Сім кроків у майбутнє Профспілки працівників державних установ України
Профспілка працівників державних установ напередодні Дня державної
служби України визначила сім кроків у майбутнє – дорожню карту, що дозволить забезпечити
сталий розвиток організації та розширити її сферу впливу на соціальну політику держави.
П
рофесійні спілки є одним з найважливіших демократичних інститутів
сучасного суспільства.
У профспілок чи не найбільше прав серед інших об’єднань
громадян. Держава визнає профспілки повноважними представниками працівників і
захисниками їхніх трудових, соціально-економічних прав та інтересів. Права профспілок
визначені та гарантуються Конституцією України, Кодексом законів про працю України,
Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», іншими
нормативно-правовими актами України, а також статутами профспілок.
Однак, незважаючи на це, профспілковий рух переживає
важкі часи. І без перебільшення, сьогодні профспілкові організації майже повсюдно
зазнають серйозних труднощів і втрачають членів.
Реальний світ досить істотно змінюється, і ці зміни
стають все більш очевидними і невідворотними. На моє глибоке переконання, адекватною
відповіддю на зміни, що пропонує нам світ, має бути і наша відповідна реакція:
ми просто зобов’язані змінюватись. Але до будь-яких змін потрібно бути готовими,
інакше пережити їх буде досить болісно.
Сьогодні вкрай важливе завдання для всього профспілкового
середовища – виробити концептуальне бачення майбутнього профспілкового руху, подолати
кризу змісту системи мотивацій перебування в профспілках, збудувати чітку і зрозумілу
мотиваційну перспективу.
Отож, говорячи про сім кроків у майбутнє, насамперед
слід зазначити, що для Профспілки працівників державних установ України одним із
ключових викликів сьогодення була і є ситуація, пов’язана з реформуванням державного
управління і державної служби.
Впровадження Закону України від 10.12.2015 № 889 «Про
державну службу» є базою для розбудови стабільної, відкритої держави, формування
професійної та ефективної системи державного управління.
Правовий статус державного службовця містить низку
прав та обов’язків і тісно пов’язаний з державою, а саме через це до нього висуваються
специфічні вимоги: не вчиняти дій, які призводять до підриву авторитету державної
служби, не брати участі в страйках, не критикувати орган, в якому працює, з питань
політики, яку мають проводити цей орган і посадові особи тощо. Діяльність державного
службовця через перенасиченість її стресогенними факторами вимагає потужних резервів
самовпорядкування, і саме тому вона належить до найбільш напружених в емоційному
плані видів праці.
Реформування державного управління тісно пов’язане
і з процесами децентралізації влади на місцях, що безпосередньо впливає на діяльність
середніх і низових ланок Профспілки, оскільки передбачає і зміни в системі державних
органів, і чисельності працюючих у них.
За умови недостатнього забезпечення та мотивації посилюється
кадровий дисбаланс у системі державного управління, зокрема для молодих спеціалістів,
державна служба стає тимчасовим місцем роботи для здобуття досвіду (відтік кадрів
у цій групі найвищий). Тому, вочевидь, захист Профспілки їм вкрай необхідний.
Будемо відвертими, практична реалізація нового законодавства
про державну службу, в силу різних причин, на жаль, ще не забезпечила гідного рівня
оплати праці держслужбовців, особливо на найнижчих посадах.
Ці та інші виклики зумовлюють дії Профспілки, спрямовані
на забезпечення захисту прав та інтересів спілчан і подальший розвиток нашої організації.
Умовно їх можна поділити на сім кроків, або сім основних векторів діяльності Профспілки.
КРОК 1 – ЗАХИСНИЙ
Безперечно, першим і надважливим кроком є захисний,
оскільки саме він визначає силу, згуртованість і перспективу організації. Захисний
вектор спрямований на діяльність профспілкових органів усіх рівнів щодо попередження
і відновлення порушених прав і законних інтересів членів Профспілки у сфері праці.
