«...Який розповідав казки»?
Ранком 6 червня в
Лос-Анджелесі (Каліфорнія) помер Реймонд Дуглас Бредбері – Рей Бредбері, чиє
ім’я не лише знайоме, а й безмежно дороге кращій частині людства. У серпні йому
виповнилося б 92 роки.
Видатний
американський письменник справедливо вважався одним з найбільших сучасних
фантастів. Він прокинувся широко відомим після виходу 1950 року «Марсіанських
хронік», а «451 градус за Фаренгейтом» приніс йому всесвітню славу.
Особисто для мене Бредбері лишився передусім автором
незабутнього роману «Вино з кульбабок», який «ковтнула» в тінейджерському віці
й запам’ятала на все життя. «Вино з кульбабок – впіймане й закорковане в
пляшках літо»…
Більшість літературо-знавців – та й читачів, які хотіли б
концентровано сформулювати превалюючу жанрову тенденцію письменника, майже
автоматично вдаються передусім до визначення «фантастика» або «наукова
фантастика». Проте – і так, і ні. Бредбері справді залюбки пропонує маловірогідні
ситуації й обставини, так би мовити, фантастичні. Та все це не має стосунку
до наукової фантастики, тим більше до «технічної». Його майже не цікавить,
що рухає машинами (в широкому сенсі), але надто – що рухає людьми за тих чи
інших психологічно складних ситуацій. Інакше кажучи, попри всю фантастичність,
неймовірність, казковість оповіді, твори Рея Бредбері належать до високої
«позажанрової» літератури. Він не «технар», а психолог. Він проповідує
передусім моральність. І сам не раз казав, що прагне до літератури почуттів
(не думок), літератури емоцій (не екшн), до деталізації й дослідження
внутрішнього стану (не різного роду подій). Це інша письменницька висота, поза
сумнівом, більш тонке дослідження нюансів людської природи за будь-яких умов і
обставин, а оскільки йдеться, повторюю, про велику літературу, можна
стверджувати, що психологізм Бредбері – наймудріший підручник життя.
Р. Бредбері часом жартував: «Жюль Верн був моїм батьком,
Уеллс – мудрим дядечком, Едгар Аллан По доводився мені двоюрідним братом;
він, немов кажан, вічно мешкав у нас на темному горищі. Флеш Гордон та Бак Роджерс
– мої брати й товариші. Ось вам і вся моя рідня. Ще додам, що моєю матір’ю
була Мері Шеллі, авторка «Франкенштейна». Тож ким іще міг я зробитися, як не
письменником-фантастом, маючи таку сімейку?».
Звісно, так могла казати лише смілива й талановита людина.
А той, хто знає творчість названих письменників, включно з творчістю автора
кумедної цитати, розуміє, що цей «син, небіж, брат і друг» усього лише
випурхнув з їхніх книг, мов метелик із кокона, ставши, порівняно з ними, чимось
ще прекраснішим, принципово іншим, здатним... літати. Зовсім як його герой
Сміт з оповідання «Лялечка».
Цікаво, що на запитання, чи вважає себе фантастом, Рей
Бредбері відповів: «Якщо через 100 років до мене на могилу прийде хлопчик і олівцем
напише на плиті «Тут лежить людина, яка розповідала казки», – я буду
щасливий...».
Звичайно, Рей Бредбері – надто багата натура, аби бути
незагадковим і однозначним, до певної міри його можна навіть назвати «ходячим
парадоксом». Адже цього письменника, який усередині минулого століття фактично
передбачив плазмові панелі, аудіоплеєри тощо, стрімкий технічний прогрес на
зламі століть уже відверто дратував: «У нас надто багато сотових телефонів,
надто багато інтернетів. Слід позбутися всіх цих машин...». Він до кінця життя
друкував свої книжки на старенькій друкарській машинці й щиро вважав, що
інтернет перешкоджає справжньому людському спілкуванню.
У 1947 році вийшла друком перша збірка його оповідань –
«Темний карнавал». То був щасливий рік: одруження з красунею-білявкою Маргарет
(яка все життя була йому вірною люблячою дружиною), світанок визнання, великі
надії... А вже 1950 року «Марсіанські хроніки» й трохи пізніша антиутопія
«451 градус за Фаренгейтом», що стали світовими бестселерами, занесли
Бредбері до когорти найзатребуваніших та найулюбленіших авторів сучасності.
Другий з названих творів 1966 року було екранізовано, а загалом тексти
письменника екранізуються й до сьогодні.
