« на головну 22.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Інтерв`ю

Юрій Кулик: «Головний пріоритет профспілок – соціальний захист людини праці»

Юрій Кулик: «Головний пріоритет профспілок – соціальний захист людини праці»

 Сьогодні в суспільстві активно обговорюються соціаль­ні ініціативи Президента України Віктора Януковича, які передбачають покращення життя простих людей. Зрозуміло, що величезну роль у цьому можуть і повинні відігравати профспілки, головна мета діяльності яких і є захист соціально-економічних інтересів працівників. Як вони вирішують це завдання, що планують зробити для створення гідних умов праці та стандартів жит­тя? На ці та інші запитання відповідає Голова Федера­ції профспілок України Юрій Кулик.

 ВИРІШУВАТИ ПРОБЛЕМИ ЧЕРЕЗ СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ

– Юрію Миколайовичу, перш за все, як профспілки оцінили соціальні ініціати­ви Президента?

– Федерація профспілок Украї­ни надзвичайно позитивно сприйняла проголошення но­вих соціальних ініціатив Глави держави, які відповідають по­зиції профспілок та очікуван­ням людей праці. Професійні спілки як соціальний партнер уряду висловлюють готовність активно долучитися до вирі­шення поставлених завдань щодо значного підвищення со­ціальних гарантій, заробітних плат трудящим, пенсій ветера­нам праці і війни, подолання бідності і нерівності доходів, розвитку новітнього вироб­ництва і створення високооп­лачуваних робочих місць, ре­алізації програм будівництва житла, які потребують спільної роботи всього суспільства.

– А що конкретно вже зроб­лено Федерацією профспі­лок України щодо підви­щення соціальних стандар­тів, створення гідних умов праці та життя?

– З ініціативи ФПУ в листопаді 2011 року створено робочу групу з представників зацікав­лених центральних органів ви­конавчої влади та профспілок, яка розглядає можливість удосконалення Методології визначення розміру прожит­кового мінімуму задля забез­печення максимальної від­повідності цього стандарту ре­альному рівню та динаміці змі­ни цін. Протягом І кварталу 2012 року ця робоча група під­готувала для учасників колек­тивних переговорів на націо­нальному рівні пропозиції щодо вдосконалення законо­давчого та методологічного врегулювання питання розра­хунку відповідно до чинного законодавства прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який є основою для виз­начення державних соціаль­них гарантій, зокрема міні­мальної заробітної плати, та провела розрахунки відповід­но до чинного законодавства прожиткового мінімуму для працездатних.

Найближчим часом має бути завершено актуалізацію на­борів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг для визначення про­житкового мінімуму. ФПУ до­магатиметься врахування у структурі прожиткового міні­муму працездатних осіб суми податку з доходів фізичних осіб та прийняття нової поста­нови Кабінету Міністрів Украї­ни «Про затвердження наборів продуктів харчування, непро­довольчих товарів та послуг для основних соціальних і де­мографічних груп населення». Під час зустрічі Прем’єр-мініст­ра України Миколи Азарова з профспілками 27 січня ми пе­редали йому пропозиції для розгляду та прийняття Урядом відповідних рішень із соціаль­но-економічних питань. Багато з них вже реалізовані. Загалом ми намагаємося вирішувати проблеми не через конфрон­тацію з органами влади і робо­тодавцями, а через соціальний діалог.

– ФПУ велику увагу приді­ляє питанням соціального захисту найуразливіших верств населення – малоза­безпечених сімей, сімей з дітьми, ветеранів війни і праці, інвалідів, зокрема в частині надання соціальної допомоги, гарантій, пільг тощо. На Вашу думку, що тут ще треба зробити для покращення життя цих ка­тегорій громадян?

– Ми намагаємося достукатися до влади, щоб відмовитися від застосування при визначенні соціальної допомоги малоза­безпеченим сім’ям неконсти­туційного тимчасового показ­ника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму», який фактично занижує рівень де­ржавних допомог через хронічну нестачу коштів у де­ржавному бюджеті на цю мету, за своєю суттю не є держав­ним соціальним стандартом і нівелює значення прожитко­вого мінімуму як базового со­ціального стандарту.

