Кому – криза, а для МВФ – подарунок долі
Міжнародний валютний фонд (МВФ), що має статус
спеціалізованої установи ООН, на сьогодні є найпотужнішою економічною
установою у світі. Його активи становлять 750 мільярдів доларів. Армія
економістів налічує 2500 осіб. Протягом останніх двох років представники фонду
активно курсують між світовими столицями нібито з метою порятунку економік
збанкрутілих країн.
ТАК БУЛО НЕ ЗАВЖДИ
Але ще не так давно МВФ надавав кредитні позички лише бідним
країнам. Заможні ж держави відряджали до МВФ своїх чиновників, аби ті там
повчилися. Сьогодні допомогу МВФ одержують навіть держави ЄС. З осені 2008
року, тобто від початку кризи, МВФ надав кредитів на суму 217 мільярдів
доларів. Як наслідок, нині фонд грає першу скрипку в дискусії щодо нового
економічного порядку і має щодо цього безпрецедентний вплив.
Проте так було не завжди. Річ у тім, що МВФ заснований у
грудні 1945 року. І на початку ХХІ століття його вважали непотрібною і
застарілою установою, такою, що дискредитувала себе в Азії та Південній
Америці. Коли світова економіка була на підйомі, багато років поспіль жоден
уряд не звертався до МВФ, і фонд, який фінансував свої операції з відсотків
від кредитів, був змушений постійно скорочувати штат. Криза стала для фонду
подарунком долі: як тільки збанкрутів банк Lehman Brothers, до МВФ посипалися
прохання про позички.
У листопаді 2008 року фонд надав перший кредит Ісландії,
згодом Україні, Угорщині та Латвії. У 2009-му – Білорусі, Сербії, Румунії та
Боснії і Герцеговині. Але справжній позиковий бум стався у 2010 році, коли МВФ
прийшов у зону євро. Після довгих дебатів ЄС звернувся до фонду за допомогою в
рамках програми порятунку Греції. Європейці довго не хотіли, аби американська
установа рятувала європейську валюту, однак у них не було вибору – лише МВФ
мав доступні мільярди й досвід у проведенні реформ.
НЕДОБРА СЛАВА
МВФ знає заздалегідь, скільки та чи інша країна
потребуватиме грошей. Тільки-но десь з’являються проблеми, фахівці фонду
відразу готують відповідні сценарії руху капіталу, а коли уряд звертається по
допомогу – на місце прибуває технічна місія для узгодження умов кредитування.
З Грецією, наприклад, МВФ домовлявся усього 10 днів.
Жорсткі умови (фонд позичає в обмін на зобов’язання
здійснювати конкретні реформи) і клеймо країни-жебрака є головними причинами
побоювання звертатися за позикою. І ще одна причина – недобра слава МВФ.
У 80-ті роки фонд був основним промоутером так званого
Вашингтонського консенсусу, пакета реформ, що передбачали лібералізацію
ринків, дерегулювання економіки й масову приватизацію. МВФ нав’язував
неоліберальну шокову терапію, особливо найбільшим своїм боржникам – країнам
Південної Америки, часто за допомогою місцевих диктаторів, занурюючи, таким
чином, весь континент у десятиліття стагнації. Наприклад, Мексика, яка до
80-х років була однією з найрозвиненіших країн Латинської Америки, унаслідок
нав’язаних МВФ реформ зазнала у 1994-му величезної економічної кризи. Аби
остаточно зневолити Мексику, МВФ надав їй нові кредити на суму 53 млрд
доларів, за іще більшими вимогами поглибити неоліберальні реформи, надати
екстраординарні пільги американським корпораціям, а також вступити до
Північноамериканської зони вільної торгівлі. Мексика стала повністю залежною
від США і МВФ, основні фінансові вливання спрямовувалися в експортно-виробничі
зони з пільговим режимом господарювання, розташовані вздовж кордону Мексики та
Північної Америки. Ці підприємства не сплачували податки, тут було заборонено
створювати профспілки, а працівникам платили мізерну зарплату.