Пошук можливостей для підвищення ефективності здійснення
Профспілкою захисної функції є безперервним. Задля цього використовується як досвід,
напрацьований власне всередині нашої організації, так і досвід профспілок інших
країн світу, особливо нашого партнера – профспілки держслужбовців Швеції ST.
Головний рубіж нашої боротьби – питання оплати праці.
А точніше – відстоювання прав державних службовців на належний її рівень.
З прийняттям нового Закону України «Про державну службу»
Профспілка, як і більшість державних службовців, пов’язувала подальший поступальний
рух у питаннях оплати праці. Трохи більше як за 2 роки, а саме з 1 січня 2019-го,
рівень оплати праці на найнижчій посаді органу виконавчої влади мав би (за нормами
Закону) наблизитися до двох мінімальних заробітних плат, що прирівнювалося до
середньої заробітної плати в галузях економіки. Натомість, внесенням змін до Закону
в частині розрахункової одиниці посадового окладу державного службовця на найнижчій
посаді (з розміру мінімальної заробітної плати на розмір прожиткового мінімуму),
перекреслено основні принципи реформування оплати праці, що закладалися Законом.
Тому для Профспілки залишається пріоритетним завданням відновлення норми Закону
України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889, а саме в частині розміру посадового
окладу групи 9 на рівні двох мінімальних заробітних плат, або розміру середньої
заробітної плати в Україні.
Вже понад 2 роки Профспілка відстоює на усіх рівнях
питання щодо врегулювання перерахунку пенсій, призначених відповідно до статті
37 Закону України «Про державну службу» від 16.11.1993 № 3723-XII особам, які
вийшли на пенсію до 01.05.2016. Нами підтримано конституційне подання групи народних
депутатів з даного питання, проведені консультації з представниками урядової сторони,
зібрано тисячі підписів колишніх державних службовців на підтримку цієї боротьби.
Нашу позицію щодо відновлення справедливості для цієї категорії громадян озвучено,
зокрема, і в профільних парламентських комітетах. Незважаючи на те, що наразі питання
є відкритим, і надалі працюватимемо над його вирішенням.
В умовах реформування державної служби та служби в органах місцевого
самоврядування особливої значущості набула діяльність Профспілки щодо захисту
трудових прав працівників при скороченні (вивільненні). Враховуючи попередній досвід
у цьому напрямі, коли у 2015 році вдалось відстояти забезпечення гарантій працівникам
Національного банку України під час вивільнення, наразі також наполягаємо на дотриманні
необхідних процедур у разі реорганізацій місцевих державних адміністрацій. Так,
наприклад, працюємо над вирішенням питання щодо неухильного дотримання норм законодавства
при оптимізації структури райдержадміністрацій, зокрема необхідності функціонального
обстеження, що має передувати процедурі скорочення чисельності працівників.
Профспілка в ході переговорів на всіх рівнях соціального діалогу, укладання
Генеральної та галузевих угод, докладає максимум зусиль, щоб домогтися покращення
умов праці і розширення прав наших спілчан. Одним з найбільш дієвих важелів захисту
члена профспілки є колективний договір і недопущення порушення його норм.
За останні декілька років кількість організацій, в яких укладаються
колдоговори, збільшується. За результатами звітних даних на 1 квітня ц.р., цей
показник становить 95,8%. Дією колективних договорів охоплені 240903 працюючих,
що складає 92,7% від їх загальної кількості. Щороку збільшується і кількість організацій,
де роботодавець виконує норму статті 44 Закону України «Про професійні спілки,
їх права та гарантії діяльності» щодо відрахування коштів первинним профспілковим
організаціям на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу. І в цьому напрямі
наша мета – послідовно домагатись підвищення зазначених показників.
Водночас Профспілкою проводиться значна робота з вивчення досвіду інших
країн щодо захисту членів профспілки, колективно-договірної роботи, систем оплати
праці тощо. Право на колективні переговори визнано в міжнародних актах одним з
основних принципів і прав у сфері праці. Результатом цих переговорів є колективний
трудовий договір, що захищає інтереси лише членів профспілки і має обов’язкову силу
для обох сторін. Право на переговори має поважатися, зміцнюватися і підкріплюватися
правом на страйк.