Така позиція профспілок під­тримується і Президентом Ук­раїни Віктором Януковичем, який наголошував на необхід­ності ліквідації цього показни­ка, оскільки його застосування порушує конституційні права громадян. На жаль, Законом «Про Державний бюджет Ук­раїни на 2012 рік» збережено застосування цього показника для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям.

На низькому рівні залишаєть­ся і виплата допомоги по дог­ляду за дитиною до досягнен­ня нею трирічного віку. Нині відповідно до Закону «Про де­ржавну допомогу сім’ям з дітьми» допомога надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездат­них осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. Така допомога є вкрай низькою. При цьому мінімальний роз­мір допомоги (130 грн) не пе­реглядався з 2008 року.

Неврегульованим залишаєть­ся питання щодо обчислення сукупного сімейного доходу, оскільки від його суми визна­чається як право на отриман­ня відповідної соціальної до­помоги, так і її розмір. На дум­ку профспілок, при визначен­ні сукупного доходу для при­значення соціальної допомо­ги слід враховувати ту вели­чину доходу, яку фактично от­римала особа.

Враховуючи зазначене, я звернувся до віце-прем’єр-міністра – міністра соціальної політики України Сергія Тігіпка з пропозиціями про внесення змін до окремих законодавчих та інших нормативно-право­вих актів, які визначають рі­вень та порядок надання де­ржавної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, а також сім’ям з дітьми.

Сьогодні також налагоджено тісну співпрацю з Всеукраїнсь­кою громадською організа­цією «Союз Чорнобиль Украї­ни». Ми провели низку спіль­них заходів, спрямованих на недопущення звуження обсягу розмірів компенсаційних виплат та соціальної допомо­ги, визначених Законом «Про статус і соціальний захист гро­мадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка­тастрофи». Я як Голова ФПУ звернувся до Президента Ук­раїни, Верховної Ради України, підприємств, установ, органі­зацій, громадськості з вимо­гою забезпечити виконання законодавчо встановлених норм і гарантій для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, зокрема вжити всіх мож­ливих заходів щодо недопу­щення звуження розміру та обсягів існуючих прав, у тому числі права на достатній жит­тєвий рівень для себе та своєї сім’ї, гідне соціальне забезпе­чення та соціальний захист.

ЯК ЗУПИНИТИ ЦІНОВИЙ ТАЙФУН?

– Юрію Миколайовичу, не секрет, що зараз людям дуже складно боротися і виживати в умовах постій­ного зростання тарифів і цін. Які кроки здійснюють профспілки в цьому напря­мі?

– Дійсно, в умовах постійного підвищення цін і тарифів для населення на харчові продук­ти, природний газ, електро-енергію, житлово-комунальні послуги, послуги охорони здоров’я та освіти реальною допомогою громадянам стало продовження та активізація співпраці профспілок з усіма гілками влади з питань форму­вання та реалізації державної політики ціноутворення. Від­сутність єдиного державного органу з питань додержання державної дисципліни цін тільки поглиблювала деста­білізацію цінової ситуації на споживчому ринку, з чим профспілки миритися не могли.

Наприкінці минулого року ФПУ вдалося домогтися пози­тивного результату щодо утво­рення Державної служби з пи­тань ціноутворення та ство­рення єдиної системи органів державного контролю за ціна­ми. Позицію профспілок було оголошено на засіданні Кабі­нету Міністрів України 7 груд­ня 2011 року та доведено до відома Президента України. Глава держави своїм Указом утворив Державну інспекцію з контролю за цінами.

У лютому вже цього року Кабінет Міністрів України подав на погодження СПО проект Положення про Державну інспекцію України з контролю за цінами, в якому враховано вимогу профспілок щодо залучення всеукраїнських об’єднань профспілок до роботи Інспекції з контролю за додержанням державної дисципліни цін. Сьогодні вже активізовано роботу територіальних членських організацій ФПУ з налагодження тісного ділового контакту з новоствореною Інспекцією.