Рей Бредбері – володар багатьох літературних нагород, у
тому числі національної книжкової премії «За величезний внесок у всі жанри
літератури» та «Оскара» Американської кіноакадемії за сценарій фільму «Мобі
Дік». Він розробив інтер’єри Діснейленда, написав 25 романів і повістей, 300
оповідань, 30 п’єс. А ще – чимало тонких і складних водночас оригінальних есе
про культуру й мистецтво.
«Чарівна» машинка
...Рей Бредбері народився в містечку Уокіган (Іллінойс), але
в часи Великої депресії батько втратив роботу, і сім’я бідувала так, що навіть
на шкільний випускний бал Рею довелося йти в костюмі покійного дядька, що
загинув від руки бандита. Дірки від куль на піджаку ретельно заштопали. У
пошуках роботи родина переїжджала з одного міста до іншого й, урешті-решт,
осіла в Лос-Анджелесі, в близького родича. Рей теж мусив улитися в трудове життя:
продавав газети. Можна сказати, що саме бідність стала каталізатором його
письменницької діяльності, яку розпочав у 12 років: бракувало грошей на
придбання улюблених коміксів («Марсіанські війни»), тож узявся писати власну
версію. Вже в 17 років Рей став членом місцевої Ліги наукових фантастів, через
три роки чудово знав американську та європейську історію й літературу, а в 22
роки зробився професійним літератором.
САД НЕВ’ЯНУЧОЇ
ФОРМОТВОРЧОСТІ
Якщо «Чорний квадрат»
К. Малевича вважається картиною, то чом би не вважати цікавим пленером дивні
скульптури й інсталяції першого Міжнародного фестивалю сучасної скульптури
Kyiv Sculpture Project, нині представлені в ботанічному саду ім. Миколи Гришка
НАН України? Повідомляючи про цю виставку, що триватиме до 2 липня, ЗМІ
здебільшого уникають коментарів, зосереджуючись переважно на моментах
фактологічних. Утім, десь промайнула ненав’язлива цитата – репліка
відвідувача: «Боже, що це таке?!». Ось вам і одна з рецензій. Описувати
експоновані роботи важко, тому й справді краще на них подивитись та скласти
власну думку. Взявши при цьому на карб, що світ до нестями захоплений ідеєю садової
скульптури і що окремі роботи окремих авторів сягають астрономічних сум.
Зрештою, найбільше пишуть про шеститонну восьмиметрову
скульптуру «Будинок знань» іспанця Жауме Пленси, яка зображує людину, що
сидить, інстальовану з металевих букв. Пошановувачі образотворчості дістануть
додаткове задоволення завдяки змозі увійти всередину «Будинку знань» та роздивлятися
зовнішній світ крізь металеве плетиво з літер. По ночах, пишуть, скульптура світитиметься
зсередини. Дізнаємося також, що Пленса – один із символів сучасності: має 130
персональних виставок, його роботи прикрашають хмарочоси, майдани й парки в
різних країнах світу, а в Чикаго він вважається автором визначної пам’ятки
мегаполіса.
Назагал у ботанічному саду репрезентуються близько 20
скульптур, у тому числі молодих українських авторів.
Заради справедливості слід сказати, що митці лише відбивають
загальний настрій та розумові й естетичні тенденції сучасного їм суспільства.
В цьому сенсі згадана виставка багатьох щиро потішить.
ПО-ЇХНЬОМУ – ЮДЖИН
Колись давно Євген
Мамут жив у рідному Харкові та працював на кіностудії ХПІ. А потім у пошуках
кращого життя подався до США, розповідає Segodnya.ua. Там він, по-перше, став
Юджином, бо американцям ніяк не вдавалося правильно вимовляти його ім’я. А
по-друге, зробився всесвітньо відомим майстром кінематографічних спецефектів,
неперевершеним творцем екранних ілюзій. Цієї весни, майже через три з
половиною десятиліття, він приїхав до Харкова, аби зустрітися зі студентством і
розповісти про свої фільми.
Отже, колишній харків’янин став помітною фігурою у Голівуді,
взявши участь у створенні таких добре відомих нам фільмів, як «Матриця»,
«Блакитна лагуна», «Брудні танці» й ще щонайменше 10 стрічок. З’ясувалося,
скажімо, що ефектні стрибки й падіння героїв «Матриці», коли вони на мить
начебто зависають у повітрі, втілено на екрані за допомогою 122 кінокамер,
розташованих по колу. Камери включалися по черзі, а далі картинка оброблялася
на комп’ютері.
Євген-Юджин зачаровував і дивував харківську молодь своїми
захопливими розповідями про професійні «фокуси» в кіновиробництві, а сам, у
свою чергу, із захопленням сприймав сучасний красень-Харків, який не бачив
десятки років.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН,
«ПВ»
19.06.2012
|