно українські, що практично не поступалися славетним манежам Москви й
Петербурга.
А 1998 року наш цирк дістав статус Національного цирку
України, тобто – головного. Саме на його базі створюється більшість номерів,
які потім з блиском гастролюють усім світом.
НАШІ – НАЙКРАЩІ!
Ми вже писали, що
19-річний український жонглер Олександр Кобліков 2009 року посів перше місце
на Паризькому фестивалі циркового мистецтва «Цирк завтрашнього дня», а на
30-му ювілейному Всесвітньому фестивалі циркового мистецтва «Цирк майбутнього»
(також у Парижі) отримав золоту медаль і три спеціальні призи: Петербурзького
цирку, французького телеканалу Art і приз кращому жонглеру від призера
міжнародних циркових фестивалів, артиста Cirque du Soleil Віктора Кіхтева. Як
пише maestrostudio.com.ua, артист цирку «Кобзов» О. Кобліков представив у
Парижі номер «Моряк», який нині став його візитівкою. Фокус у тому, що юнак
жонглює одразу десятьма м’ячами. Зал аплодував йому стоячи! Взагалі 2009 року
Україна стала абсолютним світовим лідером у царині циркового мистецтва.
Відзначилися також українські гімнасти на ременях – Дмитро Грігоров та Олеся
Шульга, які привезли додому «Золотого клоуна» за номер «Політ пристрасті».
ЗАСЛУЖЕНА ПЕРЕМОГА
На Всеукраїнському
огляді-конкурсі культурно-освітніх закладів профспілок у номінації «Кращий
культурно-освітній заклад» здобув перемогу клуб Волочиського (Хмельницька
обл.) машинобудівного заводу ПАТ «Мотор Січ» (завідувачка – Ганна Фляшовська,
художній керівник – Михайло Вдовин).
...Усе розпочалося в
далекому 1972 році з самодіяльного духового оркестру. Згодом, за ініціативи
робітниці цеху № 401 Галини Бистран, було створено агіткультбригаду «Факел».
Аматори з ентузіазмом узялися до справи – і нагороди не забарилися. Молоді
хлопці й дівчата стали дипломантами та лауреатами багатьох фестивалів і
конкурсів. Здійснилася ще одна мрія Галини Григорівни: при клубі з’явився так
званий «Малий театр». І знову – безліч Почесних грамот, дипломів, а найголовніше
– визнання.
У 1981-му клуб очолює знаний музикант Віктор Чеховський,
який створює на підприємстві вокально-інструментальний ансамбль. Певний час і
сам залюбки грає в духовому оркестрі. Згодом заводська творча дружина
поповнюється танцювальним колективом. Це – заслуга Наталії Баришевої. Отож, у
невеликому залі машинобудівного запрацювало стільки творчих колективів, що позаздрив
би не один районний Будинок культури.
А час біжить невблаганно. Змінюються керівники клубу. На
особливу повагу заслуговує Борис Гудименко – талановита, віддана справі
людина, вмілий організатор, завдяки зусиллям якого клуб міцніє, розвивається,
поповнюється сценічними костюмами, інструментами. До речі, при ньому духовий
оркестр здобув звання «народного».
У 1988 році створено перший у Волочиську та районі ансамбль
бального танцю, яким успішно керує Наталія Баришева.
Рік у рік зростає кількість гуртків, і кожен з їхніх
керівників, а це Валерій Дубич, Орест Хом’як, Орест Чирський, Володимир
Квасніцький, Алла Лакомська, зробив вагомий внесок у розвиток аматорського
мистецтва на підприємстві.
Незважаючи на кризу останніх років, творчий колектив гідно
підготувався до 40-річчя підприємства (2011 рік), зберігши і штат
культпрацівників, і матеріальну базу. При клубі діють народний духовий
оркестр, хоровий і танцювальний колективи, ансамбль народних музик,
чоловічий та жіночий квартети, тріо, дуети та солісти, дев’ять гуртків
аматорського мистецтва. Організовуються виставки декоративно-прикладного
мистецтва. А творчі гурти заводу, які мають чимало нагород, у тому числі Федерації
профспілок України й області, беруть участь у різноманітних заходах міського,
районного та обласного рівнів, оглядах-конкурсах, концертах, святкуваннях до
державних, професійних, ювілейних дат, вшануванні кращих трударів.
Із 2003 року клубом успішно завідує Ганна Фляшовська –
голова культмасової комісії профкому. За вагомі досягнення в громадській і
трудовій діяльності її портрет занесено на Дошку пошани Федерації профспілок
області.
На щастя, заводським аматорам не бракує уваги та підтримки:
про культурний заклад постійно дбають голова ради директорів товариства, Герой
України В’ячеслав Богуслаєв, адміністрація Волочиського заводу – директор
Валентин Пастернак і профспілковий комітет на чолі з Євгеном Сіньковим.
Самодіяльні колективи забезпечені костюмами, оргтехнікою, апаратурою, музичними
інструментами.
Анатолій ЛАГУНЕЦЬ, завідувач прес-центру Федерації
профспілок Хмельницької обл.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
11.07.2012
|