 А є конкретні приклади вирішення питань, пов’язаних із ціновою політикою?

 Звичайно. Завдяки активній позиції ФПУ, наприклад, підвищення тарифів на пасажирські перевезення залізничним транспортом на початку 2012 р., запропоноване Мінінфраструктури на 60%, після проведення попередніх консультацій було знижено до 14,3% і буде стосуватися тільки пасажирських перевезень у купейних вагонах. ФПУ також домоглася перегляду підходів до формування цін і тарифів на послуги природних монополій, розширення повноважень місцевої влади у частині методів цінового регулювання та організації перевірок обґрунтованості підвищення цін і тарифів у взаємодії з громадськістю. Зокрема, прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» та Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо процедури встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги». Цілеспрямовані та активні дії ФПУ (звернення до владних структур, виступи у ЗМІ, на засіданнях Кабінету Міністрів України, проведення соціального діалогу тощо) спрямовані проти масштабного зростання цін і тарифів без вжиття урядом конкретних додаткових заходів соціального захисту населення, насамперед адекватного зростання трудових доходів працівників. Наприклад, на засіданні Кабінету Міністрів України 18 січня ц. р. ФПУ запропонувала поновити норму щодо індексації заощаджень у статті 3 Закону «Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України». Цю позицію ФПУ відстоюватиме під час супроводження законопроекту у Верховній Раді України.

 Як відомо, у жовтні 2011 року до пенсійного законодавства внесено зміни…

 Але вони жодним чином не вирішили проблеми фінансової стабілізації та соціальної справедливості в пенсійній системі. На одному із засідань Президії ФПУ було розглянуто питання щодо подальших дій профспілок для забезпечення пенсійних прав громадян та визначено низку завдань, необхідних для виконання профспілками всіх рівнів. Зокрема, це стосується питань легалізації та збільшення чисельності зайнятого населення, легалізації заробітної плати та її підвищення, реформування системи оплати праці, подальшого вдосконалення пенсійного законодавства тощо. Для обговорення та віднайдення шляхів урегулювання проблем, наявних у пенсійній системі, ФПУ за участі представників Мінсоцполітики та Пенсійного фонду було проведено засідання круглого столу на тему «Пенсійне забезпечення: аналіз стану та перспективи його реформування». На засіданні були обговорені питання, зокрема, щодо осучаснення й індексації розмірів пенсій, перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам, призначення і виплати пенсій на пільгових умовах та за вислугу років, удосконалення порядку обчислення страхового стажу, звільнення солідарної пенсійної системи від невластивих виплат, сплати страхових внесків різними суб’єктами пенсійного страхування, уніфікації пенсійного законодавства тощо.

 Юрію Миколайовичу, а що було зроблено з ініціативи профспілок на рівні законодавства?

 ФПУ було ініційовано внесення до Верховної Ради України проекту Закону «Про внесення змін до законів України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». На жаль, зазначений законопроект Комітетом ВРУ з питань соціальної політики та праці не був підтриманий, а згодом знятий з розгляду. На початку лютого 2012 року ФПУ підготувала законопроект про внесення змін до пенсійного законодавства у новій редакції та надіслала до Комітету ВРУ з питань соціальної політики та праці. Додамо, що у рамках співпраці з органами Пенсійного фонду щодо забезпечення наповнення бюджету Фонду ФПУ звернулася до членських організацій щодо проведення спільно із сторонами соціального діалогу заходів для погашення економічно активними підприємствами заборгованості перед Пенсійним фондом зі сплати страхових внесків та єдиного соціального внеску, заборгованості з відшкодування пільгових пенсій. Сьогодні опрацьовується питання нової Угоди між Пенсійним фондом і ФПУ про співпрацю з питань пенсійного забезпечення.

17.04.2012



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання