Під такою поетичною
назвою проходила нещодавно у київській галереї «Мистецька збірка» персональна
виставка В’ячеслава Малини.
«Ви пам’ятаєте, як
пахне після дощу земля чи туман степовий, лісові сутінки чи розпечене на сонці
каміння?» – ніби запитує художник своїми прекрасними самобутніми полотнами. Його
живопис справді вирізняється надзвичайним колоритом, цікавою авторською технікою
та незвичним зображенням, на перший погляд, знайомих і звичайних речей. А загалом
творчість В. Малини сповнена глибокого філософського змісту та відчуттям рідної
землі…
– Шанувальників мистецтва,
– розповідає куратор виставки Наталія Чепурко, – зацікавила не тільки майстерність
автора, а й надзвичайно цікаві сюжети досить незвичних натюрмортів. Художник
залюблений у трипільську культуру як передісторію України-Русі. Своїми полотнами
він спонукає сучасника побачити та зберегти життєдайну силу землі – її природну
флору. Тому зображує не звичні троянди, півонії, гвоздики, тюльпани… а непримітне,
але цілюще зілля – трунок землі, що є першоосновою Життя. Цей добре знайомий сільським
мешканцям «бур’янець» (жителі міста з цього різнотрав’я знають, мабуть, якусь дещицю)
такий зворушливий у своїй первісній красі, споконвіку стає людині у пригоді в
недугах, болях і радощах. Але це не просто композиції польових, лісових чи лугових
квітів – кожен натюрморт є букетом цілющого зілля, що має символічний зміст. Митець
створює свої флористичні композиції дуже гармонійно: рослини дібрані в букети-натюрморти
не тільки за кольоровою гамою, а й за формою, ареалом, своєю значимістю у житті
людини та сферою призначення – обрядовість, знахарство, естетика. От, приміром,
картина у блакитних тонах – барвінок, незабудка лісова та льон становлять основу
композиції, а костянець колосовидний виступає як обрамлення, що надає зображуваному
довершеності. Або фіалкові відтінки – сон-трава, фіалка лісова та ряст, що ввібрали
всі пахощі ранньої весни та різноголосся веселого птаства. Такі зворушливі у своїй
непримітній красі деревій, безсмертник, полин гіркий і миколайчики (або синьоголовник)
випромінюють цілющі пахощі, ніби закликають людину набратися здоров’я, сили та
краси, а ковила, що їх обрамляє, кличе у смарагдові степи, де простір до самого
крайнеба, де дихається вільно й весело. І так кожне творіння майстра – вмій тільки
прочитати його. У глибину віків переносить композиція із папороті, польового хвоща,
зозулиного льону та плавуна – вони вважаються найдавнішими рослинами землі, і ти
ніби входиш у вологу темряву стародавніх печер… Магію зображеного підсилює незвичне
тло полотен – орнаментальний розпис трипільської кераміки. Тут своя символіка
й сакраментальні знаки – ціла наука про прочитання й відтворення Всесвіту. Та
це ще не все. В. Малина оригінальний також у виборі конфігурації робіт. Свої полотна
(100х100 см) у виставкових залах він розмістив у формі ромба. Цікаво, що художник
і малював їх у такому ж форматі. Та головне, на що слід звернути увагу, – це зовсім
не ті класичні натюрморти, які ми звикли бачити. Здається, все дуже просто: художник
узяв відтворену трипільську вазу (виставляється як експонат у галереї), скомпонував
букетик цілющого зілля і зобразив натуру як вид зверху. В такому ракурсі не малював
жоден із відомих нам художників – просто й геніально.
– Відкрию секрет,
– пояснювала відвідувачам куратор виставки Н. Чепурко, – роботи виконані в декоративному
стилі на полотні акриловими фарбами. Художник застосував особливу техніку – крапкове
зображення. Уявіть собі, скільки разів пензель маляра торкався полотна, щоб створити
ці вишукані полотна! Робота дуже витончена й кропітка – такі витвори не напишеш
нашвидкуруч. Полотна справді високохудожні й оригінальні.
Цікаво, що завдяки
полотнам можна згадати (а для багатьох вивчити) зникаючу флору наших лісів і степів.
Для багатьох міських жителів ці композиції будуть відкриттям, адже урбанізація
нас поглинає все більше і більше. Художник ніби приніс для нас у місто з таємничої
прохолоди пралісів у своїх долонях цілюще зілля, омите чистими росами…Сюжети картин
вражають своєю тендітною незахищеною красою. Здається, сама душа митця промовляє:
схаменіться, зупиніть цю жахливу урбанізацію і поверніться до власних витоків.
Бо коли вже «їхні будинки в парку» (реклама чергової новобудови в парку ім. О.
Пушкіна), то де ж НАМ садити барвінок і руту-м’яту?!
Для мешканців міста оригінальні композиції
стають своєрідним відкриттям світу природи
Полотна зображені в оригінальній конфігурації – у вигляді ромба
Чарівне сплетіння цілющого дикого зілля та сакральних орнаментів таємничої землі
Наталя
ШРАМЕНКО, м. Київ |