Проте, незважаючи на дії Профспілки, зацікавлених центральних органів
виконавчої влади, до сьогодні державою не ратифікована Конвенція МОП «Про захист
права на організацію та процедури визначення умов зайнятості на державній службі»
№ 151, якою закріплюється право державних службовців на страйк.
Колективні переговори – одна з основних форм діяльності організацій
Профспілки всіх рівнів, тому саме шляхом переговорів вона й надалі відстоюватиме
права працівників, зокрема й право на страйк.
Сьогодні ми починаємо говорити на національному рівні про те, що на
своїх робочих місцях державні службовці не завжди можуть почуватися захищеними.
Про це неодноразово йшла мова на засіданнях виборних органів Профспілки, однак
більш системний підхід до вирішення цих питань, можна вважати, почав діяти із цього
року.
НАДС проведено анкетування серед державних службовців з метою виявити
або спростувати наявність фактів булінгу та мобінгу. До прикладу, проявами булінгу
на роботі є: навмисне обмеження доступу до необхідної інформації, постійна необґрунтована
критика та незадовільна оцінка роботи керівництвом, надмірна прискіпливість, соціальна
ізоляція в колективі, безпідставна зміна чи погіршення умов роботи та відпочинку,
вербальна агресія, приписування успіхів іншим працівникам, відсутність визнання
досягнень та успіхів, пошкодження майна тощо.
Згідно з даними анкетування, в якому взяли участь 1042 державних службовця
органів влади різного рівня, підпорядкування та різної категорії посад, 66,1% з
них стикалися з випадками булінгу щодо себе на державній службі. Прикметно, що до
первинних профспілкових організацій на робочому місці звернулись 2,8% опитаних,
до кадрових служб – 3,2%. Водночас вражає факт, що лише 1% респондентів звернулись
за захистом своїх прав, честі та гідності до суду.
Профспілка вбачає нагальну необхідність дотримання трудових норм законодавства
у відносинах роботодавця та працівника, дотримання правил етичної поведінки та
належного морального клімату в установах та організаціях, де працюють члени профспілки.
Захист честі і гідності державних службовців – членів профспілки, протидія цькуванню
на робочому місці є одним з важливих наших завдань. Проводячи навчання для голів
первинних профспілкових організацій, ми звертаємо увагу на проблему булінгу та
мобінгу, даємо поради та озброюємо знаннями, як діяти в таких ситуаціях.
Захист прав та інтересів держслужбовців вимагає від Профспілки професійності,
оперативності та залучення всіх можливих законних засобів для досягнення позитивного
результату. Профспілка, захищаючи права держслужбовців на гідну працю, залучає
міжнародну профспілкову спільноту, і є голосом українських державних службовців
не лише в Україні, а й у Європі. Сьогодні завдяки тому, що Профспілка входить до
Інтернаціоналу громадського обслуговування та Європейської федерації профспілок
громадського обслуговування, а голова Профспілки є членом Комітету з національного
та європейського врядування та Комітету з місцевого управління, про проблеми державних
службовців в Україні знають далеко за її межами. Так, на міжнародній профспілковій
арені до вирішення питань щодо гідної оплати праці, запобігання скороченню та обмеженню
бюджетних видатків на оплату праці державних службовців України долучився також
генеральний секретар Європейської федерації профспілок громадського обслуговування,
який на заклик Профспілки направляв відповідні листи до Верховної Ради та Уряду
України.
КРОК 2 – УЧАСТЬ ПРОФСПІЛКИ В РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ В СФЕРІ
ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
На засадах соціального партнерства Профспілка бере участь у формуванні
державної політики у сфері державної служби.
Опціями для цього є робота представників Профспілки в Національній
тристоронній соціально-економічній раді, громадських радах та колегіях при центральних
та місцевих органах виконавчої влади, робочих групах, конкурсних та дисциплінарних
комісіях, розробка пропозицій до нормативно-правових актів з питань державної служби,
опрацювання проектів актів законодавства, що надійшли на погодження до СПО профспілок
на всеукраїнському рівні, та підготовка відповідних пропозицій.
