Судячи з переказів, літописів, матеріальних пам’яток, християнське
віровчення на землях, які в майбутньому увійшли до складу Київської Русі, з’явилося
практично відразу після його поширення у світі.
На момент прийняття християнства у Київській Русі існувала велика
кількість різних віровчень і напрямів, серед яких язичництво, християнство (грецького
й латинського обрядів, усе ще єдиної на той час вселенської кафолічної церкви),
мусульманство (поширене у сусідній Волжській Булгарії, а отже, безсумнівно, відоме
й на Русі), іудаїзм (віра правителів Хазарії, а також спільнот у різних містах Русі,
зокрема Києві). Тож перед Володимиром Великим постало складне завдання – спинитися
на одному з віровчень про єдиного Бога, яке й стане державною релігією. Оскільки
Київська держава підтримувала тісні стосунки з Візантією – найбагатшою, могутньою
і найвпливовішою державою того часу, тому і було зроблено вибір на користь християнства.
Після офіційного хрещення киян ця релігія стає державною релігією
Київської Русі. Тоді й розпочинають зводити безліч храмів, деякі з яких збереглися
й донині.
Так, у ХI столітті монахи Антоній і Феодосій заснували Києво-Печерський
монастир, що 1688 року дістав статус лаври, який могли отримати тільки великі й
значні монастирі. В 1108–1113 роках за правління онука Ярослава Мудрого київського
князя Святополка було зведено Михайлівський Золотоверхий Собор. У XI столітті в
самому центрі Києва постав Cобор Святої Софії. Нині це найцінніша споруда Державного
архітектурно-історичного заповідника «Софійський музей», на території якого розташований
чудової краси ансамбль пам’яток українського зодчества XI–XVIII століть.
Тож пишаймося духовною і архітектурною спадщиною України, шануймо
її історію і культуру.
Фото автора
|