Напередодні кризи концепція надання допомоги змінилась:
замість жорстких структурних реформ фонд став орієнтуватися передусім на
швидку стабілізацію державних фінансів. Тож коли Україна вперше попросила
допомоги, то проковтнула вимогу щодо різкого скорочення видатків бюджету. Бо
тішилася, що фонд не зажадав, як колись у інших країн, швидкого проведення
земельної реформи чи приватизації залізниці.
АМЕРИКАНСЬКЕ ПРАВО ВЕТО
МВФ провадить свою діяльність на засадах кредитної спілки.
Приєднавшись до фонду, держави виплачують квоти, з яких надається допомога.
МВФ має власну валюту, так званий кошик, що складається з долара США, євро,
фунта та ієни. Проте базою та основним еквівалентом є все ж таки долар США,
адже Америка посідає домінуючу позицію. Оскільки фонд спочатку вимагав, аби
держави одну четверту квот виплачували золотом, нині МВФ володіє третиною усіх
запасів цього металу у світі – близько 2,9 тисячі тонн на суму більш як 100
мільярдів доларів. Торік МВФ продав восьму частину цих резервів і створив іще
один фонд, який має забезпечити додаткове джерело доходу МВФ у разі, якщо
забракне прохачів кредитів.
У центральній штаб-квартирі МВФ у Вашингтоні майорять
прапори усіх 187 держав-членів, але насправді усього декілька з них мають у
цій будівлі реальну владу. Можливість країн голосуванням впливати на
діяльність фонду визначається їхньою часткою в капіталі, тобто кількість
голосів відповідає кількості сплачених акцій, які, у свою чергу, мали б залежати
від рівня розвитку окремих економік, але на практиці все по-іншому. Рада
керуючих, в якій кожна країна представлена керуючим і його заступником
(зазвичай це міністри фінансів або керівники центральних банків), як і Рада
Безпеки Організації Об’єднаних Націй, перебуває під контролем Америки:
європейці мають право призначити виконавчого директора, але американці мають
щодо цього право вето.
США у Раді керуючих МВФ має 16,74% голосів, Японія – 6,01,
Німеччина – 5,87, Велика Британія та Франція – по 4,85%. Китай, маючи другу за
потужністю економіку у світі, – лише 3,65% голосів, Індія – 1,88, Бразилія –
1,38, Бельгія – 2,08, Польща – 0,63% тощо.
Коли вибухнула криза і постала необхідність збільшити
кредитні ресурси МВФ (великі валютні резерви зосереджено сьогодні на Сході),
то країни БРІК (Бразилія, Росія, Індія і Китай) домовилися про рекапіталізацію
фонду в обмін на передачу їм 6% голосів. Перерозподіл, однак, відбувається за
рахунок Європи, адже право Америки на вето залишається незмінним.
Проте на Заході не всі хочуть прислухатися до порад МВФ – у
липні 2010 року прем’єр-міністр Угорщини Віктор Орбан розірвав кредитний
договір, відмовляючись виконувати рекомендації фонду. Давно уже не вірять у те,
що МВФ допомагатиме усім країнам однаковою мірою щедро й своєчасно, чиновники
країн Азії і Південної Америки.
СПРАВЖНІ НАМІРИ МВФ
Криза продемонструвала необхідність
існування такої установи, як МВФ, але виявила його політичне заангажування. наприклад,
не має права коментувати борг США, що є однією з найбільших проблем світової економіки.
Він не повинен чути критику на адресу Китаю. Небажання критикувати своїх спонсорів
підриває довіру до як і дії фонду в інтересах великих держав проти малих. Бо вони
насправді спрямовані не на підвищення самостійності й стабільності, розвиток національної
економіки, а на «прив’язання» країни, економіка якої вмирає, до міжнародних фінансових
потоків, спрямовані на передачу «у правильні руки» прав власності на всі ліквідні
національні активи.
17.03.2011
Лілія Соколова, Медіа-центр ФПУ
|