Окремої уваги заслуговує представництво Профспілки
у робочій групі з внесення змін до Закону України «Про державну службу». Свою позицію
щодо гідного рівня оплати праці на державній службі, особливо її гарантованої частини,
Профспілка відстоює на засіданнях робочої групи з підготовки змін до цього Закону
та проекту Концепції реформування системи оплати праці державних службовців, яка
працює
під патронатом Національного агентства
України з питань державної служби. Ця позиція Профспілки є незмінною й надалі послідовно
просуватиметься – посадовий оклад має становити не менше 90% у структурі зарплати.
Зважаючи на досвід, отриманий
нами від профспілки державних службовців Швеції, ми вкотре переконуємось, що
прийняли вірні рішення на останньому пленумі ЦК щодо необхідності кардинального
реформування системи заробітної плати на державній службі.
КРОК 3 – РОБОТА З МОЛОДДЮ
Молодь – це завжди
перспектива, нова енергія. Вона здатна запропонувати нове бачення майбутнього
та шляхи його досягнення. Саме тому молодіжний вектор профспілкової діяльності
є надзвичайно важливим, саме тому Молодіжна рада Профспілки має всебічну
підтримку та сприяння у своїй діяльності, прагненнях та реалізації ідей і потенціалу.
Молодіжна рада Профспілки
представлена в кожній області, на всеукраїнському рівні – через представництво
та діяльність у Молодіжній раді ФПУ, та міжнародному рівні – через представництво
та діяльність у складі Молодіжної мережі Європейської федерації профспілок
громадського обслуговування.
Сьогодні Профспілка
працівників державних установ має в своїх лавах 67671 молодих спілчан до 35
років, переважна більшість яких – свідомі, енергійні люди з новим світоглядом,
що хочуть жити в своїй країні та мають бажання впливати на розвиток держави.
Молодіжна рада Профспілки
бере активну участь у роботі Молодіжної ради ФПУ: це участь у засіданнях,
комісії щодо роботи з молоддю, робота в складі виконавчого комітету Молодіжної
ради ФПУ.
Молодіжною радою Профспілки в
співпраці з міжнародними профспілковими організаціями, а саме Центром
солідарності в Україні Американської федерації праці, організовуються семінари
та тренінги для молоді. На підтримку профспілковців по всьому світу молодь
долучається до акцій солідарності з підтримки боротьби держслужбовців з інших
країн за свої права. Також наша молодь бере участь у заходах і семінарах,
організаторами яких є Молодіжна рада ФПУ, молодіжні профспілкові школи ГО
«Трудові ініціативи».
Враховуючи, що сьогодні однією
з основних перешкод для залучення молоді на державну службу є відсутність
інформаційних кампаній та моделей кар’єрного зростання фахівця, забезпечення
гідних умов праці, Молодіжна рада Профспілки вважає ці напрями пріоритетними в
своїй роботі, як сьогодні, так і в майбутньому. Інформаційні ресурси, такі як
веб-сайт Профспілки, сторінки в соціальних мережах, комунікаційні платформи
для молодих держслужбовців-спілчан – це дієві механізми інформування молоді
про державну службу, які активно застосовуються. Члени Молодіжної ради
Профспілки популяризують та поширюють інформацію з офіційних ресурсів
Профспілки, Національного агентства України з питань державної служби,
місцевих органів влади.
Молодіжна рада Профспілки
взяла участь в організації анкетування Європейської федерації профспілок
громадського обслуговування «Майбутнє бачення місця молоді на роботі у 2030».
Саме завдяки активності Молодіжної ради Україна була належно представлена в
проведеному анкетуванні, що склало 13,5% респондентів серед учасників анкетування
з країн Європи.
КРОК 4 – НАВЧАЛЬНИЙ
Навчений означає озброєний.
Державні службовці – члени профспілки мають високий навчально- освітній
рівень, дехто з декількома вищими освітами, закінчили магістратури державного
управління, постійно підвищують кваліфікацію. Проте, для захисту права на
гідну працю та зарплату, а також для саморозвитку та самореалізації вони
потребують спеціального виду навчання – профспілкового.
Сьогодні Профспілка впевнено працює над розбудовою
власної системи навчання профактиву, яка реалізується Центром профспілкових
знань Профспілки Basis (м. Київ) та у чотирьох його регіональних
представництвах.
До базового курсу включено модулі з історії
профспілкового руху, організаційної, фінансової роботи, соціального діалогу,
колективно-договірної роботи та правового захисту, охорони праці, інформаційної
роботи та комунікацій, психології та особистісного розвитку. Всі теми
викладаються не тільки з теоретичного аспекту, а й з точки зору їх важливості в
практичному застосуванні. Після завершення кожного курсу проводиться анкетування,
яке дозволяє з’ясувати, що є найбільш цікавим, які теми потребують більш
детального опрацювання, а тому програма вдосконалюється відповідно до потреб
спілчан. Надалі планується розробка нових навчальних модулів з ефективного
врядування та роботи в соціальних мережах, розвитку лідерських якостей,
стресостійкості та тайм- менеджменту. Під час навчань члени профспілки
отримують необхідні знання та навички для профспілкової роботи, і повертаючись
на свої робочі місця, стають агентами змін. А тому вже тепер спостерігається
покращення рівня колективно-договірної роботи в тих органах державної влади,
звідки направлялись профактивісти на навчання.
У побудові профспілкового навчання держслужбовців
ми використовуємо досвід колег з Профспілки державних службовців Швеції. У
рамках спільного проекту «Розвиток державного сектору в України» наші тренери
та члени профспілки мають змогу відвідувати семінари за участю шведських
колег, переймати досвід державного управління Швеції.
Погляд у майбутнє спонукає передбачити в своїх
планах стовідсоткове охоплення навчанням за базовим курсом новообраних голів
первинних профспілкових організацій.
КРОК 5 – ІМІДЖЕВИЙ
В очах звичайних громадян України імідж державного
службовця досить часто пов’язаний з тяганиною, корупцією та іншими негативними
явищами. Водночас у турботах більшості державних службовців – як вижити на
зарплату, що складає порівняно із зарплатою в бізнесі невелику суму, якої вистачає
переважно лише на невідкладні потреби.
Поки ситуація виглядає так, що на більшості посад
держслужби (особливо на обласному та районному рівнях) не відбулось відчутного
покращення заробітних плат державних службовців, з урахуванням росту цін, а
тому наразі втрачено багатьох фахових людей і спостерігається кадровий голод.
Для відчутних перетворень у системі держслужби
необхідний інший сучасний світогляд, сприйняття сучасних цінностей, знання та
вміння користуватися новітніми комунікаційними технологіями для публічного
врядування та зворотного зв’язку з громадськістю, знання мов.
Тому вкрай важливо повернути повагу до праці
державного службовця з боку суспільства та держави. У цьому напрямі є чимало
спільних напрацювань з НАДС, місцевими державними адміністраціями щодо
прозорості добору на державну службу професійних, порядних та патріотичних
громадян.
Минулий рік пройшов для спілчан під гаслом
«Профспілка – за нове обличчя державної служби». Проведено низку заходів,
зокрема круглі столи, семінари, флешмоби, спрямовані на популяризацію
державної служби, піднесення престижу професії державного службовця.
Разом з тим, ми наполегливо працюємо і над покращенням
іміджу Профспілки. Ми бажаємо бути сучасними, цікавими, креативними. Розуміючи,
що ще багато потрібно зробити в цьому напрямі, працюємо над подальшою
модернізацією веб- ресурсу офіційного веб-сайту Профспілки, оперативно
адмініструємо сторінки в соціальній мережі Facebook, видаємо друком іміджеву
профспілкову продукцію.
КРОК 6 – МОТИВАЦІЙНИЙ
Враховуючи сьогоденні виклики, необхідно шукати
шляхи підвищення рівня захищеності та гарантій щодо забезпечення гідної праці
спілчанам. Так, наприклад, упровадження мотиваційного пакета для
держслужбовців, який може містити такі складові: придбання житла на вигідних
умовах, введення компенсації за піднаймання житла, компенсації витрат на
навчання для здобуття другої вищої освіти; часткова оплата харчування в закладах
харчування; компенсація транспортних витрат та витрат на використання
особистого транспорту у зв’язку з виконанням службових обов’язків, страхування
життя, відновлення здоров’я тощо.
До прикладу, сьогодні заробітної плати держслужбовця
не вистачає навіть на оренду житла, не кажучи про купівлю власного. Існуючі
програми з кредитування придбання житла держслужбовцями або кредитування
молодіжного будівництва є зазвичай недієвими.
Маємо відкинути перестороги, які подекуди лунають
щодо так званих «привілеїв», і поставитися до цього, як до нормального пакета
соціального захисту, що дасть можливість закріпитися людям на робочих місцях,
слугуватиме мотиваційною складовою для довготривалої роботи на державній
службі. Більш того, сьогодні належний соціальний пакет став усталеною
практикою для приватного сектору економіки.
Позитивні приклади поступального руху у цьому
напрямі вже існують в окремих відомствах, що утримуються з державного бюджету.
До прикладу, відомства, що координуються Міністерством внутрішніх справ
України, можуть скористатись відповідною державною житловою програмою.
Профспілка сьогодні ставить собі за мету забезпечення
подібними соціальними гарантіями наших спілчан.
КРОК 7 – ІНФОРМАЦІЙНИЙ
«Якщо тебе немає в інформаційному просторі – тебе
не існує». Цей вислів влучно говорить про важливість розвитку інформаційної
політики, комунікацій, пошуку своєї аудиторії та вироблення чітких кроків для
оперативного, цікавого та змістовного інформування.
Держслужбовці-спілчани мають доступ до всієї
необхідної інформації на офіційному веб- сайті, який сьогодні адаптований під сучасний
формат, з можливістю зручного користування з будь-яких пристроїв: комп’ютерів,
ноутбуків, смартфонів та планшетів. Є офіційні сторінки Профспілки та
Молодіжної ради у Facebook. Через соціальну мережу отримуємо запитання, надаємо
оперативні відповіді, дізнаємось про проблеми в тому чи іншому регіоні.
На офіційному веб-сайті запрацювала «Віртуальна
експозиція», де всі бажаючі державні службовці – члени профспілки можуть
показати свої творчі доробки. Серед них – живопис, вишивка, плетення, виготовлення
іграшок тощо. На виставку надійшли і продовжують надходити так багато робіт,
що її щоденно оновлюють.
Профспілка працює над покращенням сервісів, які ми
можемо запропонувати нашим спілчанам. Так, ми думаємо над ідеєю та вивчаємо
досвід впровадження мобільних додатків, а саме електронного «Профспілкового
квитка» з набором цікавих та корисних опцій – починаючи від оперативного надання
юридичної та медичної допомоги до знижок на різні послуги.
Зміни не відбуваються самі по собі. А відтак є
чимало напрямів спільної роботи ЦК Профспілки, обласних, міських, районних
організацій, профактивістів, роботодавців, соціальних партнерів для розширення
можливостей, захисту кожного члена профспілки.
ЮРІЙ ПІЖУК,
ГОЛОВА ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ
ДЕРЖАВНИХ
УСТАНОВ УКРАЇНИ
Вітання
профактиву Профспілки працівників держустанов України з нагоди Дня державної служби
України
Шановні державні службовці, спілчани!
Новий час вимагає нових підходів і рішень. З
набранням чинності Закону України «Про державну службу» у цій сфері розпочались
зміни, покликані зробити максимально прозорою і відкритою діяльність тих, хто
присягнув вірно служити українському народові.
Хочу подякувати всім профактивістам, головам пер
21.06.2019
|